Za sve je “kriva” jedna Givenchy torba. Tako, u jednoj kratkoj rečenici, možemo započeti Luxury Second Hand Hrvatska priču, iza koje stoji Marija Milić. A ona je krenula još prije desetak godina, dok praksa luksuznog second hand shoppinga u Hrvatskoj nije bila ni blizu današnjih razmjera. Bilo je znatno teže nego danas, kada se s takve vrste kupovine sve više skidaju predrasude, a luksuzne torbe sve češće pronalaze nove vlasnice upravo preko second hand kanala.

Luxury Second Hand Hrvatska
“Još tamo 2011. godine u Zagrebu je postojao Givenchy dućan pokraj kojeg sam često prolazila i divila se torbama u izlogu. Ponekad bih ušla samo razgledavati, iako sam tada znala da si ih ne mogu priuštiti. Posebno me očarao model Nightingale. Kasnije, na jednoj second hand platformi gdje sam prodavala svoju odjeću, naišla sam na povoljnu Givenchy Pandoru i odlučila cijelu svoju ušteđevinu potrošiti upravo na nju. Taj je trenutak bio prekretnica, shvatila sam da postoji način kako do luksuzne torbe doći povoljnije. Tada se rodila i ideja da tu mogućnost ponudim drugima”, prisjeća se Marija.
Uz modu, ističe kako joj je veliki hobi i fitness pa već godinama redovito trenira i nastoji voditi zdrav način života. Tu su i putovanja u kojima uživa vraćati se destinacijama na kojima je već bila. To, kaže uz smijeh, ne oduševljava baš njezinu obitelj ili prijatelje, no uvijek nađu kompromis.
Modu voli od malih nogu – strast je naslijedila od majke koja i danas, sa 75 godina, drži do stila. I baka joj je bila u modnim vodama, radila je kao krojačica. Ljubav je pretočila u posao i tu se opet vraćamo na Givenchy torbu: nosila ju je neko vrijeme, a onda bacila oko na drugu, koja joj se više svidjela. Prodala je prvu i kupila novu, no uvijek ju je pratila i misao: što ako kupim krivotvorenu torbu? To je Mariju potaknulo na istraživanje: čitala je blogove i forume, gledala videa i educirala se kako razlikovati prave torbe i “lažnjake“:
“Ubrzo sam počela nabavljati torbe ne samo za sebe, nego i za prijateljice, a potom i za nepoznate djevojke koje su me pronalazile preko preporuka. Tako je 2017. nastao i moj Instagram profil. Primijetila sam da u Hrvatskoj tada nije postojao netko sa sličnim konceptom pa sam stranicu nazvala Luxury Second Hand Hrvatska.”

U počecima je, prisjeća se, sve bilo puno teže nego danas. Krenula je s Hrvatskom, a potom torbe počela kupovati i prodavati diljem Europe. Artikle su slali na jednu veliku europsku platformu, bez ikakvog osiguranja, uz visoke poštarine i još veće provizije:
“Za provjeru autentičnosti postojao je samo jedan profesionalni site iz New Yorka, koji je naplaćivao 50 dolara po procjeni, a rezultat bi stizao e-mailom u obliku: ‘Sorry dear, this bag is counterfeit.’ Te situacije bile su frustrirajuće i često sam se osjećala nemoćno jer sam željela biti sigurna da kupci dobivaju originale. Danas postoje uređaji za provjeru autentičnosti tvrtke Entrupy, ali i puno platformi koje se bave autentifikacijom. Postoji puno resellera preko kojih možete prodati i kupiti torbe, sva su slanja prepaid te je rizik od kupnje krivotvorina sveden na minimum.”
Kako funkcionira autentifikacija proizvoda?
Inače, Marija je vlasnica čak sedam certifikata za autentifikaciju luksuznih brendova. Stekla ih je kroz online akademije na kojima se prvo sluša tečaj, a zatim slijedi testiranje. Za dobivanje certifikata potrebno je postići najmanje 92% točnih odgovora. Akademiji je, kaže pristupila prije svega zbog sebe, kako bi dodatno usavršila znanje. Neke od trikova i detalja koje je tamo naučila voli dijeliti i sa svojim pratiteljima na profilu.

“Pri svakoj autentifikaciji pažnju moramo obratiti na pet zlatnih pravila: logo brenda, etiketu sa serijskim brojem, metalne dijelove, materijal i šavove te samu strukturu torbe. Svaki brend ima svoja pravila, stoga je važno poznavati i njegovu povijest jer brendovi kroz vrijeme evoluiraju i mijenjaju detalje, od logotipa, etiketa, serijskih brojeva pa do same konstrukcije torbi”, pojašnjava Marija, ujedno i službena Entrupy partnerica.
Entrupy je tehnološka platforma temeljena na umjetnoj inteligenciji i mikroskopiji za provjeru autentičnosti fizičkih proizvoda. Sjedište tvrtke je u New Yorku, a njihov certifikat je cijenjen i svjetski priznat. Koristi se mikroskopski uređaj koji analizira strateška mjesta na torbi i uspoređuje ih sa svojom bazom podataka, a rezultati su gotovi za par minuta. Ipak, pojašnjava mi, postoje i ograničenja jer platforma ne podržava sve brendove, pojedine vintage i unikatne modele, a najam uređaja i mjesečna pretplata vrlo su skupi. Kaže da zato svaki ozbiljniji reseller koristi ovu tehnologiju u kombinaciji s drugim metodama i vlastitim iskustvom.


