Prije nekoliko godina u ormar sam dodala svoj prvi komad s Nanushka potpisom. Bile su to traperice na koje sam naišla na zadnjem krugu salea, po cijeni na koje smo navikli u high street trgovinama. Nosim ih i danas, i to stvarno često, a kroz vrijeme su mi postale potvrda Nanushkine filozofije – žele kreirati dugovječne, svestrane i funkcionalne komade, s ciljem modne održivosti na kojoj rade u svim poljima, od dizajna do proizvodnje.
“Vjerujemo da, ako je odjevni predmet dizajniran na način da dobro funkcionira,
on će po definiciji biti lijep.”
S brendom Nanushka prvi sam se put susrela prije nekoliko godina, kada sam na jednom od clearencea na Outnetu kupila traperice, dizajnerske, a po cijeni koja više naginje nekoj high street trgovini. Do tada, mađarski brend nije bio na mojem ‘modnom radaru’, no samo je jedan odjevni predmet bio dovoljan da počnem s pozornošću pratiti kolekcije koje brend izbacuje, kao i komade koji se mogu pronaći na saleu. Traperice nosim i dalje, fantastične su kvalitete, što je također slučaj s još par Nanushkinih favorita koje sam kroz godine dodala u svoju garderobu.
Kako je nastala Nanushka?
Nanushka je osnovana 2006. godine u Budimpešti, gdje danas ima divan flagship store, baš kao i u još nekoliko gradova – Parizu, New Yorku i Šangaju. Iza brenda stoji osnivačica i kreativna direktorica Sandra Sándor koja Nanushku opisuje kao spoj tradicionalnih tehnika i suvremenih silueta. U svojem radu, modna je kuća posvećena umjetnosti, detaljima i odgovornoj proizvodnji. Za sebe kažu kako istražuju ljepotu nesavršenosti, sve s ciljem predstavljanja fluidne i održive garderobe, utemeljene upravo na spoju tradicije i inovacija.
Dok sam detaljnije istraživala filozofiju brenda, naišla sam na sjajan intervju Sandre Sándor s novinarkom francuskog Voguea, u kojem je rekla kako je DNK brenda Nanushka izgrađen oko ideje koja nas i uvodi u ovaj tekst – ako je odjevni predmet funkcionalan, po definiciji će biti lijep. Cilj je stvoriti most između praktičnog i intuitivnog dizajna, dizajnirati komade u kojima se osoba koja ih nosi dobro osjeća.
Tko je Sandra Sándor,
kreativna direktorica brenda Nanushka?
Kreativna direktorica rođena je i odrasla u Budimpešti, a ljubav prema modi je nasljedna jer je njezina majka imala jednu od prvih tvrtki za proizvodnju dječje odjeće u Mađarskoj. Odrastala je okružena odjećom, a za nju je odijevanje uvijek bilo važan oblik izražavanja. Sa 17 godina znala je da želi biti dizajnerica pa je upisala London College of Fashion.
Diplomirala je 2005., nakon čega se iz Londona vratila u Budimpeštu i godinu dana kasnije pokrenula brend Nanushka. Zašto baš Nanushka, objasnila je za Vogue France. Tako su je, kaže Sandra, zvali dok je bila dijete. Tipičan nadimak Sandy brzo je postao Nany, jer Sandy nije mogla izgovoriti. Jedno je vodilo drugom pa je njezin otac bio prvi koji ju je počeo zvati Nanushka.
U razgovoru za Coveteur, Sándor je rekla kako nakon studija nije htjela ni za koga raditi, već je željela napraviti vlastitu kolekciju. U tome joj je pomogla majka sa svojom mrežom poznanstava. Od malog ateljea Nanushka je brzo narasla u brend popularan među ljubiteljicama mode diljem svijeta. Za sebe kažu kako ne gledaju isključivo estetske vrijednosti, već funkcionalnost i praktičnost, što je za kreativnu direktoricu od početka bilo iznimno bitno.
Inspiraciju za stvaranje novih Nanushka kolekcija pronalazi na putovanjima jer, kako sama kaže, kad smo negdje drugdje, postajemo otvoreni, gotovo poput djeteta, i sve nam je novo, ‘svježe’ i zanimljivo. Tako na svojem moodboardu teži stvaranju harmonije, dok miješa kulturne reference dalekih i egzotičnih zemalja sa sitnicama iz svakodnevice i aktualnostima iz privatnog života.
