Nedavno sam naišla na jedan stariji LinkedIn post koji mi je skrenuo pozornost na Whitney Wolfe Herd. U dobi od 23 godine, bila je jedna od suosnivačica Tindera, ali nakon dvije godine bila je prisiljena napustiti tvrtku jer je postala žrtvom seksualnog uznemiravanja. S 25 godina osnovala je Bumble, čija se vrijednost procjenjuje na 14 milijardi dolara.
Whitney Wolfe Herd & Bumble
Priča, ukratko, ide ovako: Whitney Wolfe Herd s 22 godine upoznala je Seana Rada te s njim, i još troje kolega, počela raditi na Tinderu. Upravo je ona osmislila ime, a aplikacija je uskoro postala globalni hit. U međuvremenu, počela se viđati s Justinom Mateenom, jednim od suosnivača. Kada su prekinuli, počeo joj je prijetiti, kontrolirati je i vrijeđati: Whitney Wolfe Herd bila je prisiljena otići iz Tindera. 2014. tužila je tvrtku zbog seksualnog uznemiravanja, nakon čega su uslijedile prijetnje smrću na društvenim mrežama, a zbog teških napadaja panike na neko se vrijeme zatvorila u kuću.
Usprkos ružnoj priči koja joj se dogodila, vrijeme provedeno u izolaciji pokazat će se plodonosnim. Osmislila je novi poslovni koncept i s 25 godina osnovala Bumble, aplikaciju za upoznavanje gdje žene prve iniciraju razgovor.
The New York Times piše kako je s Bumbleom prkosila gotovo svakom konvencionalnom pristupu tehnološkim startupovima: izbjegavala je financiranje od strane investicijskih fondova, a uz to, bila je jedna od “pionirki” kada je u pitanju promicanje poruke o poduzetničkoj emancipaciji žena. U još jednom razgovoru za The New York Times je rekla:
“Uvijek sam imala osjećaj da kao žena moram čekati. U svim drugim područjima bila bih ambiciozna i proaktivna, ali kada je u pitanju upoznavanje, nisam išla u smjeru u kojem sam željela. Tako sam rekla: ‘Ok, evo što ćemo napraviti: Žene čine prvi korak’.“
2019. godine, Bumble je postao druga najpopularnija aplikacija za upoznavanje u SAD-u, a prije nešto više od tri godine, tvrtka je izašla na burzu i izvršila inicijalnu javnu ponudu: procjena za Bumble dosegnula je 14 milijardi dolara. Danas je Whitney Wolfe Herd poznata i kao najmlađa self-made milijarderka u povijesti. Time, u članku iz 2021., piše kako ju je njezin uspjeh s Bumbleom prikazao kao “Kill Bill tech svijeta”: žena traži osvetu nakon što su je muškarci pokušali zakopati.
No, povijest toksičnih veza i mizogonija u tehnološkom svijetu, neki su od razloga zašto Bumble postoji. U svijetu online upoznavanja, gdje su žene nerijetko izložene vrijeđanju i uznemiravanju, Whitney Wolfe Herd krenula je graditi nešto najbliže prostoru za “digitalnu romansu”. Za Time je rekla da njezina ambicija za pokretanjem Bumblea proizlazi upravo iz ranijih zlostavljačkih veza:
“Nikada nisam imala zdrav odnos s muškarcima, dok ga nisam sama stvorila. Kreirala sam ekosustav zdravih odnosa u vlastitom životu.”
Bumble, platforma koja brine i o sigurnosti korisnika
Baš kao i neke druge aplikacije za upoznavanje, i Bumble profit ostvaruje putem pretplate te kupovine unutar aplikacije, čime korisnici povećavaju doseg svojih profila, produžuju vrijeme za matchanje i vraćaju se na “opcije” koje su možda propustili. No, ono što Bumble razlikuje od ostalih aplikacija takve vrste je osjećaj kontrole nad “tajanstvenom alkemijom ljudskih odnosa”, piše Time, odnosno stroga moderacija sadržaja, o kojoj ćemo nešto više napisati u nastavku. Whitney Wolfe Herd vidi Bumble manje kao aplikaciju za upoznavanje, društvenu platformu ili tehnološku tvrtku, a više kao brend. Upravo je to riječ koju najviše koristi u razgovoru sa zaposlenicima i direktorima.
Online upoznavanje može biti mučno iskustvo, čak i u najboljem okruženju: teško je ostvariti prave, kvalitetne veze nadahnute algoritamskim podudaranjem. U počecima, Bumble je kritiziran da je spin-off Tindera i feministička marketinška taktika. Neki bivši zaposlenici tvrde da je tvrtka u počecima djelovala kao sestrinstvo. Ipak, Bumble je je jedna od rijetkih tehnoloških tvrtki koja se više brinu o sigurnosti, nego o slobodi. To je prva veća društvena platforma koja je prihvatila sigurnosne mjere i moderaciju sadržaja kao dio svog poslovnog modela.
Što se dogodilo u Tinderu?
