Premda na Instagramu “visim” na dnevnoj bazi i ondje sam redovito u potrazi za sadržajem o kojem bi se moglo pisati, u posljednje vrijeme dolazim do zaključka da u ogromnoj količini svega i svačega pronalazim sve manje inspiracije. A onda naletim na neke male bljeskove Instagram genijalnosti koji me oduševe na prvi pogled.
Isti učinak na mene je imao mini Reels kojeg je poznata shopping platforma MyTheresa objavila na svom profilu prije točno tjedan dana; u malom isječku iz blagdanske kampanje ovog online shopa, na tek nekoliko sekundi videa zastupljena je jedna prelijepa starija žena, čija me pojava potaknula da se odmah bacim u komentare i provjerim o kome se radi. Riječ je o Roxanne Gould, modelu i “grey hair” aktivistkinji, ujedno i zaljubljenici u modu, ljepotu i meditaciju.
Prvo što sam pomislila kada sam ju ugledala je bilo to koliko su te njene bore jednostavno predivne, kako ih dobro nosi i koliko je osvježavajuće, u doba svih mogućih filera i filtera koji su nam danas na raspolaganju i opsesije mladolikošću, vidjeti jedno lice koje je potpuno prirodno ostarjelo. Čini mi se da nisam bila usamljena u tom dojmu, jer je ovaj video isječak u samo nekoliko dana ispao najpopularniji u povijesti MyTherese, sa 7 milijuna pregleda i više od 2000 komentara.

U modnoj se industriji u posljednjih nekoliko godina, silom prilika rekla bih, sve više priča o inkluzivnosti, pa i djeluje inkluzivnije, kako bi se dosegla modna publika različitih rasa i veličina, no tema koja naspram toga prolazi tiho ispod radara je ona tzv. ageisma – sustavne diskriminacije, stereotipiziranja i širenja predrasuda na temelju dobne skupine pojedinca. Njome su zahvaćeni i žene i muškarci, i to ne samo u modi i ljepoti, već i na drugim, mnogo bitnijim poljima života poput karijere i profesionalnog razvoja, a ageism se danas događa na tri razine; institucionalnoj, interpersonalnoj i internaliziranoj, što znači da ga možemo vršiti i sami spram sebe. Svjesnim i nesvjesnim, glasnim i tihim riječima i/ili djelima, ljude koji stare potiskuje se na marginu društva, o čemu je čak i vlastitim primjerom svjedočila bezvremenska Sharon Stone u svom nedavnom intervjuu za Vogue: “Čini mi se da žene postaju nevidljive kad postanemo majke ili kad imaš 45 godina i ljudi prolaze pored tebe kao da te nema. Nakon određene dobi osjećamo se odbačene u stranu, na zastrašujućem raskrižju starosne dobi i seksizma. Kako starim, ne osjećam se baš uvijek kao pobjednik u životu.”
Ovom izjavom savršeno je opisala isto ono što misle, osjećaju i doživljavaju milijuni žena koje nemaju ni približno velik utjecaj poput nje i baš ovdje se želim dotaknuti teme utjecaja, koji može biti itekako pozitivno iskorišten u borbi s ageismom današnjice. Staje li život samo zato što smo ostarjeli? Apsolutno ne. Vratim li se na Instagram s početka priče i inspiraciju koja me neočekivano zapljusnula kada sam ugledala Roxanne Gould, odlučila sam na jednom mjestu, u ovom članku, okupiti žene u zrel(ij)oj dobi koje rado pratim na društvenim mrežama i koje su pravo osvježenje u moru sadržaja proizvedenog na “isti kalup”. One se igraju modom s velikom radošću i entuzijazmom, no njihova poruka svijetu ipak je dublja i pruža drugu perspektivu narativu koji prevladava u društvu. Svojim primjerom pomažu ukloniti strah od starenja kod mnogih i pokazuju da ne moramo biti na gubitku samo zato što smo puhnuli koju svjećicu više na svojoj rođendanskoj torti.

