Uspjeh koji nije jasan ni vlasnicima knjižare: Kako je platnena torba “Daunt Books” osvojila svijet

18.10.2024. | AUTOR: Iva Kordić

Modne i beauty priče | Modne priče
#knjiga | #torba

Daunt Books tote toba. Ta četvrtasta, jednostavna platnena torba, na kojoj se nalazi samo ilustracija istoimene knjižare na Marylebone High Streetu u Londonu, postala je toliko popularna posljednjih nekoliko mjeseci da ni vlasnicima knjižare nije potpuno jasno kako se taj uspjeh dogodio. Daunt Books platnena torba sveprisutna je: nose je Benedict Cumberbatch, Helena Bonham Carter, Keira Knightley, Rachel Weisz, zatim supermodeli poput Emily Ratajkowski, viđali smo je i po eventima u Zagrebu… S marketinške strane, takav je uspjeh od velike vrijednosti, neosporno. No, s druge strane, iz knjižare kažu kako je slučaj popularnosti torbe bolje opisati sintagmom “slučajna modna ikona”, nego situaciju nazvati pomno osmišljenom marketinškom strategijom.

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli kels (@kelsreadss)

Daunt Books tote platnena torba

“Odolijevamo previše forsirati ideju prodaje torbi. Mi smo knjižara, a ne trgovina s torbama, želimo da tako i ostane”, kaže Brett Wolstencroft, voditelj knjižare Daunt Books u Maryleboneu. Riječ je o relativno malenom lancu s tek devet knjižara, a ni 60-godišnjem Wolstencroftu nije jasno kako je britanska platnena torba osvojila svijet. Kupuju je, piše Telegraph, turisti iz Istočne Azije u potrazi za suvenirima, kao i pripadnici Gen Z, koji su je vidjeli kroz booktok kanale na TikToku i Instagramu. Daunt Book tote torba je posvuda i nema naznaka da će se njezina popularnost smanjiti.

Daunt Books u Maryleboneu

Upravo je Wolstencroft bio dio malenog tima – zajedno s osnivačem tvrtke, Jamesom Dauntom – koji je osmislio i uveo torbu 2006. godine. Tada su stupili u kontakt s Janjri Trivedi, osnivačicom Re-wrapa, poduzeća koje surađuje s uzgajivačima pamuka i obučava žene u Indiji za zanat izrade vrhunskih, održivih proizvoda od organskog pamuka za izvoz.

“Došli su do nas, rekavši da smo upravo mi ona vrsta tvrtke s kojom žele surađivati. Oduvijek smo mislili, ako ćemo u ponudi imati vreće, one moraju biti čvrste i višekratne”, prisjeća se Wolstencroft u razgovoru za Telegraph.

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli re-wrap (@re.wrap)

Prva verzija torbe koju je Re-wrap napravio za knjižaru bila je od tanjeg materijala s kratkom ručkom, u zelenoj boji. Dijelili su je besplatno ako bi kupci potrošili više od 50 ili 60 funti. To je bilo u vremenima prije nego su brendirane platnene torbe postale uobičajeno, svakodnevno rješenje za nošenje sitnica koje ne stanu u torbu ili ruksak. Vlasnik knjižare, James Daunt, brzo je primijetio da ljudi torbe pokušavaju nositi preko ramena.

Koja je tajna uspjeha Daunt Books platnene torbe?

“Nismo o njima nikada razmišljali kao o modnom dodatku. Produžili smo ručke i to je ono što ih je odjednom pretvorilo u torbu za vikend-putovanja. Ljudi bi je samo prebacili preko ramena i ukrcali se na let!”, komentirao je Wolstencroft. Izvornu ilustraciju napravio je prijatelj Jamesa Daunta, student umjetnosti, i to prije gotovo 20 godina. No, jednostavniji, veći i univerzalno prepoznatljiv dizajn, koji se i danas koristi, napravio je suprug jedne prodavačice koja je radila u knjižari, Jonathan Satchell.

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli Eylül T. 🦋 | ❦c (@eyl.tatar)

Od tada, negdje 2009. godine, kada je Re-wrap također osmislio čvršću strukturu torbe – nešto kockastiju od mnogih drugih pa idealnu za knjige ili laptope – malo se toga promijenilo, osim ponude boja koja se nadopunjuje otprilike jednom godišnje. Wolstencroft kaže kako su u nekom trenutku dodali i unutarnji džep, no to je jedino što su napravili od promjena.

