Mogu li ženski higijenski proizvodi, poput uložaka, izgledati drugačije? Upravo je to pitanje koje su si postavile Una Stupar Jokić i Mirta Stojković, osnivačice brenda Pom Pom, koje su na jednom putovanju u Berlinu shvatile da takvi proizvodi doista mogu – i izgledaju – drugačije. Ideja se počela kuhati u glavi, no ubrzo je na scenu stupila pandemija koronavirusa i sve je palo u drugi plan.
Pom Pom, ženska revolucija koju su pokrenule Una i Mirta
“Una, nakon šest godina života u New Yorku, zaglavljena je u Beogradu i ne zna u kojem će pravcu dalje ići. Mirta, koja je dobrovoljno zaglavljena u Beogradu već godinama, isto prolazi kroz osobne izazove i brigu za obitelj izazvanu potresom u Zagrebu. I tako, jednog dana 2020., Mirta zove Unu da joj kaže da ima ideju, ali je previše očajna da bi o njoj pričala”, prepričavaju osnivačice brenda Pom Pom kako je izgledalo razdoblje prije nego što su se upustile u zajednički projekt.
Već su ranije imale uspješan poduzetnički pothvat – prvi pole dance studio u Srbiji. Kasnije su ga prodale, a studio i dalje uspješno posluje. Bilo im je logično ponovno krenuti u suradnju jer su barem znale što mogu očekivati jedna od druge.

Prošlo je nekoliko mjeseci dok nisu izustile mogućnost ideje da započnu novu, vlastitu žensku revoluciju:
“Možemo reći da smo veteranke ženskog poduzetništva, onog koji se trudi osnažiti žene i pomaknuti neke davno nametnute granice. Iza nas je i pregršt nevjerojatnih ljudi koji su neizostavni dio naše priče. Ali, najbitnije su naše obitelji i muževi koji su od prvog dana prepoznali našu ideju i pomogli nam u realizaciji – bilo da je to pakiranje, čuvanje djece, razvoženje, svakodnevno slušanje o menstruaciji… Nikada nam nisu dozvolili da odustanemo. Iza nas je i cijela vojska obitelji i prijatelja; nevjerojatna je podrška koju smo dobili od njih pa im hvala na svakom koraku kojeg su napravili za nas i s nama.”


Od rada u pekari u Zagrebu do vlastite pekare u Zürichu: Marija Švicarcima donosi ono najbolje od kruha


Oživljavanje susjedstva na najljepši način: Nina Blečić na svom kvartu je otvorila Pixy With Love Store


Ivana Tirić: “U obiteljskom biznisu naučila sam koliko je važno biti fleksibilan, organiziran i uvijek imati plan B”
Prva ideja s kojom su Una i Mirta krenule bila je napraviti cool dizajn, prikladan za žene: autentičan, možda i pomalo provokativan za podneblje u kojem žive. Una je, prepričavaju, odmah uronila u istraživanje, pa su ubrzo shvatile da je ponuda na tržištu vrlo ograničena, i to blago rečeno. Postavile su si pitanje: “Zašto mi godinama stavljamo plastiku na najosjetljiviji dio tijela i nitko ništa ne pita?”. Sol na ranu bila je i spoznaja da velik broj žena jednostavno prihvaća iritacije kao nešto normalno – jer druge opcije nema. To im je, kažu, bio glavni okidač i vrlo brzo su shvatile da organski pamuk nije luksuz, već osnovna potreba.
“Želimo li znati što nam tijelo poručuje? E, pa to nije moguće s umjetnim mirisima, parabenima i ‘feels like cotton’ plastičnim ulošcima. I tu kreće naš zadatak, da ne kažemo – misija.”“

