Upoznajte jake snage Animafesta koje nam iz godine u godinu priređuju fenomenalan festival

10.06.2023. | AUTOR: Hana Bartolović

Život iza 5 | Kultura
#Animafest

Nije tajna da Zagreb trenutno vrvi uzbudljivim događanjima, koje smo jedva dočekali nakon svih tih tmurnih dana koji su nas prikovali na boravak u zatvorenom. Jedno od tih uzbudljivih događanja svakako je i Animafest, koji se svojom kvalitetom danas svrstava u sam vrh vodećih svjetskih festivala animacije. U svom 33. izdanju, Animafest nas i ove godine vodi svugdje po gradu; u kina SC i Tuškanac, na Ljetnu pozornicu Tuškanac i druge gradske lokacije, na kojima se prikazuje pravo mnoštvo i šarenilo umjetničkih animiranih filmova.

U Animafestu smo svaki put dosad uživali u svojstvu publike, no ove me godine zanimalo otići iza kulisa festivala i istražiti tko se sve tamo krije, koliki trud, rad i ljubav stoje iza organizacije projekta i jesu li njegov dio i neprospavane noći. O Animafestu sam pričala s Mateom Milić, producenticom festivala!

Matea Milić, Animafest
Matea Milić
  • Koja je tvoja priča koja te veže uz festival, smatraš li se seniorkom (ako ne i veterankom) u redovima Animafesta? Kako je to biti jedna od ključnih osoba iza i ispred takvog velikog festivala s tolikim nasljeđem? Jesi li nešto nastojala promijeniti, učiniti drugačijim u odnosu na prethodna vodstva?

Veteranka sam svakako, i po godinama života kojih je prilično više od godina mojih predivnih kolega i po „animafestovskom“ stažu – ovo je moje 12. izdanje festivala na kojem radim! Od 2012. sam zaposlena u produkcijskoj kući Hulahop, zaduženoj za organizaciju festivala od 2007. godine. Bavila sam se distribucijom i vodila ured, a festivalu sam se prikrpala jer je energija koja se stvori oko priprema beskrajno privlačna.

Osnova festivala uvijek je ista, a nadograđujemo ga svake godine – novim programima, razvojem sadržaja za profesionalnu publiku, idejama kako da privučemo još više gostiju i publike… Nasljeđe festivala predstavlja odgovornost, ali nije teret jer vjerujem da svatko tko se okušao u produkciji bilo kojeg događaja, a pogotovo festivala ovakve veličine i značaja dobro zna da svi mi pokušavamo napraviti najbolje što možemo u okolnostima u kojima radimo. Često nam okolnosti i nisu idealne, ali entuzijazam krpa te rupe 😊.

Animafest Zagreb
  • Mijenja li se taj osjećaj uzbuđenja oko festivala iz godine u godinu, drži li te i dalje euforija kao i na počecima?

Iako bi se očekivalo da taj entuzijazam popusti, intenzitet je uvijek isti, ali mijenja oblik – ono što je možda nekad prije bio stres, sad je isključivo pozitivno uzbuđenje, iščekivanje da vidimo kako će se realizirati programi i ideje na kojima smo radili cijele godine. Kako će reagirati publika, s kakvim će dojmom s festivala otići stotine stranih gostiju koji nam poklanjaju priliku da predstavimo njihove filmove i koji dolaze znajući da će baš kod nas gledati najbolje od animacije i susresti kolege iz cijeloga svijeta.

(Jesam bila uvjerljiva da sam sad opuštena ili se kuži da se i dalje nekad budim noću jer glava i u snu radi sto na sat?)

Ornela Čop i Matea Milić
  • Čini mi se da festivalom zadnjih godina dominiraju žene u organizaciji. Kako je u filmskom svijetu autora i autorica? Koliko su žene zastupljene u svijetu animacije?