I dalje se izrađuju u Indiji te dijele besplatno uz kupnju iznad 80 funti ili osobama koje izgledaju kao da se bore s teretom tvrdoukoričenih knjiga. Osim toga, već su desetak godina dostupne i za kupnju, u trgovinama i online. Trenutno je u ponudi 15-ak boja, a cijena im je 15 funti. Minijaturne verzije prodaju se za 10 funti, a specijalna izdanja s metalik printom koštaju 18 funti. S obzirom na broj torbi koje se podijele besplatno, Wolstencroft ne zna koliko ih zapravo prodaju.

U razgovoru se prisjetio:

Jedna od naših prvih narudžbi bila je na 10 tisuća komada, a zaliha nam je tada potrajala godinu ili dvije. Sada ih toliko naručujemo u svakoj boji.

Postoji neka čudna alkemija, piše Telegraph, u tome kako jedan naizgled običan, funkcionalan predmet postane sveprisutan, a neki drugi – ne. Pravo mjesto, pravo vrijeme, podrška neke slavne osobe, usmjena predaja, pojavljivanje u popularnoj TV emisiji ili na filmu, dizajn koji je samo malo bolji od ostalih… Sreća često ima jednako važnu ulogu kao i marketing, ali Daunt Books tote torba vjerojatno pripada prvoj i posljednjoj kategoriji.

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli Sophie’s TBR | bookstagram (@sophies_tbr)

Telegraph je razgovarao i s obožavateljima Daunt Books tote torbe kojih, jasno je, ima mnogo i posvud. Jedna od njih je i Sophie Tromans, 28-godišnja modna dizajnerica iz Midlandsa. U svojoj kolekciji ima sedam Daunt Books torbi, a u slobodno vrijeme vodi BookTok profil na TikToku i Instagramu.

“Ono što najviše volim je ravnoteža između funkcionalnosti i dizajna. Mali džepovi u torbi toliko su korisni, a cijela torba izgleda super stylish. Mislim da se može reći da su torbe postale modni dodatak, a za ljubitelje knjiga jednostavan način da u gomili prepoznaju istomišljenike.”

Torbe su big deal u BookTok zajednicama, kaže, i dodaje kako su uz one iz knjižare Daunt, najpopularniji modeli iz Shakespeare and Company, knjižare na lijevoj obali pariške Seine. Riječ je ujedno i o nekim od najljepših knjižara, a Tromans to povezuje s cjelokupnim uspjehom:

“Estetski sadržaj vezan za knjige uvijek dobro prolazi na mom kanalu. Knjižara Daunt jedno je od mojih omiljenih mjesta za snimanje. Torbe postaju mali dio te estetike koju osoba može nositi sa sobom.”

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli The Library of Lucy 📚 (@libraryofluc)

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli a l l i s o n ✿ bookstagram (@irritable.gal.syndrome)

Torba, zaključuje Wolstencroft, za njih nikada nije bila marketinški trik. Drago mu je što je dobila i svoju ikoničnu stranu, no za njih i dalje ima primarnu funkciju: za nošenje knjiga. Komentirao je da se torbe sada kupuju kao suvenir, da je potražnja eksplodirala s društvenim mrežama. Kaže i kako bi knjižara vjerojatno mogla dobro zaraditi osmišljavanjem posebnog odjela posvećenog torbama ili, recimo, otvaranjem pop-up trgovine u Seoulu.

No, to ih ne zanima – Daunt Books tote torbu nikada nisu prodavali nigdje drugdje, niti to planiraju. Internet je i preplavljen krivotvorinama. Neke je lakše prepoznati, neke teže. Wolstencroft kaže:

“Ne možete to zaustaviti, to je kao udaranje po štakorima. Čim uklonite jednu, druga će se opet pojaviti.”

A pravi obožavatelji uvijek će prepoznati original pa neki čak traže prvu seriju torbi. To je, ističe on, kao da imate prvo izdanje Harryja Pottera. Komentira i kako nikada nije toliko dugo pričao o torbama.

“Zanimljivo je kako su se vremena promijenila, a Daunt Books tote torbe i dalje služe svojoj svrsi – nošenju teških knjiga. Valjda je lijepo što svi još uvijek kupujemo dovoljno knjiga da su nam uopće potrebne torbe za njihovo nošenje.”

FOTOGRAFIJE: Daunt Books, Instagram

NASLOVNA FOTOGRAFIJA: Instagram @irritable.gal.syndrom

POVEZANI ČLANCI
©2024 after5