Sve češće nailazimo na domaće autore koji svoje tekstove, savjete, preporuke i kreativne projekte objavljuju na Substacku, platformi koja je u kratkom vremenu postala jedno od ključnih mjesta za digitalno pisanje. Substack nije još jedan newsletter alat u nizu, već digitalni prostor u kojem autori imaju potpunu slobodu nad onime što pišu, kome se obraćaju i kako zarađuju od svog rada. Upravo zato sve više spisatelja, novinara, prevoditelja, kritičara, ali i onih koji se žele izraziti pisanim putem, svoju publiku okuplja upravo na Substacku. Mi smo pričali s tri domaće autorice koje imaju svoje kanale: Anjom Bendeković, Martinom Čilić te sestrama Hanom i Anjom Grgić koje stoje iza HANJA Delights.

Što je Substack i kako funkcionira?
No, prije nego što nam one podijele svoje dojmove o Substacku, saželi smo još nekoliko općenitih informacija o ovoj jednostavnoj, ali moćnoj platformi. Bez oglasa i bez algoritama koji “diktiraju” koje će se teme prikazivati, Substack omogućuje svakome da pokrene svoj newsletter. Svaki autor zadržava potpuno vlasništvo nad svojim tekstovima i mailing listom. Drugim riječima: autori pišu što žele, kada žele i za koga žele. Platforma je zapravo spoj bloga, newslettera, sustava naplate i korisničke podrške u jednom preglednom sučelju. Substack je taj koji brine o administraciji, naplati i tehnologiji, dok autoru omogućuje ono najvažnije, fokus na pisanje.
Substack, tehnološka platforma sa sjedištem u San Franciscu, pokrenuta 2017. godine, danas okuplja više od 50.000 autora koji na njoj zarađuju od vlastitog sadržaja. Deset najuspješnijih među njima zajedno godišnje uprihodi više od 40 milijuna dolara. U kategorijama politike i vijesti, više od 30 publikacija ostvaruje prihode veće od milijun dolara godišnje.
Platforma je besplatna za korištenje, a kada se autori odluče za plaćene varijante pretplata, Substack tada zadržava 10%. Cijene sadržaja na Substacku ovise o samom autoru – Substack ne postavlja standardnu cijenu, već autori sami određuju koliko će naplaćivati svoj sadržaj. Autori mogu odlučiti hoće li sav sadržaj biti besplatan, djelomično zaključan ili u potpunosti dostupan samo onima koji plaćaju mjesečnu ili godišnju pretplatu. Tu su i dodatne opcije poput komentara, diskusija i stvaranja zajednice oko sadržaja.
Osim putem web stranice, čitatelji tekstove mogu konzumirati na tri načina:
- preko web stranice autora, koja funkcionira kao digitalni časopis
- putem e-mail newslettera, gdje svaki novi tekst stiže direktno u inbox
- kroz Substack aplikaciju koja okuplja sve Substack autore na jednom mjestu.

Platforma, kako sami osnivači kažu, želi biti “novo ekonomsko gorivo za kulturu”, mjesto gdje se ideje vrednuje po autentičnosti i angažmanu, a ne po klikovima. Pritom, autor zadržava potpunu kontrolu nad svojim radom, kontaktima i načinima na koji monetizira svoj trud i rad. Zahvaljujući toj filozofiji, Substack je postao dom tisućama autora diljem svijeta, od velikih novinarskih imena do nezavisnih pisaca koje publika tek otkriva. Među njima su i domaće autorice koje Substack koriste kao kreativnu platformu i kao prostor za izgradnju vlastite zajednice čitatelja. A tko bolje može opisati što znači pisati na Substacku, nego one koje to rade na tjednoj ili mjesečnoj bazi. U nastavku donosimo njihove priče, iskustva i razloge zbog kojih su se odlučile za ovaj format.
Domaće autorice na Substacku
“Za Substack znam nekoliko godina, no tek sam ga prošle godine počela aktivno koristiti, kao čitateljica. Blog koji sam dugo i redovito pratila prebacio se na Substack pa sam se pretplatila. Prvo me privuklo čitanje, a onda sam odlučila svoj The Mint Story Blog nastaviti pisati na Substacku. Blog mi je nekoliko godina bio neaktivan jer se uz posao više nisam stigla hobistički baviti pisanjem. Također, došla sam do točke u kojoj više nisam vidjela priliku za razvoj, ljudi su masovno prešli na društvene mreže, a blogovi su pomalo zaboravljeni”, govori Anja Bendeković.
