Ona je međunarodna guruica boja: Izborom Pantone boje godine utječe na prodaju u raznim industrijama

20.11.2023. | AUTOR: Iva Kordić

Život prije 5 | Ljudi u biznisu

Jedno te isto pitanje koje Leatrice Eiseman čuje iznova i iznova, bez obzira na situaciju glasi: “Koju boju odabrati za zidove u dnevnom boravku?”. Eiseman je izvršna direktorica Pantone Color Institutea, podružnice tvrtke Pantone poznate po razvoju dosljednog sustava za identifikaciju boja koji olakšava komunikaciju o njima u raznim industrijama, omogućujući dizajnerima i proizvođačima da dosljedno identificiraju, koriste i reproduciraju tisuće i tisuće nijansi.

“Čak i kada razgovaram s izvršnim direktorima najvećih korporacija oko boja koje će im pomoći prodati pojedini proizvod, njihovo je posljednje pitanje vezano za boju zidova u interijeru“, smije se Eiseman tijekom razgovora za The Hustle.

Leatrice Eiseman

Kako se bira Pantone boja godine?

Eiseman je definitivno prava osoba kojoj to pitanje treba postaviti. Vodi Pantone Institute od 1985. i nazivaju je “međunarodnom guruicom boja”. Njezini kolege zovu je Ms. Color in America. Izbor omiljene boje, kaže Eiseman, slično je pitanju koje joj je dijete omiljeno. Ne može odabrati. No, jednom godišnje ipak mora, i to početkom prosinca kada se bira boja godine kroz Pantoneovu kampanju “Color of the Year”. I ta boja postaje “zvijezda” – među dizajnerima, proizvođačima, prodavačima, potrošačima…

Možemo se na kratko vratiti u 1994. godinu, kada je James Woudhuysen napisao za Marketing magazine: “Tko kontrolira boje, taj kontrolira svijet”. To je bilo prije razdoblja dominacije interneta, no ideja je jasna. Ostajemo još kratko u devedesetima: kako je desetljeće odmicalo, tako je rasla neizvjesnost vezana za približavanje novog milenija. Iz Pantonea su poželjeli ljudima pružiti boju zbog koje će se osjećati optimistično, boju koja će predstavljati novo tisućljeće. Eiseman je odmah znala da ta boja mora biti izvor radosti u nesigurnim vremenima, a vodila se podatkom prema kojem boja ima ozbiljan utjecaj na odluke potrošača kada je u pitanju što žele kupiti.

Izbor je pao na tzv. ‘Cerulean Blue’, odnosno nebesko plavu.

“Bez obzira na to gdje živite, ljudi se vesele vidjeti prekrasno plavo nebo”, rekla je Eisman. I, bila je u pravu jer je Pantone kampanja eksplodirala. Postala je vijest diljem svijeta i učvrstila Pantoneovu poziciju kao međunarodnog autoriteta za boje. I tada joj je, zbog ogromnog interesa koji ju je iznenadio, sinulo da bi potez s Pantone bojom trebali ponavljati iz godine u godinu.

Potez je bio sjajan i s marketinške strane jer je pomogao da Pantone postane prepoznatljiv ne samo među stručnjacima u dizajnu, već i među širom populacijom. Profesionalci su, naime, znali za tvrtku, no prosječni potrošač nije. Kada bi se spomenuo Pantone, pomislili bi na šampon ili na dobru talijansku tjesteninu. Jednostavno, nisu znali o čemu se radi, sve dok kampanja ‘Color of the Year’ nije počela privlačiti ogromnu pozornost.

Pantone boja godine uvijek se nestrpljivo iščekuje

Iako se tijekom posljednjih 20-ak godina kampanja na svojevrsni način “ukorijenila” u kulturu i postala jedna od smjernica za razne industrije, nisu izostale ni kritike. Ni Pantone ne pogodi svaki put.

Recimo, kritizirani su 2019. zbog odabira nijanse ‘Living Coral’, u razdoblju kada se koraljni grebeni uništavaju. Tada je australski tim dizajnera pokrenuo viralnu protukampanju, opisujući Pantone izbor potpuno neodgovornim i predlažući jednu drugu nijansu, ‘Bleached Coral’. Također, kritike su stizale i zbog utjecaja na porast otpada u industrijama kao što je modna, pri čemu su kritičari postavljali pitanje koliko veliko mora biti tržište da se isplati za, recimo, posteljinu u smaragdnoj nijansi ili ruževe nijanse ‘Serenity’, koja je 2016. proglašena bojom godine.

Kod Leatrice Eiseman strast prema bojama razvijena je još u djetinjstvu. Odrasla je u Baltimoreu s majkom koja bi svakog proljeća prebojala cijelu kuću. Eisman je smjela izabrati boju po izboru za svoju sobu pa se odlučila za crvenu i crnu. Prekretnica je bila 1983. kada je objavila knjigu “Alive with Color” i njome privukla pozornost Lawrencea Herberta, kemičara i vlasnika tiskarske tvrtke Pantone. 1985. zaposlio ju je kao konzultanticu pa Eiseman više od 37 godina vodi Pantone Color Institute. Tvrtka je započela s razvijanjem tinti i alfanumeričkog sustava koji bi osigurao da tekstilna tvornica u Italiji razumije što dizajner u New Yorku misli kada kaže, npr., “kobalt plava”.

