Cijelom ovom godinom, kao svojevrsni lajtmotiv, u medijima su se protezali naslovi o masovnim otkazima u IT sektoru. Situacija koja se s globalne razine odrazila i na onu regionalnu i lokalnu, pokazala je nespremnost pojedinih tvrtki da transparentno iskomuniciraju što i kako je pošlo po zlu, odnosno da javnosti s kojom su navikli dijeliti dobre vijesti daju do znanja kako prolaze kroz lošu fazu poslovanja, u kojoj se pribjegava krajnjem rješenju: dijeljenju otkaza.
I onda je prošli tjedan LinkedIn “zapalila” objava beogradske IT tvrtke HOOLOOVOO, koja je dala mali masterclass na temu toga kako iskomunicirati čak 17 otkaza.
HOOLOOVOO
HOOLOOVOO je inače tvrtka koja od 2011. godine posluje u Beogradu, a specijalizirala se za mikroservise, frontend, reaktivne sisteme, big data i asinkronu komunikaciju. Kako će reći na svojoj web stranici, važno im je raditi izazovne stvari za zanimljive klijente; jedan od njihovih najvećih klijenata kojima pružaju svoje usluge je Kindred, vodeći europski operater igara na sreću, koji oko 20% svojih proizvoda razvija upravo uz pomoć tvrtke HOOLOOVOO. Do ove suradnje došlo je 2016. godine, kada je Kindred akvizirao tvrtku iGame, s kojom je Hooloovoo ranije surađivao. Otad za njih razvijaju mikroservise, rade na razvoju Kindredove frontend platforme, kao i na razvoju frontenda za Unibet.com, odgovorni su za deploy, monitoring i održavanje, hendlaju big data.
Za HOOLOOVOO čak zna i nešto šira publika od one primarne u IT industriji, i to zahvaljujući marketinškim kampanjama koje su pokretali u prošlosti. “Matori Developer”, nastala u suradnji s agencijom Likes & Cookies, 2018. godine nagrađena je kao najbolja digitalna kampanja u Srbiji na festivalu Kaktus. Tko je Matori zapravo? On je idealni zaposlenik u HOOLOOVOO, za kojeg žele da se dugoročno dobro osjeća radeći ondje.
“Kako bi se Matori dugoročno dobro osjećao u HOOLOOVOO-u, prirodno je i logično da on bude središnja figura. On već želi i voli raditi. Samo mu to trebamo omogućiti i onda ćemo kao tvrtka imati odlične rezultate. Sve što HOOLOOVOO radi, radi s ciljem da Matorom bude bolje. To znači da mu stvaramo uvjete da daje bolje rezultate, da radi u boljoj atmosferi i da mu pomažemo i u privatnom životu. Ako nam je Matori na prvom mjestu, kada uvodimo promjene, cilj nam je da ih uvedemo tako da Matorom bude još bolje”, piše HOOLOOVOO na svojem webu, koji je prepun informacija o benefitima koje pružaju svojim zaposlenicima.
Jasno je da su kampanja “Matori Developer”, kao i druge aktivacije koje su uslijedile, bile usmjerene privlačenju iskusnih programera koji bi u HOOLOOVOO mogli pronaći svoju sreću i zadovoljstvo. Tvrtka je 2019. godine imala drugu najbolju HR kampanju u zemlji, a te je godine uvrštena i u top 10 najpoželjnijih poslodavaca u Beogradu. Definitivno se može reći da se mnogo radilo na stvaranju pozitivne korporativne kulture, no posao je ove godine, kao i mnogima, zaštekao. Što to točno znači?
Prije tjedan dana, HOOLOOVOO se oglasio na svojem LinkedIn profilu i za početak objave, odmah u glavu, dao do znanja da je na razini tvrtke donesena odluka o 17 otkaza koje su podijelili svojim zaposlenicima. Zatim su do potankosti obrazložili što je sve dovelo do ove odluke:
Naš najveći klijent prekinuo je suradnju s trideset i jednim našim zaposlenikom.
Redom, prvo klijent, odakle je sve i počelo. Njihovi rezultati u prethodnom periodu nisu bili na nivou očekivanja, odustali su od nekih projekata, morali su smanjiti headcount i neke troškove, bilo je jasno da će to pogoditi i nas. Jako smo zadovoljni pristupom i komunikacijom, prišli su nam kao partnerima, bez obzira što povod nije bio lijep.