Substack ju je privukao jer je jednostavan, a zapravo vrlo jedinstven; zajednica ljudi koji pišu i čitaju. Kaže kako je u vrijeme brzog sadržaja i fokusa na kratka videa i fotografiju, osvježavajuće imati platformu za čitanje i pisanje. Dodala je:
“Ljudi na Substack ciljano dolaze čitati, što me motiviralo na nastavak mog nekad aktivnog i dobro posjećenog bloga. Ova platforma omogućava i naplaćivanje sadržaja čitateljima, što znači da je autor uz sustav pretplate na newsletter slobodan pisati o čemu god želi, bez sponzoriranog sadržaja. Još jedan bitan aspekt pisanja na Substacku je to što intelektualno vlasništvo ostaje autorovo, što je također postala rijetkost na internetu.“
Stilistica Martina Čilić kaže kako je na Substack naišla slučajno prije tri godine, jedne nedjelje kopajući po internetu. Neki ju je link odveo na članak Farrah Storr i njezin substack “Things Worth Knowing”. Storr je bivša urednica poznatih magazina i trenutačno Head od Writing Partnerships u Substacku u Ujedinjenom Kraljevstvu. Pročitala je članak, “sejvala” link kako bi pratila njezino pisanje i tako počela istraživati. Naposljetku, i sama se odlučila za pisanje na Substacku.
“Trebao mi je neki outlet kako bih proširila uslugu i približila je potencijalnim klijentima. Instagram je za brzi sadržaj, mnogi ne čitaju postove niti što stoji iza objave. Nije da samo objavljujem fotke ‘slatkih outfita’, nego sve što postam prolazi kroz moje uredničko oko i ima moj kut gledanja. Također, mislila sam da bi bilo jednostavnije na jednom mjestu imati sve linkove za obitelj i prijatelje 😄.”
I sestre iza HANJA Delights, Anja i Hana Grgić, za platformu su doznale preko drugih autora:
“Unatrag nekoliko godina nekolicina autora i autorica koje pratimo počela je koristiti Substack kao platformu za objavljivanje svojih tekstova. Isprva su to bile uglavnom teme iz područja kulture, književnosti, i glazbe, no u jednom trenu smo počele pratiti sve više kulinarskih profila i tako su isplivali rado čitani newsletteri poput onih od Alison Roman i Paris Starn. I sad nam se nekako čini da se sve više kreativaca iz područja hrane uključuje na platformu.”
Obje su, govore, u nekom trenutku u životu na nekom od poslova morale uređivati nekakav newsletter. Često bi to bilo na prilično lošim platformama koje bi im uvijek zadavale puno muke. Substack je nudio suprotno – jednostavnost, efikasnost te čist, jasan i prepoznatljiv dizajn.
“Osim što je u osnovi newsletter, sučelje funkcionira i kao blog, pa nam se čini da dobijete dva proizvoda u jednom. Na Substacku se nađe stvarno svega, od odličnih kritičkih tekstova na temu mode, do ljudskih prava, političkih analiza, putopisa i na koncu hrane. Kako su društvene mreže postale prezasićene, a i ne trpe neke duže pisane forme, Substack tu uskače”, kažu Hana i Anja. Martina smatra da je Substack idealan za one koji već imaju publiku: pisce, novinare, content kreatore, stiliste, razne kreativce… Čini joj se i da je trenutačno došlo do zasićenja, pogotovo na američkom tržištu pa misli da nema mnogo prostora za one koji već nemaju veću publiku, preporuku ili se primjerice radi o poznatom novinaru koji odlazi iz magazina.
Anja Bendeković, s druge strane, na Substack gleda kao na platformu idealnu za one koji žele pisati direktno za svoju publiku, bez sponzoriranih tema i nuđenja sadržaja izdavačima (i ovisnosti o tome hoće li ih izdavač prihvatiti).
