Kako će mirisati 2025.? Ovo su trendovi koji će obilježiti godinu

11.12.2024. | AUTOR: Iva Kordić

Modne i beauty priče | Beauty priče
#niche parfemi | #parfemi

Kroasan koji miriše na maslac uz neodoljivo kremasti matcha latte. Mirisna zdjela pho juhe. Komad pizze tek izvađene iz pećnice. Ne, ovo nije popis jela koja treba negdje probati, nego primamljive delicije u kojima su parfemi za 2025. pronašli svoju inspiraciju. Od neočekivano slanih nota i mirisa inspiriranih napicima iz kafića do novih varijanti uvijek popularne gurmanske kategorije; sve nas to čeka i mirisnom svijetu iduće godine. Allure je razgovarao sa profesionalcima iz parfemske industrije koji su otkrili kakvi će biti parfemi za 2025. godinu.

Parfemi za 2025.

Vodeći stručnjaci iz industrije najavljuju kako parfemi za 2025. donose nove tehnologije koje će poboljšati dugotrajnost mirisa te molekule koje će omiljenim notama dati dodatnu profinjenost. Mirisi su, jasno je, veliki biznis. Prema istraživanju tržišta koje je provela tvrtka Euromonitor, ova kategorija narasla je sa 64,4 milijarde dolara u 2023. na predviđenih 68,9 milijardi dolara do kraja ove godine. Circana, globalna tvrtka za istraživanje tržišta i tehnologiju, ističe mirise kao najbrže rastuću kategoriju u segmentu luksuzne kozmetike, s rastom vrijednosti od 12% u prvoj polovici 2024. u odnosu na 2023. Na TikToku, videozapisi s hashtagom #perfumetok imaju preko 5,2 milijarde pregleda.

Parfemi za 2025. i dalje u znaku gourmeta

Kada su u pitanju parfemi za 2025., gurmanski mirisi ostaju u fokusu.

“Ljudi žele mirisati seksi i primamljivo, posebno mlađa publika, na koju mirisna industrija sada usmjerava mnogo pažnje”, kaže Jessica Matlin, direktorica za dom i ljepotu u luksuznom online trgovcu Moda Operandi.

U kreiranju ponude mirisa za kraj 2024., primijetila je da mnogi brendovi s kojima surađuju nastavljaju eksperimentirati s gurmanskim notama. Trendovi pretraživanja odražavaju ono što stručnjaci za mirise primjećuju iza kulisa: prema podacima agencije Spate, koja predviđa trendove, pretraživanja pojmova poput “miris s karamelom”, “gurmanski parfemi” i “mirisi vanilije” značajno su porasla u posljednjih godinu dana, a taj se rast očekuje i u sljedećoj godini. Ipak, parfumeri stvaraju nove i uzbudljive gurmanske mirise koji nadilaze tradicionalne mirise inspirirane slasticama. Nazvani “neo” ili “novi” gurmanski mirisi, ovi parfemi su i dalje “jestivi” i primamljivi, ali mekši, sofisticiraniji i složeniji.

Primjerice, Glossierov You Reve, sa svojom toplom, primamljivom kombinacijom maslačne kreme, šljiva i prženih badema, sladak je, ali ne previše sirupast ili šećeran.

“Glossier je namjerno opisao ovaj miris kao ‘jestiv’, a ne gurmanski, želeći ga razlikovati od slatkih, tortastih mirisa s kojima bi mogao dijeliti policu. Mislim da je ideja ponuditi nešto sočno i sofisticirano, a očekujem da ćemo isto vidjeti kod drugih mirisa koji žele biti slatki i privlačni, ali i uzvišeniji”, komentirala je Matlin. Dodala je i da Régime des Fleurs Fleur Éclair također uspješno balansira ove karakteristike, s naznakama kardamoma i kakao praha koji dodaju suptilnu toplinu i slatkoću inače drveno-cvjetnoj kompoziciji.

