Nekad su proizvodili vrhunske kovčege, a danas vozačke rukavice: Priča o luksuznom brendu Sljeme

05.02.2025. | AUTOR: Iva Kordić

Modne i beauty priče | Modne priče
#moda | #vintage moda

Priča o Sljemenu, brendu kojeg danas vode Tina Marković i Daniel Tomičić, prvo nas vodi u dvadesete godine prošlog stoljeća, kada je Baranjac Samuel Gati prepoznao potrebu za kovčezima, torbama, galanterijom… U to je vrijeme, priča nam Tomičić, Zagreb postao gospodarsko središte cijele države. Tisuće ljudi automobilom je putovalo na ljetovanja, zimovanja ili bi jednostavno uživali u vožnji. 1928. otvoren je i novi aerodrom na Borongaju, a od ranije se putovalo vlakom i brodom. Sljeme, osnovano 1921., savršeno je odgovorilo na potrebe tržišta: Gati, koji je izučio zanat za kovčezara u Budimpešti, doselio se s obitelji u Zagreb i u Medulićevoj ulici, na kućnom broju 12, izgradio tvornicu kovčega.

Hrvatski luksuzni brend Sljeme

Danas u fokusu brenda nisu kovčezi, nego rukavice, no zadržat ćemo se još malo u dvadesetim godinama. Brend je 1925. godine, na svjetskoj izložbi u Parizu, predstavljen kao “Sljeme, tvornica predmeta za putovanja”, “Articles du voyage”.

“Još uvijek se volimo tako zamišljati. Nekada su ti predmeti bili kovčezi, danas su to vozačke rukavice. Vremena se mijenjaju, a s njima i potrebe putnika. Zlatno doba putovanja je iza nas. Elegantne drvene i kožne kovčege zamijenili su lakši materijali, što ne znači da nećemo opet proizvoditi raskošne kovčege, kao nekada”, kaže Tomičić.

Zašto baš rukavice, pitam sugovornika, koji mi objašnjava:

“Rukavice su bile prvi proizvod koji je povučen iz proizvodnje početkom 1960-ih, kada u doba komunističke uravnilovke više nije bilo mjesta za luksuznu modu. Simbolički, upravo su zato rukavice prvi proizvod koji smo vratili u proizvodnju. 2012. smo organizirali tour Istrom za starodobnike. Dolazili su nam Amerikanci, Talijani, Austrijanci, Englezi… i željeli smo im pokloniti autentičan hrvatski proizvod za vozače. To je bila prva serija rukavica Sljeme nakon pola stoljeća.”

Filozofija brenda Sljeme oduvijek je izvrsnost, bez obzira na to o kojem se predmetu radi. Kovčege odlikuju vrhunski materijali, precizna konstrukcija i zanatska izrada, a iste principe danas primjenjuju i na rukavice. Inače, prati ih izvrsna reputacija u svijetu zaljubljenika u automobile, kojima Tomičić i sam pripada, pa rukavice danas koriste vozači diljem svijeta.

Zaljubljenik sam u automobile i tijekom godina stekao sam krug prijatelja i poznanika s kojima dijelim strast prema vožnji i dizajnu automobila. Kada sam preuzeo Sljeme, u njega sam ugradio tu ljubav.

Kako nastaju Sljeme rukavice?

Rukavice Sljeme proizvode se u malim serijama, a često i po narudžbi. Tomičić nam je opisao proces:

“Prvi korak je izbor kože – koristimo vrhunsku talijansku glacé janjeću kožu. Koža za rukavice posebno je fina i drugačija od one za torbe ili cipele, primjerice. Slijedi faza rezanja. Koža se prvo smoči kako bi bila fleksibilnija i rastezljivija. Dva se puta rasteže do maksimuma, da bi se kartonskim šablonama ucrtali dijelovi rukavica.

Potom se režu hidrauličnom prešom, s metalnim kalupima, poput onih za kolače. Na kraju se škarama uvijek uklanja višak. Treća je faza šivanje, sastavljanje skrojenih dijelova u gotove rukavice. Slijede provjera kvalitete i peglanje. Rukavice se navlače na metalne, vruće “ruke”, čime se uklanjaju nabori na koži i rukavicama se daje konačan oblik.”

Imidž brenda i rukavica kao luksuznog proizvoda dodatno su učvrstile suradnje, među kojima je i ona s Maseratijem. Svima se, kaže Tomičić, sviđa priča o luksuznom hrvatskom brendu. Kada su počeli surađivati s Maseratijem, središte za jugoistočnu Europu bilo je u Ljubljani. Slovenci su, kaže, prepoznali Zagreb kao grad bogate kulturne tradicije pa je povezivanje talijanske marke, koja utjelovljuje sport i luksuz, s hrvatskom luksuznom modnom markom za ovo područje bila idealna.

Prije nego što mi je rekao planove za budućnost, zamolila sam sugovornika da iz arhive izdvoji neki poseban proizvod:

“Za mene je to garderobni kovčeg. Jednostavan putni kovčeg, okvira od šperploče, s metalnim kopčama, pantima i ukrasima koji mu daju karakter. Takav kovčeg u sebi nosi sve elemente koje nalazimo i u manjim i u većim kovčezima. Za današnje je prilike on pretežak, bez kotača, ručke za izvlačenje, ali baš zato ocrtava duh početka Sljemena, doba ludih dvadesetih godina, vrijeme Art décoa…”

A što se tiče budućnosti, Tina i Daniel želi oživjeti jednu hrvatsku, luksuznu modnu marku u punom opsegu.

“Želimo izgraditi suvremeni brend na povijesnim temeljima. Ponuditi raspon različitih proizvoda, vrhunskih u svakom pogledu – od dizajna i materijala do izrade”, poručili su.

FOTOGRAFIJE: Sljeme

POVEZANI ČLANCI
©2025 after5