U Tinderu je bila zadužena za marketing. Njezine su dužnosti uključivale obilazak sveučilišnih kampusa radi reklamiranja aplikacije. Otprilike je u isto vrijeme počela izlaziti s drugim suosnivačem, Justinom Mateenom. No, stvari u Tinderu krenule su nizbrdo: odnos s Mateenom se raspao, piše Time, a njezin je položaj u tvrtki postao nesiguran. Jedan bivši zaposlenik Tindera prisjeća se da su joj izvršni direktori govorili da “šuti”, tražeći je da im donese doručak i raspravljajući o veličini njezinih grudi na sastancima na kojima ne bi bila prisutna.
Drugi se bivši zaposlenik prisjeća da su Whitney Wolfe Herd sramotili zbog njezine seksualnosti i da joj je netko jednom pljunuo u lice na zabavi. Njoj je, piše Time, zabranjeno komentirati iskustvo na Tinderu zbog nagodbe i dionica u vrijednosti od milijun dolara, što je ishod tužbe koju je podnijela 2014.
Nakon što je napustila Tinder, odlučila je svima pokazati da su u krivu, dokazati da je pomogla tvrtki da raste, a na koncu joj je sve to oduzeto. Odlučila je: nakon što je taj uspjeh postigla jednom, ostvarit će ga ponovno, i to još bolje. U početku, samo je željela pokrenuti aplikaciju u kojoj bi žene mogle jedna drugoj davati komplimente te je s idejom više ciljala da Bumble postane svojevrsni brend.
No, bivši većinski vlasnik Bumblea Andrey Andreev, milijarder i osnivač europske dating aplikacije Badoo, prišao joj je s idejom pokretanja aplikacije za upoznavanje, a potom je Bumble brendirala kao prijateljsku aplikaciju za upoznavanje za žene. Središnja značajka aplikacije je da samo žene mogu započeti razgovor, što je bio jedini uvjet pri pokretanju aplikacije. Whitney Wolfe Herd o Bumbleu nije razmišljala kao o tvrtki ili kao o proizvodu, već je neprestano ponavljala kako se radi o “lifestyle brendu”.
Prvi zaposlenici bili su njezini prijatelji, s obzirom na to da je imala problema sa zapošljavanjem nakon situacije s Tinderom: odatle i osjećaj da je Bumble poput sestrinstva. Neki bivši zaposlenici kažu da Bumble nije uvijek bio ugodno mjesto za rad, prije svega zbog tračeva. U razgovoru za Time, Whitney Wolfe Herd kaže kako se jako trudila riješiti takve “kulture” pa je uvela “pravilo 72 sata”, prema kojem zaposlenici nesuglasice moraju riješiti unutar tog vremenskog okvira, kako bi spriječila tračanje iza leđa. No, dodaje, mnogo toga ipak je bilo izvan njezine kontrole.
Također, Time piše kako se nekoliko bivših zaposlenika požalilo da, za razliku od mnogih drugih startupova, prvi zaposlenici Bumblea nisu dobili udio u tvrtki. Wolfe Herd kaže da je, prema strukturi njezina dogovora s Andreevom, odricanje većeg udjela ujedno značilo i žrtvovanje njezinog mjesta u upravnom odboru. Neki njezini kritičari uz to su primijetili i da se zbog partnerstva s Andreevom nikada nije suočila s izazovima prikupljanja sredstava, s kojima se mnogi moraju nositi u počecima startupova. No, mnogi se zaposlenici sjećaju izvršne direktorice koja je cijelo vrijeme nastojala reagirati promišljeno, čak i u teškim početnim danima.
Bumble BFF, Bumble Bizza…
Kroz godine, susreli su se i s raznim poteškoćama, poput negativnog feedbacka o aplikaciji. Neki bivši zaposlenici kažu kako se Whitney Wolfe Herd time nije pretjerano zamarala, već se fokusirala na brend. Željela je Bumble odvesti izvan područja upoznavanja: nije željela da postane samo ženska verzija Tindera, već da bude platforma za upoznavanje svakog tipa osobe koju netko poželi u životu. Tako su 2016. pokrenuli Bumble BFF, koji je ljudima omogućavao korištenje aplikacije za stvaranje prijateljstava. Uslijedio je Bumble Bizza, osmišljen kako bi ljudima pomogao da se povežu s potencijalnim poslovnim kontaktima.
2019., u borbi protiv neželjenih fotografija, tvrtka je lobirala za zakon koji bi nametao kaznu od 500 dolara svakome tko bi slao eksplicitne fotografije bez pristanka. Bumble je uveo verifikaciju identiteta kako bi se riješili trolova, zabranili su oružje na fotografijama i uveli nove smjernice vezane za uznemiravanje. Whitney Wolfe Herd zna da promjena ponašanja u jednoj aplikaciji neće napraviti širi pomak, no misli da je to dobar prvi korak jer “ako se koristi za dobro, internet ima ogromne mogućnosti da promijeni ponašanje korisnika”.