Posao im je, u suštini, i dalje takav, samo što kemičari sada miješaju boje i tinte u laboratoriju u New Jerseyju kako bi proizveli tzv. knjige uzoraka koje potom prodaju brendovima, dizajnerima i proizvođačima po cijeni od devet tisuća dolara. Eisemanina zaduženja uključuju davanje imena bojama koje će izazvati emocije, poput nijanse Marsala, bordo boje inspirirane sicilijanskim vinima, ili Tangerine Tango, nazvane prema ogrlici argentinskog plesača tanga. I raznim tvrtkama pomaže u razvoju prepoznatljivih boja, a neka od najzvučnijih imena su:

  • Tiffany plava (Pantone #1837)
  • Hermes narančasta (Pantone #1448)
  • Louboutin crvena (Pantone #18-1663 TPX)

Prilikom izbora boje godine, putuje svijetom, sastaje se s međunarodnim timom promatrača kojeg čine dizajneri, prognostičari trendova i dobri poznavatelji kulture, odnosno ljudi upućeniji u predviđanja što će svijet željeti kupiti u nadolazećim godinama. Predviđanje se sastoji od analize koja uključuje proučavanje noviteta na modnim pistama, novih slika na zidovima muzeja, paleta iz animiranih dječjih filmova, sportskih događanja u najavi, a u novije vrijeme, i tema koje dominiraju na TikToku.

Zahvaljujući nizu snažnih partnerskih odnosa s najjačim svjetskim brendovima i informacijama koje Pantone od njih dobiva, boja godine postala je nešto poput “samoispunjavajućeg proročanstva”. A da bi proglašenje boje godine što snažnije odjeknulo, Pantone se udružuje s brendovima i institucijama diljem svijeta. Tako su, recimo, prošle godine Motorola, Cariuma, Hydrow i Art Basel Miami lansirali telefon, tenisice i spravu za vježbanje te organizirali javnu izložbu nazvanu “Magentaverse”, a sve u Viva Magenta, boji 2023. godine.

Boja je danas, piše The Hustle, ozbiljan posao. Globalne konzultantske tvrtke poput Pantonea i WGSN-a objavljuju izvješća o tome što će potrošači htjeti kupiti idućih godina. Nedavno je WGSN objavio studiju koja tvrdi da je 98% svih odluka kupaca vođeno bojom, što je svakako statistika koju se mora uzeti u obzir. Previđanja se objavljuju sve ranije i ranije. Tako je WGSN svoju boju za 2025. objavio u svibnju; riječ je o nijansi Future Dusk, odnosno kombinaciji tamnoplave i ljubičaste. Pantone je za svoj timing odabrao kraj godine, kada priprema teren za blagdansku kupovinu, u sezoni kada svi gledamo unaprijed, prema godini koja dolazi.

nijansa Future Dusk

Uz Pantone i WGSN, još su neke tvrtke, kao što su Benjamin Moore i Sherwin-Williams pokrenuli svoju kampanju s bojom godine. Hannah Yeo, menadžerica iz tvrtke Benjamin Moore kaže kako se identitet boje godine čuva u tajnosti što je dulje moguće. Informacija je izuzetno povjerljiva, a prodaja raste nakon objave boja. Recimo, nakon objave nijanse Blue Nova za 2024. prije mjesec dana, prodaja nijanse porasla je za 400%.

Sue Wadden iz tvrtke Sherwin-Williams kaže kako je njihova misija osigurati da ljudi nemaju obične bijele zidove. Ako jedan od njihovih izbora, poput prošlogodišnjeg kontroverznog Redend Point, potakne razgovor ili nekoga inspirira, smatra da su uspjeli. No, kaže, ulozi u Pantoneu znatno su veći. Wadden zaključuje:

“Divim se ljudima u Pantoneu, težak je to posao. Ako se ljudima ne svidi odabrano, izbor utječe na prodaju u raznim industrijama. To je teško.”

nijansa Blue Nova

No, Eiseman se time ne zamara. Prije dvije godine sa suprugom je preselila u Tucson i žute zidove kuće, odabrane kako bi imitirali sunčevu svjetlost, zamijenila je stvarnim suncem. Sada radi iz preuređene garaže, gdje su neutralni sivi zidovi i podovi idealni za isticanje boja. Preselila se i kako bi bila bliže kćeri Beatrice, koja je njezina suradnica. Prošle godine, kada joj je kći spomenula da vozi auto mehaničaru, sinula joj je ideja. Naočale za vid nisu bile dostupne u boji koju je željela i već ih je pokušala obojiti lakom za nokte, no u naumu nije uspjela. Mehaničaru je pružila Pantone swatch i za tjedan dana imala naočale u željenoj boji – Viva Magenta.

Istu stvar planira napraviti i ove godine, nakon objave nove boje u prvom tjednu prosinca.

FOTOGRAFIJE: Leatrice Eiseman, Pantone, Pexels, Unsplash, WSGN, Benjamin Moore, Canva

POVEZANI ČLANCI
©2024 after5