Dvadeset godina nakon što su osmislili legendarni berlinski Berghain, vjerojatno najekskluzivniji klub na svijetu, osnivači Studija Karhard, Thomas Karsten i Alexandra Erhard, dobili su neuobičajen zadatak od američkih klijenata: unijeti ozračje kluba u njihov stan u Kreuzbergu. Klijente je privukla tehnička, sirova atmosfera noćnog kluba, baš i ne ono što bi čovjek očekivao da netko poželi u vlastitom domu. No arhitekti su odmah shvatili izazov: kako takav intenzitet učiniti ugodnim i toplim za život?

Stan u Berlinu inspiriran Berghainom
Klijenti su željeli da Studio Karhard reorganizira interijer stana kako bi bolje odgovarao njihovom načinu života, s više prostora za pohranu i većom kuhinjom namijenjenom druženjima. Iako arhitekt Thomas Karsten kaže da su u početku razradili nekoliko manjih ideja, ubrzo su shvatili da veličina prostorija neće ispuniti očekivanja klijenata za njihov drugi dom. Zato su predložili ambiciozniju varijantu: potpuno ukloniti postojeće i krenuti ispočetka, na što su klijenti odmah pristali. Glavni zadatak bio je od dvije sobe stvoriti tri, a pritom prostor učiniti pogodnim za život, a ne nalik klubu.


Nakon što su razradili novi raspored, arhitekti iz Studija Karhard dodali su prostore za pohranu oko središnje dnevne sobe, ulaza, spavaće sobe i radnog prostora. Osmislili su zakrivljeni zid od staklenih blokova kako bi odvojili ulaz od dnevnog prostora, a da pritom ne naruše protok svjetla, što je postalo najprepoznatljivije obilježje projekta.
Zid je osvijetljen iznutra, stvarajući topao sjaj koji nema veze s tipičnim ugođajem berlinskih stanova. Koncept rasvjete bio je jedna od njihovih prvih velikih ideja, a upravo taj ambijentalni zid svjetla daje stanu potpuno drukčiji karakter od standardnih interijera u berlinskim zgradama, piše Yellowtrace.
“To je bila jedna od prvih ideja vezanih uz svjetlo”, rekao je Karsten za est living. “Stakleni blokovi također su osvijetljeni iznutra, a taj zid ambijentalnog svjetla cijelom prostoru daje karakter koji nije tipičan za zgrade u berlinskom stilu.”



Stan funkcionira kroz različite “svjetlosne scene” – svijetli prostori kontrastirani su tamnijim, atmosferičnim kutovima. Gostinjski toalet je čista techno fantazija sa stropom od metalne rešetke i obojenom rasvjetom. Karsten priznaje da su čak razmišljali o tome da ubace i dim mašinu, jer zašto ne otići do kraja u klupskom stilu? Ta mala prostorija zapravo sažima cijelu futurističku temu dizajna.


Odabir materijala pogođen je u savršenoj ravnoteži između hladnog i ugodnog. Kuhinja je izrađena od nehrđajućeg čelika i netretirane mjedi, dok su zidovi obrađeni teksturiranom vapnenom žbukom, a sjedeći namještaj presvučen baršunom koji podsjeća na Milano šezdesetih. Za Studio Karhard sve se svodi na materijale, a ovaj stan savršeno spaja klasične elemente s toplijim notama koje donose žbuka i tkanine.
Ono što je ovaj projekt učinilo mogućim bila je spremnost klijenata na sve. Bili su uključeni u odabir svakog detalja i zajedno s arhitektima oblikovali novu estetiku. Oni pak cijeli proces opisuju poput partije ping ponga: klijenti su im dali potpunu kreativnu slobodu, što je upravo način rada koji Studio Karhard preferira. Bez ponavljanja formula, bez gotovih rješenja. Svaki se projekt tretira kao nešto potpuno jedinstveno.



Kada je riječ o prenošenju klupskog dizajna u stambeni prostor, stvar funkcionira samo ako se intenzitet malo ublaži, a zadrži oštrina. Studio Karhard je tu ravnotežu pogodio savršeno: stvorili su prostore koji djeluju futuristički, a da nisu hladni; industrijski, ali bez grubosti.
Da pristup funkcionira, jasno je i iz njihovog kasnijeg rada. Naime, dizajnirali su stomatološku ordinaciju inspiriranu noćnim klubom, potpuno oslobođenu bijelih elemenata. Jer, očito, kad jednom napraviš Berghain, uobičajeni dizajnerski zadaci više jednostavno nisu dovoljni.






O Studiju Karhard
Studio Karhard je arhitektonski i dizajnerski ured koji su 2003. godine u Berlinu osnovali Thomas Karsten i Alexandra Erhard. Specijalizirani su za stvaranje neobičnih, atmosferskih prostora kroz blisku suradnju s klijentima kako bi oblikovali svaki detalj projekta. Njihov portfolio obuhvaća stambenu, komercijalnu, event i ugostiteljsku arhitekturu, često kombinirajući sirove materijale poput nehrđajućeg čelika, mjedi, stakla, betona i teksturiranih površina s rasvjetom i akustikom kako bi oblikovali dojmljive, prepoznatljive interijere.
Ponosni su na to što izbjegavaju ponavljanje; svaki je projekt unikatan, a ne izrađen po unaprijed zadanoj formuli. Bilo da preuređuju noćne klubove ili dizajniraju boutique stomatološke ordinacije, njihov rad često spaja industrijsku oštrinu s toplinom te teatralnost s udobnošću. Poznati po projektima poput interijera sjedišta tvrtke Sony, uređenja šestog kata berlinske robne kuće KaDeWe ili suradnje s noćnim klubom Berghain, rad Studija Karhard interdisciplinaran je i hvata duh vremena njemačke metropole.

FOTOGRAFIJE: Robert Rieger/ Studio Karhard