Moderna ljubav: Priča o jednoj od najpoznatijih narukvica na svijetu

02.03.2024. | AUTOR: Iva Kordić

Modne i beauty priče | Modne priče
#knjiga | #nakit

Cartier Love jedna je od najpoznatijih narukvica na svijetu. Mnogi su se kroz godine njome inspirirali, a original je dizajnirao Aldo Cipullo, čiji su život i rad popraćeni u biografiji “Cipullo: Making Jewelry Modern”. Opisuju ga kao osobu koja je u nakit uvela pojam “moderne ljubavi”, a priču o Aldovom životu ispričali su njegov brat Renato i Vivienne Becker, novinarka i spisateljica u čijem je fokusu rada upravo nakit. No, prije nego se prebacimo na knjigu uz kratki osvrt na Cipullov rad, želimo se dotaknuti i Cartier narukvice – nekad i danas.

Reklama za Love narukvicu iz 1970., vlasništvo Cartiera

Cartier narukvica Love

Osmislio ju je Aldo Cipullo krajem sedamdesetih godina, dok je još bio u Tifannyju. I njima je ponudio dizajn, no bez pozitivnog feedbacka pa je s idejom išao dalje – i naišao na pozitivnu reakciju Michaela Thomasa, predsjednika Cartiera koji je prepoznao potencijal narukvice. Pedesetak godina kasnije, Cartier narukvica ima kultni status, s cijenom koja seže u visine. Iako nije dostupna za naručivanje u Hrvatsku, pronašli smo je na službenoj Cartierovoj stranici: ovisno o modelu, veličini i dodacima, cijena Cartier Love narukvice kreće se između 5250 i nevjerojatnih 68 tisuća eura. U potonjem slučaju, riječ je o modelu od bijelog zlata, optočenom s 206 dijamanata.

Interesantno, prva cijena bila je oko 250 tadašnjih dolara. U međuvremenu, Cartier se sa srebra s pozlatom prebacio na 18-karatno zlato. Cipullo se u jednom intervjuu prisjetio kako mu je sinula ideja za legendarnu narukvicu, prenosi WWD. Bila su tri sata ujutro i Cipullo se osjećao vrlo tužno. Želio je stvoriti nešto što mu nitko ne bi mogao oduzeti, želio je jezik ljubavi prikazati na trajan način. Cartier narukvica dizajnirana je tako da se stavlja uz pomoć nekog drugoga, odnosno uz voljenu osobu s kojom, zamislio je Cipullo, i vječnost djeluje moguće. U to je vrijeme bio popularan nakit koji je “zamjenjiv”, zbog čega se Cartier narukvica istaknula u tadašnjim trendovima.

Kroz godine, od narukvice je nastala i cijela Love kolekcija koja danas uključuje prstenje, naušnice, ogrlice i različite stilove narukvica, sve prema dizajnu kojeg je osmislio Cipullo. Prva verzija Cartier narukvice imala je vijke koje je bilo moguće potpuno zategnuti ili ukloniti. Mehanizam je malo promijenjen 2011. tako da su vijci postavljeni u otvore narukvice, kako se ne bi izgubili. Svaka narukvica dolazi s odvijačem, a da bi se dočarala gesta pokazivanja ljubavi, zamišljeno je da jedna osoba nosi narukvicu, a partner ili partnerica odvijač, i to na lančiću. Cipullo je izjavio:

Dizajn mora biti funkcionalan. To je tajna uspjeha. Kada imate funkciju i dizajn, uvijek ćete imati uspješan proizvod.

1998. godine, Cartier se upustio u brojne tužbe i sudske postupke s tvrtkama diljem svijeta kako bi zaštitio autorska prava za slavnu narukvicu. Prema ugovoru, francuski brend ima autorsko pravo na naziv “Love bracelet”, pisan na specifičan način, s crtom povučenom kroz slova “O” i “E”. 2019. godine, Cartier je pokušao dobiti prava na riječ “ljubav”, ali u toj namjeri zaustavili su ih singapurski sudovi, donosi WWD. Iako će se mnogi voditi filozofijom Oscara Wildea kako je “imitacija najiskreniji oblik laskanja”, Cartier se ipak protivi replikama dizajna, kao i krivotvorinama.

U eri društvenih mreža i online utjecaja, Cartier je primijetio kako je došlo do pomaka u demografskom profilu kupaca. WWD ističe primjer Kylie Jenner koja je 2014. objavila fotografiju s nizom Cartier Love narukvica na zapešću – procjenjuje se u vrijednosti oko 50 tisuća eura. Tada je imala samo 17 godina, ali i ogroman broj pratitelja i utjecaj među milenijalcima, pa je svojim modnim dodatkom mnoge inspirirala da istu narukvicu imaju i u svojoj kolekciji. YouTube također otkriva stotine i stotine videozapisa s mlađom klijentelom pa WWD dodaje kako vjerojanto ni Cipullo ni Cartier nisu mogli pretpostaviti da će narukvica doživjeti toliku popularnost među mlađim generacijama.