Kad je počeo Covid, isto smo bili u sra*u – i klijent i mi, pisali smo tad o tome, ali smo prošli neogrebani. Sad nismo uspjeli. Prekinuli su suradnju sa 23 naša inženjera i s osam delivery managera. Klijent je odlučio o planovima za nadolazeći period i prioritetima, poslije, koliko je bilo moguće, zajedno smo odlučili o konkretnim pozicijama. Teško je otpustiti ljude kad su to dobri ljudi i kad nitko ne treba otići npr. zato što je loše radio. Kriteriji su bili ciljevi, skillset, senioritet, domensko znanje i drugi.
Što je naslov 17? Zato što od dvadeset troje, šestero smo prebacili na druge projekte. Osam delivery managera ostat će u support dijelu, gde su i Marketing, HR i Operacije i OD, a vidjet ćemo hoće li i na koji način ova situacija utjecati na support.
Prvi put prolazimo kroz ovako nešto, nismo sigurni radimo li stvari dobro. Trudimo se. Ljudima s kojima se moramo rastati, ponudili smo šest mjeseci otkaznog roka. Tijekom tih šest mjeseci, njihove plaće neće biti umanjivane. I svima ostalima plaće nećemo smanjivati, ali hoćemo druge stvari. Zaustavit ćemo na šest mjeseci sve troškove koji nisu neophodni. Npr. benefite i zakup nekih od ureda, proslavu Nove godine. Nije nam baš do slavlja sad. Paket zdravstvenih benefita ostaje.
Uglavnom, imali smo dvije ideje. Jedna je da nitko ne smije ostati bez posla danas za danas, tipa za mjesec dana. Druga je da omogućimo svakom da tijekom otkaznog roka, dok traži drugi posao, a mi tražimo način da ostane kod nas, zadrži isti životni standard. Stresna je i neugodna situacija, hajde da smanjimo stres i nelagodu koliko možemo.
Važan moment je i komunikacija među nama. Dijelili smo informacije i kad ih nismo imali, barem na nivou “Danas ne znam, očekujem to i to, znat ću sutra”. Kad ih jesmo imali, onda bez odlaganja i bez uljepšavanja. Ljudi ne žele neizvjesnost, gledali smo da je bude što manje. Updates i Q/As.
Ne želimo ovo svaliti na klijenta, apsolutno preuzimamo odgovornost. Jasno nam je da kroz ovo nitko ne može proći lako i sretno. Nula patetike i jedan cilj i jedan rok. Cilj je da nađemo projekte za ljude i da ovih sedamnaestero ostane u HOOLOOVOO-u ako budu željeli. Rok je 1. lipnja. S druge strane, nikog ni na što nećemo ložiti, realnost je – ne znamo hoćemo li uspjeti naći projekte.
Nastavit ćemo pisati o ovome, 3000 znakova nije dovoljno, a treba se pričati o ovakvim stvarima. Ideja je ista kao i dosad – pišeš kad je lijepo, pišeš i kad nije. Učiš.”
Objava je u samo nekoliko dana stekla golemi organski doseg, a u tjedan dana sasvim sigurno obišla cijelu regiju, s velikim brojem komentara i dijeljenja dalje. Naravno, nekako nam je najzanimljivije bilo proći kroz komentare i doživjeti kako publika reagira kada su ovakve objave u pitanju. Najveći broj pohvala došao je na račun otvorenosti i transparentnosti, ističući ovo kao poslovnu praksu za poželjeti i kao lekciju o ljudskosti i empatiji. Neki su sugerirali da bi druge kompanije trebale pratiti ovaj primjer kada otpuštaju ljude i odgovorno postupiti u kriznim vremenima, kako bi zaštitile i interese firme i interese zaposlenika.
“Komunikacija o kojoj čitamo u knjigama kao najbolje prakse. Komunikacija koju zamišljamo da treba biti, al’ valja pritisnut’ enter. Komunikacija kakvoj treba težiti, a ne znaš kakve reakcije očekivati”, samo je jedan od komentara.
Iskustva i reakcije u komentarima ipak nam daju do znanja da je ova praksa još uvijek rijetkost, no nadamo se da će otvoriti vrata i drugima za otvoreniju komunikaciju čak i kada se donose ovako teške odluke.
FOTOGRAFIJE: HOOLOOVOO