Uz tradicionalne gurmanske note poput karamele, vanilije i tonka graha, možemo očekivari da će gurmanski parfemi za 2025. donijeti bogate note orašastih plodova (lješnjaci, pistacije, prženi bademi), javorov sirup i med (meke, slatke note s dubinom, prema Caroline Sabas, višoj parfumerki iz Givaudana), kao i mirise inspirirane sastojcima iz pečenja poput maslaca, muškatnog oraščića i vrhnja. Matlin je poručila:

Nije stvar u tome da je neki sastojak u trendu ili izvan njega, već je važno kako brendovi interpretiraju ove note.

Parfemi za 2025. dolaze sa slanom notom

Za neke brendove, interpretacija gurmanskih mirisa ide dalje još od pukog dodavanja orašastih nota. U 2025. godini, želja za jestivim notama širit će se dublje u kuhinju i istraživati povrtne i slane sastojke poput tartufa, listova rajčice, bosiljka, mrkve, kuhane riže, pa čak i fermentirane soje. Baš kao i klasični gurmanski mirisi, i ove slane note bude osjećaj ugode i nostalgije, bilo da je riječ o interpretaciji pizze Slice Society (s notama bosiljka i umaka od rajčice) ili kreaciji Jang Eau de Parfum, koja hvata mirise tradicionalnih korejskih fermentiranih umaka. Iako su ovo dva potpuno različita mirisa, stručnjaci su istaknuli oba kao izrazito eksperimentalna, ali iznenađujuće nosiva.

Parfumerka Arielle Lebeau iz tvrtke Robertet je rekla:

“Kada pomirišete takve mirise, pomislite ‘Što je ovo? Zašto mi je poznato?’. Te slane note dodaju sloj kompleksnosti i zanimljivosti parfemu.”

Ovakvi mirisi možda neće odgovarati svima, ali pokazuju smjer u kojem se kreću parfemi za 2025.

“Slani mirisi nisu baš romantični, ali su uzbudljivi, potiču inovacije, inspiriraju priče i odražavaju širi trend globalizacije mirisa. Industrija se više ne obraća isključivo zapadnjačkim potrošačima koji traže bijelo cvijeće, već sofisticiranijoj, ‘iskusnijoj’ klijenteli koja je otvorena za nove ideje i note”, rekla je Matlin za Allure.

Mliječni mirisi s dozom kofeina

Nakon dvije godine dominacije među parfemima, mliječni mirisi sazrijevaju.

“Očekujem da će se ova kategorija širiti s novim interpretacijama slatkih napitaka, od mliječnih čajeva do lattea i matcha lattea”, kaže Susan Wai Hnin, osnivačica brenda Gabar, koja d’Annam’s Vietnamese Coffee vidi kao savršen primjer tog trenda. S notama kave i kondenziranog mlijeka, ovaj parfem savršeno oponaša miris Cà Phê Sữa Đá, tradicionalnog vijetnamskog napitka. Kayali je na sličan način kreirao Cafe Oud 19, koji hvata miris kremastog cappuccina, dok je Maison Margielin Coffee Break – jedan od prvih mirisa inspiriranih mliječnim napicima, predstavljen 2019. – topla i okrepljujuća mješavina kave, pjenice od mlijeka i vanilije.

Ako kava nije vaš izbor, parfemi za 2025. donose brojne druge opcije.

Gabarov 05 Lull Eau de Parfum pruža umirujući miris crnog čaja, koji je kremast, sanjiv i potpuno romantičan. Interes za parfeme inspirirane matcha napitkom također brzo raste kako se bliži kraj 2024. Prema podacima agencije Spate, pretraživanja za notu matcha na Googleu porasla su za 127,4% u posljednjih godinu dana, a Lebeau ističe da mnogi njezini klijenti traže upravo matcha mirise. Dok neki žele slatku, kremastu verziju napitka na bazi zelenog čaja, drugi preferiraju vrlo zemljan i gorak miris čistog matcha praha.

“Iz perspektive parfumera, matcha je vrlo kompleksna nota za istraživanje”, kaže Lebeau. Ako tražite verziju s više mliječnih nota, Obvious Parfums Un Été, koji u bazi ima vaniliju i tonka grah, odličan je, hiper-realističan izbor.