Prije pokretanja brenda Pom Pom, Una i Mirta vrlo su detaljno istražile tržište kako bi jasno definirale specifikacije proizvoda i znale kako formirati cijene. No prije svega, vodile su se idejom da stvore “super ultra cool” pakiranja koja će izazvati pomutnju u moru ružičastih i ljubičastih cvjetića. Ipak, čim su dublje zaronile u istraživanje, postalo im je jasno da su problemi puno složeniji. Obje imaju kćeri i njihova je želja bila kroz Pom Pom omogućiti im zdravu alternativu u odnosu na ono što se već nudilo.
“Od prve ideje do gotovog proizvoda prošlo je oko godinu i pol dana. Prvi korak bili su ime i identitet brenda. To nam je bilo važno kako bismo razumjele i osjetile njegov karakter i dale mu glas. Naravno, uz ime idu i pravna strana zaštite žiga, kupovine domena, formiranje profila na društvenim mrežama… Praktično: priprema zemlje, gnojidba i sadnja sjemena.”
Strast koju su ljudi prepoznali
Kada smo već kod vizualnog identiteta brenda Pom Pom, imale su jasnu definiciju osjećaja, ali ne i jasan vizual za Pom Pom. Bile su, prisjećaju se, preduboko u svemu pa su se tako previše hvatale za detalje i davale niz smjernica dizajnerici:
“Dizajnerica Megi, zapravo umjetnica, praktički je dala dušu brendu Pom Pom. Madlena Dašić ime je koje vidite i na pakiranju jer je njezin dizajn malo umjetničko djelo. Tek kada smo je pustile da sama iznjedri viziju naših želja, dobile smo ono što smo tražile. Nekada je bitno udaljiti se od vlastitih vizija kako bi se mogle izroditi neke nove, možda bolje… Dalje je bilo lako definirati pravila vizualne komunikacije i graditi jake temelje brend identiteta kojeg imamo danas. Tu je i Slavoljub, naš poznanik i copywriter, koji je pristao na par dana postati žena kako bi nam smislio taj najgenijalniji copy ‘Pun Mi Je Mesec’. Iako to nije bio njegov favorit, obje smo odmah reagirale na tu rečenicu i brzo je uvrštena u našu svakodnevicu.”


Nakon što su odabrale ime, uslijedilo je detaljno istraživanje tržišta na temelju kojeg su definirale karakteristike proizvoda i dizajna za Pom Pom. Potom su se posvetile istraživanju uslužne proizvodnje, zakonskih regulativa i kalkulacija. Paralelno su radile na dizajnu, vizualnoj komunikaciji i pripremi lansiranja, dok su istovremeno razvijale poslovni plan kojim su uspjele osigurati start-up kredit i potrebna sredstva za početak. Ono što se u startu čini kao najteži dio, kažu osnivačice, često ispadne najjednostavnije – i obrnuto. Izdvajaju nekoliko primjera:
“Budući da smo imale jasno definirane karakteristike za dizajn proizvoda, nakon bezbroj uzoraka lako smo napravile izbor. No, došlo je na red pitanje brendiranja proizvoda i tu smo odustale od mnogih stvari jer su drastično podizale cijenu. Najduže je trajala priprema pakiranja za tisak.
Jednostavno, kada smo došle do završnog dizajna, trebalo je napraviti pakiranja za proizvode, ubaciti sve neophodne zakonske informacije te vizualne dizajnerske elemente – i sve posložiti da bude smisleno i korisno. Paralelno smo pripremale i web stranicu pa se javio problem ‘kokoš-jaje’.
Da bismo imale fotografije, moramo imati kutije, a da bismo imale kutije, moramo imati informacije koje će ići na stranicu i društvene mreže, barkod za generiranje… Od planiranog lansiranja krajem prosinca došle smo do ožujka jer smo se bavile pakiranjem proizvoda i, u međuvremenu, potrošile dobar dio grace period kredita.”

