13. veljače u Hotelu Esplanade održat će se izbor “Menadžera godine”, u organizaciji Hrvatskog udruženja menadžera i poduzetnika CROMA.
Riječ je o izboru koji se održava preko 30 godina, točnije od 1992. – na kraju svake poslovne godine udruženje dodjeljuje nagrade najuspješnijim menadžerima i poduzetnicima u kategoriji velikih, srednjih, malih, mikro i inozemnih poduzeća, kao i nagradu za najuspješnijeg mladog menadžera, najuspješnijeg stranog menadžera, nagradu “Tihomir Premužak” za pozitivan društveni utjecaj, nagradu za najbolje vođen inovativni projekt i nagradu za životno djelo.
Tim smo povodom razgovarali s Anom Falak, glavnom menadžericom CROMA-e koja nam je, između ostalog, ispričala što nagrada “Menadžer godine” znači poslovnoj zajednici u Hrvatskoj, kakve kvalitete žiri traži kod dobitnika, što danas znači biti dobar menadžer, izazovima s kojima se suočavaju…

Ana Falak o nagradi “Menadžer godine”
O značaju nagrade “Menadžer godine” za poslovnu zajednicu u Hrvatskoj…
Nagrada “Menadžer godine” u Hrvatskoj ima značajan utjecaj na poslovnu zajednicu jer prepoznaje izuzetne liderske sposobnosti, viziju i uspješne poslovne rezultate menadžera. Ova nagrada nije samo priznanje za pojedinca, već također ima pozitivne implikacije na tvrtku, motivaciju zaposlenika i povećava ugled same tvrtke i njene reputacije na tržištu, otvora neke nove poslovne prilike. Za poslovnu zajednicu, ovo priznanje može poslužiti kao inspiracija drugim menadžerima i poduzetnicima, pokazujući im da je kvaliteta vođenja ključna za dugoročni uspjeh na konkurentnom tržištu.
O ovogodišnjim finalistima i kvalitetama koje žiri traži kod dobitnika
Svi nominirani kandidati su iznimni. Čitajući životopise i analizirajući rezultate poslovanja, često sam se našla u razmišljanju kako je šteta da u jednog kategoriji ne možemo dodijeliti više nagrada nego izabrati samo jednog laureata. Srećom, odgovornost odabira je ipak na stručnom žiriju sastavljenom od više od 30 ljudi. Stručni žiri ocjenjuje nominirane kandidate po nekoliko aspekata, od poslovnih rezultata, financijskih pokazatelja, implementacije inovativnih i kreativnih rješenja, otpornosti i prilagodljivost tržišnim promjenama, uspješnih transformacija unutar tvrtke, održivog, etičnog i odgovornog poslovanja, društvenog angažmana, volonterskog rada i sl. te osobne crte iz životopisa svakog kandidata.

O procesu odabira Menadžera godine…
Od 1992. godine Hrvatsko udruženje menadžera i poduzetnika CROMA na kraju svake poslovne godine dodjeljuje ravnopravne nagrade najuspješnijim menadžerima i poduzetnicima.
Temeljem dokumentiranih bilanci uspjeha (udio na domaćem tržištu, rast izvoza, broj novootvorenih ili sačuvanih radnih mjesta, fizički opseg poslovanja, naturalni pokazatelji rasta, uvođenje novih proizvoda i usluga itd.) i stvarnih kvalitativnih pokazatelja poslovanja (karijerni put, obrazovanje, javni i društveni angažman, utjecaj na društvo i okoliš kroz upravljanje, strateški odgovor na rizik klimatskih promjena, uključenost zaposlenika u proces donošenja odluka, certificirani standardi upravljanja itd.), stručni žiri predlaže finaliste, a upravni odbor HUM-CROMA-e potvrđuje dobitnike ove prestižne nagrade.

