Pretprošle subote, dok je Hrvatsku tresla Baby Lasagna manija neposredno uoči Eurosonga, mi smo se zaputili “na teren”, i to s brendom s kojim nas veže lijepa suradnja. Kiehl’s je već odavno pokazao da je više od beauty brenda i da oko sebe okuplja zajednicu istomišljenika koja izuzetno cijeni kvalitetna skincare rješenja, ali i vraćanje društvu u kojem brend posluje.
A taj se čin ovog puta konkretno očitovao u akciji čišćenja špilje, zbog koje smo se i mi spomenutog vikenda odvažili zakoračiti u podzemlje, nažalost ispunjeno smećem. Hrvatski speleolozi već su bili na djelu i pokazali nam kako ovakve hvalevrijedne inicijative funkcioniraju u praksi, ali i kako se zajedničkim radom i trudom mogu postići rezultati koji svakim danom našu zemlju čine malo boljim mjestom.
Akcija čišćenja špilje
Mjesto radnje: špilja u Gornjem Lugu kod Žute Lokve. Ekipi iz brenda Kiehl’s Since 1851 lokacija je dobro poznata, jer od ranije financijski podržavaju udrugu “Čisto podzemlje”, koja djeluje u lokalnoj zajednici s ciljem očuvanja krškog podneblja.
Kada dođete na teren i u područje špilje, na prvu možda čak ni ne biste rekli da je toliko zagađena otpadom. Ovdje se, otkrit će nam Ruđer Novak, predstavnik inicijative “Čisto podzemlje”, kamionima i traktorima dovaža sve i svašta. Od oku primjetnih komada starog namještaja kojeg se vlasnici žele riješiti, pa do onog oku skoro nevidljivog jer je prekriveno lišćem i zemljom: građevinskog otpada i otpadnih sitnica kojih se ljudi mahom riješavaju.
Skrivena od pogleda, čini se da je špilja “idealna lokacija” za odlaganje smeća, a jednom kada po njoj prošećete, točno osjećate da ne stojite čvrsto na zemlji, već na slojevima i slojevima otpada koji vam kliže pod nogama. Jasno je da u ovakvim akcijama moraju sudjelovati profesionalci: u akciji koju smo posjetili sudjelovao je 31 speleolog iz Zagreba, Karlovca, Samobora i Rijeke, a tim je na terenu proveo tri dana, od petka do nedjelje.
“Ovo nam je četvrta akcija čišćenja na ovoj lokaciji, tu smo već izvukli 46 kubika, znači jednu planinu otpada.“
“Ovo nam je pokazna lokacija gdje mogu doći ljudi koji nemaju veze sa speleologijom, jer je sve dostupno, možete se spustiti dolje i vidjeti direktno kako radimo. To je jedna od tisuću takvih lokacija u Hrvatskoj; gdje god postoji krš, od Istre do Dubrovnika, imamo točke koje su više ili manje onečišćene”, otkriva nam Ruđer.
Nije samo stvar u tome da ružno izgleda i ne treba bacati smeće u jame jer je nepristojno, već to u konačnici predstavlja ekološki problem:
“Stvar je u tome da su spilje i jame prirodni putevi kojima se voda s nadzemlja procjeđuje u podzemlje i ako su ti ponori onečišćeni, prepuni strvina i smeća, voda s procjeđivanjem pokupi onečišćenje, a dvije trećine sve pitke vode koju pijemo u Hrvatskoj dolazi iz podzemlja krša, dakle s ovakvih lokacija. Kad god odeš južnije od Karlovca, primjerice negdje na more, piješ vodu iz krškog vodovoda.”
Zaštita vode, ali i životinjskih vrsta
Jedno je voda, a druga priča su životinje: naše špilje i jame nisu samo goli kamen, već su i vruća točka bioraznolikosti. Malo manje od pola svih endema u Hrvatskoj su podzemne životinje, koje su naravno kritički ugrožene ovime.
“Ovim akcijama bavimo se zadnjih 10 godina. Nagli porast naših aktivnosti zahvaljujemo donatorima, a Kiehl’s je tu jedan od većih.“
“Na ovaj način direktno financiramo speleologiju, direktno financiramo nova speleološka istraživanja. Zahvaljujući tome što je Fond za zaštitu okoliša preuzeo financiranje akcija na sebe, lansirali smo podprojekt koji se zove Ambasadori čistog podzemlja i kojeg danas financiraju naši donatori. U sklopu njega, stručnjaci putuju po osnovnim školama Hrvatske i drže djeci predavanja o akcijama čišćenja, speleologiji, konceptu istraživanja nepoznatog, potrebi zaštite vode i faune. Već u prvoj godini obišli smo 200 škola po cijeloj Hrvatskoj i educirali 8.000 djece. Svatko od njih doći će doma i podijeliti novo stečena znanja s ukućanima. To je 8.000 kućanstava u Hrvatskoj i sjajan način na koji sprječavamo novo bacanje otpada u špiljama. Edukacija je nešto što će to dugoročno zaustaviti”, zaključuje Ruđer.
Brend posvećen lokalnim zajednicama
Kroz suradnju s „Čistim podzemljem“, brend Kiehl’s Since 1851 iskazao je svoju posvećenost podršci lokalnim zajednicama i očuvanju hrvatskog krškog podzemlja. Akcijom čišćenja špilje u Gornjem Lugu kod Žute Lokve kojoj smo prisustvovali, uklonjeno je više od 20 kubika otpada.
Kiehl’s, kao društveno odgovoran brend, posvećen je stvaranju bolje budućnosti kroz odgovorne formulacije proizvoda temeljene na obnovljivim sastojcima i održivim pakiranjima. Osim toga, Kiehl’s Since 1851 kontinuirano podržava smanjenje negativnog utjecaja na okoliš i aktivno doprinosi poboljšanju kvalitete života u zajednicama u kojima djeluje. Kao dio svog angažmana u jačanju svijesti o važnosti očuvanja okoliša, Kiehl’s je donirao 6.500 eura inicijativi “Čisto podzemlje”, pružajući dodatnu podršku projektu i potičući pozitivne promjene u zaštiti prirode.
Uz 31 speleologa i volontera koji su sudjelovali u akciji, važnu podršku pružio je i influencer Niko Čuturić, poznatiji kao @kojeniko, pridruživši se kao glas podrške inicijativi. Ova suradnja između Kiehl’sa i inicijative “Čisto podzemlje” nastavit će se s ciljem smanjenja divljih deponija otpada, očuvanja krškog podzemlja, zaliha pitke vode te endemskih vrsta koje nastanjuju podzemlje diljem Hrvatske.
Plaćeno partnerstvo s tvrtkom L’Oréal Adria-Balkan
Fotografije: PR, privatno vlasništvo