Znate li onu galeriju u gradu pred kojom se redovito stvara gužva? Večeras otvara novu izložbu

02.02.2024. | AUTOR: After5

Život iza 5 | Kultura
#izložba

Otkako se u srcu grada, u Mesničkoj ulici 7 otvorila Trotoar galerija, svjedočimo povećanom interesu za umjetnost koji nas iskreno veseli. Scene u kojima dobro raspoloženo mnoštvo popunjava trotoar ispred galerije bez sumnje će se ponoviti i večeras, jer se ovdje s početkom u 19 sati otvara skupna izložba “Her Barbaric Luxury” na kojoj izlažu umjetnice Šejla Kamerić, Jasmina Cibic i Selma Selman. Kustosica izložbe je Martina Marić Rodrigues.

“Her Barbaric Luxury”

Nova izložba u Trotoaru predstavlja izbor radova međunarodno aktivnih suvremenih umjetnica koje koriste umjetnost kao moćan komunikacijski instrument. Kroz filmove, fotografije, instalacije, crteže i performanse, Kamerić, Cibic i Selman istražuju osobne priče i kolektivno sjećanje, stvarajući snažne društvene stavove. Izložba “Her Barbaric Luxury” objedinjuje recentnije radove, instalacije Jasmine Cibic i Selme Selman i već povijesni rad “Bosnian Girl” Šejle Kamerić, u posebnoj varijanti kolorističkog poliptiha izdanog u suradnji s renomiranim kustosom Renéom Blockom iz Edition Block Berlin.

Svi radovi s izložbe će biti prvi put prikazani u Hrvatskoj i dio su Kolekcije Cerin Antonić.

Izložba se može pogledati do 16. ožujka 2024., a najavljen je i popratni program koji će biti predstavljen naknadno.

Iz kustoskog teksta Martine Marić Rodrigues:

“U prostorima zauzimanja mjesta i osporavanja zadanih društvenih obrazaca, susreću se Šejla Kamerić, Jasmina Cibic i Selma Selman. Svojim jedinstvenim individualnim praksama i osobnim iskustvom, ove umjetnice rade na osvještavanju mehanizama isključivanja, potiskivanja i izvrtanja.

(…)

Pomalo je izazovno radove recentnije produkcije Jasmine Cibic i Selme Selman (2020.- 2022.), staviti u isti kontekst s Bosnian girl koja od trenutka nastanka 2003. (na obljetnicu tragedije u Srebrenici) akumulira slojeve iščitavanja i učitavanja, a s dvadeset godina kontinuiranog izlaganja i uključivanja u javne akcije i sama postaje referentnim povijesnim mjestom.

Simbolizira fiksiranje ženskog tijela (i ne samo nacionalnim ideologijama već i kulturnim imaginarijima zapadnih europskih zajednica[1], koje balkansko izmještaju u drugo, inferiorno, barbarsko[2]).

(…)

Teme sjećanja i nacionalnih identiteta prokopava i Jasmina Cibic. U svjesnim i analitičkim traganjima kroz ostatke povijesti, ona pronalazi događaje naglašene političke retorike koje raščlanjuje, a zatim pažljivo rekonstruira u multimedijske projekte.

(…)

Dok je Jasmina Cibic režiserka svojih radova, Selma Selman glavna je protagonistica svojih.

Etničke i klasne okvire koje Selma Selman probija kao umjetnica romskog podrijetla, u svom radu prihvaća kao nužnost i nepopustljivost. Poput Šejle Kamerić u ranijem razdoblju, Selma se pridružuje dugoj tradiciji unutar feminističke umjetnosti gdje tijelo umjetnice postaje sredstvom kritike višegeneracijske traume, no, primjetna je distinkcija: Selma traži opipljivu djelatnost i konkretni rezultat svojih akcija. (…)”


[1] Milica Trakilović, Unraveling the Myth, Tracing the limits of Europe through its border figuration (2020.)

[2] Maria Todorova, Imagining the Balkans (1997.)