Bumble koristi programe umjetne inteligencije za skeniranje prekršaja poput govora mržnje, čak i kada niti jedan korisnik ne prijavi ponašanje. Cilj je očistiti platformu bez oslanjanja na prijave korisnika i identificirati ljude koji su skloni lošem ponašanju, prije nego što ga zapravo učine. Recimo, AI skenira profile, tražeći slike oružja, svastiku, a obučen je i prepoznavati rasističke izraze. Svaki put kada algoritam prijavi prekršaj, upućuje se timu kojeg čini 2000 moderatora, koji potom odlučuju zaslužuje li ponašanje blokiranje.
Novinarka Timea pitala je osnivačicu s kojom tvrtkom uspoređuje Bumble. Iako je očekivala da će odgovor biti, recimo, Facebook, izjavila je da želi da Bumble jednog dana bude poput Disneyja:
“Postoje osjećaji vezani za tih nekoliko brendova na svijetu. Nisu im svi proizvodi sjajni, postoje i loši Disneyjevi filmovi. Ali brend vas tjera da nešto osjećate, zar ne?”
Whitney Wolfe Herd zapravo prodaje osjećaj moći bespomoćnima, stvara osjećaj reda u online svemiru koji često izgleda kao da u njemu vlada potpuno bezakonje: vizualizira bolji internet i promiče njegove sigurnije verzije. Iako taj idealizirani online pejzaž još uvijek ne postoji u potpunosti, ona ga želi brendirati i realizirati.
Whitney Wolfe Herd kao izvršna predsjednica
U studenom prošle godine, najavila je da napušta svoju poziciju izvršne direktorice u tvrtki i preuzima novu ulogu – izvršne predsjednice. Željela je ulogu liderice prenijeti drugoj ženi prema kojoj gaji duboko poštovanje. Forbes piše kako prebacivanje uloge u tvrtkama treba krenuti mnogo ranije, nego onda kada je osoba na čelu tvrtke spremna otići, a taj proces olakšan je kada je korporativna kultura dobra i kada se ulaže u timove i u zaposlenike. Prijenos uloga zahtijeva transparentnost i dobru komunikaciju, čime se definiraju jasni planovi rada, prijenos obveza i vremenski okviri. Prema Forbesu, Whitney Wolfe Herd to je napravila vrlo uspješno, što su jasno i komunicirali u članku “What We Can Learn From Whitney Wolfe Herd’s Bumble Transition”.
Forbes piše kako je novo korporativno vodstvo ključno za poticanje inovacija i dugoročni rast. Drugim riječima: svježi pogledi donose nove ideje i vještine. Kako Bumble prelazi u doba umjetne inteligencije, prirodno je da su tražili novog lidera s jakim tehnološkim iskustvom. Na mjesto Whitney Wolfe Herd u siječnju je došla Lidiane Jones koja je ranije radila kao izvršna direktorica Slacka. Herd je rekla da će njezino iskustvo u razvoju proizvoda i tehnologije pomoći tvrtki u prolasku kroz ekonomske turbulencije.
Nova uloga za Wolfe Herd je mjesto izvršne predsjednice, čime će se moći usredotočiti na rast i poboljšanje tvrtke. Izjavila je kako joj ovaj korak omogućuje vraćanje korijenima osnivačice te novu strast i fokus prema sljedećem poglavlju rasta. Ovakva odluka, piše Forbes, mogla bi biti dvostruka pobjeda: Bumble je dobio novu lidericu s novim idejama, a Whitney Wolfe Herd može doprinijeti tvrtki na nove načine, čime će istaknuti svoje najveće snage. Dodaju i kako je itekako zaslužila mjesto među velikim imenima Wall Streeta jer njezina odluka podsjeća da, kada dođe vrijeme, snažni lideri imaju samopouzdanje za prihvatiti promjene i prepustiti ulogu nekome drugome, čak i onda kada je to iznimno teško.
The New York Times piše kako je izlazak na burzu, koji se dogodio 2021., učinio Whitney jednom od rijetkih žena milijarderki. Prema izvješću o prihodima Bumblea za drugo tromjesečje prošle godine, dating aplikacija u lipnju je imala 2,5 korisnika koji je plaćaju. Inače, prije nego je preuzela ulogu izvršne direktorice u Bumbleu, Lidiana Jones radila je u Slacku, platformi za poslovnu komunikaciju u vlasništvu Salesforcea. Također, gotovo 13 godina provela je u Microsoftu. Ranije je za The Wall Street Journal komentirala prijelaz u Bumble, rekavši kako vidi da Bumble može koristiti umjetnu inteligenciju kako bi ubrzao matchanje ljudi u aplikaciji. Također je dodala:
“Kao žena koja je karijeru provela u tehnologiji, pravi je dar osloniti se na svoje iskustvo kako bih vodila tvrtku posvećenu ženama i poticanju jednakosti, integriteta i ljubaznosti. Sve je to duboko inspirativno za mene.“
FOTOGRAFIJE: Instagram (@bumble, @whitney), LinkedIn, Kristen Kilpatrick