Već neko vrijeme slušamo najave o tome kako će nas umjetna inteligencija (djelomično) zamijeniti. Nije lako ostati imun na takve prognoze, no izabrala sam ići u korak s njom: promatrati što može, testirati njezine granice i naučiti kako, u poslovnom smislu, izvući njezin maksimum. Promijenila mi je način rada, i to nabolje, pojednostavila ga i ubrzala.
Trebalo je, naravno, vremena da naučim kako je koristiti (i još uvijek učim, jer s njezinim napretkom dolazi i stalna prilagodba), ali taj mi se proces pokazao više uzbudljivim nego zastrašujućim. Isprobala sam nekoliko alata, a jedan od rijetkih koji je postao dio moje radne svakodnevice, bez da je narušio stil i princip posla kojim se bavim, novinarstva, jest Perplexity.

Zašto volimo Perplexity?
Perplexity koristim otkad je Hrvatski Telekom kroz svoj program Magenta Moments ponudio besplatnu godišnju licencu za Perplexity Pro. Iskoristila sam tu priliku i od tada ga koristim gotovo svakodnevno, što je dovoljno dugo da shvatim kako izvući njegov maksimum u poslu kojim se bavim, ali i gdje je još uvijek potreban onaj ljudski faktor koji nijedan alat ne može zamijeniti.
Perplexity je pretraživač koji kombinira klasično pretraživanje, razumijevanje prirodnog jezika i provjerene izvore. Rezultati se ne temelje samo na predikciji jezika, već na stvarnim dostupnim podacima i citiranim referencama, što ga stavlja u drukčiju kategoriju alata. U praksi to znači da ne generira proizvoljne odgovore, već ih gradi na temelju vjerodostojnih izvora, što u poslu kojim se bavim čini veliku razliku.
U nedostatku vremena, čini mi se da je upravo to njegova najveća prednost: pregledava, sažima i povezuje relevantne izvore u realnom vremenu, pomažući mi da brže razumijem temu i pronađem ono što je uistinu važno. Dodatno mi je važno što Perplexity Pro ima jasna pravila privatnosti i ne koristi moje upite za treniranje modela pa ga smatram pouzdanim alatom za rad u digitalnom okruženju u kojem je sigurnost podataka jednako važna kao i brzina.

U nastavku donosim nekoliko načina na koje ga mi u redakciji koristimo u svakodnevnom poslu i kako nam pomaže da radimo pametnije i brže. Iako dolazimo iz svijeta novinarstva, vjerujem da se isti pristup može primijeniti i mnogo šire: Perplexity može olakšati posao svakome tko svakodnevno radi s informacijama, donosi odluke, istražuje ili jednostavno želi bolje organizirati vlastiti radni dan. Iako su primjeri iz područja novinarstva i digitalnog marketinga, isti se princip može primijeniti na bilo koji posao koji uključuje istraživanje, pisanje, planiranje, praćenje trendova…
AI trikovi koji nam na poslu štede vrijeme
BRŽE UPOZNAVANJE S NOVOM TEMOM
Perplexity se pokazao kao koristan alat za brže razumijevanje šire slike, posebno u situacijama kada pišem o temi koju ne poznajem dovoljno i trebam je brzo “demistificirati”. Dovoljno je postaviti dobar prompt za strukturiran pregled.

