cleantok ciscenje tiktok cleantok ciscenje tiktok

CleanTok, iliti zašto svi na TikToku “briju” na čišćenje doma

04.01.2024. | AUTOR: Iva Kordić

Život iza 5
#TikTok

S TikToka smo pokupili (ili samo isprobali) niz trikova za čišćenje, a znamo da nismo jedini, što potvrđuju i brojke. Naime, statistika kaže kako je upravo tematika čišćenja najgledanija na ovoj platformi, no jednako popularna i na Reelsima na Facebooku i Instagramu. Naime, profesionalne čistačice i čistači sada su influenceri pa hashtag CleanTok broji više od 98,5 milijardi pregleda, što ga čini najpopularnijim hashtagom na TikToku. Neki su brendovi za čišćenje od toga i profitirali pa tako Hold On (izrađuju biorazgradive vreće za smeće od materijala na biljnoj bazi), Guests on Earth (proizvode mirisne punjive proizvode za čišćenje) i Biom (izrađuju biorazgradive i punjive višenamjenske maramice) ostvaruju značajan uspjeh.

CleanTok vole i korisnici i brendovi

Brendovi za čišćenje doma idu u skladu s popularnošću hashtaga #CleanTok pa The Drum piše kako je viralni trend prepoznao i Unilever te pokrenuo #CleanTok nagrade koje dodjeljuju influencerima-čistačima. Nagrade se dodjeljuju u četiri kategorije:

  • Most Helpful Hack
  • Most Motivational Sunday Reset
  • Most OMG Extreme Clean
  • Most Satisfying ASMR

U članku iz studenog prošle godine, The Drum piše da je, otkad se Unilever priključio kao sponzor #CleanToka, hashtag dobio više od dodatnih 35 milijardi pregleda, a ta je brojka u međuvremenu još porasla. Osim angažmana, takvi su im videozapisi važni jer dobivaju uvid u ponašanja mladih kada je u pitanju čišćenje.

“Prije društvenih mreža, mladi su dobivali savjete za čišćenje od svojih roditelja. Sada traže pomoć putem društvenih platformi pa 58% ispitanika u anketi kaže da će više vjerovati pojedinom brendu nakon što za njega saznaju od pojedinog influencera. Mi osmišljavamo i provodimo nove kampanje u prostoru gdje publiku čini generacija Z, koja se tijekom i nakon pandemije znatno uključila u čiščenje”, rekao je Eduardo Campanella, direktor home care brendova u Unileveru.

@cleaningcorner

some may say its iconic i say its worrying how much dirt my house produces 🫠 #deepcleaning #satisfyingcleaning #satisfyingcleans #cleantok #cleaning #jetwashing

♬ original sound – kardashianicon

Videozapisi u kojima kreatori sadržaja čiste, pokazuju trikove za pospremanje i recenziraju proizvode veliki su trend na TikToku i Instagramu koji ne pokazuje znakove usporavanja. Unilever je odlučio iskoristiti taj moment i preuzeo sponzorstvo nad hashtagom #CleanTok u lipnju prošle godine. Kažu kako je dominacija takvih videozapisa pokazatelj naše želje da domove učinimo lijepima, ugodnima i mirisnima, piše The Drum.

Koliko je jak CleanTok trend, pokazuje i natjecanje Spotless Creator, održano u Ujedinjenom Kraljevstvu na kojem su natjecatelji imali priliku pokazati svoje najkreativnije transformacije čišćenja i osvojiti novčanu nagradu. Khartoon Weiss, Head of GLobal Agencies and Accounts u TikToku, za Newsroom TikTok je rekao kako je kreativni sadržaj mnoge potaknuo da prihvate užitak čišćenja. YPulse se na LinkedInu detaljnije pozabavio ponašanjem generacije Z kada je u pitanju čišćenje rekavši kako je od 2020. došlo do povećanja sadržaja na mrežama koji je vezan uz dom: od uređenja home officea pa do pretvaranja spavaćih soba u prostore gdje je moguće provesti znatno više vremena. Iz toga je i proizašla kategorija sadržaja “čišćenje doma”, odnosno CleanTok, kojeg su kreirali upravo cleanfluenceri.

CleanTok kao jedinstven pristup čišćenju

Ono što je počelo kao zabavan sadržaj o čišćenju doma, preraslo je u potpuno specifičan žanr koji će mlade potrošače potaknuti da razmisle o kupovini najnovijeg Dyson ili Shark usisavača. Upravo su oni postali favoriti među profesionalnim čistačima i njihovim pratiteljima pa se raspravljalo i o tome koji bežični usisavač pruža najbolju vrijednost za novac (u posljednje vrijeme kažu kako je Shark preuzeo tu titulu). Jedinstveni pristup čišćenju privukao je mlađe generacije i zainteresirao ih za organizaciju ostave, uređenje kupaonice, recenzije proizvoda…

@jack.designs

This felt so good! 🤤 I think Cif may be my favourite for cleaning the sink #asmr #cleaningmotivation #cleantok #cleaningasmr #sinkclean

♬ original sound – Jack Callaghan

Neke od glavnih karakteristika koje ovaj sadržaj čine viralnim su #ASMR sadržaj, brzi videozapisi u kojima cleanfluencere gledamo kako čiste, kao i činjenica da su upareni s najnovijim glazbenim miksevima, nerijetko u izrazito estetskim interijerima. Ukratko, sadržaj o čišćenju zavladao je ne samo TikTokom, nego YouTubeom i Instagramom te Reelsima na Facebooku, ponajprije zbog svoje prirode u kojima se otkrivaju savjeti i hackovi za čišćenje, recenziraju proizvodi ili se jednostavno uživa gledajući tuđe čiste domove.

