Ako ste na TikToku, možda ste i sami primijetili sve veći broj videozapisa koji se dotiču potencijalne zabrane TikToka u Sjedinjenim Američkim Državama, koja bi na snagu trebala stupiti kroz nekoliko dana, 19. siječnja. Čeka se odluka Vrhovnog suda, no kreatori sadržaja već se pripremaju i masovno prelaze na druge aplikacije – RedNote i Lemon8.
U SAD-u je oko 170 milijuna postojećih korisnika TikToka: novi korisnici neće moći preuzeti aplikaciju, a korisnici koji već imaju instaliranu aplikaciju moći će je nastaviti koristiti neko vrijeme, iako će s vremenom, bez ažuriranja i sigurnosnih nadogradnji, postati neupotrebljiva. TikTok planira prikazati poruku unutar aplikacije koja obavještava korisnike o zabrani i pruža im mogućnost preuzimanja njihovih podataka, piše Reuters.
No, alternative su u velikom zamahu pa influenceri na TikToku već predlažu zamjene u vidu mreža RedNote i Lemon8.

Zabrana TikToka u SAD-u
Moguće gašenje TikToka rezultat je zakona koji je prošle godine donio američki Kongres, a kojim se od ByteDancea, u čijem je vlasništvu i TikTok, zahtijeva da do 19. siječnja proda platformu ili se suoči sa zabranom u SAD-u. ByteDance je, piše Time, osporio zakon na sudu, tvrdeći da prestavlja kršenje slobode govora, no prošlog su tjedna suci Vrhovnog suda izrazili skepsu prema pravnim argumentima TikToka. Budući da je ByteDance jasno dao do znanja da neće prodati TikTok, zabrana će najvjerojatnije stupiti na snagu u nedjelju. The Wall Street Journal izvijestio je u utorak da kineski dužnosnici razmatraju mogućnost dopuštanja Elonu Musku da investira ili vodi američke operacije vezane za TikTok.
Mnogi korisnici već sada pokušavaju pronaći alternativne platforme kako bi nastavili graditi svoju online prisutnost. Američke tvrtke pripremaju se za ovaj masovni priljev korisnika – primjerice, Snap je prošlog mjeseca pokrenuo Monetization Program koji kreatorima omogućuje zaradu od oglasa prikazanih unutar njihovih objava.
Ipak, u posljednjih nekoliko dana RedNote i Lemon8 pokazuju se kao najpopularnije aplikacije koje će poslužiti kao potencijalna alternativa TikToku.
RedNote
I dok se dio kreatora prebacio na izravne američke konkurente TikToku, poput Instagram Reelsa i YouTube Shortsa, dio njih preporučuje jednu neočekivanu alternativu – kinesku društvenu mrežu Xiaohongshu, na engleskom poznatu kao RedNote. Iako je donedavno bio gotovo isključivo orijentiran na kinesku publiku, proteklih dana Amerikanci masovno prelaze na RedNote, što ju je dva dana zaredom dovelo na prvu poziciju na AppStoreu. Na drugom mjestu je Lemon8, još jedna kineska društvena mreža u vlasništvu ByteDancea. Na tim se aplikacijama sada isprepliću objave kineskih influencera i modnih entuzijasta s novim američkim korisnicima, piše Time.

U članku “Why So Many TikTokers Are Moving to the Chinese App RedNote Ahead of Ban”, Time piše kako je malo vjerojatno da će Amerikanci dugoročno ostati na RedNoteu ili Lemon8, s obzirom na to da se i one suočavaju s istim regulatornim pritiscima kao i TikTok. No, njihov nagli uspon otkriva koliko Amerikanci traže novu društvenu platformu, njihovu skepsu prema glavnim američkim alternativama TikToku i nezadovoljstvo odlukom o zabrani, koju mnogi vide kao pretjerano protektivnu.
RedNote pokrenut je 2013. kao vodič za online kupovinu, ali se kasnije razvio u platformu za društvene mreže i e-trgovinu. Danas ga koristi više od 300 milijuna ljudi, a sadržaj na aplikaciji obuhvaća putopise, beauty tutorijale, videa sa životinjama i lekcije jezika, s naglaskom na mandarinski kao glavni jezik komunikacije. RedNote također uključuje i live online marketplace, format koji je izuzetno popularan u Aziji, ali još uvijek slabo viđen u SAD-u. Prije ovog tjedna, među rijetkim američkim korisnicima aplikacije bili su glazbenici poput Johna Legenda i Mariah Carey, koji su tražili načine da dopru do kineskog tržišta. No, sada su brojni TikTok kreatori najavili prelazak na RedNote i pozvali svoje pratitelje da im se pridruže.


