U nedostatku ideja što svakodnevno kuhati ili pripremiti kada nam dolaze gosti, inspiraciju često pronalazimo na društvenim mrežama pa smo tako nedavno naletjeli na Instagram profil naziva Lucina Spiza. Iza njega stoji 25-godišnja Luce Šipić, mlada poduzetnica i vlasnica marketinške agencije BARBIOZA, koja je ljubav prema hrani i kuhanju pretočila u Instagram i TikTok profil Lucina Spiza. Zahvaljujući svojim jednostavnim, domaćim receptima i toplom, pristupačnom tonu koji njeguje od samog početka, u relativno kratkom roku stvorila je veliku online zajednicu zaljubljenika u domaću kuhinju.

“Ne mogu izdvojiti jedan trenutak u kojem sam rekla ‘to je to’. Kuhanje i pečenje je oduvijek bilo sastavni dio mog života”, govori mi Luce Šipić. “Obožavala sam provoditi vrijeme uz bok mami dok bi kuhala, tako sam malo po malo učila. Kroz odrastanje bi se iznenadila kad bi čula da postoje ljudi koji ne vole kuhati, mislila sam da je to svima zanimljivo i zabavno kao meni!”
Iako se, priznaje, nikad nije zamišljala u profesionalnoj kuhinji, rad u gastronomiji uvijek ju je pratio. U jednom razdoblju života ipak se ozbiljnije okušala u slastičarstvu, izrađujući torte po narudžbi. Taj pothvat nije bio samo poslovni izazov, već i način da pronađe izlaz u najtežem periodu svog života.

Tome sam pristupila usred nedvojbeno najtežeg perioda u životu nakon smrti mlađe sestre. Moj prvobitni način nošenja sa situacijom bio je da što više zaokupiram misli i što manje razmišljam o tome. Već tada sam pravila sve prigodne torte obitelji i prijateljima, znala sam da postoji interes i odlučila sam uploviti u taj projekt.
Ono što je započelo kao hobi, ubrzo je preraslo u posao s punim radnim vremenom. No, kao i kod mnogih kreativnih ljudi, i kod Luce je došlo do zasićenja.
“Razlog prestanka bio je burnout – nastupilo je jedno veliko zasićenje i gubitak inspiracije. Bilo me strah da ću u potpunosti izgubiti ljubav prema kuhanju i slasticama, a ujedno sam bila spremna za poduzimanje nekih novih pothvata, tako da je odluka o prestanku bila poprilično jednostavna. Dvije godine kasnije, još nisam požalila!”
Danas Luce svoje recepte i ljubav prema hrani dijeli na društvenim mrežama, gdje ju prati sve veći broj zaljubljenika u domaću kuhinju. No, put prema digitalnom uspjehu gradi već godinama, i to s puno predanosti. Kreiranje sadržaja danas joj je dodatni posao, međutim, otkad zna za sebe i internet, Luce je htjela biti sudionik kao netko tko na njemu stvara, a ne samo konzumira. Tako je sa samo 14 godina imala svoj prvi WordPress blog koji je, kako kaže, kombinirao mnogo toga. Uslijedio je blog na engleskom jeziku, The Croatian Cookie, a zatim Lucina Spiza.
Lucina Spiza: Od spontanog videa do popularnog food profila
Iako redovito objavljuje sadržaj tek od početka ove godine, danas ju na Instagramu i TikToku prati ukupno oko 120 tisuća ljudi.
“Prošli tjedan sam tražila neke screenshotove na mobitelu i pronašla sam screenshot svog Instagram profila sredinom prvog mjeseca, kada sam došla do jubilarnog 1000. pratitelja. Bila sam presretna i nisam mogla zamisliti da ću se nakon svega par mjeseci moći pohvaliti ovako velikim brojkama”, kaže Luce.
Njen profil Lucina Spiza je prvi “boom” doživjela jednim jako spontanim videom. Bio je to video shoppinga kod mame, u kojem je pokazala kako joj mama pakira sve domaće proizvode iz svoje zimnice i vrta.
