Prije par godina našla se na prekretnici i donijela odluku zamijeniti sigurnost, stabilnost, pa čak i predvidljivost velike tvrtke za vlastiti poduzetnički put koji je na počecima uvijek nekako posut trnjem, premda je i ludo uzbudljiv i predstavlja sve što smo si poželjeli. Strah, neizvjesnost, nekad i sumnja u same sebe, sve su to emocije koje su poduzetnicima dobro poznate. A ona sama, svoju prvu godinu poduzetništva pamti kao izazovnu, ali i izuzetno inspirativnu.
Ona je Irena Miličević Vukoja, žena s bogatom korporativnom karijerom, koja je u kratkih nekoliko godina „solo“ putovanja u svijetu biznisa uspjela ostaviti značajan trag, pokrenuvši ne samo vlastitu marketinšku agenciju, već i Woman.comm, platformu koja okuplja uspješne poslovne žene s ciljem jačanja komunikacijske industrije u regiji, i to kroz edukacije, povezivanje i druženja.
Od korporacije do svijeta poduzetništva
Više od jednog desetljeća, Irena je svoju korporativnu karijeru razvijala takoreći besprijekorno. U tvrtki Konzum d.o.o. Sarajevo, članici Agrokor grupe, počela je raditi kao pripravnica, a završila to poglavlje svojeg poslovnog života kao direktorica marketinga.
Pitam ju je li ju korporacija na neki način i – odgojila?
„Mogu sa sigurnošću tvrditi da me iskustvo u korporaciji oblikovalo, kako u poslovnim aspektima, tako i u privatnom životu. Pružilo mi je neprocjenjive lekcije o vođenju, timskom radu, multitaskingu i strateškom razmišljanju. Ta stečena iskustva predstavljaju neprocjenjivu podršku u mom samostalnom poduzetničkom putovanju“, priča mi Irena, koja ističe da rad u tako velikom sistemu na dnevnoj bazi donosi različite izazove, pa su i lekcije koje uz to dolaze neprocjenjive – i brojne.
Izuzetni mentori, prilika za usavršavanje kroz suradnju s kolegama i poslovnim partnerima, različite formalne i neformalne edukacije… Sve su to benefiti rada ondje, no i Irena će iskusiti da je neprocjenjiv osjećaj imati stvari „u svojim rukama“, raditi posao na svoj način, biti nesputan u svojoj kreativnosti:
„Prednost vlastitog poslovanja leži u slobodi odlučivanja koja otvara prostor za veću kreativnost. No, istovremeno, nosi i izazov jer odgovornost za svaku odluku i potez leži isključivo na vama. U korporaciji, s druge strane, hijerarhija odlučivanja postavljena je unaprijed, što ponekad može olakšati pritisak. Međutim, biti dio velike kompanije može utjecati na samopouzdanje i osobni identitet, jer se osjećate kao mali dio veće priče.“
“Prva godina u vlastitom poslovanju bila je izazov, jer sam morala promijeniti percepciju da sam dio velike korporacije i da će svi automatski podržati moje ideje. S vremenom sam se oslobodila korporativnog mindseta i prilagodila način rada koji smatram najboljim za agenciju, moj tim i mene.“
Prefix
Irena je u rodnoj Bosni i Hercegovini pokrenula agenciju Prefix, za koju kaže da je nastala iz ljubavi prema marketingu i komunikacijama, sa željom da otvori nove perspektive, unaprijedi vlastiti razvoj te pridonese napretku komunikacijske industrije u BiH i široj regiji, donoseći inovacije na tržište.
U agenciji Prefix posebno se fokusiraju na svoj ključni projekt, ranije spomenuti Woman.Comm Club, koji za cilj ima povezivanje žena iz područja marketinga, oglašavanja i medija u cijeloj regiji. Kroz zajedničke napore, žele ojačati ulogu žena u komunikacijskoj industriji. Zbog toga svake godine organiziraju Woman.Comm konferenciju, trenutno najveću konferenciju ove industrije u Bosni i Hercegovini.
Osim kluba, od prošle godine proširili su svoj portfolio i na vođenje organizacije No Limit BH Advertising Festivala, jedinog festivala takvog tipa u zemlji. Velik naglasak u ovoj godini, ali i u budućnosti, bit će na unapređenju festivala i općenito na promociji advertising industrije u Bosni i Hercegovini te regiji.
Uz ova dva iznimna projekta, posvećuju se i društveno odgovornim inicijativama, poput projekta Velikanke BiH, kojim žele pokazati da se kroz komunikacijsku industriju može pozitivno utjecati na društvo.