Proces odabira Menadžera godine u Hrvatskoj obično je vrlo detaljan i strukturiran kako bi se osigurala objektivnost i pravičnost u donošenju odluke. Od prijava i nominacija, kriterija za odabir, analize i evaluacije nominiranih kandidata od strane stručnog žirija do proglašenja dobitnika. Stručni žiri ključan je u osiguravanju objektivnosti, a čine ga ugledni poslovni lideri, prethodni dobitnici nagrade “Menadžer godine”, članovi Izvršnog i Upravnog odbora HUM-CROMA-e, predstavnici udruga, medija, znanstvene zajednice.
O promjeni menadžerskih standarda zbog globalnih izazova…
Menadžerski standardi su se značajno mijenjali u posljednjim godinama, osobito s obzirom na globalne izazove poput pandemije COVID-19 i ekonomske nestabilnosti. Ovi izazovi prisilili su menadžere da brzo prilagode svoje pristupe vođenju i poslovanju, što je dovelo do nekoliko ključnih promjena u menadžerskim praksama. Pandemija je pokazala koliko je važno biti fleksibilan i sposoban brzo se prilagoditi novim uvjetima. Menadžeri su morali razviti agilne strategije koje omogućuju brzo donošenje odluka, prilagodbu poslovnih modela i inovativne pristupe u kriznim vremenima. Rad od kuće, digitalizacija poslovanja i online komunikacija postali su standardi koje su menadžeri morali implementirati gotovo preko noći.

Uvođenje tehnologije u poslovanje nije bilo novost, ali pandemija je ubrzala proces digitalne transformacije. Menadžeri su morali investirati u nove tehnologije i alate za upravljanje projektima, suradnju na daljinu i analizu podataka. Postalo je ključno da menadžeri ne samo razumiju tehnologiju, već i da ju integriraju u strategije za poboljšanje efikasnosti i konkurentnosti tvrtke.
“Jedan od najvećih pomaka u menadžmentu bio je povećan fokus na mentalno zdravlje i opću dobrobit zaposlenika. S obzirom na izolaciju i stres koji su pratili pandemiju, menadžeri su morali razviti nove pristupe za podršku zaposlenicima, uključujući fleksibilne radne uvjete, emocionalnu podršku, te aktivno promoviranje ravnoteže između privatnog i poslovnog života. “
Menadžeri su morali prestati upravljati na temelju mikroupravljanja i prebaciti se na vođenje putem ciljeva i rezultata. Transparentnost u komunikaciji postala je presudna za izgradnju povjerenja. Globalni izazovi, uključujući ekonomske krize, klimatske promjene i pandemiju, traže od menadžera budućnosti da osiguraju ne samo ostvarenje profita, već da djeluju odgovorno prema društvu i okolišu, ali isto tako da postanu stručnjaci u donošenju odluka na temelju neizvjesnosti i razvijanju fleksibilnih planova koji mogu odgovoriti na promjenjive okolnosti.
Sve ove promjene ukazuju na to da su menadžeri u posljednjim godinama morali razviti nova znanja i vještine kako bi upravljali u nesigurnim uvjetima. Pri tome je fleksibilnost, tehnološka pismenost, emocionalna inteligencija i sposobnost vođenja kroz promjene postala ključna za uspjeh menadžera i organizacija. S obzirom na to da ekonomska nestabilnost i globalne promjene i dalje oblikuju poslovno okruženje, budući menadžeri će morati biti još prilagodljiviji, inovativniji i sposobni voditi organizacije prema održivom rastu.
O misiji i viziji udruge CROMA, koja ima dugu tradiciju prepoznavanja najboljih u hrvatskom menadžmentu…
HUM-CROMA kao udruženje ljudi, a ne tvrtki, želi biti potpora menadžerima i poduzetnicima te spona za njihovo što bolje povezivanje. Želimo stvarati prilike za razmjenu novih ideja, za prijenos znanja i iskustva, poticati kontinuirani profesionalni razvoj i edukaciju menadžera te biti lider u okupljanju menadžera budućnosti. Želimo zastupati interese menadžera, promicati važnost i odgovornost menadžerske profesije te prepoznati trud, rad i utjecaj pojedinaca na ukupan razvoj hrvatskog gospodarstva. Želimo stvoriti partnerski odnos s komplementarnim regionalnim i internacionalnim udruženjima te doprinijeti daljnjem razvoju i promociji cjelokupnog hrvatskog društva.

Naša vizija je biti prepoznati kao udruženje kompetentnih i odgovornih lidera koje razvija, povezuje i promovira izvrsnost u menadžmentu; stvara svijest o tome da su menadžeri i poduzetnici, a ne institucije, ključni uzori i pokretači napretka; potiče menadžere da razvojem svojih potencijala postanu najbolja verzija sebe te čvrst i pozitivan oslonac svom timu. Vizija nam je i da smo prepoznati kao udruženje koje dodjeljuje najviše strukovno priznanje “kolege kolegama”, koje se s ponosom prihvaća.
O članovima žirija i njihovu doprinosu ovom projektu…
Stručni žiri čine predstavnici akademske zajednice (7 članova), članovi Izvršnog odbora HUM-CROMA-e (5 članova), prošlogodišnji dobitnici nagrada (11 članova), predstavnici medija (3 člana), predstavnici udruga (3 člana). Cijenjeni članovi stručnog žirija, svatko iz svoje domene, daju važan doprinos radu i jedni druge nadopunjuju.
S obzirom na šarolik sastav članova žirija, promatrani kriteriji iz svih aspekata dobro su odvagnuti, premjereni iz svih perspektiva, obrazloženi na sjednicama žirija i stavljeni na evaluaciju. Brojnost i raznolikost članova stručnog žirija osigurava objektivnosti I transparentnost u donošenju odluke o dobitnicima.

