Možda ste primijetili kako posljednjih godina dizajnerske komade prate i njihovi dupe proizvodi. To se ne odnosi isključivo na modu ili na beauty sferu, već dupeove možemo pronaći i u, recimo, području uređenja interijera, čega se dotaknula i autorica članka ‘Drowning in Dupes: Shoppers will buy anything – except the real thing’, nedavno objavljenog na The Cutu.
Prije svega – što su, zapravo, dupe proizvodi?
Prije nego se bacimo na temu, ukratko ćemo pojasniti što su zapravo dupe proizvodi. Prema definiciji Cambridge Dictionaryja, dupe označava ‘kratki izraz za dupliciranje koji se koristi kako bi se referirao na proizvod koji izgleda kao skuplji ili visokokvalitetni proizvod’. Tako svako malo možemo naići na naslove u kojima razni brendovi nude svoje dupe varijante dizajnerskih komada.
Čini nam se kako su najčešće to torbe i cipele, dizajnerske haljine koje su došle u modni fokus, ali i razni kozmetički proizvodi, poput rumenila, korektora i pudera. Autorici spomenutog članka za oko je zapelo Anthropologie ogledalo, čija je cijena oko 1600 dolara. Bacila se u potragu za dupe opcijom, a kupnja varijante od stotinjak dolara rezultirala je osjećajem nezadovoljstva.
Još do nedavno, piše Sangeeta Singh-Kurtz, njezina bi pretraga za dupeom možda i bila uspješna, jer su dupe proizvodi tada još označavali opći pojam za iskrene preporuke proizvoda koji štede novac. Influenceri na TikToku i ostalim mrežama izgradili su ogromnu bazu fanova promovirajući preporuke duplikata u svim kategorijama proizvoda, od šminke, preko elektronike do hrane. Kada se dupe proizvodi prošire viralno, i originali i njihove replike često se rasprodaju. No, kako su dupe proizvodi dobili svoj ‘vlastiti život’, čini se kako se izgubio osjećaj za to što čini dobar duplikat. Kvalitetne su alternative, ističe autorica, potisnute valom loših proizvoda, i dodaje kako je došlo do vrhunca duplikata, kada osnovna pravila potrošnje i kvalitete više ne vrijede.
Dupe proizvodi u počecima 2000-ih godina odnosili su se najviše na svijet kozmetike. Tada je bilo znatno manje brendova nego danas, a kupci su poželjeli proizvode koji su nalikovali rasprodanim, limitiranim ili proizvodima povučenima iz prodaje. Najpoželjniji brend tada je bio MAC, istaknula je Christine Mielke, dugogodišnja beauty influencerica i osnivačica stranice Temptalia koja već 13 godina vodi ‘Dupe List’, popis duplikata iz svijeta ljepote.
Definicija dupea kao jeftine alternative pojavila se kasnije, oko 2008. godine i razdoblja recesije, kada su ljudi govorili rečenice u stilu: Ako si ne možeš priuštiti MAC 239 četkicu, naruči četkicu SIgma 239. Kada su prvi valovi beauty youtubera počeli snimati tutorijale oko 2010., pojavila su se i prva videa o duplikatima. Nije prošlo mnogo vremena, prije nego je koncept prihvaćen, a uskoro su dupe proizvodi zavladali odjećom, obućom i kućanskim predmetima.
Najčešći dupe proizvodi? Artikli iz srednje cjenovne kategorije
Autorica članka ističe kako je lako nabaviti duplikate nekih luksuznih proizvoda, poput ultra popularnih Bottega Veneta naušnica. Za neke druge duplikate, kao što su superfake torbe o kojima smo pisali ovdje, potrebno je neko znanje ili – ako vam odgovara lošija kopija – razumijevanje kako funkcioniraju online tržišta poput DHgatea. Naravno, mnogi od ovih duplikata su jednostavno krivotvorine, iako nitko ne želi da se tako nazivaju. Pravnici su za The Cut rekli:
“Izraz ‘dupe proizvodi’ ima manje negativne emocionalne konotacije od izraza ‘krivotvorina’ ili ‘lažnjak’, iako je jasno kako riječ obuhvaća krivotvorene proizvode i proizvode koji izgledaju kao drugi proizvodi. Nitko ne želi reći: ‘Imam sjajan lažnjak’. Ali ‘Imam odličan duplikat’ zvuči već drugačije, kao da znate što radite.“
Još je neobičnije kako sada postoje i kopije kopija. Cilj kupaca duplikata je ušteda novca na skupim proizvodima, ali pregledavajući videa na TikToku, autorica članka utvrdila je kako se većina duplikata odnosi na proizvode koji rijetko prelaze cijenu od stotinjak dolara. Najčešće kopirani proizvodi potječu od brendova iz srednje cjenovne kategorije, kao što su Skims, Ugg, Aritzia i Lululemon. Mnogi dupe proizvodi su i potpuno banalni, poput spužvi za čišćenje ili toaletnog papira.
