Ljiljana Vukota nije samo psihologinja, već i srce Udruge SVE za NJU, koja više od desetljeća pruža utočište ženama oboljelima od raka. Na poziv osnivačice Vesne Andrijević Matovac, Ljiljana je iz prvih redova ušla u borbu, donoseći vlastito iskustvo preživljene bolesti, majčinstva i hrabrosti. S puno ljubavi i razumijevanja vodi kampanju „Mama, budi zdrava!“, u kojoj djeca postaju ambasadori zdravlja, šaljući poruku svojim majkama o važnosti brige za vlastito zdravlje. Nagrada EU Health Award nije samo priznanje za uspjeh kampanje, već i dokaz da se Ljiljanin trud i predanost vraćaju u zajednicu.
Što vas je potaknulo da se uključite u rad Udruge SVE za NJU?
Vesna Andrijević Matovac, jedna od osnivačica i prva predsjednica Udruge, me na prijedlog sadašnje predsjednice Udruge Almenke Balenović pozvala da kao psihologinja pomognem u organizaciji Centra za psihološku pomoć za oboljele žene i članove obitelji u udruzi SVE za NJU. Udruga je radila s jednim žarom koji me naprosto osvojio i nisam mogla odbiti Vesnin poziv. Njih dvije su promijenile moj osobni i profesionalni život. Nakon nekoliko godina, otišla sam u mirovinu i potpuno se posvetila Udruzi i projektu Centra, i to traje već 16 godina. Moja profesija je orijentirana na pomaganje ljudima. Uza sve to, prethodno sam preživjela rak dojke, pa sam i sama imala to iskustvo te sam bila upoznata s psihičkim krizama i teškoćama kroz koje prolaze oboljele žene. Znala sam da im treba međusobna, ali i stručna psihološka pomoć.
Kao majka koja je prošla kroz liječenje raka, kako ste svoju obitelj uspjeli usmjeriti prema pozitivnom suočavanju s izazovima bolesti?
Nije bilo lako. Mislim da je u suštini pomogla iskrena komunikacija i davanje informacija prilagođenih dobi djece. Ne vrijedi obitelji govoriti „sve će biti dobro“ ako to sami ne osjećate i ne pokazujete optimizam i vjeru, jer to dugoročno ne možete glumiti. Obitelj vas poznaje i prepoznaju vaše stanje i raspoloženje. Iskrenost u komunikaciji je važna kako ne biste izgubili njihovo povjerenje. Ne možete govoriti da ste dobro ako se nemate snage popeti na prvi kat – onda vam neće vjerovati kada zaista budete dobro. Dodatna prednost je podrška partnera, koja će diktirati proces suočavanja djece i ulijevati im sigurnost. Čini mi se da se moje stanje i način suočavanja zrcalilo u njima.
Kampanja „Mama, budi zdrava!” je osmišljena tako da edukativni materijali stižu direktno u obitelji putem djece. Kako je ovaj pristup prihvaćen u obiteljima i školama?
Projekt raste iz godine u godinu, uključuju se nove odgojno-obrazovne ustanove, ali i one koje su provodile akcije prethodnih godina. To nam je najbolji pokazatelj zadovoljstva. Stavljamo veliki naglasak na djecu, nastojimo im pokazati da su oni naši najveći saveznici u slanju poruke njihovim mamama da brinu o vlastitom zdravlju. Razni kreativni projekti, dirljive snimke i slike koji stižu iz škola i vrtića diljem Hrvatske dokaz su da je djeci uistinu stalo, a moram reći da je i dio letka posvećen zdravlju očeva prihvaćen jednako dobro kao i onaj posvećen majkama.
Kako vidite ulogu djece u osvještavanju važnosti preventivnih pregleda i brige o zdravlju roditelja? Koliko je važna uloga obitelji u procesu prevencije raka dojke i kako Udruga nastoji podržati obitelji?
