Privatni letovi u Hrvatskoj: Zašto poslovnjaci sve češće biraju privatni avion?

28.02.2024. | AUTOR: Sara Markov

Život iza 5 | Putovanja
#putovanja

Privatni letovi avionom predstavljaju ekskluzivnu opciju putovanja koja putnicima pruža visoku razinu udobnosti, fleksibilnosti i praktičnosti, zbog čega su čest odabir poslovnih ljudi. Domaća privatna aviokompanija Jung Sky već skoro 15 godina djeluje upravo na tržištu poslovne avijacije te pruža usluge poslovnih i privatnih letova po narudžbi. Koliko su u Hrvatskoj uopće zastupljeni privatni letovi, koliko je čest takav promet, koje su prednosti i zašto se poslovnjaci uopće odlučuju na privatni let – na ta, ali i brojna druga zanimljiva pitanja u razgovoru nam je odgovorila Jasna Jung, članica Uprave kompanije Jung Sky.

Aviokompanija Jung Sky osnovana je 2009. godine s misijom da postane prvi izbor za poslovne i privatne letove najistančanijih klijenata. Flotu u ovom trenutku čine tri Cessna 525A CJ2 mlažnjaka s kojima lete na destinacije diljem Europe, Mediterana i sjeverne Afrike. Do prošle godine, s dva aviona u floti, prosječno su radili između 1.200 i 1.300 letova godišnje. U te su brojke, osim letova s putnicima, uključeni i pozicionirajući letovi, trening letovi te letovi na servise. Prošle su godine imali povećanje od 30-ak posto jer su dio godine letjeli s tri aviona u floti.

privatni letovi, privatni letovi u Hrvatskoj, poslovni letovi, poslovna avijacija, Jung Sky, letovi avionom, putovanja
Jasna Jung, članica Uprave aviokompanije Jung Sky

Privatni letovi u Hrvatskoj

Jung Sky godišnje leti na više od 200 zračnih luka u skoro 40 zemalja. Iako popularnost donekle ovisi o tome je li sezona kupanja ili sezona skijanja, destinacije koje su u njihovim operacijama godinama među najzastupljenijima su Nica, Rim, London, Zurich, Milano, Beč, Pariz, Ženeva, Palma de Mallorca, Olbia Costa Smeralda…

“Koliko često Hrvati lete privatnim avionima, odgovor je – ne baš često, no ako pričamo o tome koliko privatnih zrakoplova proleti našim zračnim lukama, rekla bih definitivno više nego što se misli, pogotovo kada govorimo o našim zračnim lukama na obali u periodu od početka lipnja do kraja rujna. Redovna komercijalna avijacija svejedno je u tom periodu češća i brojčano jača, no sjednete li u srpnju ili kolovozu negdje gdje možete promatrati slijetanja na aerodromima u Splitu, Dubrovniku, Zadru, pa čak i Braču, vrlo je vjerojatno da ćete se u jednom danu solidno nagledati različitih tipova poslovnih mlažnjaka”, priča nam Jasna Jung, članica Uprave Jung Sky.

Tko najčešće koristi uslugu privatnog leta?

Njihovi klijenti najčešće su poslovni ljudi koji relativno često moraju putovati od točke A u jednoj do točke B u drugoj državi, a razlog putovanju je neka vrsta poslovne obaveze koju uglavnom žele riješiti unutar jednog ili maksimalno dva dana te pritom na samo putovanje žele izgubiti najmanju moguću količinu vremena.

privatni letovi, privatni letovi u Hrvatskoj, poslovni letovi, poslovna avijacija, Jung Sky, letovi avionom, putovanja

“Poduzetnici i vlasnici kompanija, članovi uprava i direktori, ‘C-level’ menadžment, to su najčešći profili ljudi u našim avionima. Nije, naravno, uvijek tako. Ponekad je svrha putovanja čisto zabavnog karaktera, iako nikada nije riječ o nekoj ekstravaganciji. Dio putnika ljeti leti privatno na godišnje odmore, zimi na skijanje, ponekad se leti na različita natjecanja, utakmice, finala, utrke, koncerte, festivale, sajmove, revije… Ima tu svega. I naravno, ponekad letimo domaće i svjetske celebrityje i to je uvijek zabavan dan za cijeli ured. Letovi sa svjetski poznatim licima nisu česti, ali događaju se na kontinuiranoj bazi”, kaže Jasna.

