Najbolja stvar koju sam si poklonila prošlog mjeseca bila je pretplata na britanski The Times, koji mi je u kratkom roku postao više od izvora informacija; ovaj medij radi vrhunske intervjue, a jedan od njih napravljen je nedavno s ingenioznim Charliejem Brookerom, autorom serije Black Mirror.
Kako se bliži premijera njene šeste sezone (15. lipnja) na Netflixu, svi veliki mediji trenutno žele komadić Charlieja Brookera i njegovih razmišljanja za sebe, no ova priča u The Timesu mi se čini najbolja, jer nam objašnjava što je u mladosti utjecalo na Brookera da postane “Quentin Tarantino televizije”, ali i kako je Netflix reagirao na činjenicu da Brooker u šestoj sezoni serije parodira upravo – Netflix.
Charlie Brooker opisuje svoje dvadesete kao desetljeće u kojem je sjedio sam na sofi i u izmaglici dima gledao televiziju i „urlao na kutiju“. Za mnoge stvari emitirane na televiziji pomislio je kako bi ih mogao i sam napraviti, a trideset godina kasnije, on to doista i radi. Distopijski Black Mirror njegova je apsolutna uspješnica, koja nas drži prikovane uz male ekrane od 2011. godine, ili bolje rečeno od 2016., kada je serija postala masovno dostupna zahvaljujući Netflixu.
Dotad, Black Mirror je više-manje bio rezerviran za britansku publiku, koja je seriju s distopijskim projekcijama bliske budućnosti mogla pratiti na Channel 4. Njen naslov se, kaže Brooker, odnosi na “hladan, sjajan ekran TV-a, monitora ili pametnog telefona”. U prvoj epizodi prve sezone prikazan je izmišljeni britanski premijer kako se seksa sa svinjom… i to na nacionalnoj televiziji. Naravno, bilo je negodovanja, ali ono zanimljivije od toga je da je Brooker radnjom u seriji anticipirao nešto što će par godina kasnije doista obići otočke medije. 2015. dogodit će se „Piggate“, anegdota u kojoj je David Cameron, tadašnji britanski premijer, javno demantirao nepotkrijepljenu tvrdnju u biografiji Michaela Ashcrofta i Isabel Oakeshott „Call Me Dave“, da je imao seksualne odnose sa svinjskom glavom dok je bio na Sveučilištu Oxford.
Brooker je postao poznat po svom jezivom predviđanju. Black Mirror je serija na koju pomislite kada vam se na telefonu pojavi reklama za cipele nakon što ste ispred pametnog zvučnika Alexa spomenuli da želite nove cipele. „Black Mirror je isto tako postao skraćenica za „ovo je malo zaje*ano“, kada vidite primjerice psa robota, pa kažete ovo je kao u Black Mirroru“, govori Charlie Brooker.
Ključan za globalni uspjeh serije bio je upravo prelazak na Netflix. Odigralo se to u trenutku kada je format kratkog filma u epizodi postao preskup za Channel 4, koji je otkazao daljnje snimanje Black Mirrora. Srećom, serija je dotad osvojila važne američke obožavatelje i Netflix je skočio na priliku. Brooker je u prvom dijelu njihove suradnje dobio 12 epizoda, a posljedično i Emmyje za izvanredan televizijski film tri godine zaredom.
Lista holivudskih imena koja s autorom žele surađivati na Black Mirroru i dalje je dugačka. U novoj, šestoj sezoni pojavljuju se Salma Hayek, Josh Hartnett, Michael Cera, Paapa Essiedu, Aaron Paul, Annie Murphy i Rob Delaney. U prethodnim sezonama gledali smo Jodie Whittaker, Jona Hamma, Bryce Dallas Howard, Michaela Kellyja, Miley Cyrus i mnoge druge.
Aaron Paul, zvijezda Breaking Bada koju ćemo gledati u šestoj sezoni serije, ostao je oduševljen iskustvom snimanja i prokomentirao da Charlie ima fascinantan um, a Annie Murphy iz Schitt’s Creeka, koja se također pojavljuje u novoj sezoni serije, izjavila je da je pristala na ponudu za sudjelovanje i prije nego je pročitala scenarij jer joj je Black Mirror jedna od najdražih serija ikada, čije epizode „još uvijek progone njenu dušu“.
Svi znamo da Brooker mora imati određeni target, metu na kojoj gradi svoj storytelling, pa što je to ovog puta?
Ono što mu je obilježilo mladost, što je gutao na dnevnoj bazi, opsesivno gledao i ogorčeno komentirao: televizija.
Njegov prvi „okršaj“ s televizijom bila je web stranica koju je pokrenuo 1999. godine, TVGoHome, na kojoj je parodirao TV vodiče tipične za rane 00-e. Charlie ju je isprva pokrenuo anonimno, kako bi vježbao pisanje, no ubrzo se TVGoHome prometnuo u popularnu adresu s uvrnutim internetskim humorom, koja je obrađivala temu paranoje u odnosu s tehnologijom i medijima, baš poput Black Mirrora.
Dazed and Confused je opisao TVGoHome mračnim i subverzivnim pogledom na našu budućnost, a Brooker je 2003. godine naveo sve veću apsurdnost reality televizije kao jedan od glavnih razloga zašto je prestao pisati TVGoHome. Drugim riječima, kada su se scenariji koje bi zamislio za TVGoHome počeli događati u stvarnosti i u sve notornijem svijetu reality emisija, Brooker je znao da je vrijeme za stati.