Influencerice iznad 50
“Želim čuti o životima drugih žena mojih godina i starijih.”, “Nemam osjećaj da smo uopće zastupljene u medijima.”, “Zbog tvojih objava više ne brinem o starenju.”, “Žena sam srednjih godina koja želi pratiti osobe s kojima se može poistovjetiti.”, “Obožavam vidjeti da se i žene zrelije dobi tako dobro zabavljaju i žive život punim plućima.”, samo su neki od komentara koji se redovito mogu pročitati ispod objava influencerica koje vam predstavljam u nastavku. Nadam se da će vam uljepšati dane i unijeti malu dozu pozitive i nove perspektive u svaki dan, ali i da će svojim primjerom, eksponiranošću i porukama koje šalju u javnost pomoći u rušenju duboko ukorijenjenog ageisma.
Po struci mikrobiologinja i osobna trenerica, Grece je u nešto manje od 7 godina postojanja svog profila na Instagramu okupila impresivnu publiku od gotovo milijun pratitelja. Njen zaštitni znak postala je srebrna bob frizura, a tu su i fenomenalne odjevne kombinacije, koje su sinonim za bezvremenski stil s pomakom, ali i dokaz tome da se ne moramo odricati uzbudljivih modnih komada samo zato što smo dosegli određenu dob. Grece kaže da se njen stil u odnosu na 30-e godine nije mnogo promijenio, no da je sada u 50-ima ipak samouvjerenija no ikad.
“Još uvijek sam znatiželjna i pustolovna kada je riječ o novim trendovima, no svoj stil gradim na čvrstim temeljima.” Ti temelji sastoje se od kvalitetnih i bezvremenskih komada – i nekih vrlo poželjnih modnih dodataka.
Grece danas živi u Montrealu, a hobi koji je pokrenula zajedno s kćeri prije 7 godina sada je za nju postao i posao, pa ju brendovi često angažiraju kao modela. Što misli o ageismu?
“Modna industrija nije u potpunosti odmakla od fetišiziranja mladolikosti i, u odnosu na druge oblike inkluzivnosti, po pitanju ageisma napravljeno je relativno malo. Kada brend prihvati ljepotu žena svih dobi i ugradi to u svoj identitet i filozofiju, tek tada uključivanje zrelih žena u kampanje neće biti trend ili trenutak u vremenu. Ali još uvijek ima ageisma u manekenstvu. Na snimanjima ću često biti stilizirana u konzervativniji i klasičniji look u usporedbi s mlađim modelima, samo zato što sam starija. Ali to što sam starija, ne znači da imam klasičan stil.”
Sophie Fontanel je francuska autorica, influencerica i predvodnica anti-ageism pokreta, koji je započela kada je odlučila pustiti sijedu kosu. Ovaj trenutak javnog samoprihvaćanja mnogo je značio i njoj i njenoj publici, a od tada se čini kao da oslobađa cijelu generaciju francuskih žena od nametnutih normi, počevši od beskrajnih rundi skupocjenog bojanja kose i sijedih, pa sve do nemilosrdne samokritičnosti.
Sa gotovo 300.000 pratitelja, Sophie je prava Instagram zvijezda, koja nas na dnevnoj bazi informira o modnim i kulturnim fenomenima u industriji i oduševljava svojim razigranim selfie videima u zrcalu.
Iako ageism postoji svugdje u svijetu, Fontanel ga smatra naročito velikim problemom u svojoj rodnoj zemlji.
“Francuska je zemlja koja voli žene i drži ih na pijedestalu, sve dok su one dovoljne mlade da se uklope u uobičajeni francuski stereotip ljepote. Kao društvo, trebamo prestati govoriti mladim ženama da će pasti u jamu nevažnosti 20 ili 40 godina prije smrti i da se nikada više neće vratiti”, zaključuje Sophie.
“Moj Instagram profil svojevrsni je manifest toga da moda inspirira i fascinira, bez obzira na godine. Želim pokazati publici da je sa 50 i više godina i dalje normalno imati apetit za modu i uživati nositi najnovije trendove. Divno je pokazati ljudima da stvari ne moraju prestati biti zanimljive i intrigantne samo zato što smo ušli u određenu fazu života. Zapravo, mislim da je kasniji život savršeno vrijeme da se žene usredotoče na sebe i svoje potrebe. Vjerujem da je moda za sve, i za žene svih dobi. Ne nestajemo s lica zemlje kada ostarimo, unatoč slici koju društvo često prikazuje. Želim se boriti protiv stereotipa da se zrele žene trebaju odreći svojih strasti, ambicija i prava da se osjećaju i izgledaju dobro, samo zato što su došle u određene godine”, strastveno o temi ageisma govori Renia Jaz, autorica bloga Ven’s Wife Style iz Newcastlea u koji je prije 15 godina doselila iz rodne Poljske.
