Ovaj tjedan zagrebački Holographik Space nakratko je postao galerija budućnosti. Pop-up izložba domaće umjetnice Sande Anderlon ponudila je sasvim drugačiji doživljaj umjetnosti. Umjesto na platnu, njezini bogato slojeviti digitalni kolaži i animacije prikazani su na LG OLED televizorima, koji su poslužili kao prozori u svjetove koji se možda ne mogu dodirnuti, ali ih se itekako može osjetiti.
Sanda Anderlon


Sanda Anderlon nije novo ime na sceni, ali svaki njezin rad djeluje kao da dolazi iz neke tek otkrivene dimenzije. Samouka digitalna umjetnica, dizajnerica po obrazovanju, a istraživačica po senzibilitetu, već godinama gradi opus koji seže od hiperrealnih interijera do nadrealnih kompozicija, uvijek s istim potpisom: maksimalizam, slojevitost, bezvremenska ljepota i doza ironije.
“Zapravo sam kolekcionarka i aranžerka nasumičnih sličica”, kaže u šali, no iza te skromne definicije krije se pažljivo izgrađena estetika koja nas drži prikovanima za digitalno platno. Njezini radovi nastaju danima i tjednima, ponekad i mjesecima, jer svaki detalj ima svoje mjesto, svaki piksel svoju svrhu.

Upravo zato se suradnja s LG-jem dogodila organski. LG OLED televizori, poznati po savršenom kontrastu, dubokoj crnoj i prikazu boja u punom spektru, pokazali su se kao idealna podloga za Sandine radove. Ne samo zbog tehničkih mogućnosti, već i zbog onoga što televizor danas može postati: element interijera, ali i postament za umjetnost.
““OLED omogućuje da rad prikažem s bojama, kontrastima i teksturama kako sam ih i zamislila, čak i bolje. Radovi izgledaju živo, gotovo taktilno”, ističe Sanda. A posjetitelji izložbe mogli su to i sami doživjeti. Kad se približiš ekranu, otkrivaš cijele svjetove u milimetrima, kao da gledaš kroz prozor nečije mašte.


No, ova izložba nije bila samo demonstracija tehnologije. Bila je to demonstracija promjene u načinu kako konzumiramo umjetnost, kako je prikazujemo i gdje ona može živjeti. “Super mi je ideja da se rad može prikazivati kao screensaver, kao nešto što mijenja atmosferu u prostoru, ali nosi i ime autora. I sama sam tako otkrila zanimljive umjetnike”, kaže Sanda.
A ona to i jest, umjetnica koju ne otkrivaš na uobičajenim mjestima. Njezini radovi putuju svijetom u doslovnom smislu riječi. Od 2016. godine dio su Lumas galerija, koje njezine kolaže izlažu i prodaju u tridesetak gradova, uključujući na događanju Art Basel. Jedan od radova putovao je i na kruzeru TUI-ja, a bio je gotovo pet metera dug digitalni pejzaž koji plovi oceanom, prikazujući svijet iznutra.

Sandin opus nastaje bez pompe, u tišini, ali s nevjerojatnom disciplinom. Radi animacije, slika, istražuje. Povremeno koristi AI kako bi generirala elemente koji joj nedostaju, no nikad ne dopušta da tehnologija vodi igru.
“Za mene je priča uvijek ključna. Možeš imati tehnički savršen rad, ali ako iza njega ne stoji osjećaj ili potreba za izražavanjem, ostaje prazan.“


Zato ova suradnja s LG-jem ima više slojeva. Tehnologija koja služi umjetnosti, a ne obrnuto. Televizor kao galerijski medij, ali i kao produžetak osobnog doživljaja. “Mogućnost da se radovi prikazuju izvan klasičnih galerija, da ulaze u domove, urede, dnevne boravke mijenja više stvari”, kaže Sanda i dodaje: “S jedne strane, umjetnik dobiva veću publiku u intimnijem ambijentu, a publika svakodnevni pristup umjetnosti neovisan o lokaciji i radnom vremenu.”


LG izložba bila je kratka, ali dojmljiva. Prikazala je smjer u kojem umjetnost ide, prema fleksibilnosti, mobilnosti i dostupnosti. I podsjetila nas da ekran, taj svakodnevni objekt, može postati nešto puno više; može postati platno. A kad se na tom platnu pojavi rad Sande Anderlon, onda znate da ne gledate samo sliku, već i cijelu jednu priču u pokretu i slojevima. Za nas je to doista bio efekt ove izložbe; uranjanje u svijet čije nas promatranje nikada ne umara.
FOTOGRAFIJE: Sanda Anderlon, PR