Jedna stvar koja se uvijek mora pronaći u torbi za plažu, a da nisu SPF i bočica vode, jesu UNO karte. Igra koja nas prati još od djetinjstva mom društvu i dalje nije dosadila, a ni razne varijante i “individualna” pravila, koja svatko od nas donosi u igru, uvjeren da su jedina točna, nisu prekinula tu tradiciju. I Ray Adler, globalni direktor igara u Mattelu, kaže kako je ljepota UNO igre činjenica što nadilazi jezične barijere i poznata je gotovo svima.
UNO karte nastale su kao “odgovor” na obiteljsku raspravu
Igru danas obožavaju milijuni ljudi diljem svijeta, a sve je krenulo 1971. godine kada je Merle Robbins, barber iz Readinga u saveznoj državi Ohio, htio riješiti raspravu sa sinom Rayem oko pravila Crazy Eights, slične kartaške igre u kojoj je cilj riješiti se svih karata iz ruke u što kraćem vremenu. Možda je malo “ekstremno” osmisliti potpuno novu igru kako bi se razjasnila pravila druge, no bez toga danas ne bismo imali UNO. The New York Times piše kako postoji više od 600 varijacija špilova i izdanja, što dovoljno govori o tome koliko igračima znače prilagodbe pravila (a tu se ne ubrajaju sve one izmjene koje igrači uvode čisto iz zabave).
Za popularnost karti zaslužna je, između ostalog, njihova široka privlačnost. S jedne strane, djeca mogu igrati protiv odraslih, a da se pritom ne osjećaju nadigrano, a odrasli među sobom i dalje mogu uživati u igri.
Pravila su jednostavna, a svaka partija teče brzo. Iako su dostupna različita izdanja, osnovna pravila ostaju gotova ista: igrači izvuku određeni broj karata i zatim se izmjenjuju pokušavajući ih se riješiti. Pobjeđuje onaj tko prvi ostane bez ijedne karte (i vikne UNO UNO, naravno, ako je to dio vaših “kućnih” pravila igre :)). Karta može biti bačena ako se podudara bojom ili brojem prethodne na hrpi. Kada poželite promjenu ritma i u rukama imate akcijske karte, možete napraviti neki od poteza kao što su blokiranje sljedećeg igrača, promjena smjera, izvlačenje dodatnih karata…
No, vratimo se još malo u sedamdesete. Kako bi financirali proizvodnju igre, Robbins i supruga prodali su kuću, a dio sredstava uložio je i njihov sin Ray. Igra je dobila ime UNO po pravilu da igrač mora izgovoriti UNO kada mu u ruci ostane samo jedna karta, ali i zato što su željeli da se ime igre neprestano ponavlja tijekom partije. Isprva ih je Robbins prodavao u svom salonu, no ubrzo su odlučili krenuti na put i promovirati igru diljem Amerike. Novcem od prodaje kuće kupili su stari automobil i kamp-prikolicu, na koju su stavili natpis: UNO – najbolja igra u Americi.

FOTO: National Musem of Play
Spustili su se kroz Teksas i Floridu, zaustavljajući se na svakom odmorištu i kampu, gdje su igrali UNO s gostima i nudili špilove na prodaju. Nakon što su prodali svih 5000 primjeraka, vratili su se u Ohio i puni samopouzdanja naručili još 10.000 špilova. U početku su ih nudili manjim lokalnim trgovinama, a s vremenom su karte počele prodavati i veće trgovine izvan njihove savezne države.
Iako je Robbins bio talent za prodaju, pravi poslovni uzlet doživjeli su kada je igru otkrio Bob Tezak iz Jolieta u Illinoisu. Kao strastveni obožavatelj igre, ponudio je Robbinsu otkup prava i ubrzo počeo promovirati igru na globalnoj razini. Tezak i njegov mali tim iz tvrtke International Games Incorporated u početku su radili iz vlastitih domova, a potom iz malog skladišta, gdje su rasprodali sve zalihe igre koje su Robbinsi imali. Tezak je zatim redizajnirao vizual i upute te stvorio prepoznatljivo crveno pakiranje kakvo danas svi znamo. Tijekom 1980-ih, prodaja je eksplodirala, a nekoliko velikih proizvođača igračaka i društvenih igara pokušalo je otkupiti prava. Tezak je odolijevao ponudama sve do 1996., kada brend preuzima Mattel, piše Musem of Play.
Najprodavanija kartaška igra na svijetu