U praksi, sve počinje dobrim pitanjem. Kvaliteta odgovora izravno ovisi o tome koliko precizno formuliramo ono što tražimo. U nastavku su primjeri promptova koje najčešće koristimo kad istražujemo teme poslovanja, tehnologije i suvremenih business praksi, područja koja na tjednoj bazi pokrivamo na After5:
- Koji su najveći trendovi u kulturi rada za 2026. i kako utječu na produktivnost?
- Objasni pojam “fiskalizacija 2.0” i kako utječe na poslovanje malih i srednjih poduzeća u Hrvatskoj. Uključi službene izvore i aktualne informacije o planiranoj implementaciji.
- Što znači “quiet thriving”? Što govori o novoj kulturi rada i granicama između posla i privatnog života?
Perplexity vam nakon svakog odgovora ponudi slične upite, pa možete još proširiti sliku i sagledati temu iz više kutova. Uz to, uvijek navodi izvore koje možete odmah provjeriti i filtrirati, te birati domaće, strane, znanstvene ili one koji dolaze iz relevantnih i utjecajnih medija.
PRO SAVJET: Kada se susrećem s nepoznatom temom, tražim od Perplexityja da mi napravi “mapu pojmova”, tako dobijem strukturiran pregled i brže razumijem širu sliku. U praksi idem korak po korak: prvo tražim objašnjenje osnovnih pojmova, zatim sažetak relevantnih izvora, a na kraju usporedbu različitih perspektiva. Dobar trik je i pitati ga što se o toj temi najviše raspravlja u zadnjih šest mjeseci. Često upravo tu otkrijem prave sukobe mišljenja, ključne aktere i trendove koji tek dolaze.
KREATIVNI “SPARING” PARTNER
U redakciji ga često koristimo kao partnera za ideje, što je posebno praktično kod pripreme intervjua. Ranije bi nam na istraživanje sugovornika, a zatim i pisanje pitanja, znalo otići i po dva sata. Danas uz chatbot to uspijemo napraviti kroz 15 minuta. Osim osnovnih biografskih podataka, od Perplexityja ćete dobiti i kontekst: što je osoba u posljednje vrijeme izjavila, za koje je teme specijalizirana, kako je percipira industrija…

U praksi to znači da brainstorm, kontekstualizacija i određivanje smjera razgovora sada postaju jednostavniji i brži. Primjeri promptova koje mu zadajemo su:
- Sažmi ključne projekte i profesionalne faze u karijeri [ime sugovornika/sugovornice], uz linkove na relevantne izvore.
- Koje teme dominiraju u arhitekturi posljednjih šest do 12 mjeseci, posebno u kontekstu održivosti i urbanizma? Poveži ih s radom [ime sugovornika/sugovornice], ako postoje dodirne točke.
- Koji su projekti, trendovi ili kontroverze o kojima arhitekti trenutačno najviše raspravljaju i kako bi se te teme mogle uklopiti u razgovor s [ime sugovornika/sugovornice]?
PRO SAVJET: Kad radim intervju ili kreativni koncept, tražim od Perplexityja da mi “izvuče obrasce”. Primjerice: “Prođi kroz sve dostupne intervjue ove osobe i sažmi koje teme se ponavljaju, a koje gotovo nikad ne otvara.” Na temelju toga lakše vidim gdje mogu postaviti novo pitanje, izbjeći već viđene formulacije i stvoriti prostor za svježiji razgovor.
DIGITALNI “LIFE-HACKER”
Sinonim za redakciju često je blagi kaos: stalno balansiramo između pisanja, snimanja, mailova, istraživanja i rokova. Zato AI asistenta najčešće koristim za sažimanje mailova i dokumenata kako bih odmah dobila kratki “tldr”. Kad stigne složenija poruka s više tema, dovoljno je kopirati tekst i tražiti pregled ključnih točaka ili jasnu listu zadataka. To je mnogo brže od višekratnog čitanja i ručnog izdvajanja bitnog. U praksi, to su minute uštede po mailu koje se tijekom dana pretvore u vrlo konkretan prostor za fokusirani rad.
Koristimo ga i za organizaciju kaotičnih bilješki koje su dijelom u punim rečenicama, dijelom u natuknicama, dijelom zapisane kao usputne ideje. Kada ih prebacimo u Perplexity, on ih pretvori u strukturiran dokument: to-do listu, podjelu po fazama, pregled prioriteta ili uredno razrađen plan.