Za Vogue France opisala je Nanushka ženu kao ženu u skladu sa svojim vremenom, u skladu s drugima, kao i s drugim kulturama. Ona žena koja njeguje planet i koja je sigurna u svoju ženstvenost. Žena koja se usuđuje izraziti svoj stil, cijeni duhovnost, a naglasak u odijevanju stavlja i na funkcionalnost. Takav je i savršen Nanushka look; lagan i samouvjeren.
Tu su i trgovine koje su mnogo više od mjesta na kojem ćete samo kupiti odjeću.
“Napravili smo interijer u kojem želimo da se svi osjećaju kao kod kuće. To najbolje opisuje Nanushka svijet, mješavinu modernog i starinskog, eklekticizma i neočekivanog sklada. Kao u mojim kreacijama, taj je svijet susret različitih kultura i stilova koji postaju jedno.“
Nama najbliža trgovina nalazi se u Mađarskoj, odakle je sve i krenulo. Opisuju je kao ‘jedno od najinstagramičnijih mjesta u Budimpešti’, a prostire se na dva kata s kafićem gdje se poslužuju espresso i svježi sokovi. Nanushka odjevni komadi i modni dodaci dostupni su i na luksuznim web shopovima koji dostavljaju u Hrvatsku, kao što su Net a Porter, MyTheresa, Farfetch i Outnet, gdje se dizajnerska roba kroz cijelu godinu može pronaći po sniženim cijenama, pa tako i ona s Nanushka potpisom.
Cirkularnost kao temelj proizvodnje
brenda Nanushka
Prilikom dizajniranja, u Nanushki se vode filozofijom cirkularnosti pa u svojem radu koriste prerađene, reciklirane i obnovljive izvore. Odjevni predmeti, modni dodaci i obuća s njihovim potpisom traje, a velika je prednost što ih je moguće i popraviti. Tako su svakom kupcu omogućili uslugu popravka u roku od šest mjeseci od kupnje, a uspostavili su i partnerstvo s platformama za najam odjeće, s ciljem podržavanja odgovornijeg načina konzumiranja robe, u želji da produlje životni vijek svakog pojedinog komada.
Niti jedna tkanina koja se smatra viškom u Nanushki se ne baca, već sve što ostaje ili prodaju ili doniraju. Uspostavili su i Nanushka Retrospective, kanal putem kojeg artiklima koji se nisu prodali daju novi život. Takva filozofija brenda kreće od njegove osnivačice koja za sebe kaže kako je od djetinjstva strastvena po pitanju zaštite okoliša. Veseli je i sudjelovanje u promjenama bitnima za okoliš, a održivost brenda za nju je od vitalne važnosti.
Naglašava da danas postoje sjajne održive alternative u opskrbi sirovinama pa više nije potrebno raditi mnoge kompromise po pitanju estetike. Moda je, kaže, i način oblikovanja naših ideja o tome kako kupujemo i nosimo odjeću. Održivost za nju nije natjecanje među brendovima, već suradnja jer svi imaju isti cilj. Ponekad zna biti frustrirajuće jer je cijela priča iznimno složena, no nagrada je vidjeti kako ideje ostavljaju pozitivan učinak.
“Otpad je greška u dizajnu.”
Sándor u filozofiji brenda spominje navedenu izreku i dodaje kako za Nanushku održivost znači biti dio ekosustava i održavati njegovu ravnotežu. Cirkularnost je temeljni stup strategije održivosti brenda i djeluje na mnogim razinama – od načela kojima se vode pri dizajniranju do iskorištavanja resursa. Zato uvijek teže pronaći način kako ponovno upotrijebiti materijal ili postojeće komade, prenamijeniti tkanine koje već postoje na zalihama.
Ako im se može pronaći svrha, smanjuje se i potreba za novim sirovinama. Dizajn, pojašnjava kreativna direktorica, nije samo čin kreativnosti i izražavanja, nego ima i značajnu ulogu u pitanju cirkularnosti. I zato, u svojem radu naglasak stavljaju na svestranu odjeću, komade nosive u raznim prigodama. Dizajniraju s namjerom da se kupljeni komadi prenose s koljena na koljeno.
Dugovječnost, svestranost i funkcionalnost ključne su vrijednosti u procesu dizajniranja brenda Nanushka, čiji web shop posjetiti možete ovdje.
FOTOGRAFIJE: Instagram, Nanushka