Mattel je dotad bio poznat po igračkama, ali nikada nije imao pravi hit među društvenim igrama, sve dok nije dobio UNO. Osim same igre, dobili su i snažnu franšizu. UNO se pokazao kao savršena platforma za licencirane verzije inspirirane pop-kulturom, od Disneya do NFL-a. Godine 2017. službeno je proglašen najprodavanijom kartaškom igrom na svijetu, a danas je jedna od onih igara koje se prenose s generacije na generaciju i uvijek je tu negdje: u ormaru s društvenim igrama, u ladici spreman za obiteljska druženja ili u ruksaku, za dodatnu dozu zabave na izletu u prirodu.
Danas se prodaje u više od 80 zemalja. Postoje različita izdanja: od verzije za slijepe osobe s Brailleovim pismom, do “neutralne” političke verzije u kojoj su klasične crvene i plave karte zamijenjene narančastima i ljubičastima, kako bi se izbjegle asocijacije na političke stranke. Samo je prošle godine Mattel predstavio čak 27 novih izdanja: i dok originalne karte traju jer se obraćaju širokom krugu ljudi, različite tematske varijacije svakako su pomogle u privlačenju nove publike i uzbuđenju kod djece koja ga prvi put igraju. Iz Mattela kažu kako nova izdanja ne “kanibaliziraju” prodaju klasičnih setova. Dapače, ona dodatno jačaju ukupnu popularnost igre.
“Show ’em No Mercy” kao najekstremnija verzija
Jedna od najupečatljivijih novosti u svijetu UNO igara stigla je krajem 2023. godine – radi se o izdanju Show ’em No Mercy, najekstremnijoj verziji ove igre dosad koje je, ubrzo nakon lansiranja, rasprodano diljem svijeta. U odnosu na klasični špil, koji ima 108 karata, Show ’em No Mercy dolazi sa 164 karte, od čega je 56 potpuno novih, namijenjenih igračima koji vole izazove, napetost i osvetu. Ovo izdanje nije za one slabijih živaca, kažu, jer pravila su znatno oštrija.

Među novim kartama ističe se Draw 10, karta koja tjera sljedećeg igrača da povuče čak deset karata iz špila. Tu su i karte kao što su Skip Everyone (preskaču se svi igrači osim vas), Discard All (bacate sve karte iste boje), Wild Draw 6, ali i nova karta Wild Color Roulette, u kojoj boju određuje karta koja padne prilikom izvlačenja iz špila. Jedno od ključnih novih pravila jest ono koje kaže: ako u ruci imate 25 karata – automatski ispadate iz igre. Drugim riječima, više nema beskonačnog gomilanja karata i čekanja “prave prilike” jer se u ovoj varijanti “kažnjavaju” pasivnost i neuspješna strategija.
Druga velika razlika u odnosu na klasični špil jest dopušteno slaganje akcijskih karata (tzv. stacking). To znači da ako jedan igrač odigra npr. Draw 4, sljedeći igrač može također baciti svoju Draw 4, pa umjesto da povuče četiri karte, prenosi “kaznu” dalje, a treći igrač tada mora povući osam. Isto vrijedi i za nove karte poput Draw 6 i Draw 10 – moguće ih je slagati zaredom. Ovo pravilo godinama je bilo izvor rasprava među fanovima jer nije službeni dio klasičnih pravila, ali se često koristi u “kućnim verzijama”. U Show ’em No Mercy ono je, napokon, priznato i dozvoljeno.
Ova verzija igre inspirirana je upravo željom igrača za većom dinamikom i dozom drame tijekom partije. Sve ono što u klasičnoj varijanti može izazvati frustraciju, preskakanje, izvlačenje karata, promjena boja, ovdje je pojačano do maksimuma. Igrači se više ne bore samo tko će prvi ostati bez karata, već i tko će najduže “preživjeti” akcijske napade.
Verzije UNO karata
Odlična stvar kod ove kartaške igre je to što postoji mnoštvo različitih verzija, a stalno se pojavljuju i nove. Svaka verzija ima svoje posebnosti: drugačije akcijske karte, posebna pravila i jedinstvene poteze koji igru čine zabavnom. No, gotovo sve varijante imaju jedno zajedničko pravilo: ne smije se zaboraviti naglas reći “UNO” kad u ruci ostane samo jedna karta (ili figura, ako je riječ o verziji bez karata). I, naravno, pokušajte se riješiti svih karata prije ostalih suigrača.
Aktualne verzije špilova su sljedeće:
UNO Social Club
Tvrtka iza jedne od najpoznatijih kartaških igara na svijetu ovog je mjeseca u Las Vegasu pokrenula nešto potpuno novo: UNO Social Club. Prvi je klub otvoren 18. srpnja u Palms Casino Resortu, gdje se jedan apartman pretvorio u pravo UNO igralište: s privatnom kuglanom, šarenim dekorom i više verzija igre nego što smo uopće mogli zamisliti. Ovaj event dio je Mattelove šire strategije da kartašku igru pretvori u lifestyle brend. Dizajnirani za ono što tvrtka naziva “generacijom društvene distance”, Social Clubovi trebali bi postati nova točka povezivanja s mlađim igračima; onima kojima klasična obiteljska večer igara više i nije toliko zanimljiva, ali zato žele pretvoriti igru u izlazak za pamćenje.