Prednosti putovanja privatnim avionom

Upravo su praktičnost, fleksibilnost, minimizacija vremena utrošenog na sam čin putovanja te minimizacija faktora koji mogu utjecati na to koliko brzo ćete stići na svoje odredište, glavne prednosti putovanja privatnim letom te glavni razlozi zašto se poslovnjaci odlučuju na takve letove.

“Vrijeme je vrlo dragocjen resurs, a svi znamo da kada letite redovnim linijama ovisite o konekcijama, dobar dio vremena provodite čekajući u zračnim lukama, a ako vaše putovanje uključuje presjedanje – strepite hoće li se sve dogoditi u vremenu u kojem je zacrtano. U poslovnoj se avijaciji uvijek leti direktno, let je, ukoliko nema većih logističkih prepreka, moguće organizirati unutar 1-2 sata, a polazne i dolazne destinacije moguće je birati među tisućama aerodroma u Europi. Na aerodrom se dolazi 15-20 minuta prije leta, izbjegavate gužve jer se na većini aerodroma prolazi kroz zasebne terminale, a u avionu ste sami ili u društvu obitelji, prijatelja ili poslovnih partnera”, kaže Jasna, dodajući da svakako treba spomenuti da nije u 100% slučajeva moguće dobiti točno ono vrijeme polaska koje putnici požele, ali zato se s operatorom dogovaraju alternative koje im najviše odgovaraju. U tom dijelu komfora i fleksibilnosti jako pomaže uloga brokera.  

privatni letovi, privatni letovi u Hrvatskoj, poslovni letovi, poslovna avijacija, Jung Sky, letovi avionom, putovanja

Kako bukirati privatni let?

Naime, posredstvom brokera najčešće se bukiraju privatni avioni, iako je isto moguće učiniti i direktno s operatorom kao što je Jung Sky. I jedan i drugi pristup imaju svojih prednosti i možda pokoju manu, tvrdi Jasna, no koju god metodu izabrali, proces bukiranja privatnog leta u oba je slučaja vrlo jednostavan. “Definirate polaznu i dolaznu destinaciju, broj putnika, datum i poželjno vrijeme polaska. Kada se postigne dogovor koji zadovoljava sve uključene strane, potpisuje se ugovor koji je vezan točno za taj let. U 99% slučajeva operator poput nas ugovor sklapa s brokerom, a broker ima svoj ugovor s putnikom”, pojašnjava.

Proces bukiranja je zaista jednostavan, no u procesu realizacije može biti komplikacija. Iako privatni letovi nude visoku razinu fleksibilnosti i slobode u smislu izbora te eventualnih izmjena gore navedenih parametara, ta sloboda nije neograničena niti nedodirljiva.

privatni letovi, privatni letovi u Hrvatskoj, poslovni letovi, poslovna avijacija, Jung Sky, letovi avionom, putovanja
Foto: Jung Sky Instagram, originalno objavljeno na giorgiadibasilio

“Ovo je V.I.P. usluga, ali putnik – iz opravdanih operativnih i/ili logističkih razloga – ne može uvijek dobiti ono što želi. Uvijek treba imati na umu da zračni promet ovisi i o nekim faktorima koji nisu u domeni kontrole putnika, brokera ili operatora, a mogu u tren oka promijeniti kompletan plan leta. Vremenska prognoza, štrajkovi u zračnim lukama, limitacije aerodroma ili zrakoplova, kašnjenja drugih letova koja utječu na tvoj ‘slot’… Sve su to faktori koje treba uzeti u obzir i stoga je za nas kao operatora najvažnije da smo u komunikaciji temeljiti, brzi, precizni i transparentni, a svakako je plus kada u komunikaciji sudjeluje posrednik koji je profesionalac u ovom vrlo specifičnom tipu avijacije”, kaže Jasna.

Koliko koštaju privatni letovi?

