Bila je otprilike treća godina faksa, točnije 2009. godina, kada sam u svoj inspiracijski folder na desktopu spremila fotografiju Sephora vending machinea. Bila sam friška novinarka u području mode i beautyja i već na prvu me oduševila ideja samoposlužnog aparata koji ne prodaje “klasiku” – slatkiše, gazirana pića i grickalice, već beauty proizvode koji mnogima dobro dođu na aerodromu, letu avionom ili na destinaciji na koju slijeću. Sjećam se da mi je tada to bio genijalan marketinški potez, a i kroz godine koje su slijedile, za oko bi mi redovito zapela kreativna upotreba vending machinea: Tiffany & Co. u ovom je stroju prodavao parfeme, Moët pjenušce, a Uniqlo svoje popularne, bazične T-shirte za one koji nisu ponijeli dovoljno robe sa sobom ili im je izgubljen kofer.
Da me pitate danas, vjerovatno bih vam rekla da bih jako voljela imati After5 vending machine, no budući da se to u skorijoj budućnosti svakako neće dogoditi, za rukav sam potegnula poduzetnicu Mirelu Halvadžiju i zamolila ju da nam ispriča više o biznisu sa samoposlužnim aparatima kojeg je pokrenula u Bosni i Hercegovini. Ona je ovih dana napravila veliku stvar na spomenutu temu – u Sarajevo je dovela prvi zdravi automat, koji je strateški postavljen na Fakultetu za saobraćaj i komunikacije Univerziteta u Sarajevu, kako bi studenti i osoblje fakulteta imalo pristup boljem izboru snackova koji nam svima dobro dođu kroz dan.
Velik je ovo potez, koji – očekivano – i mnogo košta.
No, kako i kada je sve krenulo u slučaju njezinog brenda koji se službeno zove Healthven?
“Healthven je osnovan prije nešto više od dvije godine, a sama ideja je nastala u sklopu jednog poduzetničkog programa u kojem sam sudjelovala početkom 2021. godine. S obzirom na to da su motivi iza ove priče osobne prirode, usprkos svim preprekama i distrakcijama, nisam mogla odustati od njene realizacije. Jednostavno sam imala veliku potrebu da ostvarim ovaj san i tržištu ponudim nešto za čime sam i sama žudila u bezbroj situacija.”
“Ime je ustvari kratica za Healthy Vending i predstavlja inovativan koncept praktičnog pristupa zdravim namirnicima za sve trenutke kada smo u žurbi i u pokretu.“
Mirela je po zanimanju inače poslovni i marketinški konzultant, a u svijet poduzetništva ušla je upravo kroz ranije spomenuti poduzetnički program. Ukupno je sudjelovala u njih pet ili šest, u namjeri da stekne potrebno znanje kako bi mogla kreirati vlastiti brend.
“Oduvijek sam imala želju imati nešto svoje, ali i da svoj stil života pretvorim u biznis. Moje iskustvo je prilično šaroliko, i zanimljiva je možda i činjenica da sam se dulji niz godina profesionalno bavila modelingom i da sam cijeli život u sportu. Upravo su faktori koji diktiraju ove uloge ti koji su najviše utjecali na to da prepoznam prepreke s kojima se susrećemo u pokušaju kreiranja i održavanja zdravih navika”, ističe Mirela.
Neke od najboljih ideja rađaju se (i posljedično realiziraju) onda kada primijetite da nešto nedostaje tržištu.
Mirela je prepoznala da tržištu, ali i njoj samoj kao potrošaču, nedostaje mogućnost izbora. U našem razgovoru je istaknula da tržište u BiH značajno kaska za zapadnim trendovima, pa tako i cijela wellness industrija ispašta:
“Selekcija proizvoda koji se nude na našem tržištu je prilično ograničena, kako kategorijama i raznovrsnošću proizvoda, tako i lokacijama na kojima su ti proizvodi dostupni. Važno je napomenuti da veliki broj ljudi mora paziti šta jede iz zdravstvenih razloga, a to većinu trgovina i restorana baš i nije briga. Stoga je moj cilj od prvoga dana bio da ponudim efikasnu uslugu koja će pojedincima omogućiti da se zdravo hrane bilo gdje i bilo kada. Naša ciljana skupina uključuje poslovne profesionalce, učenike i studente, sportaše, kao i sve one koji imaju posebne režime ishrane.”
Healthven vending machine
Iako je ovo prvi Healthven vending machine, ovo svakako nije prvi Healthven proizvod.
Dopustite da vam pojasnim: sve je krenulo s Healthven boxom koji je ustvari MVP (most valuable player) ovog brenda. Bio je prvi i kao takav poslužio je kao sredstvo izgradnje brenda i pripreme tržišta za dolazak automata.
““Podijeljen je na dva načina, a to su B2B i B2C transakcije, od kojih je B2B bila naš primarni fokus. Tvrtkama nudimo zanimljiv koncept personalizacije naših zdravih paketića koji su idealni za korporativne poklone, evente, brigu o zaposlenicima i slično.“
Posebno niche tržište otvorilo se i u svijetu sportskih utrka, gdje je Healthven uspio postići fenomenalne rezultate. I sve te aktivacije zahuktavale su priču za vending machine koji će uslijediti.
Kao što i njegova slika sama govori – Healthven automat je zamišljen da bude drugačiji, upadljiviji i, naravno, sadržajno kvalitetniji. Prvi automat postavljen je na jednom od sarajevskih fakulteta gdje je dostupan studentima, osoblju fakulteta i svim njegovim prolaznicima, kao značajna poruka o važnosti brige o fizičkom i mentalnom zdravlju van i unutar učionica, s obzirom na to da je ovo jedan od najstresnijih perioda u životu svakoga od nas.
“Healthven će također biti namijenjen kompanijama i visokoprometnim lokacijama na kojima nedostaje opcija za brzu i zdravu užinu. Trenutno razvijamo subscription model za tvrtke koje su zainteresirane za implementaciju našeg healthy vendinga, te se nadamo da će broj naših aparata u poslovnim prostorima narasti za kratko vrijeme”, govori mi Mirela.
Vending machine je super kreativna stvar, ali već na prvu djeluje kompleksno i skupo, što ova poduzetnica i potvrđuje. Projekt koji je pokrenula iziskuje zaista mnogo sredstava i nije nešto što tek tako preko noći može preplaviti tržište.
Aparat je kupljen od pouzdanog distributera, a zatim je brendiran i pripremljen za upotrebu.
“Ovdje moram istaknuti zahvalnost Ambasadi SAD-a u Sarajevu, čija je financijska podrška ovog projekta omogućila njegovu konačnu realizaciju. Inače sam alumni Ambasade te sam na ovaj način ostvarila pravo apliciranja za grant sredstva koja sam na kraju i uspješno investirala u cijelu ovu priču.”
Mirelina objava na LinkedInu, u kojoj najavljuje prvi zdravi samoposlužni aparat u Sarajevu, privukla je mnogo pozornosti, na regionalnoj razini. Pitam ju za kraj je li priča bazirana samo na BiH i bi li se širila i regionalno kao odgovor na interes iz susjednih zemalja?
„Trenutno smo samo u BiH, ali na samom početku pojavila se i regionalna zainteresiranost za moj poduhvat. Moram priznati da ovo jesam priželjkivala, ali definitivno nisam očekivala. Svakako imam u planu naći partnere u zemljama regije, kako bismo zajednički proširili ovu priču i zdrave automate postavili na što više lokacija u što više gradova diljem regije. Mali, ali sigurni koraci.“
FOTOGRAFIJE: Healthven, privatno vlasništvo