U razgovoru o Pom Pomu, zanimalo nas je koliko je izazovno lansirati brend uložaka od organskog pamuka u moru postojećih proizvoda. Una i Mirta kažu da se danas sve može prodati, ako imaš dovoljno velik marketinški budžet. U njihovom slučaju, to su bili kontakti i strast koju su ljudi prepoznali i poželjeli postati dijelom priče:
“Una je, pod utjecajem Amerike, bila više usmjerena na razvoj online prodaje koja je tek zaživjela tijekom korone, dok je Mirta inzistirala da moramo ući u veće sustave. Na kraju dana, kad istekne grace period na kredit, kad se iskoriste sve osobne veze, mora se zasukati rukave i zaraditi kako bi se business razvio i opstao. Mi smo priliku vidjele kroz ‘mala vrata’ ulaskom u maloprodaje s organskom robom, posebno jer tada na tržištu stvarno nije bilo organskih opcija. I to je uspjelo.”
“Za svaki sljedeći korak morale smo se izboriti i tu smo imale izuzetnu podršku našeg okruženja, pogotovo drugih poduzetnica. Otežavajuća okolnost je što smo na policama i s drugim tipovima uložaka, a pakiranja mnogih su vizualno zavaravajuća: koriste se cvjetovi pamuka u vizualima za uloške od plastike pa kupac nema jasnu sliku o kvaliteti, nego samo gleda cijenu.“
Kada su krenule u Pom Pom priču, željele su proizvoditi lokalno. No, ta se ideja brzo pokazala neostvarivom – organski pamuk jednostavno nije bio dostupan u Srbiji. Krenule su istraživati najbolje tvornice u Europi i ubrzo pronašle odličnog partnera u Sloveniji, s kojim su kliknule i započele suradnju. Međutim, s vremenom je inflacija počela utjecati na sve segmente poslovanja, uključujući i proizvodnju, koja je opravdano poskupjela. Pred njima se tada našla jasna odluka: ili povećati cijenu ili promijeniti proizvodnju.

Odlučile smo promijeniti proizvodnju i ponovno krenule u istraživanje tržišta. Nažalost, situacija je u cijeloj Europi bila ista i morale smo se okrenuti Kini. Ova odluka nije bila laka. Puno smo testirale nove proizvode s korisnicama i tek kada smo utvrdile da zadovoljavaju, pa čak i nadmašuju naše kriterije, odlučile smo se za Kinu.
Naravno, baš tada je krenuo kaos s piratima, bila je Kineska nova godina i morale smo ponovno proći kroz nove “dječje bolesti”. I, naravno, na kraju je sve ispalo dobro. Odnosno, nije samo “ispalo”; ozbiljno smo se oznojile da se sve dogodi prema planu.
Pronašle smo fantastične partnere koji proizvode po najvišim svjetskim standardima, većinom proizvode robu za privatne marke (private label) namijenjenu europskom i američkom tržištu. Nama je bilo najvažnije potvrditi kvalitetu i osigurati najbolje svjetski priznate certifikate. I u tome smo uspjele.
Iako je Pom Pom mali, nezavisni brend, njihov lanac opskrbe i logistika izgledaju kao kod velikih igrača. Budući da su Pom Pom ulošci u FMCG kategoriji (fast moving consumer goods), moraju igrati po pravilima tržišta u kojem ne postoje “težinske kategorije”. I tu počinje prava borba. Kada su potpisale ugovor s Lillyjem, jednim od najvećih drogerijskih lanaca u Srbiji, same su krenule u distribuciju. Industrija, prepričavaju, funkcionira tako da često nema centraliziranih logističkih centara – dobavljač sam isporučuje robu ili angažira distributera.
“Bilo je ljeto, djeca na praznicima, a sjede pet sati dnevno s nama u automobilu dok mi razvozimo robu… Za svaku je trgovinu potrebno napraviti posebnu fakturu pa otpremnicu pa je upariti s narudžbom koju smo prethodno spakirale i obilježile. Zatim je treba odnijeti u poštu ili direktno u trgovinu te poslati fakturu digitalno preko sistema. I onda se dogodi da sistem povuče staru adresu tvrtke iz centralnog sistema pa slijedi storno 130 izdanih računa… Zatim izdavanje novih računa, uparenih sa starom šifrom otpremnice koje se ručno ubacuju. Sve to radiš 10 sati dnevno dok plačeš i uvjeravaš se da sve ima smisla. Nakon dva mjeseca, donijele smo najbolju odluku i pronašle distributera preko kojeg sada opskrbljujemo maloprodajne lance”, prisjećaju se.