Također, organiziraju događaje za različite klijente, a jedan od njihovih fokusa je i implementacija procesa Employer Brandinga kod kompanija na tržištu Bosne i Hercegovine.
„Komunikacijska industrija u Bosni i Hercegovini doživjela je određeni pad u posljednjim godinama, uslijed tržišnih turbulencija i opće globalne situacije. Međutim, važno je napomenuti da ova industrija posjeduje značajan potencijal. U protekle dvije godine primijetila sam jasan interes za promjenama i unapređenjem, kao i podršku od strane agencija i udruženja u regiji. Postoji očita želja za dijeljenjem iskustava i znanja.
U tom kontekstu, vjerujem da se komunikacijska industrija u Bosni i Hercegovini može poboljšati. Svakodnevno se trudimo doprinijeti ovom cilju kroz naš klub, a sada i festival, aktivno podržavajući inicijative usmjerene ka pozitivnim promjenama i unapređenju industrije“, pojašnjava.
U ovoj poziciji, jasno je, Irena ima priliku brzo donositi odluke i implementirati kvalitetne inicijative koje imaju moć pozitivnog utjecaja na budućnost industrije. I tu je ta ljepota (jedna od!) solo biznisa, kada je biti malen naspram velikih tvrtki oko sebe zapravo dobra stvar:
“Da, osjećam komparativnu prednost. Mali smo, brzi i fleksibilni, što nam omogućuje brze prilagodbe i inovacije, jer je često u velikim tvrtkama zbog internih procedura proces odlučivanja i reakcije dosta sporiji.“
Percepcija marketinga koja postoji u društvu nije uvijek pozitivna, odnosno generira predrasude. Marketing je ključan za uspjeh svake tvrtke, jer doprinosi izgradnji brenda, povećava vidljivost i gradi odanu publiku. Ipak, predrasude proizlaze iz nejasnog razumijevanja samog pojma marketinga, pa se ponekad percipira kao suvišan trošak.
U globalnom kontekstu, postoji značajan napor za postizanjem rodne ravnopravnosti u komunikacijskoj industriji. U našoj regiji, posebno u Bosni i Hercegovini, žene dominiraju u ovoj industriji, zauzimajući vodeće pozicije u agencijama, marketing odjelima i najvećim kompanijama i medijima. Projekt Woman.Comm ima za cilj istaknuti i proslaviti uspjehe žena u komunikacijskoj industriji te pridonijeti njenom oporavku i bržem razvoju, omogućavajući ženama ostvarivanje poslovnih ciljeva i interesa.
„Ambicija nam je stalno napredovati kroz klub kako bismo učinili komunikacijsku industriju u Bosni i Hercegovini još uspješnijom, prosperitetnijom i profitabilnijom. Unatoč tome što su žene liderice u komunikacijskoj industriji, suočavaju se s izazovima i predrasudama koje se odnose na stereotipe ne samo u ovoj industriji, već i općenito u poslovnom svijetu. Važno je shvatiti da su žene liderice podjednako sposobne, pa čak i u nekim aspektima sposobnije i lojalnije od svojih muških kolega, te da raznolikost u poslovnom svijetu donosi inovacije i uspjeh“, ističe Irena.
O prvoj godini poduzetništva…
Prva godina poduzetništva bila je izazovna ali izuzetno inspirativna. Ušla sam s otvorenim umom, ne prevelikim očekivanjima, iznenađena vlastitim kapacitetima i spremnošću za učenje. Najveća lekcija bila je da je svaki izazov prilika za rast. Pronalazila sam podršku u svojoj obitelji prije svega, te svom malom timu ljudi, ali i inspiraciji i savjetima od drugih, iskusnijih poduzetnika.
O prvim klijentima…
Izuzetno je važno održavati profesionalne veze iz korporacije i pružati podršku klijentima s kojima surađujete. Ova praksa je ključna, kao što se pokazalo u prvim kontaktima s klijentima agencije. Početni partneri su se pojavili na osnovu prethodnih poznanstava i poznavanja mog rada u prethodnoj kompaniji. Ovaj pristup mi je pružio poseban ponos jer su prvi klijenti, koji su pružili podršku mojoj ideji, potvrdili da sam tijekom prethodnih 16 godina ostavila pozitivan profesionalni utisak na njih.
O timskom radu…
Uživam u dinamici ovog posla i suradnji s drugim ljudima jer vjerujem da timski rad čini ključ uspjeha – pojedinac može postići mnogo, ali zajedno možemo postići sve. To je suština posla i života – zajedničko stvaranje.
