Već se sredinom studenog počelo širiti potrošačko uzbuđenje vezano za Black Friday. Sniženja već godinama traju duže od jednog dana; nekad je to cijeli vikend, nekad cijeli tjedan, a pojedini brendovi i web shopovi imaju akciju čak – cijeli mjesec (recimo, The Ordinary na tom principu radi već godinama, s ciljem da ne potiče impulzivnu kupovinu, već želi da kupci uzmu vremena za razmisliti što im uistinu treba). Mnogi će popuste iskoristiti i za kupnju božićnih darova, a unatoč sve višim troškovima života, podaci pokazuju da potrošači i dalje planiraju trošiti za Black Friday.
Black Friday 2023.
Platforma GWI donosi ključne trendove vezane za Crni petak i interesantne statistike iz maloprodaje. Pet je trendova na koje ovog puta treba obratiti pozornost:
- mlađa publika je spremnija potrošiti
- aktualan je “efekt ruža”
- važnost optimizacije kupovine
- naglasak na poklonima za slobodno vrijeme i kućanstvo
- transparentna komunikacija brendova potiče lojalnost
Istražimo malo više svaki od navedenih Black Friday trendova
ZA MLAĐE POTROŠAČE, BLACK FRIDAY AKCIJE SU VRLO VAŽNE
Istraživanje provedeno na 11 tržišta pokazalo je da generacija Z planira kupiti sve ili većinu poklona za Božić upravo tijekom Black Friday rasprodaja, dok su generacija X i baby boomeri skloniji preskakanju ove rasprodaje. Za brendove koji žele povećati prepoznatljivost i prodaju među mlađim generacijama, važna je prisutnost na društvenim mrežama jer se generacija Z manje oslanja na klasične tražilice prilikom potrage za novim proizvodima.
Također, generacija Z ove godine planira trošiti više nego što je to bio slučaj 2022., a milenijalci nisu daleko u toj brojci. Unatoč nižim dohodcima, ovakvi podaci imaju smisla s obzirom na to da dvije trećine generacije Z živi s roditeljima, optimistični su glede svojih financija i sigurniji po pitanju trošenja pa su im Black Friday akcije vrlo privlačne, piše GWI.
Tu je i skupina potrošača koja prvotno ne planira potrošiti povodom Crnog petka, no na kraju ih “zavedu” popusti. Različite generacije impulzivno kupuju iz različitih razloga, a ključni razlozi za mlađe potrošače su društvene mreže, preporuke influencera i slavnih osoba. Stručnjaci smatraju da bi brendovi ova saznanja trebali implementirati u svoju strategiju kampanja za Black Friday, žele li postići uspjeh među mlađim potrošačima.
POIGRAVANJE S TZV. LIPSTICK EFEKTOM
Trenutni visoki troškovi života i dalje utječu na način kupovine, ali je isto tako poznato da kupci planiraju više potrošiti u prigodama kao što je božićno razdoblje.
Gledajući trendove za Black Friday 2023., manje potrošača u Velikoj Britaniji, SAD-u i Kanadi planira kupnju luksuznih proizvoda nego što je to bio slučaj prošle godine, ali razmišljaju o trošenju na proizvode za osobnu njegu. Takvo je ponašanje u skladu s “efektom ruža”, odnosno idejom da tijekom razdoblja ekonomske nestabilnosti potrošači smanjuju troškove vezane za luksuzne predmete, no i dalje se časte željenim sitnicama koje se nerijetko mogu pronaći snižene upravo za Crni petak.
To je slučaj, piše GWI, na 11 tržišta: moda i proizvodi za njegu u središtu su pozornosti, dok luksuzni predmeti nisu toliko prioritetni. Kupci možda smatraju da si trenutačno ne mogu priuštiti ili opravdati kupnju luksuznih proizvoda, ali i dalje ih privlače pristupačne sitnice kako bi si popravili raspoloženje.
