“Dajte svojoj garderobi novi život. Prodajte ono što imate, kako biste mogli kupiti što želite.”
Koliko volimo otkrivati nove adrese za second hand shopping, toliko se uvijek rado vraćamo i onim provjerenima. Među njima se posebno ističe Vestiaire Collective, jedna od vodećih platformi za kupovinu rabljene robe na svjetskoj razini. Najpraktičniji način kupnje je preko aplikacije, a njezin je cilj održivija budućnost modne industrije.
Vestiaire Collective, najpopularnija platforma
za dizajnerski second hand shopping
Za Vestiaire Collective prvi sam put čula prije nekoliko godina i odmah sam skinula aplikaciju jer me zainteresirao shopping dizajnerskih second hand komada, često po pristupačnijim cijenama. Dugo sam oklijevala s kupnjom jer nisam bila sigurna u kakvom će stanju artikl doći, no nakon što sam naručila prvi odjevni komad (bila je to nenošena Isabel Marant bluza za nevjerojatnih tridesetak eura), rado svraćam na Vestiaire Collective, scrollam po novitetima i svaki put sam bila zadovoljna kupljenim.
Platforma zagovara kružno gospodarstvo, kao alternativu prekomjernoj proizvodnji i potrošnji, ali i ‘rasipničkoj’ praksi modne industrije. Fokusiraju se na ponovnu uporabu i recikliranje predmeta, čime se smanjuju potrošnja i otpad, ali i potiče korisnika na razmišljanje o održivosti i kupnji rabljenih komada, umjesto novih. B Corporation piše kako je platforma jedinstvena zahvaljujući zajednici koja je iznimno uključena, ali i nevjerojatnoj ponudi koja broji više od 3 milijuna artikala. Vestiaire Collective pokrenut je u Parizu 2009., a danas ima urede u Parizu, New Yorku, Hong Kongu i Singapuru te tehnološki centar u Berlinu.
“2009. imali smo radikalnu ideju; boriti se protiv otpada tako da odjeći koju ne nosimo damo novi život. Moda je jedna od industrija koja najviše zagađuje. Potrošnja odjeće trebala bi porasti za 63% do 2030., ali danas nosimo svoje stvari 40% manje nego prije 10 godina. Naša je misija modnu industriju napraviti održivijom, osnažujući našu zajednicu modnih aktivista da djeluju u smjeru promjena.“
Na dnevnoj se bazi u ponudi nađe novih 25.000 pomno kuriranih komada, a svaki korisnik može i prodavati i kupovati odjevne komade, cipele i modne dodatke. Vestiaire Collective je i lider po pitanju autentifikacije luksuznih komada koji pružaju i svojevrstan uvid u povijest mode. U ocjenjivanju autentičnosti proizvoda sudjeluje više od 50 stručnjaka, a ono uključuje dubinsko istraživanje brenda putem zanatskih tehnika, poznavanje povijesti poznatih marki, kao i pregledavanje detalja kako bi zaključili jesu li u skladu s periodom iz kojeg komad datira. To se, primjerice, posebno odnosi na brendirani nakit kada stručnjaci u obzir uzimaju svaki, i najsitniji detalj – od čistoće kamenja do kvalitete žiga proizvođača.
Kako izgleda kupnja na Vestiaire Collective?
Super stvar kod Vestiairea je ta što je kupnja maksimalno pojednostavljena. Svaki korisnik može kreirati svoj virtualni ormar s predmetima koje su kupili ili prodali na platformi, a tu je i opcija direktne dostave. Zahvaljujući njoj, prodavačima iz 39 zemalja diljem svijeta omogućena je prodaja artikla izravno kupcima u drugim državama, bez potrebe za slanjem predmeta u centralno skladište.
Ranije smo spomenuli autentifikaciju proizvoda, a Vestiaire Collective nudi kupovinu s njom ili bez nje. Kada se kupac odluči za autentifikaciju, artikl prvo ide do središnjeg skladišta, gdje ga stručnjaci pregledavaju i jamče za njegovu autentičnost. Time se kupac osigurao da proizvod kojeg kupuje nije lažan, već u skladu s opisom i fotografijom na stranici. Takva je kupnja skuplja jer je kupac taj koji plaća troškove autentifikacije.
Kod mnogih je artikala dostupna mogućnost izbora, odnosno kupnja bez autentifikacije od strane stručnjaka. Takav je shopping jeftiniji jer se predmet ne šalje u centralno skladište, već je kupac taj koji provjerava autentičnost samog predmeta. Međutim, treba imati na umu kako je takva kupovina riskantnija jer se može dogoditi da predmet nije autentičan ili ne odgovara navedenom opisu. Ta se opcija ne preporučuje onima koji nisu dobro upoznati sa željenim predmetom jer se autentifikacijom može izbjeći i potencijalno razočaranje.
Još jedna zgodna opciju koju Vestiaire Collective nudi, a koju sam iskoristila kod mnogih svojih kupovina je i mogućnost cjenkanja – i od strane prodavatelja i od strane kupca. Kada prodavatelj vidi da je njegov artikl ‘sejvan’ na listu želja, može ponuditi nižu cijenu. Isto vrijedi i za kupca, a na suprotnoj strani je da ponudu prihvati, odbije ili ponudi neku treću cijenu. Dostupan je i sustav automatskog cjenkanja koji ‘kontrolira’ ponude i tako osigurava da su one realne i pravedne.