“Na Substacku se, ako objavljujete kvalitetan sadržaj i pronađete svoj krug pratitelja, možete naplaćivati od čitatelja – što daje slobodu pri odabiru tema i načinu pisanja. Vaš Substack je samo vaš.“
Što se tiče čitatelja, Anja kaže kako je Substack idealan za sve koji vole čitati alternativu mainstream portalima. Opisuje ga kao povratak ere blogova i zaista dobrog, inspirativnog sadržaja: od kulinarskih publikacija, mode, književnosti, politike, pa do sasvim osobnih formi. Tako je na Substacku moguće pronaći male, intimne publikacije o gotovo svakoj temi, ali i nezavisno novinarstvo s potpisom velikih autora. Anja ističe ime Jima Acoste, poznatog američkog TV voditelja i kritičara predsjednika Trumpa koji je početkom godine odstupio sa CNN-a i počeo prenositi vijesti na Substacku jer je platforma nedavno omogućila prijenos video-sadržaja.
Na The Mint Story Anja objavljuje jednom tjedno tekstove o polaganim putovanjima i hrani, knjigama i umjetnosti:
“Pod polaganim putovanjima mislim na uranjanje u mjesto na kojem se nalazim, bez žurbe da sve vidim i sve stignem. Kada pišem o hrani, preporučujem mjesta koja kuhaju iskreno i s najboljim mogućim namirnicama, po mogućnosti uzgojenim na održiv način. Ne ograničavam se pri odabiru tema – pišem o svemu što volim i što me inspirira.Tema prošlog mjeseca mi je bila Italija, pa sam pisala vodič po Trstu (koji mi je ujedno i najčitaniji članak), 10 preporuka za Rim, o malom vinskom festivalu u okolici Verone, kao i jednom od najdražih mi restorana u Italiji. Ovaj mjesec sam prešla na Austriju, koju intenzivno istražujem. U zadnjem članku dijelim svoju listu kafića s dobrom specialty kavom u Beču. Imam jako puno ideja, ali ne i jednako toliko vremena! 🙂 Veselim se pisanju o Tajlandu i Indiji, to mi je bilo najdojmljivije putovanje prošle godine.“
Sve se slažu: Substack zahtijeva upornost, kontinuitet i trud
Martinin je cilj objavljivati dvaput mjesečno. U početku je, kaže, teško znati koliko je vremena potrebno, no posljednjih godinu dana pronašla je formulu koja joj odgovara:
“Jedan newsletter fokusiran je na inspirativne kombinacije, korisne lookove za sezonu, stvarne i moderne outfite, a ne blogerske lookove… Ulazim dublje u stylinge, tražim reference, filmske likove, revije… Uz sve to dajem svoj pogled, kao i objašnjenje zašto te kako i gdje nešto pronaći. Drugi newsletter su linkovi za kupnju, ali ništa nije affiliate. Ne zarađujem na linkovima, već preporučujem sve što mislim ili znam da je dobro, kvalitetno i ne pretjerano skupo, štogod da to danas znači. Uvijek imam i high street opcije.”
Martina kao svoje najpopularnije Substack članke izdvaja:

Hana i Anja objavljuju jednom mjesečno. Kažu kako su svjesne da bi bilo dobro objavljivati i češće, što im je svakako i plan, no zasad im odgovara ova opuštenija dinamika:
“Formati su različiti. Nekad su to dulji tekstovi u kojima sugeriramo menije i jela za određenu prigodu, nekad je to intervju s drugim ljudima s kojima surađujemo na kulinarskim projektima, nekad tema koja nas trenutačno zanima, nekad je to kraća forma o sastojcima koje koristimo, a u planu su i neki kulinarski putopisi. U nedavnom tekstu smo pokrile izradu popularnih slab torti (korak po korak) koje mogu nahraniti 30+ gostiju!”
Pišu na engleskom jeziku jer im je važan međunarodni moment, no nemaju određeno tržište. Okupljanje publike, kažu sestre, nije najjednostavnije, a zasad im najveći promet dolazi od publike s drugih društvenih mreža. Uz to, primjećuju i kako je sam Substack feed pomalo zasićen. I Martina se ranije složila da se teško probiti jer sada apsolutno svi imaju newsletter. Njezina su publika žene 30+ i 40+, iako ima i onih od 50 godina, kao i onih koje još nemaju 30. Moda, dodaje Martina, nije vezana za godine, već stil, što nastoji pokazati na primjerima s kojima joj je cilj educirati, inspirirati i usmjeriti.