NIJE SVE U ONLINE SHOPPINGU, FIZIČKE TRGOVINE I DALJE SU RELEVANTNE
Promatrajući tržišta Velike Britanije, SAD-a i Kanade, istraživači su zaključili da petina potrošača planira obaviti kupovinu za Black Friday isključivo online, što predstavlja povećanje od 8% u odnosu na prošlu godinu. Prošle su se godine mnogi vratili shoppingu u fizičkim trgovinama, a gotovo trećina ispitanika kaže da će kombinirati kupovinu u trgovini i online u jednakoj mjeri.
Prema rezultatima istraživanja, ove će godine najviše u trgovinama kupovati generacija Z. Za kupce koji preferiraju online shopping, ključna je besplatna dostava, što je pogotovo jasno u SAD-u, gdje je besplatna dostava jedan od najvažnijih aspekata kupovine za 8 od 10 kupaca. Kupci žele da to iskustvo prođe što je moguće “glađe”, iako je riječ o periodu kada dostava traje nešto duže.
Što se tiče fizičke trgovine, ključno je osigurati dostupnost proizvoda, kao i prostore održavati čistima i urednima. Za brendove je važno da zapamte da će uvijek postojati potrošači koji više preferiraju online kupovinu, kao i oni koji će radije birati tradicionalne metode. Zato je ključno savladati iskustvo prodaje putem raznih kanala.
PROIZVODI ZA SLOBODNO VRIJEME I UREĐENJE DOMA NAJPOPULARNIJI SU POKLONI OVE GODINE
Potrošači koji kupuju isključivo za sebe ovog Crnog petka ističu se jer ih uglavnom interesiraju nove tehnologije, bilo da je u pitanju mobitel ili neki drugi pametni uređaj. Također, dio njih privlači luksuzna roba, što je znak da ni u teškim vremenima potrošači nisu u potpunosti isključili opciju kupovine skupih stvari.
S druge strane, kada kupuju za druge, potrošači naginju stvarima za uređenje doma ili za slobodno vrijeme i zabavu. Prilikom darivanja, ljudi često razmišljaju s ciljem da njihov poklon razveseli, opusti drugoga te umanji stres. U takvu se sliku uklapaju darovi za uređenje doma, koji sami po sebi dugo traju, što ih odmah čini vrlo vrijednima.
Kod kupovine proizvoda za dom, veliki se naglasak stavlja na kvalitetu, kod proizvoda za trening i slobodno vrijeme ključ je u udobnosti, a ako je u pitanju beauty segment, prioritet su proizvodi za hidrataciju kože. Dakle, kako marketinški uspjeti za Black Friday? Sve se svodi na pronalaženje toga kako kupcima pružiti veću vrijednost za novac.
POTROŠAČI ŽELE TRANSPARENTNU KOMUNIKACIJU
3 od 5 ispitanika kaže kako će porast cijena imati veliki utjecaj na trošenje tijekom nadolazećih blagdana. Za brendove je vrlo važno kako će u takvim situacijama komunicirati s kupcima. Prošle godine u Velikoj Britaniji, popularne trgovine poput Johna Lewisa, Tesca i Lidla, fokusirali su se na teme koje naglašavaju sentimentalnost i ljubaznost, a ta je tematika podjednako važna i ove godine.
Što se tiče komuniciranja, većina kupaca očekuje informativne oglase koji pružaju informaciju o proizvodima te od brendova traže transparentnost. Jasno je kako će cijene određenih proizvoda porasti, a kupci žele da brendovi budu iskreni po tom pitanju. Žele priču bez ukrašavanja i uljepšavanja, iskrenost koja će im pomoći razumjeti zašto je došlo do pojedinog poskupljenja, piše GWI.
Također, brendovi trebaju kupcima dati dovoljno vremena za obrađivanje informacije. Naime, približno 6 od 10 ljudi želi biti obaviješteno o povećanju cijena najmanje mjesec dana prije nego što se ono dogodi. Zaključak? Iako je cijena vrlo važna, dobra komunikacija i rasprava o kvaliteti i vrijednosti proizvoda kupcima su također bitni.
FOTOGRAFIJE: Unsplash, Canva