Obvious Parfums Un Été

Mirisi inspirirani rižom

Note riže bit će posebno popularne kada su u pitanju parfemi za 2025., i to nakon uspjeha Diptyqueovog Le Papier i viralnosti parfema White Rice brenda d’Annam. Ovo je ujedno jedna od najjednostavnijih nota za eksperimentiranje, piše Allure.

“Akord kuhane riže je mekan, ugodan i čist te će mnogima biti poznat”, kaže Caroline Sabas. Također, izvrsno se slaže s vanilijom ili nježnim drvenim notama poput sandalovine, dodaje Arielle Lebeau.

“Ovi mirisi riže doista nude novi način istraživanja spoja čistih i ‘kožnih’ mirisa”, kaže content kreatorica Emma B., koja napominje kako njezini pratitelji trenutno pokazuju velik interes za ovakve parfeme.

Voćni mirisi sazrijevaju

Godina 2024. bila je obilježena voćnim mirisima. Počelo je s opsesijom mirisima jagode, nastavilo se ljetnim hitom Miami Nectar brenda Ellis Brooklyn, koji donosi miris ružičastog ananasa, a završava uzbuđenjem oko parfema s trešnjama, poput Cherry Baby pjevačice Sabrine Carpenter. Upravo ova nota trešnje nagovještava ono što donose parfemi za 2025.

“Slijedeći trend trešanja, koštunjičavo voće – šljive, mango, breskve, marelice – bit će veliki hit sljedeće godine”, kaže Lebeau. Šljiva se već ističe u brojnim parfemima na kraju 2024., poput Perfect Elixir Marca Jacobsa i Reverie 21:50 Victorije Beckham. No, trenutno je favorit na TikToku miris NOYZ Unmute. Za one koji žele biti korak ispred trenda, već sada postoje izvrsni parfemi inspirirani koštunjičavim voćem.

Fruto Oscuro brenda Eau So Vert donosi dvije vrste koštunjičavog voća porijeklom iz Meksika – meksičku crnu trešnju i zapote – u mirisu koji je istovremeno taman, sirupast, dimljen i kiselkast. Mango Skin brenda Vilhelm Parfumerie podsjeća na svježe, zrele mango plodove, dok je Bitter Peach Toma Forda klasik u ovoj kategoriji, s notama breskve, crvene naranče i zemljastog pačulija.

Povratak cvjetnih mirisa

Cvjetne note su za parfeme ono što je crveni ruž za make upbezvremenski klasik. Iako su u posljednje vrijeme bili u sjeni popularnih gurmanskih, oud i voćnih mirisa, ponovno izazivaju interes pa će u tom tonu biti i parfemi za 2025.

“Cvjetni mirisi dugo nisu bili u fokusu, ali vidim rastuću želju za njima”, kaže Bee Shapiro, osnivačica brenda Ellis Brooklyn. Spominje ogroman uspjeh parfema Delina brenda Parfums de Marly te nedavnu opsesiju klasičnim cvjetnim mirisima Jo Malone. Kraj 2024. donosi val cvjetnih noviteta, poput Palatine brenda Parfums de Marly, koji kombinira puderaste listove ljubičice sa sočnom kruškom, mandarinom i popularnom vanilijom ili Dear Sky brenda Ellis Brooklyn, koji spaja tuberozu i bijeli božur s rabarbarom, dinjom i drvenom bazom.

Potražnja za cvjetnim mirisima raste i kod trgovaca. Matt Belanger, suosnivač njujorške boutique parfumerije Stéle, ističe kako bilježe ogroman porast interesa za odvažnim, inspirativnim cvjetnim parfemima. I kod luksuznih trgovaca, poput Mode Operandi, cvjetni mirisi ostaju među najprodavanijima. Razlog? Matlin je dala odgovor:

“Na kraju dana, oni mirišu prekrasno i optimistično.”

Od svih cvjetnih mirisa, mirisi ruže spremni su za najveći povratak, a trend je počeo već ove zime.

