Antistres božićni shopping vodič
ISTRAŽI

Veja je pokrenula servis za popravak tenisica i privukla novu generaciju postolara

19.11.2024. | AUTOR: Iva Kordić

Modne i beauty priče | Modne priče
#održivost | #tenisice | #Veja

“Kad smo rekli da želimo popravljati tenisice, smatrali su nas ludima”, kažu iz ekološki osviještenog brenda koji je pionir kada je u pitanju popravak tenisica, što je usluga koju nude od 2020. godine. S razvojem kružne ekonomije, koncept je inspirirao mnoge, ali i privukao novu generaciju postolara.

Popravak tenisica: Sve popularnija usluga u Veji

“Volim mijenjati potplate jer proces zahtijeva veliku preciznost: novi potplati moraju biti identični starima i međusobno usklađeni”, objašnjava u razgovoru za Le Monde Lyphane Saing, pojačanje postolarskog tima Veja u Bordeauxu, dok lijepi gumu na tenisice s ljubičastim “V”. Posvećen ekologiji i poštenoj trgovini, brend je pronašao mjesto u Darwinu, prostoru u kojem se spajaju craft pivovara, start-up inkubator i salon za tetoviranje.

Trgovina prodaje tenisice (cijene između 100 i 200 eura), ali kupci također mogu donijeti svoje cipele na popravak, bilo da ih potpisuje Veja ili je riječ o nekom drugom brendu. “Najekološkije tenisice su one koje već nosite”, piše na šalteru radionice. U ormarićima različite tenisice čekaju na popravak – one poznatih brendova, sandale, planinarske cipele… Cijena popravka? Od 10 eura za brzi makeover do 80 eura za potpuni refresh tenisica.

“Kada smo rekli da želimo popravljati tenisice, smatrali su nas ludima”, prisjeća se Bérénice Picard, koja je sudjelovala u otvaranju radionice 2020. godine. Treba napomenuti da su postolarski radovi do tada bili rezervirani uglavnom za vrhunske cipele. Zbog svojih različitih materijala i s potplatima od “nepredvidive” gume, istrošene tenisice teško su se popravljale i najčešće završavale u smeću. Elsa Chassagnette, voditeljica Fonda za popravak tenisica te ostale obuće i odjeće u Refashionu, eko-organizaciji za tekstil, kućni tekstil i obuću, kaže kako je Veja pionir u svojoj kategoriji kada je u pitanju popravak tenisica. One, naime, nisu proizvod koji se obično nosi kod postolara.

Brend je ipak odlučio prihvatiti izazov, ostajući vjeran svojoj tradiciji maksimalnog smanjenja utjecaja na okoliš. Ta strast za ekologijom datira još iz 2000-ih. “Friško” s diplomom, budući osnivači brenda, Sébastien Kopp i François-Ghislain Morillion, našli su se na auditu u jednoj kineskoj tekstilnoj tvornici. Nakon procjene cijelog procesa i proizvoda, izašli su odlučni u namjeri da proizvode tenisice – jer su im strast, ali na društveno i ekološki odgovoran način, donosi priču Le Monde.

Društveno i ekološki odgovorna proizvodnja

Pamukom se opskrbljuju od malih organskih proizvođača iz brazilske regije Nordeste.

“Ove godine kupili smo 150 tona organskog pamuka od 1.200 obitelji. Riječ je o pravednoj trgovini pa je cijena fiksna, a farmeri primaju dodatak za ekološke usluge”, objašnjava Maria Valdenira Rodrigues de Almeida, inače zadužena za taj proces nabave. Plastika u tenisicama većinom je reciklirana, dok se guma prikuplja od 800 malih proizvođača u brazilskoj Amazoniji. Riječ je o regiji čiji stanovnici mogu doći u iskušenje da se bave krčenjem šuma i prodajom drva. Međutim, za prikupljanje lateksa (kroz zarezivanje drveta kaučukovca), potrebno je da stabla ostanu živa.

“Održavamo šumu na nogama, istovremeno omogućujući dostojan život proizvođačima”, ponosno je istaknuo Jose de Araujo, jedan od ključnih ljudi u regiji.

Sastavljanje tenisica u uvjetima koji poštuju dostojanstvo rada, priprema narudžbi u Francuskoj uz podršku osoba u procesu reintegracije… Brend smatra da ispunjava mnoge zahtjeve po pitanju održivosti. Preostalo je pitanje kraja životnog vijeka tenisica.

„Razmišljajući o recikliranju, shvatili smo da postoji faza prije nego proizvod postane otpad: zadržati ga u upotrebi što je dulje moguće”, objašnjava Daniel Schmitt, zadužen za društvene i ekološke projekte. Otuda ideja postolarskog servisa. Na web stranici brenda kažu:

Ovaj projekt odaje počast zanatu koji je naše potrošačko društvo zaboravilo. U svijetu s ograničenim resursima, njihovo umijeće postaje neophodno.

Međutim, cijela strategija vezana za popravak tenisica ima i praktičnu vrijednost: Veja, brend koji je ponekad kritiziran zbog bržeg trošenja svojih tenisica u usporedbi s konkurentima, profitira od mogućnosti produljenja njihova vijeka trajanja.

Veja servis za popravak tenisica na nekoliko lokacija

Nakon Bordeauxa, brend je otvorio postolarske servise u Parizu, Madridu i New Yorku.

