Cijeli shopping centar posvećen second handu: Ovako to rade Šveđani

23.09.2025. | AUTOR: Iva Kordić

Modne i beauty priče | Modne priče
#second hand

Uvijek volimo otkriti dobru second hand adresu. Jednu, za koju bismo voljeli da nam je mnogo bliže, otkrili smo u Švedskoj, a približilo nam ga je iskustvo kupnje novinarke za The Conversation. U gradu Eskilstuni već deset godina postoji cijeli trgovački centar koji je posvećen isključivo rabljenim i prenamijenjenim stvarima – ReTuna.

ReTuna, second hand, second hand mall
ReTuna, second hand, second hand mall

ReTuna, second hand shopping centar

Svoj prvi susret s ovim centrom opisuje kao pravo otkriće: umjesto kaotičnih polica i pretrpanih izloga, kakve nerijetko vežemo uz second hand, ReTuna donosi moderan, miran i ugodan prostor koji više nalikuje na klasičan shopping centar nego na buvljak. Ponuda je široka i pokriva kategorije mode, sportske opreme, kućanskih predmeta, dječjih igračaka, antikviteta, a postoji čak i IKEA second hand trgovina s obnovljenim namještajem.

ReTuna je osnovana 2015. godine kao dio gradske strategije za smanjenje otpada i klimatskog utjecaja. Izgrađena je pored reciklažnog centra te ima posebno mjesto za odlaganje donacijama pod nazivom “Returen”, gdje građani mogu ostaviti predmete koje više ne koriste. Nakon donacija, djelatnici iz AMA-e (resursna jedinica Općine Eskilstuna za aktivnosti, motivaciju i zapošljavanje) obavljaju prvi odabir predmeta i odlučuju što se može iskoristiti, a što ne.

Potom se odabrani predmeti raspodjeljuju trgovinama u sklopu centra. Ondje osoblje obavlja drugi odabir i odlučuje koje predmete žele popraviti, urediti, prenamijeniti, doraditi i na kraju prodati. Na taj način materijali dobivaju novi život. Sve zajedno čini jedan kružni sustav koji funkcionira uz potporu lokalne vlasti i javno financiranje, što je podsjetnik da održive inovacije trebaju i infrastrukturu, a ne isključivo dobru volju potrošača.

ReTuna, second hand, second hand mall
ReTuna, second hand, second hand mall
ReTuna, second hand, second hand mall

I poslovni koncept se pokazao uspješnim: 2018. godine ReTuna Återbruksgalleria ostvarila je 11,7 milijuna švedskih kruna (1,03 milijuna eura) prihoda od prodaje recikliranih proizvoda. No, ReTuna je mnogo više od obične trgovine, ona ima i ulogu javnog edukatora. U centru se organiziraju događanja, radionice, predavanja, tematski dani i drugi programi, sve s fokusom na održivost. Pučka škola Eskilstuna Folkhögskola u sklopu prostora provodi jednogodišnji obrazovni program “Recycle Design – Återbruk”. U centru se nalaze i konferencijske dvorane u kojima gosti mogu održavati sastanke, dok se u Café Returama nudi ručak od organskih namirnica i domaći kolači.

ReTuna, second hand, second hand mall

Kako se rodila ideja za ReTuna shopping centar?

ReTuna posluje u sklopu općinskog poduzeća Eskilstuna Energi och Miljö (EEM), gradskog poduzeća kojem je zadatak upravljati konkurentnim organizacijama u sektoru energetike i okoliša. Cilj im je pružiti optimalnu korist kupcima i stanovnicima uz minimalan utjecaj na okoliš. Žele biti uzor i inspiracija u području energetike i okoliša te stvarati održive društvene prakse za sadašnje i buduće generacije. EEM posluje kroz šest poslovnih područja: elektrodistribucija, tržište električne energije, vodoopskrba i odvodnja, recikliranje, energija te marketing i prodaja. ReTuna Återbruksgalleria dio je poslovnog područja “Recikliranje”.

Općina Eskilstuna nastoji biti “zeleni uzor” pa su u okviru razvojno-okolišnog djelovanja došli na ideju da se otvori trgovački centar s “običnim” trgovinama, ali s ponudom koja se temelji isključivo na ponovnoj uporabi i prenamjeni. Koncept je trebao privući široku ciljnu skupinu i širiti znanje o održivosti i kružnoj ekonomiji. Lokalni su političari odlučili pretvoriti ideju u stvarnost, a izgradnja projekta započela je u kolovozu 2014. ReTuna Återbruksgalleria otvorena je za javnost 28. kolovoza 2015. godine.

ReTuna, second hand, second hand mall
ReTuna, second hand, second hand mall
ReTuna, second hand, second hand mall

No, ono što shopping centar ReTuna čini posebnim nije samo njegova funkcionalnost, nego i atmosfera, piše The Conversation. Prostor je uređen tako da second hand izgleda privlačno, a mnogi kupci kažu kako često ni ne mogu razlikovati je li komad nov ili rabljen. U razgovorima s trgovcima i kupcima novinarka je zabilježila kako ljudi ReTunu opisuju kao “pristupačnu”, “kuriranu” i “lijepu”, a upravo ta estetika i pažljivo oblikovano iskustvo kupnje pomažu da održiva potrošnja postane poželjna i među širim krugom kupaca.

Ističe i kako interes za pre-loved itekako raste te dodaje da istraživanja pokazuju da gotovo polovica kupaca second handa i dalje preferira fizičke trgovine u odnosu na online platforme, što daje dodatnu težinu modelu kakav predstavlja ReTuna. Ove godine centar je proslavio deseti rođendan i od lokalnog eksperimenta prerastao u globalno poznat primjer kružne maloprodaje. Njegova poruka jasna je: second hand ne mora biti kompromis, već može biti moderan, funkcionalan i estetski privlačan izbor.

FOTOGRAFIJE: Lina Östling

POVEZANI ČLANCI
©2025 after5