“Već je sama nominacija čast” – možda zvuči kao klišej, ali ne može se poreći da nominacija za Oscara donosi prestiž, medijsku pažnju i val publiciteta tijekom sezone nagrada. No, za dokumentarni film “Union”, koji prati povijesnu borbu zaposlenika u Amazonovu skladištu na Staten Islandu da osnuju prvi sindikat unutar kompanije, i u svojoj namjeri uspiju, ključni dio priče postao je upravo to što film nije nominiran.

Dokumentarni film “Union”
Kada je kreativni tim dokumentarca “Union” 2020. započeo snimanje s radnicima Amazona, nisu imali ambiciju stvoriti hit film za široku publiku. Producentica Samantha Curley kaže da im je glavni cilj bio dokumentirati ovu specifičnu radničku borbu i istražiti kako suvremeni radni uvjeti utječu na političku svijest zaposlenika – puno prije nego što je bilo jasno koliko će priča postati velika.
No, kad su kamere zabilježile pobjedu Amazon Labor Uniona, film je dobio i glavnog lika koji je od radničkog aktivista postao prepoznatljivo lice sindikalnog pokreta. Chris Smalls, vođa kampanje, preko noći je postao simbol borbe za radnička prava – od posjeta Bijeloj kući 2022. godine do gostovanja u “The Daily Showu” kod Trevora Noaha i brojnih napisa u medijima. U tom trenutku izgledalo je kao da film može postići značajan uspjeh na tržištu. Dokumentarac “Union” premijerno je prikazan na Sundanceu 2024. te je osvojio nagradu U.S. Documentary Special Jury Award for the Art of Change.

“Bili smo uvjereni da će ga netko otkupiti ili distribuirati”, kaže Curley. Znali su da ga Amazonova streaming platforma sigurno neće kupiti, ali su očekivali interes s drugih strana. No, interes nije pristigao. Umjesto nadmetanja za distribuciju, redateljski tim dobio je niz odbijenica.
“Nije bilo ni odgovora poput ‘pričekajte da vidimo’ i ‘možda kasnije’, ni jednostavnog ignoriranja – nego jasnih, brzih odbijenica”, govori Curley za Fast Company. Umjesto da čekaju, odlučili su preuzeti stvar u svoje ruke i organizirati neovisnu distribuciju, uz podršku 250 radničkih organizacija i sindikata. Film su prikazivali po jednu večer ili u ograničenim terminima u više od 20 gradova, često uz rasprodane projekcije koje su na tim večerima donosile najveću zaradu kinima u kojima su se održavale.

Nakon projekcija slijedili su razgovori sa zaposlenicima Amazon Labor Uniona, a film su prikazivali i u blizini Amazonovih skladišta. Što se dogodilo s filmom koji je imao publiku, aktualnu priču i priznanja, ali ga nitko nije htio otkupiti? Njegova priča možda nije završila na velikim streaming servisima, ali je pronašla put do onih koji su je trebali vidjeti.
Union je pronašao put do publike
Na kraju, način na koji je “Union” pronašao svoju publiku postao je priča sama po sebi – odražavajući upravo ono što film prikazuje: moć zajedničkog djelovanja, utjecaj malih skupina na velike promjene i pitanje u čijem interesu zapravo rade institucionalni sustavi. Samantha Curley ističe kako niti jedan veliki distributer nije otvoreno spomenuo Amazon kao razlog odbijanja filma:
“Ono što smo shvatili, iako nam nitko nije izravno rekao, jest da je problem u samoj temi – u radničkim pravima.”

Sindikalizacija u Amazonu bila je samo dio šireg vala organiziranja radnika. Otprilike u isto vrijeme, zaposlenici u maloprodaji Applea pokrenuli su sindikat (i potpisali svoj prvi kolektivni ugovor 2024.), dok su Disneylandovi glumci također izglasali osnivanje sindikata. U proteklih nekoliko godina, u vijestima su dominirali i veliki štrajkovi United Auto Workersa, holivudskih glumaca i scenarista te drugih sindikata. Curley je za Fast Company istaknula kako je postajalo sve jasnije da radnički pokret postaje značajan – i, za neke, prijeteći:
“Opet, nitko to nije izričito rekao, ali iz razgovora s distributerima stekli smo dojam da ne žele dodatnu pažnju usmjerenu prema njima.”
Neki su izbjegavali sadržaj koji bi se mogao smatrati politički osjetljivim – iako Curley ne smatra da je “Union” nužno političan film.
“Naravno, ako ga gledate kroz tu prizmu, taj aspekt je prisutan. No, ja bih rekla da je to prije svega film o zajedničkom radu, o smjeloj vjeri da se nešto može poboljšati i da možemo utjecati na okolnosti u kojima se nalazimo”, komentirala je.

Iako je fokus filma na Amazonu, priča se uklapa u širi kontekst borbe za radnička prava.
“Priča je usmjerena na grupu organizatora sa Staten Islanda, ali radili smo na tome da gledateljima damo do znanja da je ovo samo jedan mali dio puno većeg pokreta”, kaže Curley. Tajming izlaska filma također je važan – nije riječ o retrospektivi nekog povijesnog trenutka, već o priči koja se odvija u realnom vremenu, usred novog vala sindikalizacije. Curley je rekla kako su htjeli da film bude dio rasprave o budućnosti rada i organiziranju radnika.
Borba zaposlenika i dalje traje
Unatoč svemu, “Union” je ipak dospio na uži popis za Oscara za najbolji dokumentarni film u 2025. – među samo 15 finalista od više od 14 tisuća snimljenih filmova.
“Imali smo sreću što smo imali snažnu podršku i ljude koji su vjerovali da film može biti dio te priče”, kaže Curley. Uvrštavanje na uži popis povećalo je vidljivost filma, pomoglo njegovom neovisnom distribucijskom putu i dalo dodatno priznanje ekipi koja je godinama radila na njemu.
“Bilo bi sjajno da smo bili nominirani i put bi bio drugačiji, ali činjenica da nismo ostavlja nam prostor da balansiramo između prestiža filma i kolektivne borbe da ga dovedemo do publike”, dodala je Curley. Uz Curley, autorski tim filma čine redatelji Brett Story i Stephen Maing, producent Mars Verrone, snimatelj Martin Dicicco, montažeri Blair McLendon i Malika Zouhali-Worrall te skladatelj Robert Aiki Aubrey Lowe.

To je ujedno prilika da film nastavi graditi vlastiti put. Pojavljivanje na Oscarima često se doživljava kao završni čin – veliko finale uloženog truda, piše Fast Company. No, priča dokumentarca “Union” nije gotova. Filmski tim već razmišlja o sljedećoj fazi distribucije, s planovima vezanima uz Praznik rada. Budući da nije vezan za ciklus nagrada, film može ispričati svoju priču i izvan sezone dodjela.
Borba Amazonovih radnika također još uvijek traje. Više od dvije godine nakon osnivanja sindikata, još uvijek nemaju kolektivni ugovor (krajem 2024. radnici su izglasali mogućnost štrajka kako bi prisilili Amazon na pregovore). A šira rasprava o radničkim pravima daleko je od završene. Dok administracija Donalda Trumpa poduzima korake kako bi oslabjela sindikalni pokret i smanjila moć radnika, takve prijetnje istovremeno jačaju svijest o važnosti kolektivnog organiziranja. Iako film prati sindikalnu borbu unutar Amazona, zapravo prikazuje širu sliku, kaže Curley:
“Pratili smo ovu malu grupu radnika, ali znamo da se slične borbe vode u kompanijama diljem svijeta, što je istovremeno inspirativno i zastrašujuće.”