Anja Bendeković vjeruje da za okupljanje većeg broja čitatelja treba imati strpljenja, jer se malim publikacijama nije lako probiti na već dosta zasićenoj platformi. No, za sada je zadovoljna kako njezin kanal napreduje:
“Uz gotovo svaki članak koji objavim, stigne i nekoliko novih pretplatnika, čemu se jako veselim.”
Substack kao stabilan izvor prihoda?
“Još uvijek gradim bazu članaka kako bi svi čitatelji vidjeti o čemu i kako pišem. Moj Substack je za sada otvoren, no uskoro ću početi uvoditi sadržaj koji će biti dostupan samo pretplaćenim čitateljima. To će biti duže forme, vodiči, u čije istraživanje i pisanje ulažem puno vremena. Kraći i jednostavniji članci će i dalje ostati besplatni i otvoreni za sve čitatelje”, najavljuje Anja, dok je Martina već počela s plaćenim sadržajem.
Jedan je newsletter besplatan, drugi ne, jer smatra da svoje iskustvo i znanje ne treba davati besplatno:
“Publika u Europi možda nije navikla plaćati za sadržaj, ali moji privatni klijenti jesu pretplatnici, kao i neki prijatelji i članovi obitelji. Ne mislim da je 5 € mjesečno puno za otključavanje cijelog sadržaja. Svaki članak koji sam objavila prošle godine i dalje je aktualan. Nemam puno pratitelja, to je transparentna informacija. Ne zarađujem direktno od Substacka, ali mi donosi klijente. Ljudi me otkriju preko tekstova i zatim bukiraju privatno savjetovanje.”

Što se tiče plaćenog sadržaja, i sestre Grgić zasad se drže besplatnog modela. Prvo su, kažu, htjele ponuditi besplatan sadržaj pa, ako cijela priča naraste, opcija plaćenog sadržaja bila bi logičan sljedeći korak.
“Preko nekih Substack profila shvatile smo da može biti profitabilno, no ipak nam se čini da je to više slučaj s kreatorima na američkom tržištu. Iznosi su često dosta maleni i skroz prihvatljivi tako da i same plaćamo nekoliko profila, radi podrške i zanimljivog sadržaja”, kažu sestre. Što se tiče profitabilnosti, Anja Bendeković smatra da se pisanje može pretvoriti u stabilan izvor prihoda, i to uz upornost, kvalitetan sadržaj te smisao za povezivanje i promociju. Ipak, ne vjeruje da se to može dogoditi preko noći jer su pisanje i rast Substacka posao kojem se potrebno posvetiti.
Što bi savjetovale nekome tko razmišlja o pokretanju vlastitog profila na Substacku?
Hana i Anja: “Go for it! Zabavno je i vrlo jednostavno, a čini nam se da ima dosta potencijala za rast u puno smjerova, pogotovo na našem području.”
Martina: “To je posao, ali realno ne košta ništa – osim vašeg vremena. Izdvojite jednu nedjelju za postavljanje svega, a onda slijedi rad, rad, rad. Možete testirati imate li zaista vremena i predanosti redovito pisati sadržaj. Ono što je odlično kod Substacka je što možete isprobati sve bez obveze. Ne morate ništa objaviti dok zaista ne odlučite. Šaljite tekstove prijateljima, promišljajte, dorađujte. Ako zaključite da to nije za vas – nema problema. A možete i objaviti pa vidjeti kakav će biti odjek. Zašto ne?”
Anja: “Počnite pisati što prije jer platforma naglo raste. Iz vlastitog iskustva mislim da je bitnije biti konzistentan, nego napisati savršen tekst. Trudim se biti redovita i pojaviti se pred čitateljima na dan kada očekuju moju objavu. To ne znači da bi se trebao objavljivati loš sadržaj, samo recimo sadržaj kraćeg formata kada se ne stignete posvetiti nečem dužem. I recite svima da ste na Substacku!”

Preporuke autora na Substacku
Što se tiče kvalitetnog sadržaja, Martina kaže da ga ima mnogo. Substack funkcionira tako da, kada pratite nekog, sugerira slične autore pa se uz dobar filter može doći do interesantnih informacija. Stilistica kaže kako je uglavnom riječ o plaćenom sadržaju. I ona je sama pretplaćena na nekoliko autora: dva plaća konstantno, a svako toliko uzme još dva i rotira ih, ovisno o tome koliko je drži interes ili u kojoj je fazi. Prati sve, od mode i interijera preko novinara pa do kreativaca koji su joj zanimljivi.