Nakon godina provedenih radeći na sudu kao probacijska službenica, svoj stil danas opisuje miksom klasike i trendova i ističe da ne postoje komadi koje žene iznad 50 godina ne bi trebale nositi – sve se svodi na to u čemu se osjećamo ugodno i samouvjereno.
Alyson Walsh je modna novinarka i osnivačica stranice “That’s Not My Age”, koju je pokrenula još 2008. godine, kada je prepoznala nedostatak online adresa koje se bave srednjim i zrelim godinama. “That’s Not My Age” priča je koja je krenula iz njena uvjerenja da dobar stil jednostavno ne poznaje godine. Jedno desetljeće kasnije, Alyson je ponosna na sve što radi; nudeći profesionalne savjete i stilske preporuke i snimajući intervjue i podcaste na temu borbe protiv ageisma i seksizma. S obzirom na to koliko se rano počela baviti ovom temom, svakako je jedna od začetnica pokreta osnaživanja žena svih dobi.
Njen rad materijaliziran je i u knjigu “Know Your Style”, u kojoj nudi savjete za žene svih generacija. Premisa knjige je da nećemo izgledati i osjećati se dobro samo ako kupimo hrpu nove odjeće, već je potrebno investirati vrijeme, istražiti i osvijestiti što je to što nam pomaže da se osjećamo chic, ugodno i samopouzdano.
“Radim ovo za svaku ženu koja odbija biti nevidljiva”, zaključuje Alyson.
Književnica, aktivistica, obična starica zanimljivog života – ovo je kratki opis s profila Lyn Slater, mnogima poznatije pod Instagram pseudonimom @iconaccidental, kojeg je pokrenula još 2014. godine. Samo što, kako će i sama reći, više nije “slučajna ikona”.
“Pokrenula sam ovu platformu jer sam svojedobno imala problema s pronalaženjem modnog bloga ili časopisa koji nudi urbanu, modernu, intelektualnu estetiku, ali se također obraća ženama koje žive ono što ja nazivam “zanimljivim, ali običnim životom” u gradovima. To su žene (poput mene) koje nisu poznate i slavne, ali su pametne, kreativne, modno osviještene, u formi, promišljene, angažirane i ono najvažnije – na čisto s time tko su”, otkriva inspiraciju za pokretanje svoje stranice i profila Lyn Slater.
Iako joj, prema vlastitim riječima, nikada nije bila namjera voditi križarski rat protiv ageisma, njen chic osjećaj za stil i bezbrižan stav spram svega, pa tako i godina, legli su na plodno tlo kod onih koji prkose očekivanjima društva od žena.
Da ne bi sve ostalo na inozemnim ikonama, za kraj vam predstavljam i jednu domaću: odvjetnica Jadranka Olivari Jirasek prva je hrvatska modna blogerica za žene iznad 50 godina, koja je prije 10-ak godina pokrenula vlastiti modni blog na nagovor svoje kćeri. Ideja je vrlo brzo prepoznata na domaćem i regionalnom terenu te je do današnjeg dana rezultirala aktivnom zajednicom koja broji gotovo 30.000 žena – 20.000 njih na Facebooku i skoro 10.000 njih na Jadrankinom Instagram profilu.
Oliva Style nastala je iz želje za obraćanjem ženama koje često nisu glavna tema u modnom svijetu i znaju se osjećati zapostavljeno zbog aktualnih modnih trendova i ponude u trgovinama. Jadranka im je svojim primjerom odlučila pokazati da mogu biti slobodne, odijevati što žele i nositi odjeću onako kako vole.
Nas gotovo svakodnevno osvaja kratkim crticama iz života, stavovima i razmišljanima, ali i odjevnim kombinacijama i svojim pogledom na modu. Ako još niste, toplo preporučam da bacite oko – možda će ovo postati vaš novi omiljeni profil.
FOTOGRAFIJE: Instagram