Što se tiče cijena uložaka Pom Pom, formirale su ih na temelju analize tržišta i, naravno, stvarnih troškova. Budući da je prodaja putem maloprodajnih lanaca u njihovoj industriji praktički neizbježna, važno je računati na PDV, kao i na veleprodajnu i maloprodajnu cijenu, odnosno na to koliko će proizvod na kraju koštati kupca. Između tih dviju cijena mora ostati prostor i za maloprodajne marže, marže dobavljača, ali i onu vlastitu.
“Da ne otvaramo sada Pandorinu kutiju… Maloprodajne marže su vrlo visoke i sami proizvođači/dobavljači dobivaju samo mali postotak od cijene koju vide kupci. Isto tako, završnu cijenu definiraju i maloprodaje. Mi dajemo preporuke, ali ponekad se one ne uzimaju u obzir jer svatko pravi svoju računicu. Trudile smo se napraviti dobar omjer kvalitete i cijene proizvoda te od početka nismo podizale cijenu. U samom dizajnu proizvoda morale smo raditi puno kompromisa kako bismo cijenom ostale konkurentne.”
“Kao i kod većine proizvoda, dizajn i ambalaža uvelike utječu na cijenu – primjerice, imale smo mogućnost korištenja biorazgradivih folija, ali bi to značajno povećalo cijenu proizvoda. Mogle smo brendirati i sve folije, što bi dodatno poskupilo proizvod. Zato smo nastojale ukloniti sve nepotrebne troškove koji bi povećali konačnu cijenu za naše korisnice.“
Kada govorimo o razlici u cijeni između organskih i konvencionalnih proizvoda, tu već dolazimo do potrebe za ozbiljnom edukacijom, ističu Mirta i Una. Istovremeno su vrlo svjesne problema menstrualnog siromaštva i borbe mnogih ljudi za pristojan život – i činjenice da organski uložak često jednostavno nije među prioritetima. No, ističu i paradoks: nekoliko eura mjesečno “štedi” se kupnjom plastičnih uložaka, dok se istovremeno ti isti iznosi bez razmišljanja troše, primjerice, na kutiju cigareta. Promjena svijesti je nužna, kažu, a ona dolazi kroz edukaciju i stalnu komunikaciju, čemu se kroz Pom Pom sustavno posvećuju.
“Prvo smo krenule s direktnom prodajom preko Pom Pom stranice. Lansirale smo brend u ožujku 2022., pune entuzijazma. No, Uni je na žalost u travnju preminuo tata i nekako nismo imale priliku niti proslaviti kako treba niti sagledati što smo sve postigle. Odmah smo se bacile u vatru i nastavile gristi, tako da nismo proslavile ni kada smo ušle u sisteme Mercatora i Lillyja, kao ni na hrvatsko tržište.
To silno želimo promijeniti i dozvoliti sebi da slavimo i radujemo se svemu što smo postigle. Ali, čudan je osjećaj vidjeti svoj proizvod na polici prvi put. U stvari, nema nikakvih emocija jer je to očekivan ishod – na tome smo radile tako da je jasno da će naši proizvodi završiti na polici. Nekako se podrazumijevalo, a samim time se i izgubio taj osjećaj da smo nešto značajno napravile.
Što se tiče promocije – željele smo jasno definirati vizualni identitet i ton komunikacije, i u tome smo uspjele. I dalje uspijevamo jer to radimo nas dvije i Pom Pom je odraz naših uvjerenja. Ta iskrenost hrani našu autentičnost koju korisnice osjećaju”, govore Una i Mirta.