“S otprilike 800 popravljenih pari u 2020. godini, prošle godine stigli smo do čak 10.000”, ponosno je istaknuo Daniel Schmitt. U pariškoj trgovini, Yoann (32) je donio svoje Veja tenisice kojima se odlijepio prednji dio potplata, kao i Bobbies cipele kojima su se šavovi raspali.

Komentirao je:

“Stajale su u ormaru barem četiri godine. Popravljanje obuće mi odgovara i ekološki i financijski: popravit ću oba para za 50 eura, umjesto da potrošim 200 na nove.”

U trgovini u Bordeauxu, Amandine i Nicolas zastaju ispred plastičnog spremnika u obliku kocke, visokog dva metra, gdje posjetitelji mogu odložiti svoje istrošene Veja tenisice. Najbolje očuvane bit će popravljene i ponovno stavljene u prodaju, neke će poslužiti kao izvor rezervnih dijelova, dok će ostale biti korištene za testiranje postupaka reciklaže. Par je komentirao:

“Super je ideja da se popravci rade u trgovini. Razmislit ćemo o tome sljedeći put. Moramo stvarno prestati bacati stvari.”

Iza pulta, Lyphane pažljivo skida potplat s policijske čizme, koristeći plamenik i kliješta.

“Imamo klijente svih generacija: od starijih osoba do tinejdžera. Neki dolaze iz ekoloških razloga, dok drugi žele obnoviti svoje stare cipele zbog emocionalne vrijednosti koju im nose”, opisuje Julie Sebbah, zamjenica voditelja trgovine. Povećanje “emocionalne održivosti” postalo je jedan od ključnih principa Daniela Schmitta:

„Užitak koji pruža novi par cipela s vremenom opada. Naš cilj je da, kad klijent preuzme popravljeni par, osjeti onu istu privlačnost kao pri kupnji novog proizvoda.“

Razlika između stanja prije i poslije popravka ponekad je doista zadivljujuća. Par sivkastih, deformiranih tenisica s poderanom unutrašnjosti odjednom izgleda kao nov: obnovljena ojačanja, zamijenjeni jezici i potplati, svježa i čista boja… Tek nekoliko nabora na koži otkriva njihovu prošlost.

Raste interes za popravak tenisica

Poruke koje klijenti šalju otkrivaju da popravak budi emocije.

“Vratili ste mi suputnice koje su već prošle dio puta i spremne su za nove avanture”, piše jedan od njih.

“Nevjerojatno, kao da sam se vratio trideset godina unazad!”, oduševljeno komentira drugi.

Naravno, postolarski servis ima svoja ograničenja. Tenisice za trčanje, primjerice, nikad neće povratiti onaj prvotni osjećaj amortizacije, a obuća loše kvalitete jednostavno se ne može popraviti. No za sve ostalo, postolari rado prihvaćaju izazov – raznolikost je dio čari ovog zanata.

Interes za popravak obuće i tekstila naglo raste u Francuskoj. Ekološka organizacija Refashion dugo je promovirala samo reciklažu. Međutim, početkom 2023. godine, popravak, ponovna uporaba i smanjenje potrošnje postali su ključne misije ove organizacije.

“Naš je cilj odgoditi trenutak kad obuća ili odjevni predmet postaju otpad, a time i trenutak kad se kupuje novo”, objašnjava Elsa Chassagnette. Brendovi poput Sessile iz grupe Eram sada se pozicioniraju upravo na ovom području popravljive mode – u suprotnosti s fast fashionom, koji se jeftino kupuje i brzo odbacuje.

Krajem 2023. godine uveden je “bonus za popravke” koji potrošačima nudi popust na troškove prepravki i popravka obuće.

“To nam je dalo nevjerojatan zamah, pojavili smo se u svim medijima. Postolarstvo je ponovno u trendu”, oduševljeno je istaknuo Jean-Pierre Verneau, predsjednik Francuske federacije za multiservisno postolarstvo, u razgovoru za Le Monde. U trgovinama koje imaju oznaku za bonus, prihodi su skočili za 20 do 30 posto – i to bez povećanja cijena. Ova pozornost u medijima također je pomogla i drugim majstorima popravka, uključujući Veju.

U potrazi za šegrtom koji bi se pridružio njegovom tim, Verneau promovira zanat na sajmovima za zapošljavanje:

“Kažem mladima: ‘Ono što nosiš na nogama, mi možemo popraviti. Time smanjujemo otpad i izbjegavamo iskorištavanje djece na drugom kraju svijeta.’”

Nikada, kaže, nije vidio toliko oduševljenje kod klijenata i dodaje:

“Pokrenuli smo krug održivosti – više nema povratka. Sada možemo ispraviti greške koje je napravila moja generacija!”

U postolariji Veja u Bordeauxu, zbog nedostatka radne snage, rok čekanja je oko četiri tjedna.

“Popravci su preskočili jednu generaciju, ali sada se vraćaju. To ima daleko više smisla nego stalna kupovina”, kaže Julie Sebbah, koja je promijenila karijeru i postala postolarka. Ipak, priznaje, uvijek će postojati „promjene u ukusu, želja za novim stvarima“, pa čak i modni fetišizam. S time se postolarstvo teško može natjecati. Uz prosječnih 10.000 popravaka godišnje u odnosu na 4 milijuna novih pari koje se proizvedu, Veja je napravila korak bliže održivosti. No, pred brendom i pred kupcima je još dug put.

FOTOGRAFIJE: Studio Veja

POVEZANI ČLANCI
©2024 after5