Ray Adler, globalni direktor igara u Mattelu, za Fast Company je rekao da generacija Z obožava UNO pa ga igraju online, na tulumima, posvuda. Ono što im često nedostaje su stvarne prilike za povezivanje uživo pa su se iz tvrtke zapitali što bi bilo kada bi večer igre pretvorili u iskustvo. Odgovor je spomenuti apartman u duginim bojama u Palmsu, krcat dekoracijom inspiriranom kartaškom igrom i specijalnim špilovima kao što su Golf, Show ’Em No Mercy i Teams. Imaju čak i posebnog domaćina koji vodi igre i pazi da trash talk ne ode predaleko. Taj je apartman u Las Vegasu samo početak “partije”.
Od kolovoza nadalje, igra preuzima barove u pet velikih američkih gradova, od Los Angelesa do Austina, s pop-up Social Clubovima koji obična mjesta pretvaraju u natjecateljske hangout zone. Svaki lokalni Social Club imat će svoju posebnu atmosferu. U Los Angelesu, UNO dolazi na otvorenu terasu kluba Tee Gee u Atwater Villageu. U New Yorku preuzima omiljeni downtown lokal Cowgirl. U Chicagu će se plesni podij Empty Bottle bara pretvoriti u arenu za bacanje karata. U Atlanti će susret biti u baru Ormsby’s, a završetak ljetne turneje održat će se pod teksaškim nebom, uz koktele i custom UNO igre.



Ove su večeri osmišljene s generacijom Z na umu. Posjetitelji mogu osvojiti ekskluzivan merch, pakete proizvoda i nagrade dok se natječu u klasičnoj igri i njezinim varijacijama. Poanta nije toliko tko pobjeđuje, već koliko se dobro zabavljate i povezujete uz igru, piše Fast Company i dodaje kako su iz Mattela pažljivo birali prostore koji već okupljaju mlade pa se fanovi igre ne moraju prilagođavati. To su barovi koji već organiziraju kvizove, igre ili slične evente. Svaki pop-up je prilagođen lokalnoj sceni te donosi jedinstvene varijacije igre i atmosferu mjesta u kojem se održava. Dok je apartman u Las Vegasu spektakl, barovi su pristupačniji i kulturno usklađeni s publikom. Adler je rekao:
“Nema ulaznica, želimo da ljudi slučajno nalete na event, opuste se, možda otkriju novu omiljenu verziju igre i ponesu tu energiju sa sobom.“
Igra kao lifestyle brend
Mattelova odluka da igru pozicionira kao lifestyle brend dio je šireg trenda unutar tržišta društvenih igara, koje trenutačno vrijedi 19,5 milijardi dolara, a prema procjenama do 2030. narast će na 34,1 milijardu. Riječ je o tržištu koje raste gotovo 10% godišnje. I dok velikani poput Mattela i Hasbra i dalje dominiraju scenom, sve više na značaju dobivaju i mali nezavisni brendovi, zahvaljujući domišljatom dizajnu i vjernoj publici koja ih podržava od početaka. Najveći rast bilježe upravo strateške igre, osobito one koje kombiniraju natjecateljski kaos s društvenim povezivanjem, točno ono područje koje UNO sada želi preuzeti kao svoje.