“Nakon toga, ne pamtim tjedan u kojem nisam dobila tisuće pratitelja. Nedavno mi je klijent nakon ostvarene suradnje rekao kako sam jedna od rijetkih s toliko angažiranom publikom, i na tome sam beskrajno zahvalna. Prvih tisuću pratitelja dugujem Ani Pulić (svima poznatijoj kao Annie XoXo) koja me je od samih početaka nesebično podržavala i dijelila moj sadržaj.”

Luce kaže da je ona “živi dokaz kako upornost kad tad iznjedri rezultate.” Između redaka njezinih recepata osjeća se taj trud, ali prvenstveno ljubav prema jednostavnosti, toplini doma i zajedničkim trenucima uz stol. Za nju su društvene mreže puno više od posla.
“Primarno ih vidim kao kreativni ventil gdje mogu ostaviti dio sebe. Sve i da više ne ostvarim ni jednu poslovnu priliku kroz Lucinu Spizu, rado bih nastavila jer to prvenstveno radim zbog sebe i vlastitog osjećaja ispunjenosti.”
Ipak, svjesna je i njihove poslovne strane. “Društvene mreže su davno pokazale svoju moć realizacije nečijeg potencijala i ne želim iz neke lažne skromnosti zanemariti taj aspekt. Balans je itekako važan jer mi nije u interesu postati hodajuća oglasna ploča i baš zato je važna strategija pri prihvaćanju i odrađivanju plaćenog sadržaja koji je prirodan mom postojećem sadržaju.”
Autentičnost kao ključ uspjeha
Kreiranju sadržaja pristupa studiozno pa sve unaprijed isplanira. Iako misli uvesti i malo drugačiji format organskog, real time sadržaja, zasad joj je, kaže, najizvedivije sve unaprijed isplanirati, snimiti i objaviti kako bi joj sadržaj bio na nivou na kojem želi da bude. U glavi unaprijed ima isplaniran svaki kadar za svaki video, a na mjesečnoj bazi odredi recepte koje želi podijeliti.
“Od trenutka kada mi ideja padne na pamet do trenutka kada stisnem ‘objavi’, bude utrošeno najmanje 10-15 sati aktivnog rada. Najprije ide razvijanje, isprobavanje i testiranje recepta. Zatim snimanje – mislim da mi video materijal nikad nije bio ispod dva sata – a nakon toga 2-3 puta toliko za urediti video i obaviti cijelu post produkciju. Neki recepti iziskuju više, a neki manje vremena, ali svaki traži jedinstven pristup.”
Kada je riječ o uspjehu na društvenim mrežama, Luce priznaje da ne postoji univerzalan “recept” koji bi se mogao primijeniti:
“Recepta nema, odnosno ima za one koji su spremni na tip sadržaja koji se umjesto autentičnog, kvalitetnog sadržaja oslanja na tzv. rage bait, šok faktor ili kalkulirano poigravanje publikom. To uvijek izvanredno prolazi, ali ja preferiram dosljednost i samokritiku. To su dva temelja na kojima sam izgradila svoju zajednicu i zbog kojih kontinuirano primjećujem napredak u kvaliteti svog sadržaja.“


Umjesto da juri za trendovima, Luce ostaje vjerna sebi i toplom, pristupačnom tonu koji je prepoznatljiv od samog početka. Upravo ta autentičnost i pažnja prema detaljima ono su što njezin profil izdvaja u moru sličnih.
“Obzirom na feedback, mislim da ljudi najviše vole moj topao i detaljan pristup, kao i humor te personalizirane crtice kroz voiceovere. Dobijem i jako puno pohvala na vizuale, što mi je izuzetno važno. Ljudima, pogotovo početnicima u kuhanju, jako je važno da se osjećaju dobrodošlo postaviti pitanje ili zamoliti da im se nešto objasni, a meni to zaista nije problem. U srednjoj su mi mnogi govorili da trebam postati profesorica jer super prenosim znanje.”