Održiva moda i raritetni komadi
Jedan od glavnih razloga zbog kojeg mnogi svraćaju na Vestiaire Collective, osim želje za održivijom kupnjom i modom, krije se i u tome što platforma nudi genijalan izbor jedinstvenih odjevnih komada, cipela, torbi i ostalih modnih dodataka koji su rijetki ili više nisu dostupni u trgovinama. To mogu biti predmeti iz nekih dizajnerskih suradnji ili komadi koji se više ne nalaze u ponudi luksuznih brendova pa se kod prodavatelja mogu pronaći raritetni, a vrijedni artikli iz prethodnih sezona. Mnogi na platformu dolaze i u potragu za komadima zbog kojih u klasičnim trgovinama postoji lista čekanja. Tu se posebno ističu modni dodaci, konkretnije torbe s potpisom modnih kuća Hermes i Chanel.
Kako prodavati na platformi Vestiaire Collective?
Razmišljate li o prodaji, treba slijediti par koraka. U prvom se objavljuju fotografije artikla s par rečenica o stanju proizvoda. Nakon što se kupac odluči za kupnju, prodavatelj ga šalje, besplatno, jednostavno i sigurno. Zatim slijedi isplata – prodavatelj postavlja vlastitu cijenu, a na kraju dobiva do 85% od prodajne cijene.
S platforme ističu kako su postavljanje oglasa, dostava i isplata novca uvijek besplatni, a oni su ti koji pronalaze kupce, obavještavajući ih o novitetima koji bi im se mogli svidjeti ili odgovaraju njihovim dosadašnjim pretragama.
Ako je cijena predmeta između 80 i 13 tisuća eura, prodavatelj plaća naknadu za prodaju u iznosu od 15%. Za artikle čija je cijena niža od 80 eura, naknada je fiksna i iznosi 12 eura, a za sve predmete skuplje od 13 tisuća eura, naknada iznosi 2000 eura. Treba uračunati i naknadu za transakciju u iznosu od 3%, a ako je artikl jeftiniji od 80 eura, taj fee iznosi tri eura.
Dostava, povrati i resell artikala
DOSTAVA
Iz Vestiairea kažu kako neprestano surađuju s dostavnim službama kako bi osigurali najbolje cijene dostave diljem svijeta. Izravnom dostavom artikl prije dolazi na adresu i smanjuje se, kako i sami naglašavaju, ugljični otisak pojedine kupnje. Cijena dostave ovisi o državi, cijeni predmeta i lokaciji prodavača, a svi primjenjivi porezi, carine i ostale naknade automatski se pojavljuju prilikom check outa. Ipak, s platforme naglašavaju da u određenim slučajevima može doći do plaćanja carinskih pristojbi koje nisu navedene prilikom kupovine, za što je odgovoran kupac.
Prilikom naručivanja više artikala, troškovi dostave izračunavaju se za svaki pojedinačni predmet, a zatim zbrajaju. Cijene dostave kreću se od 12 eura, za artikle čija je cijena niža od 1000 eura, odnosno od 35 eura, za proizvode čija je cijena viša od 1000 eura. Sve detalje provjerite na službenoj stranici Vestiaire Collectivea.
DOSTAVA S AUTENTIFIKACIJOM
Ako naručite predmet s autentificiranom dostavom, on se šalje u Vestiaire Collective Hub kako bi ga fizički pregledala ekipa zadužena za kontrolu i autentičnost. Kada se narudžba potvrdi, prodavatelj ima sedam dana za slanje predmeta u skladište, a ako ga ne pošalje u zadanom roku, narudžba se automatski poništava i kupac dobiva puni povrat novca. Kada artikl dođe u centar za autentifikaciju, ekipa ima dva dana za provjeru predmeta. Dođe li do kakvih poteškoća, s platforme obavještavaju kupca o kontroli kvalitete kako bi mogao odlučiti hoće li nastaviti s narudžbom ili odustati. Ako se autentičnost predmeta ne može potvrditi, narudžba se poništava i kupac dobiva puni iznos.
POVRAT I RESELL
Što se tiče politike povrata, ona se razlikuje ovisno o tome je li proizvod kupljen od individualnog ili profesionalnog sellera. U prvom slučaju, artikli nisu podložni povratu, već je dostupna opcija relistinga. Unutar 72 sata od primitka narudžbe, on je besplatan i prodavatelj zadržava 100% zarade od prodaje. Nakon 72 sata, a unutar 14 dana od primitka narudžbe, plaća se naknada za relisting, no ona je niža od uobičajene naknade za prodaju.
Ako je u pitanju profesionalni seller, artikl se može staviti na relisting ili vratiti u roku od 14 dana od primitka narudžbe, za puni povrat iznosa.
FOTOGRAFIJE: Instagram, Vestiaire Collective
NASLOVNA FOTOGRAFIJA: Instagram @isabelleks_, @justinwejgers, @sarafrii