O Woman.comm…
Organiziramo razne aktivnosti kako bismo pružili podršku, edukaciju i potaknuli međusobno povezivanje. To uključuje redovne meet upove u Sarajevu i izvan njega, online edukacije, radionice, panel diskusije, rekreaciju te događanja poput Woman.Comm konferencije.
Posebnu pažnju svake godine posvetimo Woman.Comm konferenciji. Tijekom konferencije dodijelimo i prestižne nagrade Woman.Comm of the Year, kojima Club želi promovirati profesionalne uzore, slaviti njihov uspjeh, ali i dati doprinos razvoju komunikacijske industrije.
Jedan od projekata kluba je i Rising Star Akademija koja je pružila mladim djevojkama jedinstvenu priliku za dublje razumijevanje raznovrsnih aspekata komunikacijske industrije te usavršavanje vještina. Kroz seriju ciljanih predavanja, djevojke su dobile uvid u najnovije trendove industrije, razvijale vještine javnog nastupa, učile o inovacijama i uspostavljale kontakte s iskusnim mentorima.
U 2023. godini, Woman.Comm Club je u BiH pokrenuo i kampanju TRGni se za RAVNOPRAVNOST. Ova inicijativa promovira ravnopravnost spolova u nazivima javnih mjesta širom BiH, posebno ističući važnost jednakosti između muških i ženskih imena u procesu imenovanja ulica, trgova i parkova. Partnerstvo s agencijom Hearth iz Hrvatske označava ključni korak prema ostvarivanju stvarnih promjena u našoj zajednici.
Najdraži utisci i postignuća u vođenju Woman.comma…
Svaki aspekt povezan s Woman.Comm Clubom – od pridruživanja prvih članica, preko dodjele nagrade Woman.Comm of the Year, do organizacije konferencije i svakog novog partnerstva u klubu – ima svoju posebnu vrijednost. Ipak, želim naglasiti poseban utisak koji je na mene ostavila Woman.Comm konferencija, posebno ona održana 2023. godine. U svakom trenutku konferencije osjetila se izuzetna pozitivna energija među više od 400 sudionika, kao i snažna povezanost između govornika i publike. Ova emocionalna atmosfera jasno ukazuje na to da smo na pravom putu u stvaranju nečega posebnog.
Kako se Hrvatice mogu priključiti radu kluba…
U našem klubu već imamo značajan broj članica iz Hrvatske, uključujući stručnjakinje poput Marine Bolanče, Manuele Šola i mnogih drugih, što odražava suštinu kluba – povezivanje kako unutar zemlje, tako i u regiji. Sve zaljubljenice u komunikacijsku industriju mogu postati članice putem naše web stranice www.womancomm.club ispunjavanjem pristupnice. Članice iz regije, putem članstva, imaju pristup svim prednostima koje uživaju i članice iz Bosne i Hercegovine, uključujući sudjelovanje u događanjima, pristup webinarima, promociju putem naših online kanala te popuste na regionalne konferencije.
O ulozi mame…
Biti majka je najvrjednija uloga koju sam dobila u svom životu i koja mi je dala neki drugi kut gledanja na život, ali i na posao. Dok sam bila zaposlena u korporaciji, majčinska uloga nosila je sa sobom jedinstvene izazove, prvenstveno zbog dinamike posla i činjenice da su moja djeca bila vrlo mala. Tada je podrška supruga bila ključna u organizaciji svega.
Danas, preuzimajući kontrolu nad svojim životom, postavila sam vlastiti ritam koji omogućuje ravnotežu između obiteljskih i poslovnih obveza. I dalje postoje izazovi, ali pronašla sam svoj sustav koji najbolje odgovara mom životu.
Što bi poručila mladima?
Mladima bih poručila da cijene svaki korak u karijeri. Cjelokupno iskustvo koje počinje od mjesta pripravnika pa sve do direktora pridonosi cjelovitom razumijevanju poslovnog svijeta, ali i samog sebe.
Bitno je težiti tome da uvijek budemo bolja verzija sebe i da učimo iz svake prilike, da imamo cilj i sistem kako isti ostvariti. Sve je moguće uz rad, trud i pozitivno gledanje na izazove koji te čekaju na tom putu.
Kakav je osjećaj graditi nešto svoje i paralelno mijenjati
svijet u kojem živiš na bolje?
Sve ovo što posljednje dvije godine radimo; stvaramo neke nove trendove i trudimo se da mijenjamo društvo i industriju na bolje je za mene osobno i profesionalno velik uspjeh. Graditi nešto svoje i imati priliku da utječemo na svijet oko sebe prema vlastitim vrijednostima i viziji je nešto neprocjenjivo.
FOTOGRAFIJE: Privatno vlasništvo