20 godina kasnije, njegov fokus je ponovno na televiziji
„Zašto televizija? Zato što mi je postalo malo dosadno. Postoji toliko distopijskih serija koje su inspirirane Black Mirrorom (poput Westworlda), nijednu od njih neću gledati jer me obuzima strašna profesionalna ljubomora i iznervirat ću se. Nisam želio uvijek iznova udarati u iste premise. Na primjer, “Što ako ti je ova aplikacija uništila život?” Ili, “O, vidi! Ispostavilo se da ste u virtualnoj stvarnosti.” Dakle, došlo je do blagog resetiranja.”
Brookerova nova meta je i njegova izvorna: “Mazey Day” je epizoda o mladoj TV zvijezdi čiji život uništavaju napasni paparazzi. Epizoda “Loch Henry” prati dvoje studenata filma koji odluče napraviti pravu kriminalističku seriju, opako parodirajući nedavni boom true crime formata. Epizoda “Demon 79“, smještena u 1979., predstavlja nam Anjanu Vasan iz “We Are Lady Parts”, u ulozi krotke prodavačice kojoj je rečeno — preko televizije — da mora počiniti užasna djela kako bi spriječila katastrofu. Epizoda “Beyond the Sea” je brutalno ispitivanje usamljenosti i nepovezanosti, inspirirano pandemijom i Zoom pozivima. Aaron Paul i Josh Hartnett glume astronaute koji mogu teleportirati svoju svijest natrag na Zemlju kako bi mogli provoditi vrijeme sa svojim obiteljima.
Logično je da Brooker ponovno cilja na televiziju jer smo tijekom karantene provodili gotovo šest sati dnevno ispred TV-a. Brooker je bio isti. Dok je gledao dramsku seriju „The Dropout“, o Elizabeth Holmes, CEO tvrtke Theranos, i njezinoj prijevari od 10 milijardi dolara, došao je na ideju za epizodu “Joan Is Awful“.
Ova epizoda, s Annie Murphy u glavnoj ulozi, odvažna je satira na temu streaming servisa koji su nečije stvarne živote počeli pretvarati u „sadržaj“.
“Amanda Seyfried glumila je Elizabeth Holmes u „The Dropout“ i postoji dio radnje gdje se vidi kako pleše uz glazbu”, kaže Brooker. “Pomislio sam „Ovo bi bilo toliko čudno da si ti Elizabeth Holmes koja ovo gleda.“ U stvarnosti oni nemaju pojma da je ona doista plesala uz glazbu, samo su to izmislili kao neku vrstu blesavog karaktera. Da ste Elizabeth Holmes, to bi bilo jednako uznemirujuće kao i razotkrivanje svih užasnih prevara koje ste izvodili. A to bi me stvarno smetalo.”
I to je Charlie Brooker: tamo gdje je većina nas gledala i vidjela prevaranticu, on je vidio stvarnu ženu koju je TV prožvakao i ispljunuo.
“Trenutno postoje sve te serije — kao što su „The Dropout“, „Dopesick“, „The Staircase“, „WeCrashed“ — o stvarima koje su se dogodile prošli tjedan, a sada su to drame s holivudskim zvijezdama. Pa je tako u epizodi “Joan Is Awful” ono što se danas dogodilo Joan pretvoreno u dramu s holivudskom zvijezdom u glavnoj ulozi. Doslovno ide do točke u kojoj holivudska zvijezda uključi TV i pritisne play na emisiju pod nazivom Joan Is Awful u vlastitom domu.”
Tipično, Brooker ide dalje i grize ruku koja hrani njegovu televizijsku naviku. U Black Mirror epizodi „Joan Is Awful“ vidjet ćemo „Streamberry“, streaming servis s crvenim logom i zvukom “tuh-dum” koji je vrlo sličan Netflixovom. Charlie vragolasto zaključuje da je Netflix bio velika podrška u produkciji ove epizode.
„Jednom kada mi je ova ideja pala na pamet, znao sam da ju brzo moram raspisati i snimiti. Ali to je zato što uvijek mislim da će netko drugi snimiti takav zaplet“, govori Brooker.
Autor teksta u The Timesu proveo je dan na setu s Brookerom, dok su se pripremale dvije epizode, snimala jedna, i „plovilo uz vjetar“ s Netflixom. Događa se milijun sitnica koje mogu biti prilično iscrpljujuće, no Brooker svejedno odlučuje i o najmanjim detaljima, poput toga kakve će veličine i oblika biti brkovi jednog od protagonista: „Ne želim da izgleda kao hipster koji vodi kafić. Osim toga, ponekad ću stajati na setu i reći „Pa, ta boca kečapa ne bi postojala 1979.“ Postanem jako analan oko takvih stvari.“
Charlie Brooker danas ima 52 godine, a Benji Wilson iz The Timesa se pita je li tehnologija igra za mlade osobe i hoće li se Brookerov satirični bijes smiriti s godinama, postati mekši i finiji. Njegovo pitanje izaziva dug i glasan smijeh.
„Ponekad dobivamo kritike jer smo radili epizode koje su doživljene kao da su svjetlijeg tona, pa se ljudi žale.”
“All I can say is, ‘Wait until the next one, f***face.’“
Nove epizode Black Mirrora dostupne su za gledanje na Netflixu od 15. lipnja.
FOTOGRAFIJE: Netflix