“Ruže su nekad mirisale staromodno i puderasto, no sada su svježije i slojevitije”, kaže Sabas. Zahvaljujući novim molekulama, parfumeri mogu uhvatiti različite aspekte ruže – od svježih zelenih stabljika, preko nježnih latica do opojnog srca cvijeta. Osim toga, ruža se sve češće kombinira s neočekivanim sastojcima poput kože, karamele ili ružičastog papra. Na primjer, Rose 1969 brenda Paco Rabanne spaja ružu s jantarnim notama, što ga čini smjelim, modernim i univerzalno privlačnim, ističe Sabas za Allure.

Parfemi za 2025. u prvi plan dovode suptilnost

Na Redditu, a sada i na TikToku, dugo je vladalo uvjerenje među ljubiteljima parfema da je jači i dugotrajniji miris automatski bolji, komentirala Bee Shapiro i dodala:

“No, tijekom ove godine, zbog povratnih informacija i potražnje, dosegnuli smo maksimum: Eau de parfums postali su iznimno snažni, s 20 do 25% parfemskog ulja, dok su body mistovi sada snažni poput nekadašnjih eau de toilettes, s gotovo 12% koncentracije ulja.”

Matlin potvrđuje ovaj trend i spominje iznenađujuću popularnost moćnih mirisa na društvenim mrežama ove godine.

“Popularnost #beastmode parfema na TikToku, bez obzira na spol, definitivno je stavila naglasak na intenzivne mirise”, kaže i pojašnjava da se taj izraz odnosi na mirise koji su toliko snažni da ih možete osjetiti na pola sobe. Kao jedan od najpopularnijih mirisa Modi Operandi navodi Matiere Premiere Crystal Saffron, a ujedno je i najintenzivniji.

No, mnogi parfumeri i vlasnici brendova vjeruju da smo došli do točke kada više nije moguće povećati snagu mirisa te se nadaju da će parfemi za 2025. donijeti suptilniju raspravu o snazi, projekciji (sillage) i trajnosti mirisa u odnosu na njihovu kvalitetu. Matlin je za Allure komentirala:

To što miris nije #beastmode ne znači da je manje vrijedan. Nekada je bilo normalno misliti da ako miris ne traje dugo, to nije dobra vrijednost za novac. No danas, dok neki klijenti žele intenzivan miris, drugi traže lagane, jedva primjetne parfeme.

Primjerice, citrusni mirisi zbog svoje molekularne strukture nikada neće biti dugotrajni poput moćnih mošusa ili oudova, dok skin scents (mirisi koji ostaju blizu koži) nisu ni zamišljeni da imaju snažnu silažu. Glossierov novi You Doux, gurmanski miris koji je ujedno i skin scent, nije posebno intenzivan, ali je izazvao veliku pozornost. Na web stranici brenda opisan je kao “mekan i spokojan”, a njegova svrha je ostati blizu koži – upravo kako skin scents trebaju djelovati.

Iako će početkom godine i dalje biti mnogo novih “extraits” i “eau de parfum intenses,” polako će se pojaviti i suprotni trendovi – laganiji mirisi.

“Počinjem primjećivati kako ljudi na trajnost mirisa gledaju kroz više nijansi, a ne samo s očekivanjem da traje zauvijek”, kaže Shapiro, čiji novi miris Dear Sky ima prozračniju formulu za one koji ne traže #beastmode parfeme.

“Ako želite laganu maglicu, odaberite body mist. Ako želite intenzivan, koncentrirani miris, odlučite se za ekstrakt. Svaka koncentracija ima svoju funkciju.”

Na pomolu su parfemi s kontroliranim otpuštanjem mirisa

Jedan od najuzbudljivijih tehnoloških razvoja kada su pitanju parfemi za 2025. godinu odnosi se na dugotrajnost mirisa, piše Allure. Tvrtka DSM-Firmenich razvila je tehnologiju Haloscent Pure You, koja omogućuje iskustvo kontroliranog otpuštanja mirisa, slično konceptu s lijekovima s produljenim otpuštanjem. Ova tehnologija, koja se prvi put koristila u omekšivačima za tkaninu 1990-ih, sada je prvi put integrirana u luksuzne parfeme.