Žene generalno dominiraju u organizaciji festivala, poslu koji je teški multitasking i u kojem se za malo para mora napraviti puno muzike! 😊 U našem timu to i nije slučaj, imamo puno fantastičnih muških kolega, gotovo smo 50/50 i svi skupa odlično funkcioniramo u tom balansu. U svijetu animacije je sad već niz godina primjetan sve veći broj ženskih autorica. Trenutno s kolegama iz međunarodne mreže festivala animacije (Animation Festival Network) kojoj smo koordinatori radimo statističko istraživanje o zastupljenosti žena u animaciji kroz godine.

Ono što zabrinjava jest to da je u studentskoj kategoriji većina redateljica, da u kategoriji profesionalnog kratkog filma njihov broj pada ispod 50%, a da među dugometražnim filmovima među redateljima žena gotovo uopće nema. Da pretočim u jezik novca: što su budžeti veći, žena je sve manje. Mi vidljivosti žena u animaciji pridonosimo tako da uvijek u selekcijskim komisijama i žirijima imamo jednak ili veći broj žena, posebnom nagradom za filmove koje su režirale žene, zovemo ih da predaju u sklopu našeg industry programa…

  • Provedi nas kroz program u brojkama – osim toga, što ističeš kao highlight ovogodišnje ponude?

Preko 300 filmova, 400 stranih gostiju, 1000 akreditiranih, više od 20 svjetskih premijera, desetak lokacija na kojima se održavaju programi, oko 100 filmskih projekcija i isto toliko članova ekipe i volontera koji rade za vrijeme festivalskog tjedna.

Od filmskog programa, osim svih naših natjecateljskih kategorija u kojima predstavljamo najnovije iz svijeta umjetničke animacije i biramo najbolje između više od 1800 filmova koji nam se svake godine prijave za selekciju, svakako ističem tematski program posvećen znanstvenoj fantastici u animiranom filmu. Iako inače nisam zagriženi ljubitelj SF-a, u tim je programima ogroman broj stvarno sjajnih filmova.

Matea Milić, Animafest
  • Producentica si festivala – od svoje prijateljice, koja je također producentica u kulturi, prvi sam put zapravo crno na bijelo doživjela (i razumjela) što je posao producenta. A to je doslovno sve, od najmanjih i najbanalnijih zadataka koje producent preuzme na sebe, poput nošenja stolica i slično. Je li to slučaj i kod tebe?

Naravno! Neskromno ću reći da sam stručnjak za nošenje stolica, metenje, skupljanje boca i opušaka… Nekad su mi takvi zadaci najdraži, barem vidiš rezultat svojeg rada, jer puno je zadataka u produkciji koji traju dugo, sastoje se od beskrajne količine sitnica i teško možete vidjeti instant-rezultat obavljenog. Kad smo u izvršnoj fazi, nema u produkciji sasvim jasne podjele posla i teško bi bilo surađivati s onima koji čekaju da im se kaže točno što da rade. Nije naš posao nuklearna fizika, ali zahtijeva brze reakcije, fleksibilnost i praćenje ogromne količine detalja.

  • Festivalski život je zapravo poseban, intenzivan i profesionalan lifestyle. Vjerujem da ga je bilo lakše ili barem praktičnije organizirati u svoj život kada su svi bili mlađi, kada su se festivali radili tijekom studija i kada je ritam izmjene rada i spavanja uvijek bio nauštrb ovog potonjeg. Kako je raditi festival u fotofinišu i kako je živjeti festival za vrijeme njegovog trajanja, posebno u kombinaciji s privatnim, obiteljskim životom?