Šejla Kamerić, foto: Hamza Kulenović

Više o umjetnicama:

Šejla Kamerić (1976., Sarajevo, BiH) je vizualna umjetnica čija praksa uključuje film, fotografiju, objekte, crteže i instalacije. Priznanje međunarodne kritike i publike stekla je izraženom intimnošću i društvenim komentarima koji su postali okosnice njezina umjetničkog stvaralaštva. Baveći se temama koje izviru iz nelinearnih historijskih narativa i osobne povijesti, Kamerić se usredotočila na politiku sjećanja, oblike otpora u ljudskom životu te posljedične specifičnosti ženske borbe. Inzistirajući na empatiji, kao temeljnom mehanizmu kojim ostvaruje komunikaciju između nje same, njenih radova i gledatelja, Kamerić upozorava na političke arene i mjesta moći, istovremeno ih stvarajući.

Radovi joj se nalaze u raznim međunarodnim umjetničkim kolekcijama: TATE Modern, London, Musée d’Art Moderne de la Ville, Paris, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, Vehbi Koç Foundation Contemporary Art Collection, Istanbul, MACBA Barcelona, Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb, Kontakt Collection, Vienna, Art Collection Telekom, Germany.  Živi na relaciji Sarajevo-Berlin.

Samostalne izložbe: GAK Gesellschaft für Aktuelle Kunst, Bremen; Sharjah Art foundation – Sharjah Art Museum; MACBA, Barcelona; Manchester International Festival MFI; Museum of Modern Art Ljubljana; Museum of Contemporary Art, Beograd; Kunsthaus Graz, Graz; CAC Contemporary Art Centre, Vilnius; Museum of Contemporary Art, Zagreb; MUMOK, Vienna, Röda Sten Centre for Contemporary Art and Culture, Gothenburg, Wip: Konsthall, Stockholm, Centre Pompidou, Paris; Portkus, Frankfurt am Maine; Galerie im Taxispalais, Innsbruck

Šejla Kamerić, Bosnian Girl (2003) za Edition Block Berlin, sitotisak na platnu u 6 varijacija boja, edicija 5_6+2AP, 140 x 100 cm, 2007., foto: Damir Žižić

Godine 2011. Kamerić je primila Nagradu princeze Margriet (The ECF Routes Princess Margriet Award for Cultural Diversity), 2007. bila je rezidentica DAAD-Berlin Artist Residency Fellowship. Godine 2004. primila je nagrade: ONFURI Award at National Art Gallery, Tirana i Sloboda/Freedom Award, International Peace Center (Sarajevo Winter Festival), Sarajevo.

Filmovi su joj prikazani na više od 40 međunarodnih filmskih festivala uključujući Venecijanski filmski festival, Međunarodni filmski festival u Rotterdamu, Međunarodni filmski festival u Adani i Sarajevo film festival.

Recentne grupne izložbe: Diversity United / Contemporary art from Europe, Berlin (2021.); Conflicts (We are here: Future Ecologies), with British Council for Western Balkans, Belgrade (2021.); The Warmth of Other Suns: Stories of Global Displacement, The Phillips Collection in partnership with the New museum, Washington, D.C (2019.), 2nd Coventry Biennial of Contemporary Art, Coventry (2019.); 4th Berliner Herbstsalon, Maxim Gorki Theater, Berlin (2019.); The Restless Earth, Nicola Trussardi Foundation and La Triennale di Milano (2017.); Hannah Ryggen Triennale, National Museum of Decorative Arts and Design, Trondheim (2016.); Tokyo Metropolitan Museum of Photography (2013.); Gwangju Biennale (2012.); Gender Check: Femininity and Masculinity in the Art of Eastern Europe, mumok in Vienna and Zachęta National Gallery of Art, Warszaw (2010.).

Jasmina Cibic, foto: Damir Žižić

Jasmina Cibic (1979., Ljubljana, Slovenija) jeslovenska umjetnica koja se bavi filmom, performansom i instalacijom. Kroz svoje djelovanje istražuje ispreplitanja državne moći, kulture i rodnog konstrukta; ispituje instrumentalizaciju kulture od strane političkih sila u trenucima društvenih i ideoloških kriza kroz povijest. U arhivskim materijalima traga za umjetničkim djelima, arhitekturom i glazbom u kojima se izražavaju politički interesi i retorika nacionalne moći. Rezultate svojih istraživanja prenosi u jezik filma i jezik imerzivnih kazališnih kompozicija koji uključuju fotografiju, performans i instalaciju. 

