U muškom tenisu, kao i u drugim sportovima, postoji stalna rasprava oko toga koji se igrač kvalificira kao najveći svih vremena. Đoković sa svoja neviđena 24 Grand Slam turnira? Nadal sa svojih nevjerojatnih 14 pobjeda na French Openu? Federer, prvi čovjek koji je osvojio 20 Grand Slam turnira? Ili možda igrač iz ranije ere – Rod Laver – koji je pomeo sva četiri Grand Slam naslova u kalendarskoj godini, ne jednom nego dva puta?
Rasprava o GOAT-u u tenisu nikada se neće riješiti, piše Deadline. Ali postoji široki konsenzus oko jedne stvari: nitko nikada nije igrao igru s toliko gracioznosti, toliko ljepote, s takvim lakim udarcem i ekonomičnošću forme kao čovjek iz Basela u Švicarskoj – Roger Federer. Stoga su ljubitelji tenisa s ogromnom tugom, ali i iskrenim poštovanjem dočekali vijest 2022. da će se Federer povući iz sporta koji je definirao više od 20 godina.
Federer: Twelve Final Days
Federer: Twelve Final Days dokumentira majstorov izlazak iz profesionalne arene, odlazak za koji pišu da je elegantno izveden poput njegovog bekhenda. Film koji su režirali oskarovac Asif Kapadia i Joe Sabia premijerno je prikazan u ponedjeljak navečer na Tribeca Festivalu, a debitira na Prime Video sljedećeg četvrtka, 20. lipnja.
“Intervjuirao sam Rogera za ovu seriju koju radim za Vogue pod nazivom 73 Questions i on je uistinu bio jedan od najboljih intervjua koje sam imao od njih ukupno 90. Bilo je to na terenu u Wimbledonu i bilo je stvarno posebno”, objašnjava Sabia u intervjuu za Deadline. “Mislim da je osjećao da je to bilo dovoljno posebno iskustvo i bio je voljan razmisliti o tome da odem u Švicarsku snimiti ga – tri godine kasnije – za njegovu mirovinu.”
Sabia je dokumentirao što se događa iza kulisa, dok je Federer snimao video u kojem je podijelio vijest o svojoj odluci da se oprašta od profesionalnog tenisa. Svoju poruku objavio je na Instagramu 15. rujna 2022.
“Kao što mnogi od vas znaju, protekle tri godine dovele su me do izazova u obliku ozljeda i operacija”, rekao je Federer u videu. “Naporno sam radio da se vratim u punu natjecateljsku formu. Ali također znam kapacitete i granice svog tijela i njegova mi je poruka u posljednje vrijeme jasna.”
Prvotna ideja bila je da Sabia svoj materijal pretvori u kratki dokumentarac – jedan set, da tako kažemo (da se poslužimo teniskom analogijom). Ali ako ćete igrati jedan set, ne bi li tri bila još uzbudljivija? Tu je uskočio Kapadia.
“Joe Sabio je već snimio i skupio nešto materijala, a onda sam dobio njegovu poruku da postoji taj edit i jesam li zainteresiran za film o Rogeru Federeru? Došao sam puno kasnije u projekt i inicijalno pomislio ‘nisam siguran da će ovo biti za mene’. Ali materijal koji sam pogledao me doista zadržao, dirnuo i utjecao na mene na način na koji nisam očekivao”, istaknuo je u razgovoru za Deadline Asif Kapadia.
Kapadia kaže da je vjerojatno shvatio da se projekt Federer savršeno uklapa u neku vrstu vremenske crte filmova koje je snimio – o pjevačici Amy Winehouse, vozaču trkaćih automobila Ayrtonu Senni i nogometnom velikanu Diegu Maradoni.
Stilski, to je odmak od Kapadijinih ranijih dokumentaraca, koji su uveli novi način pravljenja nefikcijskih priča: bez intervjua ispred kamere, svaka sekunda pokrivena arhivskim videom. Taj je pristup utjecao na mnoge druge autore dokumentarnih filmova. Ali “Federer: Twelve Final Days” snimljen je mnogo bliže vérité stilu i uključuje intervjue pred kamerom s Federerom, članovima njegove obitelji, njegovim suvremenicima na terenu i kolegama legendama igre, uključujući Johna McEnroea i Björna Borga.
“Ponekad je dobro učiniti nešto potpuno drugačije”, napominje Kapadia, priznajući da je bilo imitatora njegovog stila u filmovima Winehouse, Senna i Maradona. “Ako svi drugi to rade, onda bi se uvijek trebao odmaknuti i reći, ‘Pa, ja ću raditi nešto drugo’, ali ipak se radi o karakteru. A glavna stvar je da film mora biti istinit prema liku. I mislim da je to istina za Rogera. On je stvarno takav. On je stvarno dobar dečko, jako daje i dijeli i emotivan je.”
Naslov “Twelve Final Days” odnosi se na razdoblje između Federerove objave da će se povući i događaja koji će obilježiti njegov posljednji natjecateljski turnir, Laver Cup u Londonu. Odlučio je igrati parove sa svojim suparnikom na terenu Rafaelom Nadalom. Kada je Nadal, koji je četiri godine mlađi od njega, došao na profesionalnu scenu i počeo osvajati naslove koje bi Federer inače mogao osvojiti, Roger ga nije prezirao niti mrzio. Postali su veliki prijatelji. Mnogo je suza proliveno u filmu dok se Federer oprašta, a mnogo ih je prolio i Nadal.
Sada se Nadal bliži kraju karijere, kao i Andy Murray, veliki škotski profesionalac i višestruki osvajač Grand Slam turnira. Vrijeme ne čeka nikoga, što je dio onoga što dokumentarcu daje njegovu oštrinu. Kapadia spominje rečenicu koju je u filmu izgovorio drugi igrač: “Sportaši umiru dvaput”, što znači jednom kad odu u mirovinu i jednom na kraju života.
“To je vrlo moćna rečenica, koju si, Joe, slučajno uhvatio u hodniku, ali je vjerojatno moja najdraža rečenica. Stvarno se osjeća kao smrt. Vidite to u očima svih ostalih suparnika”, ističe Asif Kapadia.
“Na kraju vide svoju smrt”, dodaje Sabia i nastavlja: “Roger čak kaže i ovo, svaki put kad je na rasporedu projekcija filma: ‘To je kao da stalno iznova gledam svoj sprovod.’ Dakle, on se jako slaže s ovom idejom o kojoj govorimo. Ali mislim da je ono što je stvarno uvjerljivo to što publika dobiva priliku zamisliti sebe u cipelama – ne nužno elitnog tenisača – ali koji identitet svi mi držimo tako blizu sebi i ako zamislimo da taj identitet nestaje sutra, kako bismo se osjećali u vezi s tim?”
Najviše čemu bi se itko mogao nadati bilo bi imati naslijeđe poput Rogera Federera na koje bi se mogao osvrnuti, zaključuju autori.
Dokumentarni film dostupan je na Amazon Prime od četvrtka, 20. lipnja.
FOTOGRAFIJE: Amazon Prime