Low-buy year: 5 priča o obuzdavanju konzumerizma i bespotrebnog trošenja

27.01.2025. | AUTOR: Hana Bartolović

Modne i beauty priče
#shopping

Početak svake nove godine ujedno je i prilika za racionalizaciju. Što nam u životu treba, što nam ne treba, koje nas stvari guše i želimo ih se riješiti, a koje želimo nabaviti. Svaka godina tako donosi i neke nove trendove u planiranju i stilu života koji vodimo. Jedan od trendova u 2025. godini zove se “low-buy year”, a ljudi ga prigrljuju kako bi obuzdali svoj konzumerizam, odoljeli bespotrebnom trošenju i smanjili dugove.

low-buy kupovina

Kako piše Business Insider, iako je “doom spending” bila taktika koju su neki koristili kako bi se osjećali bolje u pogledu gospodarstva i geopolitičkih pitanja u postpandemijskoj 2023. godini, čini se da je to doba završilo. Ono što je danas aktualno su “capsule garderoba” i “Project Pan”, samo dvije od metoda koje se opisuju kao načini uštede, a ne potrošnje, tijekom godine niske kupnje ili godine bez kupnje. Cilj je, navodi se u nastavku, pomoći ljudima da razviju pažljiviji pristup potrošnji.

Project Pan je globalni trend i zajednica koja potiče ljude na racionalniju i održiviju potrošnju kozmetike. Naziv dolazi od riječi “pan”, što se odnosi na dno posudice kozmetičkog proizvoda, jer je cilj “dosegnuti pan” i iskoristiti proizvod do kraja prije kupnje novoga.

Elysia Berman, koja je na društvenim mrežama dokumentirala svoje putovanje od duga u visini 48.000 dolara do nule, rekla je za Business Insider da ovaj trend ide na ruku onih koji su umorni od pritiska da drže korak s trendovima, novim kolekcijama i proizvodima.

“Mislim da se ljudi osjećaju pomalo izgorjeli”, kaže ova Njujorčanka. U krizi smo troškova života i dok je bezumno trošenje neko vrijeme možda čak i bilo zabavno, ljudi osjećaju zasićenje minusima, dugovima prema kartičnim kućama i “Buy now, pay later” aplikacijama.

“Umorni su od toga da im se stalno nešto prodaje i da ih se iskorištava”, dodaje Berman i zaključuje: “Ljudi više ne žele biti definirani stvarima koje posjeduju”.

Realnost mikro-trendova

Dugovi i osobne financije u posljednjih su nekoliko godina postali ogromno područje sadržaja na društvenim mrežama, posebice na TikToku. Tamo možete pronaći sirove i iskrene razgovore o plaćama, štednji i dugovima.

Ellen Robinson, koja živi u Londonu, primijetila je da je broj kozmetičkih proizvoda i odjeće koju je kupovala u posljednjih nekoliko godina stalno rastao zbog usluga poput TikTok shopa.

Umjesto da je stvarno željela artikle koje je dodavala u svoju košaricu, dobivala je adrenalin od toga što su te stvari predstavljale. “Na neki način sam kupovala stvari jer sam željela stil života koji je ta stvar predstavljala u mojoj glavi, a ne samu stvar”, rekla je Robinson za Business Insider.

Crni petak u studenom za nju je bio prekretnica jer se osjećala kao da su joj svi popusti nabijeni u lice. Također je postala skeptična prema najnovijim modnim mikro-trendovima koji nestaju s feedova društvenih medija čim se pojave.

“Osjećam da su mnogi sada postali svjesniji koliko se brzo ciklusi trendova kreću. Svakih nekoliko tjedana svjedočimo novom mikro-trendu i mislim da su ljudi jednostavno iscrpljeni.”

Iako tvrdi da je oduvijek bila zainteresirana za održivost, Robinson je pojačala svoje napore i planira kupiti 12 artikala u 2025., po jedan komad mjesečno koji će se dugoročno uklopiti u njezinu garderobu na različite načine.

Mia McGrath rekla je za Business Insider da se odlučila na godinu niske kupnje kako bi postala svjesnija onoga što konzumira.

Londončanka se bavi modom, što znači da je pod dodatnim pritiskom da ide u korak s trendovima. No, odjavila se s mailing lista brendova koji joj se sviđaju i više ne prima poruke o njihovim najnovijim ponudama.

McGrath također slijedi pravilo “jedan unutra, jedan van” i kupit će nešto novo tek nakon što se riješi nečeg drugog. Nedavno je kupila pulover od kašmira, ali tek nakon što je prodala pet artikala na Vintedu.

Kako bi pomogla drugima da se drže svojih pravila, McGrath preporučuje pronalaženje nematerijalnih stvari za konzumiranje, poput audio knjiga ili određenih iskustava s prijateljima. “Možda je to više putovanja ili nešto što je nematerijalno što vam još uvijek puno znači – i ponovno povezivanje s onom stranom sebe koja kupnju nije uvijek smatrala jedinim oblikom zabave.”

Marika Thurlow, koja živi u Ujedinjenom Kraljevstvu, dijeli svoje tjedne kupovine na TikToku kako bi mogla odgovornije pratiti vlastitu potrošnju.

Osim toga, umjesto da odmah kupuje stvari, sada ih screenshota i vraća im se tjedan dana kasnije. Najčešće, želja za kupnjom nestane. “Smiješno je kako vaš mozak radi. Jednostavno zaboravite na stvari”, prokomentirala je Thurlow.

Rashi Grover, koja živi u Ontariju u Kanadi, osvijestila je nalet dopamina kada bi kupila novi make up proizvod ili novi komad odjeće, i to prvenstveno zato jer taj osjećaj nije dugo trajao.

“Kliknemo dodaj u košaricu, a zatim smo nekoliko dana uzbuđeni zbog naše narudžbe”, rekla je. “Čim stigne, igramo se s njome možda 30 minuta i to je to, gotovo.”

Dok je odrastala gledajući sadržaje na platformama poput YouTubea, Grover je rekla da su ona i mnogi njezini vršnjaci mislili da je normalno težiti velikim kolekcijama šminke i odjeće poput influencerica na koje su se ugledale.

“Kupila sam toliko smeća od Sheina. Prije nekoliko mjeseci, prekopavala sam po vlastitom ormaru i bilo me je toliko sram.” Umjesto da recenzira make up proizvode, Grover je sudjelovala u “Project Pan”, koji zabranjuje kupnju više kozmetičkih proizvoda prije nego što završimo one koje već imamo.

“To je učenje i razlikovanje želje i potrebe. Treba li mi ovo stvarno ili samo trebam biti zadovoljna onime što već imam?”, zaključila je.

Lako se zadužiti. Sve je “složeno protiv nas” u tom pogledu, tvrdi Amos Nadler, doktorant bihevioralnih financija i neuroekonomije. Najveći je izazov ostati na pravom putu, posebno uz nemilosrdan marketing.

“Naši su mozgovi evoluirali tako da uvelike zanemaruju važnost stvari koje su daleko. Zato je puno privlačnije kupiti nešto upravo sada, nego se suzdržavati nekoliko mjeseci kako biste se riješili dugova”, izjavio je Amos.

Ipak, po njemu je moguće razviti apetit za štednjom, a ne za potrošnjom. Inicijative poput “low-buy year” dobar su početak.

FOTOGRAFIJE: Unsplash+

POVEZANI ČLANCI
©2025 after5