Povratne ih informacije nisu iznenadile jer su, kako kažu, jako dobro napravile svoju “domaću zadaću”. Reakcije na Pom Pom bile su fantastične. Pom Pom proizvodi, priznaju, prvi se put kupuju zbog pakiranja, ali svaki sljedeći put zbog onoga što se unutar tog pakiranja nalazi. A ta spomenuta domaća zadaća uključivala je temeljitu edukaciju i kvalitetnu pripremu:
“Una je strateška dizajnerica koja predaje poduzetništvo na fakultetu i radi kao freelancerica na brendiranju za druge, tako da je osnovno predznanje o postavljanju sustava postojalo. Mirta je, s druge strane, dugo prisutna u produkcijskom i marketinškom svijetu te ima iskustva u promociji brendova i pristupu profesionalcima iz tih industrija. Iskustvo u izgradnji brenda stekle smo kroz naše karijere – ipak smo mi milenijalke. Ono što smo učile “u hodu” bila je operativa: uvoz, izvoz, administracija, financiranje, pravila igre u maloprodaji i slično. Za taj dio tražile smo podršku profesionalaca iz svih relevantnih industrija, bilo da smo ih poznavale osobno ili nam ih je netko preporučio.”
“Savjete smo tražile od drugih poduzetnica i poduzetnika, i to nam je bilo iznimno važno, možda čak i iznenađujuće koliko je ta zajednica snažna i spremna pomoći, a da ništa ne traži zauzvrat. I mi smo imale priliku doprinijeti toj zajednici, kako bi se reklo, ‘paying it forward’, kroz besplatne radionice, mentorstva, predavanja i, naravno, prijateljske kave i povezivanje s drugim ljudima.“
Pom Pom proizvodi danas su dostupni i na hrvatskom tržištu. Budući da je Mirta iz Hrvatske, to im je od početka bila velika želja – da im bude i Pun Mjesec, a ne samo Pun Mesec, kažu uz osmijeh. I tu opet dolazimo do ključne uloge podrške među poduzetnicama: Una je zamolila Jovanu, prijateljicu s fakulteta, da se nađu na kavi kako bi joj ispričala poduzetnički put iza vlastitog, inače dobro poznatog brenda Koozmetik. Jovana je odmah pristala i podijelila pregršt korisnih savjeta – onih koje bi netko drugi “debelo naplatio”. U znak zahvalnosti, Una i Mirta poklonile su joj Pom Pom uloške, a priča se tu tek zakotrljala:

“Nakon te kave, istog dana, Jovana nas zove i kaže: ‘E, slušajte, upravo sam imala sastanak s nekim distributerima iz Hrvatske za Koozmetik i, s obzirom na to da sam imala i vaše proizvode sa sobom, dala sam im i njih pa tko zna, možda se i vama nešto izrodi iz te priče…’. Malo je reći da smo nas dvije ostale zatečene tom, realno jednostavnom gestom, koja nas je danas dovela do ovdje. Naravno, od našeg prvog sastanka s distributerom prošlo je još godinu i pol dana pregovaranja, nerviranja, odustajanja, rasprava, kalkulacija, nadanja i gubitka nade – do realizacije. I zato ćemo uvijek savjetovati poduzetnice da se povezuju i pomažu jedna drugoj jer je naša zajednica zaista nevjerojatna.”
Pom Pom u budućnosti
Danas su im radni dani, priznaju, prilično monotoni. No to je, kažu, neminovno – dogodi se svima kad se iz one kreativne, pokretačke faze prijeđe u fazu održavanja poslovanja na životu. A to uglavnom znači administracija: odgovaranje na mailove, prikupljanje računovodstvenih dokumenata, izdavanje faktura, priprema robe, plaćanje računa…

“Kreativnost nam spada na komunikaciju kroz društvene mreže, no dogodi se da ni za to nekad nemamo ni vremena ni inspiracije. Ali treba naglasiti kako se ovo odnosi samo na dio radnog dana posvećenog Pom Pomu jer imamo i druge poslove kako bismo mogle financirati ovo ‘zadovoljstvo’. U nekom trenutku dođe do zasićenja i onda je bitno opet se presložiti i pronaći onu inicijalnu iskru koja će rasplamsati nove strasti i ideje”, pričaju Una i Mirta.
Dotaknule smo se i planova: u budućnosti žele proširiti Pom Pom na druga regionalna tržišta. No, ono što im je trenutačno najveći cilj jest proširiti tim. Sve još uvijek rade same, Una i Mirta, pa često nemaju vremena baviti se onime u čemu su doista najbolje – razvojem novih Pom Pom proizvoda i pretvaranjem ideja u stvarnost.


“Sve su ideje već na papiru, ali širenje tržišta zahtijeva ozbiljna ulaganja koja pojedu budžet za inovacije, tako da se poduzetnička igra bez prestanka nastavlja. Svakodnevno balansiranje emocija, obaveza, financija, optimizma i pesimizma – ali kad naša djeca s ponosom predstavljaju svoj Pom Pom prijateljima, uz jasno objašnjenje zdravstvenih prednosti, sve dobiva smisao. Mijenjamo svijest, POMičemo granice, stvaramo POMetnju. Ovo je maraton, a ne sprint”, poručile su Mirta i Una.
A Pom Pom u Hrvatskoj nabaviti možete u dm-drogerie markt.
FOTOGRAFIJE: Pom Pom
NASLOVNA FOTOGRAFIJA: Peno Media