Popularnost matche dosegnula je neviđene granice – toliko je popularna da dovodi do njenih nestašica. Ova posebna vrsta zelenog čaja sve je rjeđa i skuplja, a iako se stručnjaci slažu da potražnja još nije dosegnula vrhunac, u Japanu se istovremeno rađa nova pomama. Radi se o hojicha latteu, napitku koji postaje sve popularniji, i to ne samo u Japanu, već i na Zapadu.

Hojicha latte je najtraženije piće ljeta
Hojicha se dobiva od zelenog čaja čije se listove prži na ugljenu, a karakteriziraju je orašasti, zemljani i karamelizirani tonovi koji se odlično slažu s mlijekom. Hojicha donosi sve zdravstvene prednosti matche (antioksidansi, umirujući L-teanin), ali s malo kofeina.
U Japanu je hojicha latte danas toliko popularno piće da ga možete naručiti čak i u nekim poslovnicama Starbucksa, a sve češće se pojavljuje i u kafićima na Zapadu.
“Matcha i hojicha dolaze iz iste biljke čaja, ali nude potpuno različita iskustva okusa”, objašnjava Hiromi Matsunobu, osnivačica londonskog japanskog kafića Matchado, za Financial Times. “Dok je matcha živahna i travnata, hojicha ima prirodno sladak, orašast okus s blagom dimljenom notom i suptilnim karamel tonovima. Za mnoge u Japanu, to je utješan, nostalgičan okus.”
Matchadin hojicha latte s baršunastom pjenom ima dubinu okusa sličnu vrućoj čokoladi, ali bez slatkoće i s blagim zemljastim notama, piše Financial Times. Njihova single-origin hojicha dostupna je i u crnoj ili ledenoj varijanti, a koristi se i za pripremu slastica, primjerice hojicha affogata (sladoled od vanilije i komadići matcha brownija preliveni toplom hojichom). U ponudi je i hojicha u prahu, koju gosti mogu kupiti pa sami kod kuće pripremiti svoj napitak.
S druge strane “bare”, u svojim elegantnim coffee shopovima u New Yorku i Los Angelesu, Kettl, njujorški brend posvećen vrhunskim japanskim čajevima, održava masterclass radionice posvećene umijeću pripreme čaja.
“Za latte preporučujemo hojichu u prahu”, objašnjava vlasnik Zach Mangan. “Pet grama praha umutimo s 50 ml vruće vode i zatim dodamo oko 150 ml zapjenjenog mlijeka. Važno je dobro umutiti kako bi se izbjegle grudice i postigla bogatija tekstura.”
Kettlov Shirakawa Hōjicha Powder dolazi od jednog proizvođača iz Ujija, južno od Kyota, a dostupan je – uz pažljivo odabran asortiman pjenjača, zdjelica i šalica – i u trgovinama i online.
Za vrhunski hojicha latte u Japanu, Matsunobu preporučuje Satén, čajanu modernog stila u tokijskoj četvrti Nishi-Ogikubo. “Osnivači Kazuhiro Koyama i Hibiki Fujioka besprijekorno su spojili tradicionalnu japansku čajnu kulturu s modernim kafićkim senzibilitetom”, kaže ona. Njihova posvećenost suradnji s neovisnim farmama, u kombinaciji s urođenim osjećajem za stil, čini ovo mjesto “obveznim odredištem za sve ljubitelje čaja”.
Japanci povijesno nisu veliki ljubitelji mlijeka; svakako nije tradicionalno dodavati ga u čaj. I zasigurno će biti onih koji će hojicha latte smatrati svetogrđem. No za one koji žele zakoračiti u nove okuse, ovaj lagani latte može biti savršen ulaz u svijet hojiche, kaže Claudia Boyer, suosnivačica Jenkija, lanca matcha barova iz Londona.
“Trenutno vidimo veliki interes za japanske okuse poput misa i sezama, a hojicha latte, sa svojim dubokim i složenim notama, savršeno se uklapa u taj trend”, dodaje.
“Definitivno primjećujemo rast interesa za hojichu”, slaže se Alice Evans, direktorica u Canton Tea, tvrtki koja opskrbljuje Mandarin Oriental, Nobu i The Emory, koja predviđa da će upravo to piće biti trend u mjesecima koji dolaze.

Gdje u Hrvatskoj možete kušati i kupiti hojichu?
I dok je hojicha latte sve veći hit u svjetskim kafićima, ponuda u Hrvatskoj je zasad vrlo siromašna. Možete ju kušati u BioMania Bistrou u Zagrebu u kojem ju poslužuju s biljnim mlijekom, a od nedavno je u ponudi i u splitskom coffee shopu Utopia. Ukoliko ovaj napitak želite sami pripremati kod kuće, hojicha čaj možete kupiti u fizičkim ili online trgovinama poput Tvornice zdrave hrane, Bio&bio, Tea Time One, Zisha.