Danas, nakon puno istraživanja i isprobavanja, Marija surađuje s pouzdanim dobavljačima, kako za second hand modele, tako i za nove torbe. Uz uhodane dobavljače, radi i s pojedincima kroz consignment uslugu (vlasnik preda torbu online platformi na prodaju uz dogovorenu proviziju). U cijelom je poslu iznimno važno biti u toku s novitetima pa Marija naglašava:
“Stalno pratim trendove i na temelju toga pokušavam predvidjeti one koji tek dolaze. Sve radim sama i oslanjam se na svoj instinkt, što je postao i moj prepoznatljiv način rada.“
Svaka torba koju naruči, bilo za prodaju, bilo direktno za klijenticu, ona je koju bi i sama nosila:
“Ne prihvaćam ni u consignment torbe koje nisu meni i mojoj publici estetski bliske. Upravo se time vodim i vjerujem da to ljudi cijene. Najsretnija sam kada mi se klijentice jave s povratnom informacijom da su zadovoljne kupnjom, da dobivaju komplimente i da s radošću preporučuju torbu drugima.”
Luksuzni second hand kao sve popularniji način kupnje
Dotaknule smo se i predrasuda prema second hand kupovini – zanimalo me jesu li i dalje prisutne ili ipak pomalo nestaju?
“Mogu vam reći, i jako sam sretna zbog toga, da stigma polako nestaje. Poznato je da su vintage modeli puno kvalitetniji od današnjih, o čemu mogu posvjedočiti jer sam u ponudi imala modele iz osamdesetih godina kojima ovi današnji ne mogu parirati. Na second hand tržištu moguće je pronaći torbe u odličnom stanju, a znatno pristupačnije, i to po nekoliko stotina eura povoljnije nego u dućanu. Naravno, neki klijenti i dalje vole cijeli shopping experience trgovine, kao i kombinaciju jednog i drugog, i ja to poštujem”, kaže Marija.

U Hrvatskoj su najtraženije Chanel klasične torbe, Louis Vuitton Speedy modeli u svim veličinama, Alma BB, Pochette i sl., ali postoji i interes za novijim modelima, a popularni su i oni trendovski. Hrvatice, kaže Marija, vole modu pa nas nije zaobišao ni viralni Y2K trend, estetika kasnih devedesetih i ranih 2000-tih koju prate modeli kao što su Chloe Paddington, Balenciaga City, Mulberry, Louis Vuitton x Murakami suradnja, Fendi Spy bag, sve iz ere Phoebe Philo u Celineu…
“Mnogi luksuzni brendovi zadnjih par godina vraćaju kultne modele na modne piste baš zbog Y2K trenda i velike potražnje na second hand tržištu. Čak možemo vidjeti na novim Louis Vuitton modelima tamnije kožne dijelove koji podsjećaju na tzv. patinu, što je samo potvrda koliko su popularni stariji modeli.“


Kao jedan od najposebnijih komada izdvaja Chanel Double Flap torbu iz devedesetih – nedavno ju je naručila za klijenticu i stigla je u fantastičnom stanju. Status najposebnijeg modela dosad je držala Balenciaga Mini City u sivoj kroko koži za kojom, govori mi, i danas pati. Ima i savjet za one koji kupuju prvu luksuznu torbu – ništa trendi, neutralne boje, model za svakodnevnu upotrebu koji ne gubi na vrijednosti. Kada zbroji sve faktore, izdvaja Louis Vuitton Speedy 25 u klasičnom printu, Saint Laurent LouLou ili WOC model, Gucci Jackie ili Chanel Classic Flap.
Pitala sam Mariju i vidi li, barem djelomično, second hand luksuz kao rješenje protiv fast fashion mentaliteta. Odgovor je potvrdan uz objašnjenje da se luksuzna torba može nositi godinama, a zatim prodati s povratom uloženog, ako ne i zaradom. Dizajnerske torbe imaju svoj ciklus, no uz dobro održavanje, mogu se prenositi s generacije na generaciju. I prilikom kupovine za sebe bira second hand adrese, posebno muški odjel gdje pronalazi predimenzionirane blejzere i košulje, komade koji odišu karakterom i kvalitetom. Upravo je to stil kojeg želi približiti i svojim klijenticama. Kaže kako je sve više ljudi svjesno važnosti održivog pristupa jer više ne želimo artikle koji nakon nekoliko nošenja završe polupotrošeni i bez vrijednosti.
Ako vas zanima kupovina second hand dizajnerske torbe ili jednostavno uživate u tome, najbolje je pratiti Marijin profil na Instagramu.


FOTOGRAFIJE: Privatno vlasništvo, Louis Vuitton







