Implozija podmornice Titan istaknula je ono očito: Procvao je ekstremni turizam

26.06.2023. | AUTOR: Hana Bartolović

Život prije 5 | Putovanja | Novosti
#putovanja

Smrt petero ljudi na podmornici Titan naglašava porast onoga što neki nazivaju “ekstremnim turizmom”, u kojem se uglavnom imućni putnici penju udaljenim planinama, paraglajdaju u kanjone, skijaju niz padine dostupne samo helikopterom i kreću na druge uzbudljive, ali potencijalno riskantne avanture.

Ovog ljeta, piše CBS News, očekuje se da će rekordnih 106.000 turista kročiti na Antarktiku nakon što pređu Drakeov prolaz, dio burnog mora između Južne Amerike i Antarktika koji se smatra jednim od najturbulentnijih oceanskih područja na Zemlji. Nepalska vlada ove je godine također izdala rekordan broj dozvola za uspon na Mount Everest, unatoč zabrinutosti zbog prenapučenosti i naglog porasta smrtnih slučajeva zbog kojih bi 2023. mogla postati jedna od najsmrtonosnijih godina za najvišu planinu na svijetu.

Ekstremni turizam

podmornica Titan, OceanGate

Za 2500 dolara, avanturisti u potrazi za toplijim podnebljima mogu rezervirati jednotjedno iskustvo preživljavanja u gvajanskoj džungli ili otići na 10-dnevno putovanje na udaljene Solomonske otoke, gdje od lokalnog stanovništva uče kako loviti ribu i tražiti hranu, a zatim sami odlaze na napušteni otok kako bi testirali te vještine (cijena: 42.000 dolara i više). Pelorus, luksuzna turistička tvrtka koja organizira putovanje na Solomonske otoke, također nudi custom-made iskustva poput trekkinga na Aljasci (19.600 dolara) ili trotjednog putovanja privatnim avionom po cijelom svijetu (178.000 dolara)

Posao s pustolovnim putovanjima prošle je godine bio vrijedan gotovo 300 milijardi dolara, a predviđa se da će u idućem desetljeću dosegnuti 1 bilijun dolara, prema izvješću konzultantske tvrtke Grand View Research.

Visoka cijena iskustva

ekstremni turizam

Potražnja za avanturističkim putovanjima naglo je porasla nakon pojave virusa COVID-19, otkriva Dan Richards, izvršni direktor Global Rescuea, tvrtke koja evakuira putnike u slučaju medicinske ili druge hitne situacije.

“Za razliku od sjedenja u nekom hotelu i odlaska u muzej ili dva, ljudi žele iskustvena putovanja – žele ići i stvarno napraviti nešto. Dok su nekada trošili svoj novac na Porsche, sada zaključuju da ne žele bacati 100.000 dolara na auto, već otići na pet putovanja u Afriku sa svojom obitelji.”

Afrički safari zabilježio je najbrži rast, rekao je Richards, a potražnja za safari putovanjima povećala se za 75% u odnosu na prošlu godinu. Planinarenje i kampiranje porasli su za gotovo 50%, što je direktni odraz trendova iz razdoblja pandemije, a porasla je i potražnja za motociklističkim turama.

Zajedno s rastom raspoloživih prihoda i rastućom željom za “autentičnim” iskustvima u sve globaliziranijem i povezanijem svijetu, društveni mediji također igraju ulogu u procvatu pustolovnih putovanja, smatra Richards: “Ljudi definitivno traže iskustva s bucket liste”.

Carl Shephard, suosnivač Insider Expeditions, boutique turističke agencije, također je vidio kako je potražnja za njegovim uslugama naglo porasla nakon pandemije.

“Nikad nismo bili zaposleniji kao tvrtka”, rekao je za CBS MoneyWatch.

Shepherd je svoje tipične klijente opisao kao ljude u 30-ima ili 40-ima koji “imaju malo vremena i žele potrošiti novac na najepskiji mogući način”.

Tvrtka je prošle godine organizirala krstarenje od Južne Amerike do Antarktike s Coral Reefer Bandom Jimmyja Buffetta; ranije ove godine odvela je 200 poduzetnika na duhovno putovanje niz rijeku Nil. Klijenti često traže svemirske letove, kao i putovanja na izuzetno udaljene otoke.