Cartier Love narukvica već je nekoliko godina najpretraživaniji komad nakita na Googleu i doživjela je svojevrsnu evoluciju: od narukvice koja se poklanjala kao isključivo znak ljubavi, postala je i statusni simbol te ostavlja ogroman utjecaj na industriju nakita i mode općenito. Nama najbliže Cartier trgovine nalaze se u Austriji i u Italiji na idućim adresama:

  • Kohlmarkt 7, Beč
  • Via degli Strozzi 36/r, Firenca
  • Via Montenapoleone 16/A, Milano
  • Via Condotti 83, Rim
  • Calle San Moisè 1474/1475, Venecija
  • Calle del Fontego dei Tedeschi by DFS, Venecija

Aldo Cipullo i biografija “Cipullo: Making Jewelry Modern”

Vratimo se sada Aldu Cipullu. Tijekom godina i godina rada u Cartieru, dao je niz intervjua. Bio je, kažu, čarobnjak s riječima i znao je dati kvalitetan intervju u kojem bi govorio o svojem dizajnu za Cartier, kao i promjenjivoj modi po pitanju nakita tijekom sedamdesetih godina prošlog stoljeća. The Adventurine donosi nekoliko najzanimljivijih citata:

  • Vjerujem u radikalnu promjenu u nakitu. Trebao bi biti zabavniji! Ako imate stol kakvog je imao Louis XVI., možete imati i Le Corbusier stolac pored njega. Ista je stvar s nakitom.
  • Kamen biram kao što bih birao dekor za prostoriju. Na kraju krajeva, boja je stanje uma.
  • Komad nakita nikada ne bi trebao biti važniji od osobe koja ga nosi.

Knjiga u izdanju Assoulinea donosi sjajne privatne fotografije dizajnera, kao i njegove brojne skice iz godina dizajniranja za Tiffany, Cartier, ali i pod svojim imenom. “Cipullo: Making Jewelry Modern” pokriva dizajnerovu mladost u Rimu, gdje je radio za očev brend nakita “Giuseppe”. 1959. se preselio u New York, gdje je nastavio obrazovanje u Školi za likovnu umjetnost. Aldo Cipullo potom je dobio posao u tvrtki David Webb kao bench jeweller, gdje je bio zadužen za popravak, obnavljanje i kreiranje nakita. O godinama koje je proveo u Webbu ne znamo mnogo, no dizajner je sačuvao portfolio svojih radova iz Tifannyja, gdje je radio tri godine.

Aldo Cipullo & era u Tiffanyju i Cartieru

Autori knjige, Renato i Vivienne, koriste tu građu i svoja sjećanja kako bi ispričali priču o Aldovim dostignućima. U njegovo vrijeme, uspješan tim u Tiffanyju predvodio je Gene Moore, a uz njega je bio i veliki dizajnerski talent, Donald Claffin. Fotografije pokazuju kako je Aldo Cipullo bio vrlo aktivan na području dekorative u Tiffanyju u razdoblju kasnih šezdesetih godina prošlog stoljeća. Od tada potječe i Swan ear cuff, koji je svoje mjesto našao i u američkom izdanju Voguea od 1. studenog 1967., pred objektivom Berta Sterna.

Prema riječima Renata Cipulla, Aldo je Tiffanyju ponudio dizajn narukvice Love pred istek svog ugovora, 1969. godine. Međutim, Tiffany ga je odbio jer se stilski nije poklapao s dizajnom kojeg je Aldo inače izrađivao za brend. Navodno ga je, piše The Adventurine, dizajner potom ponudio Michaelu Thomasu, predsjedniku Cartiera. Kao vizionarski marketinški stručnjak, Thomas je potpuno razumio dizajn i očito imao ideju kako ga prodati. Nakon toga, Cipullo se pridružio talentiranom timu koji je uključivao Alfreda Durantea, odgovornog za neke od komada nakita naručenih od strane Elizabeth Taylor i Richarda Burtona.

Aldo Cipullo u Cartieru je postao i medijska zvijezda jer ga je brend povezivao s novinarima za sve intervjue o njegovim narukvicama Love te Juste un Clou, kao i za priče o nekoliko drugih kolekcija koje je osmislio, a odražavale su život u New Yorku tijekom ranih sedamdesetih godina prošlog stoljeća: Pokret za ženska prava, Pop Art, Minimalizam, znakove zodijaka, amajlije sreće, Backgammon privjesak… Sve su kolekcije detaljno opisane u knjizi. Vizuali pokazuju kako su sve kolekcije povezane s razdobljem u kojem su nastale, a neke su izdržale test vremena i postale ikonične za Cartier, poput Cartier Love narukvice.

Reklama za Backgammon privjesak kojeg je Aldo Cipullo dizajnirao 1973., vlasništvo Cartiera

Pokrenuo je i vlastiti brend

Cipullovi dani slave u Cartieru završili su 1974., kada je došlo do promjene u upravi. U tom trenutku, Cipullo je počeo svoju pažnju usmjeravati na vlastiti brend te je proširio ponudu na dodatke za dom, namještaj, kožnu galanteriju i nakit. Dizajn luksuznog nakita nastavio se u nekoliko smjerova kroz godine, u različitim tvrtkama, a cijelo je vrijeme zadržao popularnost među novinarima. 1974. osvojio je i American Fashion Critics Coty Award za svoju kolekciju muškog nakita.

Nažalost, njegovu je priču prekinula prerana smrt 1984., kada je umro u bolnici St. Vincent u New Yorku. Imao je 48 godina, a kao razlog smrti u nekrologu se navodi dvostruki srčani udar, za kojeg se vjeruje da je bio uzrokovan nekim većim zdravstvenim problemom, piše The Adventurine.

Knjiga “Cipullo: Making Jewelry Modern” dostupna je na Farfetchu, a njezina je cijena 205 eura.

FOTOGRAFIJE: Cartier, Sotheby’s, Farfetch, Assouline

NASLOVNE FOTOGRAFIJE: Farfetch/Asouline, Cartier, Sotheby’s

POVEZANI ČLANCI
©2024 after5