Zanimljivo je i kako mnogi dupe proizvodi uopće ne štede znatno novac, ponekad je u pitanju tek nekoliko eura. Postoji i cijeli kutak na TikToku posvećen fast food dupeovima, gdje korisnici kupuju i pripremaju obroke, što je ponekad skuplji, mukotrpniji i vremenski zahtjevniji proces od odlaska na drive-through. Ponekad su tu i moralni argumenti koji pomažu opravdati dupe: duplikat je bez krzna, nema okrutnosti prema životinjama ili je etički proizveden, a možda potječe od nekog malog brenda. U konačnici, samo proglašavanje nečega dupeom, stvara potražnju, čak i u situacijama kada nitko ne može odrediti po čemu je proizvod točno – duplikat.
Pronašla sam najbolji dupe, rečenica je s kojom počinju milijuni videa o duplikatima na TikToku. Emily Wainwright, influencericu na području interijera, često traže da pronađe duplikate proizvoda brenda Restoration Hardware. Riječ je o brendu poznatom po svojem Cloud kauču. Punjen je perjem, cijena mu je šest tisuća dolara, a posjeduje ga Kylie Jenner i još nekoliko popularnih youtubera.
U svojem istraživanju, Winwright koristi Google shopping, pregledavajući tab po tab. Klik na sličan proizvod vodi je do stranica poput Home Depota i Overstocka, koje pregledava dok ne nađe dovoljno sličan proizvod, onaj koji se podudara bojom, dimenzijama i materijalima. Čita i recenzija te provjerava potječe li dupe iz iste tvrtke kao i original, s obzirom na to da prodavači namještaja proizvode kupuju putem veleprodaje. Cijeli proces, rekla je za TheCut, traje 15-ak minuta.
Obratili su se još i influencerici s područja financija, Sarah Adekoli, koja kaže kako pronalaženje dupeova ‘doslovno traje manje od 10 sekundi’. Naime, mnoge platforme, poput Asosa, Zare ili Amazona, imaju opciju pretraživanja pomoću slike. Dovoljno je učitati fotografiju bilo kojeg luksuznog proizvoda, a platforme će ponuditi proizvode koji se izgledom najviše podudaraju. Za TheCut je rekla:
“Većina dupeova koje ljudi reklamiraju kao pametnu kupovinu na TikToku, samo su nasumične stvari pronađene na Amazonu. Tvrtka ima affiliate program koji potiče influencere na promoviranje proizvoda s Amazona na svojim društvenim mrežama, usmjeravajući publiku prema kupnji na Amazonu. Kada netko kupi proizvod, influencer dobiva svoj udio.“
Autorica ističe kako i veliki brendovi prihvaćaju dupeove. Navodi slučaj L’Oreala koji je angažirao blizankinje influencere kako bi snimili reklame za jedan od svojih šampona, duplikat koji izgleda baš kao jedan od proizvoda marke Olaplex. U siječnju je službeni TikTok profil Whole Foods objavio video pod oznakom #DupleAlert o duplikatima grickalica koji prodaje organske i bezglutenske verzije Oreo keksa, Coca-Cole i Cheez-Its grickalica. Prošlog je mjeseca Lululemon pozvao kupce na ‘razmjenu dupeova’, gdje su imali priliku zamijeniti kopiju tajica za prave. Direktor brenda je za CNN rekao kako su to vidjeli kao zabavan način za uključivanje u nešto što je stvarni dio naše kulture, no pritom se vraća fokus na original.
Ljudi su, komentira autorica, umorni od dupeova, izdvajajući i komentare u kojima pišu kako ih je trend duplikata počeo izuzetno nervirati. Na TikToku čak kreće i anti-dupe trend, gdje neki influenceri potiču svoje pratitelje da jednostavno – kupe original. Članak završava komentarom jednog youtubera:
“Nemojte me krivo shvatiti – volim dobar dupe. Nemojte me napasti, ali… Potrošio sam više vremena i novca pokušavajući pronaći idealan duplikat, umjesto da sam jednostavno kupio pravi proizvod, original. “
FOTOGRAFIJE: Pexels, Bottega Veneta, Net a Porter, Olaplex, Anthropologie, Charlotte Tilbury