Ipak, piše Time, RedNote možda neće dugo biti popularna aplikacija za (bivše) TikTok korisnike. Naime, neki korisnici izražavaju zabrinutost da će aplikacija brže cenzurirati politički, seksualni ili LGBTQ sadržaj. Osim toga, RedNote se također suočava s mogućom zabranom u SAD-u. Iako se zakon “Protecting Americans from Foreign Adversary Controlled Applications Act” trenutno fokusira na TikTok i ByteDance aplikacije, regulira i sve ostale aplikacije pod stranom kontrolom. Na Redditu su se pojavili komentari kako nitko na RedNote ne gleda kao na dugoročnu zamjenu za TikTok, već kao na “oblik protesta prema američkoj vladi i njihovim milijarderima”.
Lemon8
Lemon8 je TikTokova sestrinska aplikacija koja kombinira vizualno atraktivne fotografije u stilu Instagrama i Pinteresta sa short form video formatom, populariziranim na TikToku. U studenom prošle godine, TikTok je objavio kako kreatori sadržaja sada mogu pristupiti svojim Lemon8 računima putem TikTok profila, čime se potiče “križno” objavljivanje sadržaja i povećava broj korisnika platforme. Taj je potez rezultirao globalnim rastom preuzimanja aplikacije. Međutim, unatoč rastućem interestu, Lemon8 također pripada kineskoj matičnoj tvrtki ByteDance, baš kao i TikTok, što znači da bi i on mogao biti obuhvaćen američkom zabranom, piše Euronews.
Lemon8 namijenjen je Generaciji Z, osmišljen tako da korisnicima omogućuje dijeljenje fotografija i videozapisa s pratiteljima. Aplikacija je prvi put lansirana u Japanu 2020., a na tržištima Ujedinjenog Kraljevstva i SAD-a debitirala je tri godine kasnije, u veljači 2023. Prema podacima istraživačke tvrtke SimilarWeb, Lemon8 ima više od milijun aktivnih korisnika dnevno u SAD-u. “Cilja” mlađu publiku, s naglaskom na lifestyle teme, a fokusira se na pet glavnih kategorija:
- ljepotu
- modu
- hranu
- putovanja
- kućne ljubimce

Lemon8 nije zamišljen kao platforma za rasprave o politici ili radnom okruženju. Umjesto toga, piše Euronews, nudi inspirativan prostor za kreiranje i dijeljenje modnih kombinacija, recepata i savjeta za putovanje. Korisnici aplikaciju opisuju kao jednostavnu i intuitivnu, s već poznatim feedovima – For You i Following. Na vrhu ekrana nalaze se različite kategorije sadržaja, a korisnici mogu neograničeno scrollati kroz vizualno privlačne objave – od estetski dotjeranih doručaka do ideja za uređenje interijera.
Jedna od istaknutih značajki aplikacije je integracija jednostavnih alata za grafički dizajn, koji korisnicima omogućuju dodavanje teksta, stickera i glazbe prilikom uređivanja objava, čime se potiče kreativnost i vizualna atraktivnost sadržaja. Također, aplikacija podržava duže opise u stilu blogova, naglašavajući informativni aspekt platforme i otvarajući prostor za potencijalno korištenje Lemon8 sadržaja u svrhu optimizacije za tražilice (SEO). Korisnici mogu objavljivati pojedinačne fotografije, galerije ili videozapise, no video format ovdje je manje popularan. Naime, piše Euronews, mnogi biraju Lemon8 kao predah od video orijentiranog sadržaja, poput Reelsa.
SAD je prošle godine donio zakon koji zahtijeva da ByteDance proda TikTok ili će aplikacija biti zabranjena. Ova se odluka odnosi na sve aplikacije u vlasništvu ByteDancea, uključujući i Lemon8. Iako on nije izričito naveden u zakonu, njegova sudbina ovisi o odluci američkih vlasti koja bi mogla utjecati i na druge popularne ByteDance aplikacije, poput alata za uređivanje videa CapCut. Hoće li Lemon8 opstati kao alternativa TikToku ili će i on biti obuhvaćen američkom zabranom, ostaje nam za vidjeti.
FOTOGRAFIJE: Pexels, Unsplash, AppStore, Instagram