Ovdje se ne radi samo o nostalgiji, piše Fast Company. Popularnost društvenih igara, potaknuta europskim stilom strateških igara, hibridnim formatima koji spajaju digitalno i analogno te board game kafićima, pokazuje koliko ljudi u zasićenom digitalnom svijetu čeznu za iskustvima uživo. Edukativne igre, igre uloga i kolekcionarske kartaške igre postaju sve popularnije, osobito u Sjevernoj Americi i Europi, dok azijsko-pacifička regija brzo sustiže, zahvaljujući eksploziji interesa za društveno igranje i tematske kafiće.
“Želimo stvoriti prostore koji će biti poznati, ali podignuti na novu razinu. Ako bi bar bio dizajniran s igrom UNO na umu, kako bi izgledao? To je pitanje na koje pokušavamo odgovoriti”, rekao je Adler u razgovoru za Fast Company koji piše da, ako se sve posloži kako treba i ako dovoljno ljudi dođe spremno na shuffle, ovo bi mogao biti početak vrlo šarene, nove ere večeri društvenih igra.

Službena UNO pravila
Za kraj dolazimo do najkontroverznijeg dijela, onog oko kojeg gotovo uvijek izbije neka rasprava ili barem prijateljski “fajt”: pravila. Bilo da ste za stolom s obitelji ili prijateljima, gotovo je nemoguće odigrati partiju bez barem jedne sumnje, nesuglasice ili iznenađenja vezanog uz to što zapravo smijete, a što ne.
Cilj igre: Budi prvi igrač koji će se riješiti svih karata iz ruke. Bodove dobivaš na temelju karata koje ostanu protivnicima.
Početak igre: Svakom igraču dijeli se po 7 karata. Preostale karte idu u špil za izvlačenje (draw pile), a prva karta iz tog špila okreće se kao početna karta na hrpi za odbacivanje (discard pile).
Tijek igre: Igra se u smjeru kazaljke na satu. Igrač na potezu mora odigrati kartu koja odgovara prethodnoj po boji, broju ili simbolu (akciji). Ako ne može igrati, mora povući jednu kartu iz špila.
Posebne karte
- Skip (Preskoči): sljedeći igrač gubi red.
- Reverse (Obrni smjer): mijenja smjer igre.
- Draw Two (Povuci dvije): sljedeći igrač mora povući 2 karte i preskočiti red.
- Wild (džoker boja): igrač bira novu boju.
- Wild Draw Four (džoker +4): igrač bira novu boju, a sljedeći igrač mora povući 4 karte i preskočiti red (dozvoljena samo ako igrač nema nijednu kartu trenutačne boje!).
- UNO trenutak: Kad igrač ostane s jednom kartom u ruci, mora viknuti “UNO!”. Ako to zaboravi i netko ga uhvati prije sljedećeg poteza, mora povući 2 karte kao kaznu.

