Ime Phoebe Philo odavno je postalo sinonim za pojam „inteligentne mode“. Britanska dizajnerica, rođena 1973. godine u Parizu, započela je svoju karijeru u francuskoj kući Chloé, u kojoj je naslijedila Stellu McCartney i već tada pokazala osjećaj za jednostavnost, eleganciju i suptilnu moć za odijevanje žena. No, pravi modni preokret dogodio se 2008. godine kad je preuzela kreativno vodstvo Célinea, tada pomalo uspavane pariške modne kuće.
Philo je ondje provela deset godina, a njezin rad obilježen terminom Old Céline započeo je novu eru minimalističkog luksuza. Stvorila je modu za stvarne žene – za one koje žele izgledati elegantno bez pretjeranog truda. Njezini su krojevi bili čisti, a paleta boja nenametljiva, no izuzetno sofisticirana. Philo je ponudila modu koja je bila drugačija, bez isticanja kulture logotipa i nepotrebne teatralnosti. Stvarala je odjevne predmete za stvarnu ženu.
Pojam Old Céline
Kad je 2018. godine Philo napustila Céline, a kormilo preuzeo dizajner Hedi Slimane, obožavatelji brenda (pa čak i oni koji nisu bili toliko upućeni u svijet modne industrije), znali su da završava čitava era. Slimane je promijenio logo, izbrisao akcent s imena i preusmjerio estetiku koja je odjednom djelovala poput rock’n’roll izričaja. Onaj nježan, nenametljiv, inovativan, a istovremeno i snažan Céline s naglaskom na prvom samoglasniku, odjednom je nestao.
Obožavatelji brenda upravo su tad skovali pojam “Old Céline” – termin koji ne označava samo razdoblje prije Slimanea, već cijelu filozofiju odijevanja. Taj bismo pojam možda najbolje mogli opisati ovako: obožavatelji takozvanog termina Old Céline su oni koji biraju kvalitetu nad kvantitetom, promišljenost nad impulzivnošću i modu koja je lišena svakog poimanja trendova.

Old Céline je ustvari postao pokret, svojevrsna nostalgija za vremenom kad je moda bila promišljena i duboko osobna.
Gdje je danas Phoebe Philo?
Nakon što je 2017. godine napustila francusku kuću, Philo je odlučila uzeti kraću pauzu od mode i kreiranja. Možda je upravo na krilima toga započela i svojevrsna nostalgija nad njezinim kreacijama za francusku kuću. Kako bilo, osam godina kasnije, situacija je gotovo pa identična, čak i onda kad je Philo predstavila svoj novi projekt, modni brend nazvan njezinim imenom. Nakon šest godina potpune šutnje, Philo se tada vratila na scenu: bez pompe, bez intervjua i bez potrebe da bude viđena.


Njezin je novi brend debitirao u listopadu 2023. godine online, gotovo anonimno. Nije bilo kampanje ni slavnih ambasadora brenda, već svega strogo uređena službena internetska stranica s bijelom pozadinom i odjećom koja je govorila sama za sebe. I doista, to je bilo dovoljno. Prva se kolekcija rasprodala u nekoliko sati unatoč cijenama koje su dosezale visine kakve ni luksuzno tržište nije naviklo vidjeti. No, upravo je u tome bila poanta: Philo se nikada nije natjecala s drugima, već je stvarala svijet po vlastitim pravilima.
Kolekcija je izgledala kao nastavak njezinog rada u francuskoj kući, no u zrelijem, gotovo ozbiljnijem tonu. Krojevi su bili čisti, ali još precizniji, dok linije djeluju gotovo skulpturalno. Brojni modni kritičari su o novom brendu Phoebe Philo pisali kao o „nastavku Célinea“. No zapravo, to je bio povratak same Philo, uz odjevne predmete pod nekim novim imenom na etiketi. Bilo je jasno da se vratila dizajnerica koju smo obožavali.
Unatoč tome što je s predstavljanjem njezinog novog brenda došlo do iznimne potražnje za komadima brenda, nedvojbeno je da se upravo u to vrijeme dogodio i novi rast popularnosti nad Old Céline komadima. Cijene Céline torbi, cipela i kaputa s njezinim potpisom na platformama poput Vestiaire Collectivea i The RealReal dosegnule su astronomske iznose. Modeli kao što su Trio Bag, Box Bag, Classic Cabas ili Glove Shoe postali su svojevrsni kolekcionarski primjerci i danas se nerijetko prodaju po višestruko višim cijenama od originalnih, predstavljenih u prošlom desetljeću. Old Céline, zapravo, danas funkcionira kao luksuzna valuta i dokazuje da moda može imati trajnu vrijednost ako uz sebe nosi emociju i nečiji snažan potpis.
Veronika Korenblum, kustosica arhivskih Céline predmeta
U tom se kontekstu pojavila Veronika Korenblum, čije se ime sve češće spominje među obožavateljima Phoebe Philo. Veronika je modna kolekcionarka i autorica istoimenog Instagram profila, na kojem s gotovo muzejskom preciznosti arhivira i dokumentira rad Phoebe Philo za Céline. Ono što je kod nje posebno jest to što nije samo kolekcionarka odjevnih predmeta, već je možemo okarakterizirati kao kustosa jedne modne epohe. Na svakoj ćete njezinoj objavi vidjeti detaljne opise materijala, krojeva i kampanja, kao i arhivske fotografije koje prenose duh jednog vremena.