Iako su mame te koje tradicionalno brinu o zdravlju svoje obitelji, u ovom je slučaju dijete to koje kroz letak otvara pitanje o zdravlju i zdravih životnih navika svojih bližnjih. Djeca imaju značajan utjecaj na svoje roditelje. Kada majka od svog djeteta primi personalizirani letak koji ju poziva na preventivni pregled od životnog značaja, teško će ostati ravnodušna. Jako je bitno da se cijela obitelj uključi u međusobnu brigu o zdravlju i da članovi potiču jedni druge na odgovorno ponašanje. Iako se u projektu primarno obraćamo majkama, također ih želimo osvijestiti da su uzor vlastitoj djeci. Ne samo da djeca slušaju što im roditelji govore, nego i gledaju njihovo ponašanje i putem toga uče, stoga je bitno da predstavljaju pozitivan primjer.
Možete li podijeliti kakvi su preliminarni rezultati ili očekivanja od ankete koja je postavljena na početku stranice? Kako namjeravate koristiti te podatke?
Zasad je na anketu na našoj web stranici odgovorilo oko 1500 žena, a sigurno ćemo dobiti još odgovora kada se provedu akcije u svim školama i svi letci stignu u kućanstva. Brojke će nam pomoći da vidimo kakvo je trenutačno stanje kada je riječ o osviještenosti o različitim tipovima raka, a bit će korisno pratiti i kako se mijenjaju kroz godine. Uzorak je dovoljno reprezentativan jer su zastupljene sve županije, uključujući velike gradove i manje sredine.
Koje institucije i sponzori podržavaju kampanju ove godine, i kako doprinos takvih suradnji utječe na dosezanje šire javnosti?
Pokrovitelj projekta je Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih, a podršku daju Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, Hrvatski zavod za javno zdravstvo i pravobranitelj za djecu, koji doprinose povjerenju u projekt. Troškovi projekta pokrivaju se iz donacija i sponzorstava kompanija Novartis, Roche, AstraZeneca, Avon, Manner, MSD, Pfizer i Allianz, a iznimno cijenimo podršku tima iz CTA komunikacija. Ali najvažnije je što ravnatelji ustanova i stručni timovi prihvaćaju projekt i svoju ulogu u dizanju zdravstvene pismenosti kod djece, roditelja, ali i svoje zajednice općenito.
Letci i informativni materijali djeci nude prilagođene savjete o zdravim navikama. Koje su to ključne poruke koje smatrate najvažnijima za mlade?
Rak dojke pogađa čak 3000 žena godišnje u Hrvatskoj, a preduvjet ozdravljenja je njegovo rano otkrivanje i liječenje. Stoga je ključna poruka da svaka osoba vodi preventivnu brigu o svome zdravlju, ali i uvodi savjesne životne navike neovisno o životnoj dobi. To se osobito odnosi na čimbenike koje možemo imati pod kontrolom, kao što je tjelesna aktivnost, prilagođena prehrana, održavanje primjerene tjelesne mase, nepušenje, umjerenost ili nekonzumiranje alkohola i slično. Informacija je mnogo, te smo radi lakšeg navigiranja ove godine pripremili edukativan web na kojem je moguće pronaći sve na jednom mjestu. Osim informiranja, među ciljevima nam je i poticanje što više razgovora na temu zdravlja i zdravog načina života kod onih najmlađih, ali i unutar obitelji.
Projekt „Mama, budi zdrava!“ prepoznat je i nagrađen na raznim razinama. Kako takva priznanja utječu na rad Udruge i njen daljnji razvoj?
Svaka nagrada je zaista vjetar u leđa našim naporima i motivaciji da ustrajemo. Projekt je nagrađen 2017. na javnom pozivu „Komunikacijska podrška društveno korisnim programima udruga“ Ureda za udruge Vlade RH i izabran je među tri najbolja projekta civilnog društva. Bilo je tu još nekih priznanja, ali kruna je bila prestižna nagrada EU Health Award koju nam je dodijelila Europska komisija u kategoriji prevencije raka za 2021. Potrebno je neko vrijeme da projekt bude prepoznat u hrvatskoj javnosti i mislim da smo to definitivno postigli ove godine. Osim toga, od prošle godine se širi i na druge zemlje, tako će se ove godine provoditi u Bosni i Hercegovini i Srbiji.
Koju biste poruku voljeli poslati ženama koje možda još nisu svjesne važnosti preventivnih pregleda ili imaju strah suočiti se s mogućim rizicima?
U skladu s glavnim porukama iz letka „Mama, budi zdrava!“ koju donose djeca bih rekla – poslušajte svoju djecu barem ovaj put!
FOTOGRAFIJE: PR