Zanimalo nas je koliko to sve košta, odnosno kako se određuje cijena prijevoza privatnim letom. “Uzmimo za primjer da netko zatraži ponudu za let Brač – Ibiza tijekom ožujka. Cijena će biti 12.400 EUR, pri čemu osnovicu te ponude čini cijena jednog sata leta, a ona je pomnožena s ukupnim satima letenja koji su potrebni za traženu rotaciju, uključujući dolazak zrakoplova do Brača te povratak aviona u bazu nakon slijetanja na Ibizu. Cijena jednog sata leta može se mijenjati ovisno o sezoni, no u prosjeku je između 2.000 i 3.000 EUR.”

privatni letovi, privatni letovi u Hrvatskoj, poslovni letovi, poslovna avijacija, Jung Sky, letovi avionom, putovanja

U cijenu leta kompanije Jung Sky uključena je neograničena konzumacija pića i grickalica koje su kontinuirano dostupne u avionu, što u slučaju pića, osim vode, sokova, čajeva i kave, uključuje i neke vrste piva, vina i žestokih pića. Klijenti ponekad znaju imati neke posebne zahtjeve, ali ne baš često. Pritom to nije ništa pretjerano, neobično ili neočekivano. “Ponekad se traži određena vrsta piva ili viskija te točno definirane stavke cateringa. Kompliciranije od toga u light-jet kategoriji mlažnjaka kojoj pripadaju naši avioni baš i nije moguće. S posebnim zahtjevima vjerojatno se češće suočavaju operatori većih poslovnih mlažnjaka”, kaže nam Jasna.

Održivost putovanja avionom i budućnost

poslovne avijacije u Hrvatskoj

U medijima sve više slušamo o zero-emission avijaciji. Mogu li putovanja avionom biti održivija nego što jesu? “U teoriji mogu i bit će, no da bi sve zaživjelo u praksi, trebat će vremena, ulaganja i složnosti aktera industrije oko najefikasnije i najefektivnije strategije za postizanje ciljeva koje je postavila EU, a to je smanjenje emisije stakleničkih plinova za 55 posto do 2030., te postizanje nulte emisije do 2050. Koji god izvor informacija trenutno uzmete, bit će vam jasno da sve dosad spominjane inicijative po ovom pitanju, uz evidentne prednosti, imaju i popriličan broj logističkih, infrastrukturnih i operativnih prepreka zbog čega se u svijetu i zrakoplovnoj industriji općenito trenutno vode velike rasprave o tome koja strategija ima najviše potencijala, a da je ujedno i najrealnija te izvediva u navedenom roku.

Ciljevi će se na kraju, vjerujem, postići, vjerojatno ipak kombinacijom mjera ovisno o tome o kojem dijelu industrije ili svijeta se radi, no moramo biti spremni da će sve i dalje ići postepeno. Poslovna avijacija, iako često u kontekstu klimatskih izazova prikazana negativno, već je godinama izuzetno angažirana po pitanju vlastitog eko otiska, a nerijetko je i pionir i test-poligon različitim tehnološko-ekološkim inovacijama prije nego se one prošire na ‘veliku’ komercijalnu avijaciju“, kaže Jasna, koju smo za kraj upitali kakva je budućnost poslovne avijacije u Hrvatskoj?

privatni letovi, privatni letovi u Hrvatskoj, poslovni letovi, poslovna avijacija, Jung Sky, letovi avionom, putovanja

“Svijetla, definitivno. Svi veliki iskoraci, bilo da je riječ o povećanju flote, postavljanju organizacije održavanja ili infrastrukturnim projektima domaćih zračnih luka, traže vrijeme, visoka ulaganja te suradnju svih dionika avioindustrije, uključujući i regulatorna tijela, resorna ministarstva i turističke zajednice. Svi akteri ove industrije diljem svijeta u kontinuiranom su rastu i razvoju, a Jung Sky na vlastitom primjeru dokazuje da se isto odnosi i na domaće tržište i da se butik operator iz Hrvatske može vrlo uspješno pozicinirati na vrlo konkurentnom europskom tržištu.”

FOTOGRAFIJE: Jung Sky

POVEZANI ČLANCI
©2024 after5