Profil @veronika.korenblum danas ima status gotovo kultnog mjesta za sve ljubitelje Old Céline estetike (poput, uostalom, brojnih drugih, profil @oldceline broji više od 300 tisuća pratitelja). Veronika dijeli fragmente kolekcija od 2010. do 2018. godine, često uspoređuje različite verzije komada, pokazuje etikete, detalje šavova ili citate iz dizajneričinih intervjua. Kroz svoj angažman promovira ideju slow fashiona kao ideju da moda nije potrošna, već da ima trajnu vrijednost.
Veronika o svojim arhivskim komadima rado piše i na svom Substack profilu. U jednom je tekstu tako istaknula da posjeduje više od 200 arhivskih predmeta koje je kreirala Phoebe Philo. U njezinim ćete tekstovima pronaći priče o nekim od najpoznatijih komada kuće, koje je unijela u svoj osobni stil. Za nju, jasno je, odjeća ima sentimentalnu vrijednost te kroz svoje tekstove istražuje granicu između nosivosti komada i kolekcionarstva. Zanimljivo je da, osim toga što je velika obožavateljica rada Phoebe Philo, uživa i u radu novog kreativnog direktora francuske kuće, Michaela Ridera, u čemu pronalazi ravnotežu između prošlosti i sadašnjosti, nostalgije i budućnosti francuske kuće.


Uspjeh je u jednostavnosti
Doista, što rad Phoebe Philo za Céline čini toliko uspješnim, lišenim vremena u kojem je nastao? Prvenstveno, britanska dizajnerica stvarala je modu koja je poštovala ženu. Usporedimo li njezin pristup s današnjim vodećim dizajnerima u velikim modnim kućama, jasno je zaključiti da je ono što nju izdvaja činjenica da nije dizajnirala za nestvarne ideale, već za stvarne žene koje žele izgledati snažno, bez potrebe za dokazivanjem.

Skladno s time, mogli bismo ustvrditi da je Philo redefinirala pojam luksuza: ekskluzivnost Old Céline komada ne leži u cjenovnom rangu, nego promišljenosti. Njezin rad ne živi od trendova i tržišnog natjecanja, već ostaje kao podsjetnik na to da elegancija, pa tako i uspjeh, leže u jednostavnosti.
Budućnost francuske kuće, ali i pojma Old Céline
Nakon desetljeća u kojem je Hedi Slimane Céline pretvorio u svojevrsnu glam rock instituciju, imenovanjem novog kreativnog direktora ranije ove godine kuća je otvorila novo poglavlje. Michael Rider (nekadašnji dizajner brenda Polo Ralph Lauren koji je svoju karijeru započeo upravo u kući Céline pod mentorstvom Philo) preuzeo je kreativno vodstvo i već uz prve dvije kolekcije najavio da je njegova misija pronaći ravnotežu između nasljeđa Phoebe Philo i suvremenog konteksta industrije.
U konačnici, unutar grupacije LVMH postoji jasna želja vratiti brend ženama koje su ga nekoć voljele, ali bez suvišnog oživljavanja prošlosti. Rider mora pronaći način kako reinterpretirati ono što je Céline nekad predstavljao: jasnoću, suzdržanost i snagu iznutra, no pritom predstaviti i nešto novo, u svom potpisu. Ako u tome uspije, Céline bi mogao ponovno postati ono što je nekoć bio. Phoebe Philo je modnoj industriji ostavila lekciju koju mnogi i dalje pokušavaju naučiti: da prava moć odjevnih predmeta počiva na onome što traje.
Ako ste u potrazi za kolekcionarskim primjercima koji evociraju Old Céline eru, zavirite u asortiman resale stranica poput Vestiaire Collective ili ReSee čija će vas kolekcija oduševiti.
FOTOGRAFIJE: Instagram (@veronika.korenblum, @oldceline)






