Ove godine na globalnoj je sceni eksplodirao pojam quiet quittinga, takozvani novi poslovni fenomen koji je preko noći postao viralan u cijelom svijetu. U samoj osnovi ne znači da ste dali otkaz na svoju radnu poziciju, već znači da ste dali otkaz ideji da u posao ulažete išta više sebe od onog što je minimalno potrebno za funkcioniranje posla.
Sve oko quiet quittinga iliti tihog otkaza počelo je, a gdje drugdje nego na TikToku, gdje se danas rađa većina lifestyle trendova. Taj “veliki prasak” dogodio se kada je svoj video postavio dvadesetogodišnji inženjer Zaid Khan. Uz zvuk glasovira i ljetne snimke New Yorka, Khan pripovijeda u videu od 17 sekundi i milijune ljudi upoznaje s idejom quiet quittinga.
“Nedavno sam saznao za taj pojam koji se zove tiho odustajanje, gdje ne napuštaš posao odmah, već odustaješ od ulaganja truda u posao i prelaska vlastitih granica”, kaže Khan u videu i nastavlja: “Još uvijek obavljaš svoje dužnosti, ali više ne pristaješ na mentalitet koji ti govori da posao mora biti tvoj život. U stvarnosti posao NIJE tvoj život – i tvoja vrijednost kao osobe nije definirana tvojim radom.”
Zaid je ovim videom “dohvatio” 3,5 milijuna ljudi, a koncept je najveći uzlet imao tijekom ljeta, kada je #quietquitting postao trend na TikToku, dok su wannabe gurui životnog stila osnaživali svoje sljedbenike da se odupru nezadovoljavajućoj kulturi rada.
Nakon Zaidova videa, ulja na vatru dodala je i američka savjetodavna i analitička tvrtka Gallup Poll, koja je provela istraživanje i otkrila da quiet quitteri čine više od pola američke radne snage.
Angažman zaposlenika u SAD-u napravio je još jedan korak unatrag tijekom drugog kvartala 2022., na koji se odnosi istraživanje. I dok se udio angažiranih radnika zadržao na 32%, udio aktivno NEangažiranih radnika porastao je na 18%, čime je omjer angažiranih i aktivno neangažiranih zaposlenika sada najniži u jednom desetljeću.
Gallup Poll u svojim rezultatima otkriva da je porast neangažiranih zaposlenika posebno povezan s time da radnici danas više nemaju jasna očekivanja od svojih poslodavaca, nemaju prilike za učenje i rast, sve su distanciraniji od ciljeva ili svrhe poduzeća u kojima su zaposleni, signalizirajući sve veću nepovezanost između posloprimaca i poslodavaca. Mnogi tihi ljudi iz ove priče rade minimalno traženo i mentalno su distancirani od svog posla, a Gallup naročito pronalazi pad angažmana i zadovoljstva poslodavcima kod generacije Z i mlađih milenijalaca ispod 35 godina.
Dobiveni rezultati označili su značajnu promjenu u odnosu na godine prije pandemije, a Gallup ih dovodi u direktnu korelaciju s lošim upravljanjem i izostankom angažmana u menadžerskim strukturama. Smatraju kako bi menadžere trebalo ponovno osposobiti da bi mogli “pobijediti” u novom hibridnom okruženju i da je najbolji način za razvijanje uspješnih menadžera današnjice jedan smisleni razgovor tjedno sa svakim članom tima — 15-30 minuta, jer su samo menadžeri u poziciji poznavati zaposlenike kao pojedince: njihovu životnu situaciju, dobre strane u poslu i osobne ciljeve.
Gallupovi nalazi temelje se na slučajnom uzorku od 15.091 američkog zaposlenika s punim i skraćenim radnim vremenom u dobi od 18 i više godina, anketiranog u lipnju 2022.
Tiho odustajanje postalo je toliko popularna riječ, da ju je Collinsov rječnik proglasio jednom od riječi godine. Otkako je fenomen “eksplodirao” u javnosti ovog ljeta, mediji ne prestaju s člancima i analizama u kojima se dotiču quiet quittinga. I dok jedni smatraju da je tiho odustajanje stvarno, drugi u to sumnjaju ili barem misle da se radi o starom konceptu umotanom u novi ukrasni papir.
Stručnjaci kažu da je stari problem dobio novo lice, i to zahvaljujući društvenim mrežama, a zaposlenici su temu o kojoj prije nisu ni razmišljali sada vidjeli kao priliku da pronađu svoj glas – ako ne i za osobni brending.
Quiet quitting ostavio je mnogo upitnika nad glavama, uzrokovao sukobljene quiet quitting i real quitting strane, no nema sumnje da nedavni entuzijazam zaposlenika oko teme tihog odustajanja mnogo govori o postpandemijskom duhu među radnom snagom. Uz izuzetno tijesno tržište rada koje radnicima daje višestruke mogućnosti zapošljavanja, mnogi zaposlenici bez sumnje su počeli preispitivati gdje i kako rade svoj posao.
Jemma Fairclough-Haynes, izvršna direktorica Orchard Employment Law, rekla je da su i tehnologija i prijelaz na rad od kuće “ubrzali” trend tihog odustajanja, jer ljudi žele povući granice, odmaknuti se od kulture dugog radnog vremena u kojoj živimo zadnjih godina, rada noću i vikendom te neprestanog provjeravanja mailova. Naposljetku i burnouta.
Kako da se poslodavci nadmudre s ovim “tihim” trendom? Ako se pita eksperte, kroz plaću, napredovanje ili stvaranje osjećaja da je posao koji radimo uistinu vrijedan.
“Povjerenje na poslu, kvaliteta upravljanja, razumijevanje za to kako se zaposlenici osjećaju i koliko su motivirani – to može biti samo dobro za ljude i organizacije”, kaže g. D’Souza, stručnjak u području rada.
FOTOGRAFIJE: Pexels