O kvalitetama koje čine vrhunskog menadžera…
Vrhunski menadžer mora biti istinski lider, sposoban inspirirati i motivirati svoj tim. On nije samo vođa, već i uzor, koji svojim ponašanjem i odlukama pokazuje kako bi trebali raditi i ponašati se svi članovi tima. Liderske vještine uključuju sposobnost donošenja odluka, komunikacije vizije o budućnosti organizacije, anticipiranja budućih trendova i prilika kao i motiviranja drugih da ostvare zajedničke ciljeve i budu spremni na promjene i konkurenciju. Mora biti sposoban donositi brze, ali promišljene odluke.
Integritet je temelj povjerenja, a vrhunski menadžer mora biti uzoran u svojim poslovnim praksama i ponašanju. Odluke moraju biti donesene na temelju etičkih principa, s odgovornošću prema zaposlenicima, kupcima, partnerima i društvu. Menadžer koji djeluje u skladu s visokim etičkim standardima stvara dugoročne odnose i reputaciju koja je ključna za poslovni uspjeh. Vrhunski menadžer mora biti kombinacija strateškog vođe, komunikatora, inovatora i mentora. Uz sve ove vještine i karakteristike, on ili ona treba biti usmjeren na kontinuirani osobni razvoj, kao i na razvoj svoje organizacije i tima.

O najvećim izazovima s kojima se hrvatski menadžeri trenutno suočavaju…
Rekla bih da su najveći izazovi s kojima se susreću hrvatski menadžeri demografski izazovi i upravljanje ljudskim potencijalom zbog nedostatka radne snage, ali i u kontekstu novih generacija koje zahtijevaju potpuno drugačiji pristup te zadržavanju radne snage i njihov razvoj. Isto tako inflacija, koja povećava troškova poslovanja, povećanje cijene energenata, sirovina, cijene rada i drugih inputa, sve većih zahtjeva tržišta i regulacije, globalni geopolitički izazovi u dobavnim lancima, a posebno regulatorni izazovi i birokracija.
Savjeti za mlade koji žele započeti karijeru u menadžmentu…
Educirajte se, nikada nemojte prestati raditi na sebi, budite otvoreni učiti i spremni na promjene, proaktivni, promatrajte kako se svijet mijenja oko vas, prilagodite se. Ne ustručavajte se pitati, budite proaktivni. Analizirajte, taktizirajte, pozicionirajte se svojim integritetom, znanjem, održivim upravljanjem i doprinosim društvu i zajednici, gradeći pozitivan imidž tvrtke kao poželjnog i odgovornog poslodavca, jasno postavljajući ciljeve. Budite otvoreni i uključivi, okružite se ljudima koji će podržati vašu viziju, ali je propitivanjima i unaprijediti.

O svečanosti dodjele nagrada “Menadžer godine” 13. veljače…
Svečanost dodjele nagrada je svaki put posebna. Tu večer slavimo izvrsnost, uspjeh, individualaca zbog rezultata koje su ostvarili. Lijepo je kada kolege između sebe biraju najbolje i zajedno slave njihove uspjehe, pružajući si na taj način podršku i vjetar u leđa. Te večeri laureati u krugu najbližih suradnika i obitelji dobivaju priznanje za svoj trud i rad i to bude posebno emotivno i veličanstveno.
Iz pozicije nekoga tko je dosad nadahnuto gledao govore laureata na Crominom Youtube kanalu, iznimno sam počašćena i zahvalna na prilici da sudjelujem aktivno u cijelom procesu, od prikupljanja nominacija kanidata, evaluacije žirija, te u konačnici, da prekrasne trenutke proglašenja dobitnika dijelim upravo s njima i svim gostima na svečanoj dodjeli nagrada.
FOTOGRAFIJE: Privatno vlasništvo, CROMA, Pexels