Na društvenim mrežama danas, gdje se sadržaj često konzumira u nekoliko sekundi, zadržati pažnju publike poseban je izazov:
“Retencija gledatelja je jedan od izazova svakog kreatora sadržaja, ali s vremenom je pažnja publike gotovo zagarantirana ukoliko se izgradi dobar odnos s gledateljima. Snažan vizual je jako bitan i to je ono što prvo uhvati pažnju gledatelja, ali ostatak videa treba kvalitetom opravdati taj prvobitni ‘hook’ i zadržati tu istu pažnju.“
Kuhanje kao način kreativnog izražavanja
Kao osobe koje ju inspiriraju u svijetu kulinarstva izdvaja Anthonyja Bourdaina i Marthu Stewart. “Anthony me uči spontanosti i kako zaista uživati u životu, dok Martha ima taj izvanredan ‘boardroom bitch’ stil koji bezvremenski prkosi sve nametljivijoj tradwife glamurizaciji.”
Od suvremenih kreatora, kaže, najviše voli one koji zrače osobnošću i autentičnošću: “Od stranih kreatora jako volim Meredith Hayden (Wishbone Kitchen), Hailee Catalano i Harrisona Wallacea, a od domaćih su mi neizostavni Ivan Lončar, Viktoria Družijanić (Klaskalica) i Antonio Brajković.”
Osim što uživa u stvaranju vizualno privlačnih i kreativnih videa, Luce jednako strastveno pristupa i samom kuhanju. Ne dijeli se, kaže, na “slanu” ili “slatku” osobu – za nju je kuhanje u svim oblicima način izražavanja.
“Ne mogu reći što više preferiram, ja sam totalna ‘ja sam za sve’ osoba! Možda više volim spremati slatko jer slano spremam za svaki obrok, a slatko mi nije na svakodnevnom meniju.” Dodaje kako je i njezina publika vrlo raznolika po ukusima: “U startu sam planirala dijeliti samo slatke recepte, ali sam brzo odustala jer se nisam htjela ograničavati. To se pokazalo dobrom odlukom jer u istoj mjeri dobijem pohvale na pašticadu ili paštu, kao i na brownie ili buhtle.”
Da joj inspiracije ne nedostaje, dokazuje i nedavni projekt koji je oduševio pratitelje: torta inspirirana slavnim Van Goghovim djelom, izrađena pomoću tisuća šarenih šećernih perlica.
“Dugo sam htjela realizirati nešto novo, pomalo neviđeno i kreativno, ali djelovalo mi je kao da su svi već isprobali sve. Tada sam shvatila da moram razmišljati izvan okvira i pala mi je na pamet rekreacija kompleksnih slikarskih djela kroz perlice. Pomislila sam da će ovo biti toliko naporno i zahtjevno da nema šanse da je netko bio dovoljno lud da već pokuša – i bila sam u pravu!”
Na pitanje o budućim planovima, Luce otkriva tek da se nešto kuha iza kulisa, ali još ne smije otkriti detalje. “Planiram, ali u trenutnoj fazi realizacije moram još uvijek držati jezik za zubima!”
Savjeti za one koji tek počinju
Za kraj, otkriva i što bi poručila onima koji tek ulaze u svijet food contenta.
“Ako krećete u ovaj svijet s motivacijom da ćete ostvariti brzu i laku zaradu, mislim da nećete daleko dogurati. Hvatajući tu vrstu uspjeha postajete podložniji stvaranju sadržaja koji nije nužno reprezentativan ni autentičan vama, nego generira klikove i reakcije koji jednakom brzinom dođu i odu.”
Dodaje kako je inspiraciju u drugima sasvim u redu pronaći, sve dok ostajete vjerni sebi.
“Ne dolazi sve preko noći i motivacija kad tad splasne, ali to je izvrsna prilika za rad na disciplini i kontinuiranom objavljivanju, čak i kad vam se ne da. Kad se upustite u ovakav projekt iz ljubavi prema onome što kreirate, onda vas brojke na ekranu ne mogu poljuljati ni obeshrabriti, jer to prvenstveno radite zbog sebe. Sretno svima!”
FOTOGRAFIJE: Luce Šipić