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli dsm-firmenich Fine Fragrance (@dsmfirmenichfine)

Tehnologija kombinira dvije molekule – jednu mirisnu i jednu neutralnu.

“Haloscent molekula nema mirisa dok nije aktivirana dodirom sa zrakom, vodom, svjetlom ili mikrobiomom. Kada se aktivira, molekula se razgrađuje i oslobađa mirisne note tijekom vremena”, objašnjava Caroline Ornst, globalna direktorica razvoja mirisa u DSM-Firmenichu.

Haloscent Pure You posebno se aktivira mikrobiomom nositelja (prirodnim bakterijama i enzimima na našoj koži).

“Kada se parfem nanese, molekule mirisa talože se na koži. Kada enzimi mikrobioma dosegnu određenu razinu, aktivira se otpuštanje mirisnih molekula”, pojašnjava Ornst.

Što to znači za korisnike parfema s Haloscent Pure You molekulom? Prema Ornst, miris će osjetiti svaki put kada se molekula razgradi (npr. tijekom porasta temperature ili topline), oslobađajući ga.

“To znači da ćete svoj parfem primjećivati tijekom duljeg razdoblja, čak i kada biste se na njega inače navikli”, objašnjava. Iako je DSM-Firmenich tehnologiju najavio 2024., novozelandski brend Châlon Paris već je koristi u svojoj liniji sapuna za ruke i losiona za tijelo.

Note koje podižu raspoloženje postat će norma

Prostor funkcionalnih mirisa oduvijek je bio nejasan – mnogi parfemi su reklamirani kao wellness proizvodi sa psihološkim dobrobitima, iako nedostaju čvrsti znanstveni dokazi, piše Allure. Prema trenutnim saznanjima (iz placebo-kontroliranih studija provedenih izvan industrije parfema), mirisi neće izliječiti depresiju niti povećati razinu dopamina, ali linalool, spoj prisutan u ulju lavande, može ublažiti anksioznost. U idućoj godini note “koje podižu raspoloženje” neće nestati, ali će se integrirati u parfeme poput ostalih mirisnih sastojaka, bez pretjeranih obećanja ili prevelikog marketinškog spektakla (u većini slučajeva).

Prilikom kreiranja mirisa, brendovi često surađuju s parfumerijskim kućama dajući im smjernice o vrsti raspoloženja koje žele potaknuti i ciljnoj publici koju žele dosegnuti. Dok su se parfumeri nekada oslanjali isključivo na svoj istančani njuh, godine istraživanja aromakologije (znanosti o utjecaju mirisa na ljudsko ponašanje i emocije) i uvođenje umjetne inteligencije sada im pružaju dodatnu podršku. DSM-Firmenich, primjerice, ima program EmotiON, koji istražuje tvrdnje, boje, sastojke i mirisne znakove kako bi ciljano potaknuo određeno emocionalno stanje, objašnjava Caroline Ornst i dodaje kako je to bio ključan uspjeh u razvoju emocionalno utjecajnih mirisa.

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli dsm-firmenich Fine Fragrance (@dsmfirmenichfine)

Givaudan koristi alat MoodScentz, koji omogućava parfumerima da svoje formule provjere kroz algoritam kako bi utvrdili hoće li izazvati željeno raspoloženje. Sličnu tehnologiju koristi i IFF u svom programu Science of Wellness.

“To postaje normalizirani način rada za velike parfumerijske kuće poput IFF-a i Givaudana, koje su uložile značajna sredstva u ovu tehnologiju. Sada postoji istraživanje koje omogućava brendovima da kažu: ‘Kombiniranjem ovih sastojaka ljudi povezuju miris s određenim raspoloženjem.'”, kaže Clayton Ilolahia, menadžer evaluacije i komunikacije u Fragrances of the World.

