Kako smo pročitali jučer u jednom newsletteru, globalna industrija čokolade suočava se s najgorom krizom “otkako je Johnny Depp glumio Willyja Wonku”. Potražnja za čokoladom uvelike nadmašuje dostupne zalihe kakaovca, što dovodi do vrtoglavog skoka cijene kakaa koji će neizbježno učiniti čokoladne poslastice skupljima u supermarketima diljem svijeta.
U petak su referentne terminske cijene kakaa porasle na rekordnih 8018 dolara po metričkoj toni, što je povećanje od 25% samo prošlog tjedna i 215% više nego prošle godine. Skok cijena uzrokovao je da veliki afrički prerađivači kakaovca, koji uzimaju sirovi kakao i pretvaraju ga u nešto što je upotrebljivo za čokoladne tvrtke, smanje proizvodnju, jer si više ne mogu priuštiti kupnju zrna.
Zašto su cijene kakaovca tako visoke?
Prva stvar koju trebate znati o drveću kakaovca je da ono uspijeva samo u uskom pojasu oko ekvatora, zbog čega četiri zapadnoafričke zemlje (Obala Bjelokosti, Gana, Kamerun i Nigerija) proizvode gotovo 75% svjetskih zaliha kakaovca, istaknuo je stručnjak za robu iz Bloomberg Opiniona, Javier Blas. Sama Obala Bjelokosti proizvodi gotovo polovicu svjetskog kakaovca, primjećuje Reuters.
Zbog lošeg vremena (vremenski fenomen El Niño uzrokuje velike probleme), bolesti graha i nedostatka ulaganja u nova stabla, nedavne berbe kakaovca bile su užasne, što je rezultiralo ogromnim jazom između ponude i potražnje.
Tržištu će ove sezone manjkati 374.000 tona kakaovca, u odnosu na prošlosezonski manjak od 74.000 tona, prema Međunarodnoj organizaciji za kakaovac.
Naravno, ponuda je samo jedna strana cjenovne jednadžbe: kako je čokolada prešla iz luksuznog artikla u onaj koji možete lako uzeti prije gledanja filma, globalna potražnja se udvostručila u posljednja tri desetljeća, primjećuje Blas.
Znači li to da bi čokolada mogla poskupjeti?
Zapravo, već jest, piše Morning Brew. Cijene čokoladnih proizvoda u američkim maloprodajnim trgovinama porasle su 11,6% u 2023. u usporedbi s prethodnom godinom, prema tvrtki za istraživanje tržišta Circana. Ubuduće, konditorske tvrtke Hershey i proizvođač Cadburyja Mondelez upozorile su da neće imati drugog izbora nego prenijeti veće troškove kakaa na potrošače.
FOTOGRAFIJE: Unsplash