Ja sam svoj prvi Animafest odradila kad sam imala 31 godinu i dvoje djece – sin Niko je bio u drugom razredu, kći Luce još u vrtiću. Bez muža koji bi uzimao godišnji da preuzme kompletnu brigu o njima i logistici (a nerijetko je bio i volonter-intervenac 😊) te mojih roditelja, teško bih podnijela ritam koji uključuje tek dva, tri sata sna. Sad su već veliki pa je lakše, samo si i dalje falimo u to doba godine. Jako mi je drago da sam imala klince kad sam ovo počela raditi jer te natjeraju da se organiziraš i da pokušaš, barem izvan najintenzivnijeg perioda, imati normalno radno vrijeme jer bi se ovaj posao, sastavljen od nepregledne količine detalja, mogao raditi bez prestanka – uvijek se može još neki detalj „peglati“, dodavati nove ideje i programe.

Koliko god su bile teške godine u kojima smo festival organizirali pod epidemiološkim mjerama i bili među nekolicinom festivala na svijetu koji su se uspjeli održati uživo i sa stranim gostima, bar smo više spavali – u ponoć smo morali završiti sa svim programima i poželjeti gostima laku noć!

Nema baš ni privatnog života ni odmora uoči i za vrijeme festivala, ali te nosi adrenalin, a mislim da svi koji rade slične poslove poznaju post-festivalski blues – treba malo vremena da se vratiš u normalan život i okreneš novom izdanju.

  • Tko sve čini tim Animafesta koji neumorno radi na projektu, da bi sve ispalo kako treba? Tko je u užem organizacijskom timu, s kime surađuješ?

Tijekom cijele godine na Animafestu i aktivnostima koje imamo u okviru Animation Festival Network radimo kolegica Ornela Čop (koja je koordinatorica festivala i predivno vodi naše društvene mreže) uz veliku pomoć kolege Davora Sriće, stručnjaka za sve! Umjetnički ravnatelj Daniel Šuljić glavni je i odgovorni za program, kolegica Paola Orlić za naše brojne izložbe.

S nama je već godinama Aron Adžijević koji se okušao u nizu festivalskih poslova i u svakom bio briljantan, Dora Bencerić koja je došla kao volonterka prije sad već dosta godina i postala neizostavna članica ekipe, Dalibor Jakus i Silvestar Mileta koji već godinama vladaju našim press i PR odjelom, Tena Strahinec koja s čudesnom lakoćom „hendla“ stotine autora koji nam dolaze svake godine, u uredu za goste u kojem, uz nju, uvijek imamo nevjerojatnu ekipu, naše dizajnerice iz studija kuna zlatica, urednica publikacija Marina Kožul, prevoditeljica Ivana Ostojčić i još mnogi fantastični suradnici bez kojih naš posao ne bi bio toliko lijep: Petra Blašković, Jasna Čakarun, Nino Kovačić, Ivan Turkalj, Željko Marčan, Karla Dorkić, Sana Perić, ekipa društvenih mreža i videokronika, naši intervnci, projekcionisti, fotografi, intervenci, titleri, blagajnice, vozači… i svi ti ljudi su samo dio našeg ovogodišnjeg čudesnog festivalskog tima! A koliko ih je još bilo kroz godine… nevjerojatno smo sretni da imamo takve divne kolege!

  • Kada zapravo počinju pripreme za Animafest i koje su najvažnije etape procesa koji nam naposljetku donosi najbolje od animiranog filma na kino platna? Što je to sve što se događa iza kulisa, a mi o tome malo znamo?

Animafest se organizira u godišnjem ciklusu koji jako nalikuje školskoj godini: krajem kolovoza krećemo s pripremama za prijave na javne izvore financiranja. Kad odradimo te prijave, otvaramo javni poziv za prijave filmova – ove godine smo dobili čak 1827 prijava iz 94 zemlje! – pa bukiranje festivalskih lokacija i smještaja za goste, traženje sponzora.