Parfem Pear Jam, nagrađen Allure Best of Beauty Awardom, primjer je primjene ove tehnologije. Givaudanov parfumer Rodrigo Flores-Roux stvorio je voćni, svijetli i sočni miris koji potiče pozitivne emocije. Alat MoodScentz analizirao je kombinaciju nota (koji kruška, voćni džem, jasmin, ruža i pačuli) kako bi potvrdio njegov učinak na raspoloženje. Sličan je primjer Le Jardin Retrouvé Osmanthe Liu Yuan, također djelo Givaudana, koji s toplim, sunčanim notama poput marelice, breskve i osmanthusa izaziva osjećaje sreće i zadovoljstva.

Gotovo svaki brend u asortimanu će imati parfem za kosu

S obzirom na broj parfema za kosu koji su nedavno lansirani (uključujući nagrađivani Phlur Vanilla Skin Body & Hair Mist) i onih koji će tek stići, kosa bi u idućoj godini mogla svaki dan imati drugačiji miris.

“Trenutačno je to vjerojatno najveća kategorija na kojoj radim”, kaže Lebeau, koja vjeruje da je trend započeo uspjehom Sol de Janeiro maglica za tijelo i kosu. Pia Fisher, viša strateginja u tvrtki WGSN za predviđanje trendova, objašnjava da su analitički alati TikToka prepoznali parfeme za kosu kao “sljedeću kategoriju za praćenje” u rastućem području alternativnih formata mirisa koji potrošačima omogućuju personalizaciju kroz slojevito nanošenje.

Ornst smatra da je rastući interes za parfeme za kosu potaknut potrošačima koji traže multifunkcionalne proizvode. To nas dovodi do glavnih razloga zašto će ova kategorija u 2025. biti tako uspješna: parfemi za kosu mogu se koristiti i na tijelu te su značajno jeftiniji od klasičnih parfema.

“Sudeći prema komentarima na TikToku i Instagramu, rijetko čujem da ljudi kupuju parfem [samo] za kosu. Kupuju ga jer je jeftiniji. Znam mnogo ljudi koji vole parfem Delina pa kupe verziju za kosu jer košta stotine dolara manje”, kaže Emma B. za Allure.

Razlika u cijeni leži u koncentraciji parfemskog ulja.

“Tipično, maglice za kosu sadrže između 3 do 5% parfemskog ulja, dok eau de parfum ima između 20 do 25%. Maglice za kosu i tijelo također su razrijeđenije jer sadrže alkohol i vodu, dok klasični parfemi imaju samo alkohol”, objašnjava Lebeau.

Još više modnih brendova ulazi u svijet parfema

Godine 2024. svjedočili smo ulasku (ili ponovnom ulasku) nekih velikih modnih kuća u svijet luksuznih parfema s kolekcijama koje broje više mirisa. Među njima su Fendi (sedam mirisa u svibnju), Paco Rabanne (osam u srpnju), Cult Gaia (tri u rujnu), Balmain (osam u rujnu) i Bottega Veneta (pet u listopadu). Prema Ilolahiji, ovaj trend neće stati ni u 2025.:

“Znam za dva brenda koja će iduće godine lansirati kolekcije parfema i oba su prilično značajna. Probao sam jednu od kolekcija koja će biti lansirana 2025. i vidio pakiranje – sve je vrlo dobro osmišljeno i izvedeno.”

Balmain i Bottega Veneta predstavili su svoje nove mirise tijekom Tjedna mode u proljeće 2025., kako bi naglasili povezanost parfema s DNK-om brenda. Fendi je čak uskladio svoj parfem La Baguette s aktualnim bojama svojih kultnih torbica. Čak i bez izravnih referenci na odjeću ili dodatke, sve ove luksuzne kolekcije koriste jedinstvena pakiranja, više cijene i ograničenu distribuciju kako bi privukle aspirativne i dugogodišnje kupce.

“Mislim da je ovo njihov način da se reafirmiraju na visokom kraju tržišta parfema. Također je prilika da pridobiju dio tržišta s raspoloživim prihodima za luksuz, koji do sada možda nisu trošili više od 200 dolara na parfem. Sada su otvoreni za kupnju i torbice i parfema”, zaključuje Ilolahia.

FOTOGRAFIJE: Pexels, brendovi

POVEZANI ČLANCI
©2025 after5