“Volimo pomicati granice u smislu iskustva, a ne u smislu sigurnosti”, dodao je.

Ipak, potraga za avanturom povećava rizik da stvari krenu po zlu.

U petak, kada je razgovarao s CBS MoneyWatch, Richards je rekao da je Global Rescue u procesu organiziranja prijevoza za putnika koji se razbio sa svojim motociklom, iz udaljenog dijela Mongolije do bolnice u glavnom gradu zemlje, Ulan Batoru.

Dan ranije, tvrtka je također evakuirala tri putnika iz paraglajding ekspedicije na Karakorumu, krševitom planinskom lancu u Aziji, koji se proteže kroz pet azijskih zemalja: jedan od sudionika imao je srčani udar, drugi se ozlijedio pritrčavši mu u pomoć, a treći je imao teške gastrointestinalne smetnje.

U tipičnoj godini, Richardsova tvrtka pomaže u spašavanju između 2000 i 3000 putnika, većinom iz medicinskih razloga.

ekstremni turizam

Prilika za zaradu

Rast ekstremnog turizma akcentirao je komercijalne prilike za one koji omoguće bogatim masama da se uključe u pothvate koji su nekoć bili rezervirani za okorjele profesionalce.

Blue Origin, komercijalna tvrtka za istraživanje svemira koju je pokrenuo Jeff Bezos, reklamira svoju misiju letenja u svemir “običnim” bogatim ljudima koje naziva “customer astronauts”, i prodaje im iskustvo po cijeni koja se penje na desetke milijuna dolara. Virgin Galactic, tvrtka koju je pokrenuo britanski milijarder Richard Branson kako bi omogućio komercijalne svemirske letove, istovremeno u svojim marketinškim materijalima izjavljuje da “svemir pripada svima: avanturistima, odvažnima i znatiželjnima”.

OceanGate, tvrtka iza podmornice Titan koja je implodirala u oceanu, naplatila je 250.000 dolara za izlet od osam dana i sedam noći kako bi se vidjela olupina Titanica. Trodnevno “istraživanje hidrotermalnih izvora” u arhipelagu Azori kod Portugala također košta 250.000 dolara, navodi se na web stranici tvrtke.

OceanGateova stranica također poziva potencijalne klijente da “slijede stope Jacquesa Cousteaua i postanu podvodni istraživači”, mameći ih da se “pridruže avanturi života”.

Takvi marketinški oglasi mogu privući kupce koji nisu u stanju pravilno procijeniti rizike ili izdržati poteškoće onoga što je po defaultu izazovno putovanje koje pomiče granice.

“Svakako vidimo priljev ljudi koji nisu prikladni za takve stvari”, rekao je Richards iz Global Rescuea i nastavio: “Čovjek bi pomislio da će postojati nekakav test, no jedino što postoji je poruka “Ako sanjaš o tome, možeš to i ostvariti”. Ta vrsta aspirativnih poruka dobra je za društvo u cjelini, ali može biti opasna po život ako kao pojedinac odete predaleko.”

Stockton Rush, OceanGate, Titan

Patrick Luff, osnivač odvjetničkog društva Luff Law FIrm sa sjedištem u Teksasu, izrazio je zabrinutost da će rastuća popularnost avanturističkih putovanja privući neprofesionalne operatere koji bi mogli smanjiti sigurnost ili mjere opreza na takvom tipu putovanja. Naposljetku, putnik kojeg privuče dotjerana web stranica koja reklamira uzbuđenja koja se događaju jednom u životu, ne može lako procijeniti snagu i kvalitetu infrastrukture te tvrtke, i educiranost, obuku i razinu znanja njenog osoblja.

“Ako imate veliku potražnju za rizičnim ponašanjem… Možete dobiti nesofisticirane sudionike na tržištu”, rekao je. “Bilo da se radi o neiskusnoj operaciji skoka padobranom ili podmorničkoj tvrtki s limenkom i snom, to je ono što doista zabrinjava.”

FOTOGRAFIJE: OceanGate, Pexels, Unsplash

POVEZANI ČLANCI
©2024 after5