Slijedi selekcija, odabir popratnih programa, osmišljavanje programa za profesionalce, planiranje izložbenih aktivnosti, formiranje šireg tima, nabavljaju se projekcijske kopije svih filmova, radi kontrola svih filmskih formata, prevode, dizajniraju i uređuju materijali, prevode i titlaju filmovi. Zahukta se rad ureda za goste, akreditacije, rade rasporedi za svakog gosta posebno, finaliziraju i tiskaju materijali, rješava milijun sitnica i smišlja rezervne scenarije kako bi bili spremni ako išta – a uvijek nešto – krene kako nismo planirali.

To je i osnova našeg posla: isplanirati sve do detalja, a biti spreman brzo reagirati i promijeniti plan ako onaj idealni zbog bilo kojeg razloga više nije moguće realizirati. A onda dođe festival i sve što smo planirali cijelu godinu dogodi se tijekom samo jednog predivnog intenzivnog tjedna! Nakon toga treba sve zaključiti, predati izvještaje, probati hladne glave evaluirati što smo napravili i napokon otići na odmor. I onda opet sve ispočetka!

Paola Orlić, Daniel Šuljić i Matea Milić
  • Kako bi opisala atmosferu u kojoj se odvija Animafest, koliko ti je bitan humor? Koliko ti je općenito bitna ugodna radna atmosfera za tvoju vlastitu motivaciju i produktivnost?

Ugodna radna atmosfera je presudna jer je posla zaista puno i dobra komunikacija je ključna. Puno se smijemo, svaki dan u uredu kuhamo i skupa ručamo. Beskrajno je važno da se dobro zabavljamo i slažemo, da nam je gušt dolaziti na posao, da imamo osjećaj da zajedno radimo nešto vrijedno jer svi koji rade u kulturi mogu potvrditi da se ti poslovi ne rade zbog astronomskih zarada 😊

  • Festivali se međusobno podupiru, podržavaju, „guraju naprijed“… često su članovi raznih udruženja i organizacija. Koliko je solidarnost i podrška drugih kolega, drugih istih, sličnih i srodnih festivala bitna i česta? Što ona zapravo konkretno u praksi znači?

Koliko je bitno da smo jedni drugima podrška možda je bilo najočitije tijekom pandemije, kad smo se svi dodatno povezali jer smo samo kroz razmjenu iskustava i međusobno ohrabrivanje mogli prebroditi sve probleme koje nam je donijela. Godinama smo, dok nas nije potjerao potres iz zgrade na Novoj Vesi 18 bili prvi susjedi s predivnom ekipom ZagrebDoxa, danas smo „cimeri“ u našem novom uredu s timom festivala 25 FPS.

Surađujemo sa splitskim FMFS-om koji vodi fantastičan tim  i s drugim domaćim festivalima. Na međunarodnom planu najintenzivnije surađujemo s našim partnerima iz već spomenute mreže festivala animacije koju financijski podupire Europska Unija. U okviru aktivnosti mreže s kolegama iz inozemstva organiziramo predstavljanja na najznačajnijim filmskim marketima, edukacijske programe za mlade filmaše, radionice filmske kritike, razvijamo programe za osnaživanje žena u animacijskoj industriji, razvijamo strategije za smanjenje negativnog utjecaja naših aktivnosti na okoliš, okupljamo studente iz cijele Europe…

Jako sam ponosna na sve što radimo i sretna da smo pronašli kolege koji su spremni uložiti puno truda u ciljeve koji nadrastaju okvire našeg festivala i koji su nam bitni.

  • Kada festival završi, i dalje ostaju festivalske aktivnosti od demontiranja, izvještaja, rezimiranja, evaluacije… Kada rad na festivalu zapravo završava? I završava li on uopće?

Mi već znamo da ćemo se u 2024. održati od 3. do 8. lipnja i kujemo planove, tako da je odgovor: Ne, posao na festivalu ne završava nikada! Samo ćemo malo pobjeći na more kad sve „spakiramo“ da skupimo energiju za još jedno izdanje najvećeg domaćeg filmskog festivala!

FOTOGRAFIJE: Animafest

POVEZANI ČLANCI
©2025 after5