Biti izuzetno cijenjen i poštovan među kolegama u industriji zbog svoje kreativnosti, inovativnosti i stručnosti velika je čast. Dries Van Noten u tome je uspio, što je pokazala i njegova zadnja revija održana u lipnju u Parizu. Thom Browne, Piearpaolo Piccioli, Diane von Furstenberg, Harris Reed i Haider Ackermann bili su među uzvanicima koji su sjedili u prvom redu. Kolekcija je bila u duhu Van Notenove estetike koju smo mogli pratiti tijekom 38 godina karijere.
Dries Van Noten modu je zamijenio vrtlarenjem
Dries Van Noten izgradio je uspješan globalni luksuzni brend (njegova vrijednost u 2023. procjenjuje se na više od 65 milijuna funti). Ima svoje vjerne obožavateljice, među kojima su pop ikone i glumice poput Rihanne, Cate Blanchett i Margot Robbie, kao i sportske zvijezde poput Venus Williams. Sve one vole fuziju luksuza i pragmatizma, njegove poetske printeve i očaravajuće boje pa su mnogi i oko njegovog umirovljenja bili jako emotivni. Dizajner je za The Sunday Times komentirao:
“Reakcije iz cijelog svijeta bile su toliko dirljive i lijepe. U doba društvenih mreža, činjenica da su ljudi odvojili vrijeme da napišu pismo, dokaz je da odjeća može značiti mnogo…”
Odlazak legendarnog dizajnera bio je predviđen, i sam je dizajner rekao kako su ga dugo planirali, samo je želio pripremiti tvrku i sebe za taj veliki korak. Međutim, Dries Van Noten nije sklon sentimentalnosti. Kao angažirani CEO i kreativni direktor, koji u cijeloj karijeri nije mogao uzeti više od tjedan dana odmora, raduje se što će biti “slobodan” i što preuzima savjetodavnu ulogu za Dries Van Noten dio brenda posvećen parfemima i beautyju.
“Za mene, parfem je esencija modnog dizajna. Stvarate miris, morate ga i odjenuti. U ovoj novoj ulozi radim s različitim vrstama kreativaca, što je lijepo”, rekao je u istom razgovoru. Međutim, parfemi koje stvara Dries Van Noten nadmašuju banalnost riječi “lijepo”. Najnoviji set od četiri mirisa koje su kreirali različiti majstori, a razvila španjolska luksuzna tvrka Puiga, oduševit će ljubitelje parfema.
Nova kolekcija Dries Van Noten parfema
Svaki je miris – poput Bitter Splash, koji kombinira note grejpa i kože, ili Crazy Basil – inspiriran Van Notenovim vrtom od 55 hektara koji se nalazi na imanju iz 19. stoljeća, u okolici Antwerpena. Za dizajn bočica je zaslužan nizozemski vizionar Piet Oudolf. Dries Van Noten, ujedno i strastveni vrtlar, sa željom da parfumerima postavi pravi izazov, dao im je zadatak da ga iznenade novitetima, nastavno na 10 parfema koje su zajedno lansirali 2022. godine.
“Želio sam pomaknuti granice kombiniranjem varijacija određenih elemenata ili količina. U Crazy Basilu, količina bosiljka kojeg osjećate je toliko luksuzna. Nije poput ukrasa uz rajčicu i mozzarellu, to je kao da cijelu biljku stavite u nos. I to je ono što volim.“
The Sunday Times piše kako je parfem jedan od najprofitabilnijih aspekata dizajnerskog posla. Cijene ready-to-wear odjeće u posljednjih su pet godina dramatično porasle zbog oskudice materijala i porasta troškova rada, a tu je i pad profita kojem modne kuće nastoje dati snažan boost. S druge strane, novi miris ili nijansa ruža i dalje su poželjni za kupovinu, a pritom pristupačniji. Takvi su i novi Dries Van Noten mirisi, koji izgledaju kao da se nalaze u bočici od tinte za nalivpero, a dekorirani su u skladu s notama od kojih su sačinjeni.
Četiri nova mirisa, koja su inspirirana dizajnerovim vrtom u kojem danas nakon povlačenja s modnih pista provodi mnogo vremena, zovu se Vanille Camouflage, Crazy Basil, Camomille Satin i Bitter Splash. Dolaze kao Eaux de Parfum, a cijene im se za 100 mililitara kreću između 260 i 295 eura. Moguće ih je nabaviti u web shopu njegova brenda.
“Nemoguće kombinacije, olfaktivne dvojnosti i umjetnost kontrasta. Četiri nove parfemske vode oda su eklekticizmu.“
Inače, sjedište nizozemskog brenda nalazi se u bivšem skladištu luke u Antwerpenu. Sve se, od dizajnerskog studija do proizvodnje i distribucije, nalazi pod jednim krovom. Tvrtka surađuje s ljudima iz više od 35 zemalja, uključujući vezilje u Chanakayi u Indiji te proizvođače tekstila poput brenda Etro u Italiji. Zaposlenici na posao često dolaze biciklom i ručaju u kantini. Cijeli je prostor produktivan, a zaposlenici zadovoljni. Dries Van Noten, inače poznat po svojoj pedantnosti usmjerenoj prema detaljima, rekao je:
“Mislim da radim na demokratski način, uključujem i druge u svoje odluke, to mi je i dalje važno. Atmosferu stvaraju svi koji tamo rade. Ako pokušate umjetno stvoriti ugođaj, nećete uspjeti.”
Kvaliteta koja traje desetljećima
Dries Van Noten ove se godine možda oprostio od modnih pista, ali njegovo modno nasljeđe živjet će dugo, dugo vremena.
Dizajner se već u ranim danima djetinjstva susreo s tkaninama, a kasnije upisao Kraljevsku akademiju likovnih umjetnosti u Antwerpenu. Počeo je dizajnirati komercijalne kolekcije za brendove, a potom je 1986. lansirao mušku kolekciju pod svojim imenom. Dries Van Noten bio je ključna figura u poznatoj Antwerpenskoj šestorci, kolektivu dizajnera koji je Antwerpen postavio na svjetsku modnu mapu. Zajedno su radili na promociji poslovanja, putujući u London kako bi predstavili svoje brendove. Van Notenove upečatljive kombinacije boja i luksuzne tkanine odmah su postale hit, prodajući se u Barneysu u New Yorku i Whistlesu u Londonu. Ženska kolekcija uslijedila je 1993. godine.
Bosse Myhr, direktor ženske mode u Selfridgesu, u razgovoru za The Sunday Times je rekao:
“Dries Van noten ostavio nam je nasljeđe kreativnosti i izuma koji traju desetljećima. Odani kupci s njim su prošli to putovanje, kupujući nenametljive, pametne komade i usput gradeći jedinstven ormar iz sezone u sezonu, garderobu koja će trajati cijeli život.”
Dries Van Noten sada je spreman za sljedeće poglavlje. Prva destinacija za dizajnera i njegovog partnera Patricka Vangheluwea je odmor u njihovom talijanskom domu i roadtrip duž Amalfi obale.
“Još uvijek imam toliko mnogo stvari koje želim raditi u životu”, poručio je.
FOTOGRAFIJE: Dries Van Noten, Instagram