U potrazi za darovima kojima ćemo ove godine razveseliti naše najbliže, naišli smo i na japanski brend MUJI koji odnedavno dostavlja i u Hrvatsku. Priča je interesantna jer je brend osnovan 1980. u Japanu, kao suprotnost tadašnjim navikama potrošačkog društva. S jedne strane, luksuznim brendovima iz inozemstva rasla je popularnost u ekonomski prosperitetnom razdoblju. S druge strane, na tržištu su se pojavili jeftini, nekvalitetni proizvodi, što je polariziralo potrošačke navike. Danas ova globalna kompanija nudi širok spektar proizvoda za kućanstvo, namještaj, odjeću i prehrambene artikle. Najpoznatiji su po svojoj filozofiji funkcionalnog, kvalitetnog dizajna s japanskom minimalističkom estetikom, dostupnoj po razumnoj cijeni.
MUJI, brend koji teži jednostavnosti
Vratimo se još malo na početak osamdesetih kada je MUJI, kao antiteza konzumerizmu, stupio na scenu. Osmišljen je kao kritika takvog stanja, s ciljem vraćanja vizije proizvoda koji su zbilja korisni za kupce te očuvanja ravnoteže između življenja i predmeta koji nam u življenju pomažu. Koncept je nastao kao spoj dva pristupa:
- bez brendiranja (Mujirushi)
- vrijednosti kvalitetnih proizvoda (ryohin).
Japanski potrošači, piše Martin Roll, u vrijeme lansiranja tvrtke, bili su spremni platiti visoke cijene za brendirane proizvode, a ljubav prema brendovima potaknula je nastanak masovnog luksuznog tržišta gdje je posjedovanje skupih, ekskluzivnih proizvoda postalo praktički nužnost, a ne samo želja. Generički, bezimeni i anonimni proizvodi iz tvrtke MUJI bili su potpuna suprotnost brendiranju i visokim cijenama luksuznih proiuzvoda. Dok je tada bilo popularno kupovati proizvode poznatih brendova bez obzira na njihovu (ne)praktičnost, MUJI je predvidio da će sve veći dio populacije prednost dati funkcionalnosti, pristupačnosti i kvaliteti, u odnosu na marketinšku hiperprodukciju, napuhane cijene i statusne simbole.
Jedan od primjera filozofije tvrtke je suradnja s Nissanom, koja nas vraća u 2001. Automobilske kompanije tada su pokušavale proizvesti najmodernije automobile i predstaviti ih kao najatraktivnije. No, MUJI se udružio s Nissanom kako bi lansirao MUJI Car 1000 – automobil s osnovnim specifikacijama, bez logotipa i s minimalnom dodatnom opremom. Upornost kompanije u nenametljivom pristupu brendiranju postala je njezin jedinstven identitet.
Fokus na materijalima, procesu i pakiranju
MUJI je svoju priču započeo kroz tri koraka: izbor materijala, detaljno ispitivanje procesa te pojednostavljivanje pakiranja. Koncept naglašavanja intrinzične privlačnosti proizvoda, kroz racionalizaciju i pažljivo uklanjanje suvišnih elemenata, usko je povezan s tradicionalnom japanskom estetikom “su” – što znači jednostavan ili neukrašen – idejom da jednostavnost nije samo skromna ili štedljiva, već da može biti privlačnija od luksuza.
Ukusna i zdrava hrana. Ugodna odjeća. Predmeti za kućanstvo koji su, prije svega, jednostavni za korištenje. Za MUJI su materijli koji se koriste za izradu proizvoda od iznimne važnosti; stoga se posebna pozornost posvećuje njihovom odabiru. Kažu kako koriste mnoge industrijske materijale, kao i materijale koje su drugi odbacili zbog njihovog izgleda te predmete koji se mogu nabaviti u velikim količinama po niskoj cijeni. Glavni kriterij pri odabiru uvijek je kvaliteta. Takve aktivnosti omogućuju stvaranje proizvoda visoke kvalitete po pristupačnim cijenama.
Procesi kojima se izrađuje svaki MUJI proizvod podvrgnuti su pažljivom ispitivanju. Eliminiraju se oni koraci koji ne utječu na kvalitetu proizvoda, poput sortiranja, dimenzioniranja i poliranja te se ostavljaju samo oni koji su zaista potrebni. Čak i artikli koji su odbačeni, jer ne ispunjavaju određene standarde veličine i izgleda, pretvaraju se u proizvode za prodaju. Fokusirajući se na pravu kvalitetu, ovakvim se proizvodnim procesom smanjuje količina otpada te troškovi.
I pri pakiranju su se vodili maksimalnom jednostavnošću i održivošću: MUJI ambalaže nisu ukrašene, već su istaknute boje i prirodni oblici proizvoda. Iz tog razloga, kažu, ne koriste masovna pakiranja već proizvode stavljaju u jednostavne, ujednačene ambalaže. Vjerni svojoj filozofiji jednostavnosti, ovaj je pristup u skladu s njihovom politikom očuvanja resursa i smanjenja otpada. Stoga se svi MUJI proizvodi na policama pojavljuju u jednostavnom pakiranju s informacijama o artiklu i cijeni. Iz brenda kažu:
“MUJI nije brend čija se vrijednost temelji na detaljima i dodacima uz proizvod. MUJI je jednostavnost – ali jednostavnost postignuta kompleksnim razmišljanjem i dizajnom. Minimalizam je rezultat pažljivog eliminiranja suvišnih značajki i dizajna koji nisu povezani s funkcionalnošću. “
Dodaju i kako je brend racionalan, oslobođen doktrina, ideologija i “izma”. Koncept proizlazi iz stalnog postavljanja pitanja “Što je najbolje s gledišta krajnjeg korisnika?”. Teže skromnosti i jednostavnosti kako bi se bolje prilagodili stilovima, preferencijama i navikama što šire skupine ljudi i to je, kažu, najvažniji razlog zašto ljudi prihvaćaju MUJI. Svoje djelovanje odlično su saželi u jednoj rečenici:
“MUJI – u svojoj namjernoj potrazi za čistim i običnim – postiže izvanredno.”
Informacije o dostavi i fizičkim trgovinama
Brend dostavlja i u Hrvatsku, a cijene su sljedeće:
Shipping Economy – 7,95 EUR do 11,95 EUR, ovisno o težini proizvoda (veliki komadi namještaja dostavljaju se samo u određene zemlje, Hrvatska nije među njima)
Shipping (UPS) – 15,95 EUR
Vrijeme dostave može varirati. Iako, kažu iz tvrtke, nastoje osigurati pravovremenu dostavu, u posebnim okolnostima ona može potrajati i do 28 dana. Ako narudžba ne stigne u navedenom roku, kupce mole da kontaktiraju korisničku podršku za pomoć. Nadalje, ako je, iz tehničkih razloga, narudžbu potrebnu isporučiti u više pošiljki, trošak dostave naplaćuje se samo jednom. Više informacija o dostavi i cijenama pogledajte ovdje.
Želite li posjetiti fizičku MUJI trgovinu, nama najbliže nalaze se u Ujedinjenom Kraljevstvu, Francuskoj, Italiji, Španjolskoj, Portugalu, Danskoj i Finskoj. Također, u Irskoj i Poljskoj imaju partnerske franšize sa svojim proizvodima. Popis trgovina s točnim lokacijama provjerite ovdje.
FOTOGRAFIJE: MUJI, Instagram @muji_global, @mujidenmark, Nissan