Canva je ove godine postala najvrjedniji startup na svijetu kojeg je osnovala žena

25.11.2022. | AUTOR: Hana Bartolović

Život prije 5 | Ljudi u biznisu | Tehnologija
#Canva

Što kada te odbije čak 100 investitora? Ne odustaj i pronađi onog sto i prvog, baš kao što je to učinila Melanie Perkins, 35-godišnja Australka koja je 2013. godine pokrenula Canvu, pristupačan alat za online dizajn, zaslužan za ogroman broj naših do-it-yourself prezentacija, moodboardova, posjetnica i pozivnica… Pandemija je samo akcelerirala uspjeh ove platforme, čiji je broj stalnih mjesečnih korisnika ove godine apsolutno eksplodirao i od listopada se mjeri u stotinu milijuna ljudi. Canva danas prema procjenama stručnjaka vrijedi 26 milijardi dolara i proglašena je najvrjednijim startupom na svijetu kojeg je osnovala i vodi ga žena.

Hrabrost, odvažnost i ideja koja donosi promjenu na bolje, tri su faktora koja su Melanie Perkins donijela globalni uspjeh. No, prije nego je osnovala Canvu, njen poslovni put donio joj je niz odbijenica. Priča je to koju bi danas mogli ispričati mnogi uspješni jednorozi, čiji je put prema globalnom prihvaćanju također imao brojne izazove.

Canva, online alat za grafički dizajn

Ideja za Canvu rodila se 2008., kada je Melanie imala 19 godina i honorarno je podučavala studente grafičkom dizajnu na Sveučilištu u Perthu. Koristeći dostupne programe za edukaciju svojih kolega, zaključila je da su oni skupi, nepristupačni, teški za korištenje i da iziskuju previše vremena. U glavi je počela razvijati ideju o softveru za dizajn koji bi bio dostupan online, a ne na stolnom računalu, i čije korištenje bi bilo jednostavno i intuitivno. No s vrlo malo relevantnog iskustva u poslovanju, razvoju softvera i marketingu, Melanie je zaključila da nema šanse u usporedbi s velikim svjetskim firmama.

Umjesto toga, odlučila je uzeti zamišljeni koncept i primijeniti ga na školske godišnjake. Iz majčine dnevne sobe, zajedno s dečkom Cliffom, pokrenula je tvrtku Fusion, koja se danas smatra pretečom Canve. Fusion je omogućila učiteljicama i učenicima da brzo i lako dizajniraju i ispisuju godišnjake, bez prethodnog iskustva u dizajnu. U pet godina od pokretanja, Fusion je postala najveća australska tvrtka za izdavanje godišnjaka i proširila se na Francusku i Novi Zeland. 

Uspjeh vlastite ideje i vizije dao joj je vjetar u leđa i mlada poduzetnica u tom je trenutku procijenila da je vrijeme za korak dalje, za novi i ambiciozniji projekt, zbog kojeg će netko poželjeti uložiti u nju i njen biznis. Investitori iz Silicijske doline bili su oprezni s ulaganjima u Perth, svojevrsnu mrtvu zonu startupa i tako su joj jedna za drugom stizale odbijenice. Trebalo je proći čak sto sastanaka i sto neuspješnih razgovora, da bi našla investitora koji će ju podržati u izgradnji Canve.

Melanie Perkins, Canva
Cliff i Melanie, iz vremena projekta Fusion godišnjaka

Bill Tai, investitor rizičnog kapitala koji je podupirao Zoom i TweetDeck, na kraju se pokazao ključnom osobom u njenoj karijeri. On joj je otvorio vrata do ključnih igrača u svijetu biznisa i tehnoloških rukovoditelja koji su ulagali u startupove. Krenula je nova runda sastanaka i dogovaranja, a kako bi uspješno pitchala ideju, Melanie je čak izučavala i kitesurfing kako bi mogla ići na sportska druženja s investitorima. Naposljetku je napokon stigao jedan „da“, i to od Billovog prijatelja Larsa Rasmussena, suosnivača Google Mapsa, koji je svojim novcem osigurao početnu rundu investiranja za lansiranje Canve u 2013. godini. 

Novu tvrtku zajedno su osnovali Melanie Perkins, njen suprug Cliff Obrecht i Cameron Adams, trio koji je i danas za kormilom Canve. Od 2013. do danas, Canva je revolucionarizirala vizualne komunikacije i iz teorije u djelo pretvorila uvjerenje Melanie Perkins da bi grafički dizajn trebao biti brzo i lako dostupan svima.

