Nakon više godina pozitivnih pomaka, Hrvatska se u 2025. ponovno našla među državama u kojima LGBTIQ+ osobe doživljavaju porast diskriminacije. Time pratimo kretanje zemalja poput Mađarske i Gruzije, dok zapadnoeuropske države i dalje nastavljaju put prema ravnopravnosti, neovisnoj o seksualnoj orijentaciji pojedinaca. U tom svjetlu, ovogodišnji Međunarodni dan borbe protiv homofobije, bifobije i transfobije služi kao opomena i poziv na jačanje i povezivanje zajednica u borbi protiv nejednakosti.
Godišnje istraživanje ILGA-Europe rangira 49 europskih zemalja prema njihovim zakonodavnim i političkim praksama u odnosu na LGBTIQ+ osobe. Najnovije izvješće ne samo da ukazuje na nazadovanje Hrvatske, već upozorava i na zabrinjavajući porast zloupotrebe online prostora – poput stvaranja lažnih profila na aplikacijama za upoznavanje korištenih za namamljivanje i napade na pripadnike zajednice.

Ovi su podaci u skladu sa zaključcima Odbora za ljudska prava (CCPR) koji je prošle godine izdao preporuke Hrvatskoj za poboljšanje položaja ranjivih društvenih skupina. U fokusu su djeca, često izložena uznemiravanju u školama, i transrodne osobe, koje se suočavaju sa sustavnom stigmatizacijom i ograničenim pristupom primjerenoj zdravstvenoj skrbi. Odbor je među ključnim rješenjima istaknuo unapređenje nacionalnih strategija i jačanje školskog kurikuluma kako bi se sustavno promicala ravnopravnost i zaštita ljudskih prava.
„Škole moraju poučavati o ravnopravnosti, ljudskim pravima, nediskriminaciji te različitim identitetima i iskustvima. U tom kontekstu, ključan je korak uvođenje sveobuhvatnog seksualnog obrazovanja – jer ono potiče uvažavanje, gradi samopoštovanje, osnažuje mlade i pozitivno utječe na njihovo zdravlje i kvalitetu života. Obrazovni sustav danas zanemaruje tu odgovornost, a posljedice osjećaju upravo mladi, posebno LGBTIQ+ osobe koje su često izložene zlostavljanju i drugim oblicima nasilja zbog neprihvaćanja u svojoj okolini. Važnost seksualne edukacije potvrđuju i nalazi nedavnog istraživanja u Hrvatskoj, prema kojem LGBTIQ+ mladi ističu kako bi im tijekom srednje škole najveća podrška bilo upravo postojanje seksualnog obrazovanja koje otvoreno govori o seksualnosti“, izjavila je Nataša Bijelić, stručna suradnica CESI-ja.

Kampanjom #Zaštošutimo 3.0 provedenom u tri vala, CESI – Centar za edukaciju, savjetovanje i istraživanje upozorava da mladi u svakom slučaju uče o seksu, samo je pitanje od koga i na koji način. Trenutno se u hvatskim školama teme seksualnosti i reproduktivnog zdravlja pokrivaju samo kroz međupredmetnu temu „Zdravlje”, koja im pristupa na zastarjeli način – bazira se na medikalizaciji seksualnosti i konzervativnom pristupu, izostavljajući teme rodnih stereotipa, ravnopravnosti, postavljanja i poštivanja granica te uvažavanja različitosti.
CESI – Centar za edukaciju, savjetovanje i istraživanje je feministička, neprofitna udruga osnovana na Međunarodni dan žena 1997. godine koja se zalaže za unapređenje društvenog položaja žena i ostvarenje rodne ravnopravnosti, kao i za puno provođenje svih zakona i međunarodnih instrumenata za zaštitu ljudskih prava.
FOTOGRAFIJE: PR