Zašto Gen Z (i milenijalci) vole CleanTok?

Nekoliko je razloga zašto generaciju Z, ali i milenijalce privlači sadržaj o čišćenju na društvenim mrežama, no ističu se dva razloga: ima terapeutski učinak i stvara određeno zadovoljstvo, piše YPulse. Popularni before and after videozapisi prikazuju transformacije koje pružaju osjećaj postignuća i opuštanja, što su osjećaji koji rezoniraju sa željom novih generacija za smanjenjem stresa i brigom o sebi, čineči čišćenje svojevrsnim oblikom wellnessa.

Još jedan razlog popularnosti CleanTok trenda leži i u činjenici da potiče osjećaj zajedništva. I gledatelji i content creatori mogu razmjenjivati savjete o čišćenju i dijeliti vlastita iskustva. Mnogi videozapisi uključuju upute korak po korak, što korisnicima omogućuje da nauče nove tehnike čišćenja i trikove. Nadalje, cleanfluenceri dijele svoje osobne rutine ili poteškoće vezane za čišćenje, čime svoj sadržaj čine autentičnim i bliskim, što je ključan element za one koji se žele povezati s generacijom Z.

Peter ter Kulve iz Unilevera za The Guardian je u srpnju prošle godine rekao kako je TikTok preokrenuo nekad predvidljivo tržište: u fokusu nisu samo čišćenje i higijena, nego su društvene mreže usmjerile pažnju potrošača na radost i zen čišćenja. Ter Kulve kaže kako se čak i u čišćenju – sve svodi na iskustvo. Zato ih je CleanTok potaknuo da više razmišljaju o hedonističkoj strani svojih proizvoda; više mirisa i više uzbuđenja prilikom primjene. Jednostavno, žele unaprijediti cijelo iskustvo čišćenja. Ta želja za unapređenjem znači da je nekad dosadan odjel za kućanstvo u supermarketu postao “rasadnik” inovacija. Ter Kulve kao primjer izdvaja Domestos:

“To je gusti izbjeljivač koji polako kaplje kroz WC školjku. Izbjeljivač je izbjeljivač, u “starom” svijetu. No, sada dolazi i u power foam obliku koji stvara zadovoljavajući “swoosh” zvuk prilikom raspršivanja.”

Zaključno, The Guardian je razgovarao i s jednom cleanfluencericom, Lynsey Crombie, stručnjakinjom za čišćenje poznatom kao “Kraljica čišćenja”. Kaže kako su trikovi i savjeti za čišćenje postali popularni jer mnogi ljudi jednostavno ne znaju kako to učiniti:

“Mnoge osnove vještine pale su u drugi plan jer je svakodnevica vrlo užurbana pa korisnici traže nekoga na mrežama tko će ih voditi i educirati.”

CleanTok pomaže u opuštanju

Financial Times posvetio je članak upravo cleanfluencerima pa je razgovarao s dr. Paulom Mardsenom, psihologom koji se bavi potrošnjom i predaje na jednom londonskom sveučilištu:

“Psiholozi na dom gledaju kao na proširenu verziju sebe, zbog čega prostor u kojem živimo pruža važne znakove o našim mentalnim stanjima, karakteristikama i procesima. Dakle, kada pospremamo svoj dom, jednostavno pospremamo sebe i signaliziramo svoju vrijednost i privlačnost; kako sebi, tako i drugima.”

CleanTok videozapisi često su i edukativni, no to ne objašnjava njihovu privlačnost do kraja. Dr. Faye Begeti za Financial Times je rekla da takav sadržaj pruža odmor za mozak:

“Količina kompleksnih informacija koje moramo obraditi u svakodnevici može dovesti do zamora prednjeg korteksta. Rutinske aktivnosti koje ne zahtijevaju takvu obradu mogu privremeno odmoriti taj dio mozga: čišćenje, scrollanje po mobitelu i gledanje videozapisa pripadaju toj kategoriji. Kombinacijom te tri stvari ljudi pružaju mozgu priliku za oporavak.”

Uspon cleanfluencera možda zvuči vrlo suvremeno, no njihova popularnost i utjecaj zapravo nisu ništa novo i možemo reći da su stari – stoljećima. Tako je 1861. godine 25-godišnja Isabella Beeton, poznatija kao gospođa Beeton, postala senzacija kada je objavila svoju knjigu Book of Household Management. U njoj je čitateljima dijelila savjete, poput onih da zimske zavjese pohrane u papir ili lan s kamforom, kako bi ih očuvali od moljaca. I u našoj zajedničkoj kulturnoj svijesti ukorijenjen je duboki poriv za čišćenjem, pogotovo kada je riječ o nekim “novim počecima”, piše Financial Times.

CleanTok je potaknuo popularnost još jednog hashtaga, #ecocleaning. Ima na desetke milijuna pregleda na TikToku, a kroz videozapise se savjetuje kako smanjiti upotrebu plastike i kemikalija. Sarah Penny, direktorica contenta i istraživanja u marketinškoj tvrtki The Influencer Group, za Financial Times je rekla kako je segment eko čišćenja najvjerojatnije područje rasta za tržište cleanfluencera koje je, prema njezinom mišljenju, uglavnom doseglo vrhunac.

FOTOGRAFIJE: Pexels, Canva, After5

POVEZANI ČLANCI
©2024 after5