Iako ovu platformu već dulje koristimo u poslovnoj svakodnevici, nema sumnje da je za eksploziju njena poslovanja zaslužna bila pandemija, koja je mnoge prikovala uz home office i okrenula ih u smjeru DIY projekata grafičkog dizajna. Ideja da svatko od nas, čak i bez nekih naročitih vještina, može online složiti dopadljiv dizajn koji će mu poslužiti i pomoći u poslu, definitivno je zavrijedila našu pozornost.  

Canva tim
Melanie Perkins, Cliff Obrecht i Cameron Adams

Ovogodišnji podaci otkrivaju da je Canva pomogla u stvaranju 8 milijardi dizajna i 400 milijuna prezentacija u 190 zemalja svijeta, a s obzirom na rapidan rast broja korisnika iz mjeseca u mjesec, za vjerovati je da je danas ta brojka čak i mnogo veća. Canva je u listopadu objavila da je prošla 100 milijuna mjesečnih korisnika i bilježi gotovo četiri puta više korisnika nego što konkurentski Adobe ima pretplatnika na Creative Cloudu. Stotine tisuća timova iz tvrtki poput Intela i Zooma plaćaju Canvu Pro koja ima premium mogućnosti za timove, a sve to učinilo je Melanie i njene partnere basnoslovno bogatima.

No, strmoglavi rast nije ju odvratio od vizije koju ima, načina na koji tretira svoj tim, radne etike i želje da pozitivno utječe na svijet. Jedna od njenih glavnih misija je ravnopravnost, pa tvrtka trenutno ima 41% zaposlenih žena, naspram 28% što je prosjek tehnološke industrije u cjelini. U prosincu 2021. je zajedno sa svojim suprugom Cliffom potpisala Bill Gatesovu inicijativu Giving Pledge, obvezujući se da će za života razdijeliti veliko bogatstvo kroz rad svoje dobrotvorne udruge. Par danas ima 30% udjela u Canvi (12 milijardi dolara) i odlučan je u namjeri da svojim kompletnim bogatstvom pomogne u eliminaciji siromaštva i gladi.

„Imamo divlje optimistično uvjerenje da u svijetu ima dovoljno novaca, dobre volje i dobrih namjera da se riješi većina svjetskih problema“, glasilo je njihovo obećanje. “Osjećamo da to nije samo ogromna prilika, već i važna odgovornost, i želimo provesti svoj život radeći na tome. Jer kome treba sav taj novac? Meni ne“, rekla je Perkins i nastavila: „Da je cijela priča oko Canve bila s ciljem stvaranja bogatstva, to bi bila najneinspirativnija stvar koju bih mogla zamisliti.“

Zašto volimo platformu Canva?

Njegovo jednostavno sučelje široko je primjenjivo u svakodnevnom životu, od izrade posjetnica i rođendanskih pozivnica do prezentacija i Instagram grafika, a složene alate za dizajn Canva je učinila pristupačnima. Osnovni alati besplatni su, a poboljšane značajke poput pristupa licenciranim fotografijama i dodatnim featurima dostupne su uz malu mjesečnu naknadu. Canva je postala sveobuhvatna, dopuštajući korisnicima izradu grafika, rezanje videozapisa i raspored sadržaja na društvenim mrežama, sve na jednom mjestu. Idući ciljevi su proširiti bazu profesionalnih korisnika koji čine 12%, a u rujnu je najavljeno i da Canva pokreće nove digitalne alate i dokumente za rad, kojima će izravno konkurirati Google Docsu, Microsoft Officeu i Adobeu. 

Ovako velik i uspješan biznis ne može bez kritičara, pa se i Canva našla na meti iskusnih stručnjaka za grafički dizajn koji su se na društvenim mrežama poput Reddita zapitali može li netko biti grafički dizajner ako koristi Canvu. Melanie ne misli da će Canva zamijeniti grafičke dizajnere, jer se u njoj ne može besplatno crtati ili ilustrirati, ali ostaje vjerna uvjerenju koje je pokrenulo Canvu, a to je skidanje zaštitne ograde oko dizajna kako bi ga učinila pristupačnijim svima. 

FOTOGRAFIJE: Canva

POVEZANI ČLANCI
©2024 after5