Pro verzija Perplexityja pokazala se korisnom i zbog “Prostora/Spaces”, malih radnih hubova u koje spremamo sve što se tiče pojedinog projekta ili teme. Kada radimo sezonske teme ili kampanje za klijenta, jedan prostor služi kao zajednička digitalna mapa: briefovi, linkovi, bilješke, dokumenti i screenshotovi nalaze se na jednom mjestu, a sve što je unutra možemo odmah sažeti, analizirati ili usporediti.
Neki od promptova s kojima Perplexity postaje vrijedan digitalni “kolega” za organizaciju su sljedeći:
- Sažmi ovaj mail u 5 ključnih točaka i reci što se konkretno očekuje od mene.
- Iz ovog dokumenta izvuci zadatke i razvrstaj ih po prioritetu.
- Organiziraj ovaj kaotičan zapis u to-do listu i dodaj logičan redoslijed koraka.
- Iz ovih natuknica napravi pregled zadataka s kategorijama: sadržaj, produkcija, rokovi.
- Pretvori ovaj brainstorming u konkretne akcijske točke uz kratke opise.
- Na temelju svih datoteka napravi pregled što nam još nedostaje za završetak projekta.
PRO SAVJET: Kad radim s mailovima, bilješkama ili dokumentima, Perplexityju uvijek dam format koji želim dobiti. Umjesto generičkog “sažmi”, napišem “sažmi u 5 točaka”, “pretvori u listu zadataka”, “razvrstaj po prioritetu”… Što mu preciznije kažem kako da organizira informacije, to je rezultat korisniji i odmah spreman za upotrebu.
EDUKATOR U STVARNOM VREMENU
Rad u digitalnim medijima znači stalno hvatanje koraka s promjenama. Gotovo na tjednoj bazi pojavljuju se novi pojmovi, trendovi i tehnologije, a realnost je takva da nemamo vremena pratiti sve analize, istraživanja, newslettere i izvještaje koji se oko toga pojave. Zato nam se Perplexity pokazao kao koristan alat za brzo uhodavanje u novosti na sceni.
Pojasnit ću na konkretnom primjeru: kada se pojavio AI Overviews, bilo nam je važno shvatiti kako funkcionira, što mijenja u medijskom sektoru i što mi kao portal trebamo znati. Perplexity je tu funkcionalan kao prvi “sloj” edukacije: daje kontekst, objašnjava pojam, navodi argumente i povezuje nas s izvorima koji su relevantni i aktualni. U trenutku nam omogućuje osnovu na temelju koje možemo testirati nove strategije.

Važan je način na koji mu postavite pitanje – oblikujte ga kao da tražite personalizirani vodič prilagođen onome čime se bavite. Promptovi koje u ovom segmentu koristimo su sljedeći:
- Objasni mi AI Overviews jasno, laički i bez stručnog žargona, uz naglasak na to zašto je važan za digitalne medije i online izdavače.
- Sažmi najvažnije informacije o AI Overviews iz zadnjih šest mjeseci, uključujući glavne rasprave, prednosti, rizike i relevantne izvore.
- Kako AI Overviews utječe na portale koji rade lifestyle i business sadržaj? Daj mi konkretne implikacije na SEO, distribuciju i navike čitatelja.
PRO SAVJET: Kod novih pojmova nam se pokazalo ključnim da prije svakog upita Perplexityju jasno odredimo ton u kojem želimo odgovor. Najbolje rezultate dobivamo kada već u promptu naglasimo da želimo “laičko, ali precizno objašnjenje, bez žargona i s fokusom na praktične posljedice”. Time izbjegavamo generičke definicije i dobijemo odgovor koji je odmah primjenjiv; pregled koji možemo u sekundi prenijeti ostatku tima, iskoristiti za interni briefing ili kao polazišnu točku za daljnje istraživanje. Upravo ta mala napomena napravi razliku između površnog sažetka i objašnjenja koje nam stvarno pomaže u svakodnevnom radu.
Želite li bolje razumjeti umjetnu inteligenciju?
Hrvatski Telekom pokrenuo je „AI ti to možeš“ nacionalni program besplatnih edukacija o umjetnoj inteligenciji na hrvatskom jeziku, kako bi svatko u Hrvatskoj imao priliku razumjeti i koristiti AI. Ovaj program je prvi takve vrste na hrvatskom jeziku i, ovisno o razini znanja, donosi odgovarajuće edukacije koje nudi besplatno svim građanima Hrvatske.