Projektom “For our Economy and Nation” predstavljala je Sloveniju na 55. Venecijanskom bijenalu.

Filmovi su joj prikazivani u raznim muzejima, galerijama i na festivalima: Barbican London, Whitechapel Gallery, CCA Montreal, Pula Film Festival, HKW Berlin, Louvre, Les Rencontres Internationales Paris, Aesthetica, Berwick Film and Media Arts Festival, BFI London Film Festival, Dokfest Kassel and Copenhagen International Documentary Festival.

Nagrade: MAC International Ulster Bank and Charlottenborg Fonden awards (2016.), B3 Biennial of the Moving Image Award (2020.) i Film London Jarman Award (2021.).

Recentne samostalne izložbe: Muzej suvremene umjetnosti Zagreb; Museum der Moderne, Salzburg; The Highline, New York; macLyon; Museum Sztuki, Łódź; Museum of Contemporary Art, Ljubljana; CCA, Glasgow; Phi Foundation, Montreal; BALTIC Centre for Contemporary Art, Gateshead; Ludwig Museum, Budapest, Kunstmuseen, Krefeld.

Recentne grupne izložbe: MAXXI Rome; Steirischer Herbst ‘23; MOMA NY; Marta Herford and Guangdong Museum of Art China.

Selma Selman, Motherboards, 2023, performance, KRASS Kultur Crash Festival, foto: Mario Ilic

Selma Selman (1991. Bihać, BiH) je diplomirala slikarstvo na Akademiji umjetnosti u Banja Luci (2014.), a potom završila i postdiplomski program “Transmediji – vizualne i preformativne umjetnosti” na sveučilištu Syracuse, NY u SAD-u (2018.). Svojim radovima otjelovljuje vlastite životne borbe i borbe koje vodi njezna zajednica, služeći se pritom raznim medijima među kojima su performans, slikarstvo, fotografija i video instalacije. Polazišna točka njezinih radova često je osobna povijest, način života njezine obitelji, sredina iz koje potječe i razbijanje predrasuda koje njezinu zajednicu svode na najniži zajednički nazivnik i poriču joj pravo na samoizražavanje. Osnivačica je organizacije “Get The Heck To School/Marš u školu” čiji je cilj osnaživanje i poticanje na školovanje djevojčica iz romske zajednice diljem svijeta, suočenih sa siromaštvom i društvenom isključenošću.

Od 2021. do 2023. bila je rezidentica Rijksakademie.

Recentne izložbe: Gropius Bau, Berlin (2023. – 2024.); Hamburger Bahnhof – Nationalgalerie der Gegenwart, Berlin (2023.); Autostrada Biennale, Prizren (2023.); documenta fifteen, Kassel (2022.); Manifesta 14, Prishtina (2022.); Kunstraum, Innsbruck (2022.); MO Museum, Vilnius (2022.); Ludwig Museum, Budapest (2022.); Kasseler Kunstverein, Kassel (2021.); National Gallery of Bosnia and Herzegovina, Sarajevo (2021.); acb Galéria, Budapest (2021.); Queens Museum, New York (2019.); Maxim Gorki Theater, Berlin (2017.); agnès b. galerie boutique, New York (2017.) i 12-14 contemporary, Vienna (2016.).

Selma Selman, Slika na metalu (We Are Intellectuals), akrilik na recikliranom metalu, 266 x 135 x 55 cm, 2020.-2021. – detalj rada – foto: Damir Žižić

Trajanje izložbe i radno vrijeme:

02.02. – 16.03.2024.

Radno vrijeme: od srijede do petka od 11 do 19 sati, subotom od 10 do 14 sati, i po dogovoru.

trotoar-galerija.hr

instagram.com/trotoar.gallery

FOTOGRAFIJE: PR

POVEZANI ČLANCI
©2024 after5