I Anja spominje sistem preporuka gdje se može vidjeti koje publikacije prati pojedina osoba pa jedna dobra publikacija vuče drugu. To je, opisuje, “rupa bez dna” i dodaje da, kada bi imala vremena, čitala bi ih na desetke, no ovako se fokusira na njih četiri, pet. Sestre Hana i Anja čitaju uglavnom osobe koje prate na drugim društvenim mrežama, a tu su i Substack sugestije kroz koje pronalaze nove profile za koje ranije nisu znale. Naravno, prate i autore koji su ranije koristili “klasičan” newsletter pa su se u nekom trenutku prebacili na Substack.
Što preporučuje Anja Bendeković?
Volim pratiti minimalistički život Erin Boyle u New Yorku i čitati njene političke eseje preko publikacije Tea Notes; zahvaljujući njenom blogu sam i otkrila Substack. As Seen On Ochuko Akpovbovbo je jako zabavna publikacija- pop kultura i biznis s Gen-Z gledišta. Za pitanja kulture i stila, mislim da nema ničega nalik Blackbird Spyplaneu, publikaciji koja istražuje i dijeli najbolje od svijeta mode izvan tračnica e-commercea, razvikanih brendova i fast fashiona. Tamo se mogu naći stvarno jako dobre stvari. Zanimljiva mi je poetična estetika i kombinacija talijanske i poljske kuhinje Marte Weronike Orlikowske. Za preporuke za restorane, putovanja i shopping, pratim još jednu njujoršku autoricu, Christine Muhlke.
Što preporučuje Martina Čilić?
Plaćam pretplatu za Leandru Medine i Becky Malinsky jer stvarno znaju modu, žive je i imaju jasno gledište. Ako niste baš full u modi i ne znate, recimo, kako je izgledala Prada revija 2013. ili tko od koga preuzima reference, onda Leandra možda nije za vas. Becky pak najčešće piše o američkim brendovima, ali je pratim iz drugih razloga.
Dobar je i “Magasin” od Laure Riley, iako ne stignem redovito čitati, a i piše za američko tržište pa mi nije uvijek primjenjivo. Amy Odell (autorica biografije Anne Wintour, a od ove godine i Gwyneth Paltrow) mi je zanimljiva, ranije sam je redovito pratila. Raven Smith je isto na Substacku, skroz sam zaboravila na njega. Lucy Williams ima jako puno subscribera i mislim da je odlična za travel tips. Njezinu modu pratim na Instagramu i to mi je dovoljno – nije mi donijela nešto novo, ali vjerujem da bi mogla biti dobra opcija za nekoga tko tek ulazi u Substack svijet i zanima ga moda, interijeri i slične teme.
Pandoru Sykes povremeno čitam jer je žena koja stvarno čita najviše knjiga i daje odlične preporuke. Jessica DeFino je sjajna novinarka koja demistificira sve one famozne beauty “must-have” proizvode. I naravno – naša Nives Bošnjak. Ostale domaće autore ne poznajem, no vjerujem da ću kroz ovaj članak otkriti one vrijedne pažnje!
Što preporučuju Hana i Anja Grgić?
Već godinama pratimo The Week in Italy Jamiea Makaya, s kojim je jedna od nas u prošlosti i radila, koji pokriva kulturna i politička zbivanja u Italiji. Kao šlag na kraju, uvijek donosi i neki zanimljivi recept. Za kulinarske teme preporučujemo Alison Roman, Ixta Belfrage, Noor Murad, Paris Starn, Jesse Jenkins, berlinsku kolegicu Devan Grimsrud za jednostavne i pristupačne recepte, za modne Sabrinu Meijer koje će se neki sjetiti kao modne blogerice i koja ponovno pokušava naći smisao u modnom izričaju, ovaj put pred Substack publikom. Pratimo i Forkert iz Kopenhagena, koja nam je dosta pomogla i oko izrade našeg Substacka. Što se domaće Substack scene tiče, nismo baš upućene, ali smo znatiželjne i voljele bismo ju otkriti!
FOTOGRAFIJE: Substack