Kraj runde
Igrač koji prvi ostane bez karata osvaja rundu. Bodove dobiva zbrajanjem vrijednosti karata koje su ostale drugim igračima:
- Brojevi: nominalna vrijednost (npr. 5 = 5 bodova)
- Akcijske karte (Skip, Reverse, Draw Two): 20 bodova
- Wild i Wild Draw Four: 50 bodova
Igra se dok netko ne dosegne dogovoreni broj bodova (najčešće 500) ili se može igrati u više rundi bez bodovanja.
U novijim izdanjima Mattel je proširio standardni špil sa 108 na 112 karata, dodajući četiri nova džokera: jednu Wild Swap Hands ili Wild Shuffle Hands kartu te tri prazne Wild Customizable karte. Iako ove karte unose nova pravila i dinamiku u igru, mogu se izostaviti ako želite igrati klasičnu varijantu – jednostavno ih uklonite iz špila prije početka.
Wild Swap Hands karta omogućuje igraču da zamijeni sve svoje karte s bilo kojim drugim igračem po vlastitom izboru. Kao i svaki džoker, može se odigrati bez obzira na boju i omogućuje određivanje nove boje igre. Idealno je odigrati je kada imate puno karata, a netko drugi tek nekoliko. Nakon zamjene ruku, igrač ne smije odigrati dodatnu kartu u istom potezu – njegova ruka završava zamjenom. Ako se ova karta nađe kao prva okrenuta na početku partije, prvi igrač bira boju i odmah može zamijeniti ruke s nekim.
Wild Shuffle Hands karta potpuno resetira stanje igre. Igrač koji je odigra skuplja sve karte iz ruku svih igrača, promiješa ih, i ravnomjerno ih ponovno dijeli, počevši od igrača s lijeve strane, u smjeru kazaljke na satu, dok se sve karte ne podijele. Igrači mogu na kraju dobiti više ili manje karata nego što su imali prije. Nakon dijeljenja, igrač koji je odigrao kartu bira novu boju, a igra se nastavlja u dosadašnjem smjeru. Ako se karta nađe na vrhu na početku igre, prvi igrač samo odabire boju, bez miješanja karata.
Wild Customizable karte su tri prazna džokera predviđena za pisanje vlastitih kućnih pravila. Prije početka partije svi igrači trebaju se dogovoriti hoće li ih koristiti i koja će pravila vrijediti za njih. Kao i druge džoker karte, mogu se odigrati bez obzira na boju i omogućuju izbor nove boje igre, a nakon igranja potez završava; ne smijete odmah nakon toga baciti još jednu kartu.
UNO kućna pravila
Ovo je igra s jednostavnim pravilima, ali upravo u toj jednostavnosti leži prostor za zabavne izmjene, poznate kao kućna pravila. Mattel je omogućio dodatnu slobodu u obliku prilagodljivih (Customizable) Wild karata koje su prazne i omogućuju igračima da osmisle vlastita pravila. Cilj je unijeti nepredvidivost i dodatnu dozu smijeha u partiju. Pravila koja sami osmislite vrijede samo ako se svi igrači slože prije početka partije.

Ako vam je posljednja karta Wild Swap Hands ili Wild Shuffle Hands, nemate brige: možete je normalno odigrati i pobijediti, bez dodatne akcije. Ne morate “mijenjati ruke” niti miješati karte jer bi to značilo da zapravo ne možete završiti igru. Dopušteno je da se ove karte, kada su posljednje, ponašaju kao obične Wild karte. U svakom špilu nalazi se ili Wild Swap Hands ili Wild Shuffle Hands, ovisno o izdanju, što je naznačeno na stražnjoj strani kutije.
Alternativni način igranja koji predlaže Mattel podrazumijeva da se vodi evidencija o bodovima igrača koji nisu pobijedili – oni s najviše bodova polako ispadaju iz igre dok ne ostanu samo dvoje. Tada igraju međusobno prema pravilima za dvoje sve dok jedan ne dosegne 500 bodova i izgubi.
Pravila za dvoje igrača razlikuju se u sljedećem:
- Reverse se ponaša kao Skip
- ako odigrate Skip, možete odmah odigrati još jednu kartu
- ako odigrate Draw Two ili Wild Draw Four, protivnik vuče traženi broj karata, a odmah potom vi ponovno igrate
Pravila za četvero u timovima (2 protiv 2): Igrači sjede nasuprot svojim partnerima, a igra traje dok jedan iz tima ne ostane s jednom kartom. Bodovi se računaju zbrajanjem karata iz ruku protivničkog para.
FOTOGRAFIJE: Mattel, Instagram, Unsplash, Pexels