Gen Z žele biti sami svoji šefovi, ali jesu li spremni za izazove poduzetništva?

26.09.2024. | AUTOR: Iva Kordić

Život prije 5 | Ljudi u biznisu
#poduzetništvo

Među pripadnicima generacije Z mnogo je onih s poduzetničkim duhom te brojni žele pokrenuti vlastiti posao. No, jedan stručnjak upozorava da to možda neće biti tako jednostavno, kako misle. Oko 75% gen Z ispitanika — rođenih između 1996. i 2012. — ima ambiciju “biti sam svoj šef” i nema namjeru raditi od 9 do 17 sati do kraja svoje karijere, pokazalo je istraživanje koje je proveo Santander UK na uzorku od 2000 odraslih osoba iz Velike Britanije, prenosi CNBC. Osim toga, 77% ispitanika uvjereno je u svoju sposobnost pokretanja i vođenja uspješnog posla. 39% ispitanika izjavilo je da im je za to dovoljan samo – pametni telefon.

generacija Z, gen Z, posao, sam svoj šef, poduzetništvo

Gen Z želi autonomiju i slobodu

S druge strane, nešto više od trećine pripadnika generacije X i baby boomera reklo je da je bilo manje prilika za pokretanje vlastitog posla dok su bili mladi, zbog pritiska da slijede tradicionalno obrazovanje i karijerne puteve. Generacija X rođena je između 1965. i 1980, dok su baby boomeri ruđeni nakon Drugog svjetskog rata, između 1946. i 1964.

“Generacija Z dokazuje da je najpoduzetnija generacija do sada, i to nije slučajnost. Za razliku od prethodnih generacija, oni su odrasli potpuno uronjeni u digitalno doba, gdje su informacije, alati i globalne veze udaljeni samo jedan klik”, rekao je Sam Jones, zvijezda emisije Dragon’s Den i osnivač Gener8, prilikom istraživanja.

Smatra kako je ta izloženost dovela do inovativnog načina razmišljanja pa vjeruje da ne samo da su spremni započeti vlastite poduhvate, nego su pozicionirani tako da nadmaše prethodne generacije u pretvaranju ideja u stvarnost. Poduzetnički duh generacije Z pokreće želja za autonomijom i slobodom — uključujući veću fleksibilnost, bolju ravnotežu između poslovnog i privatnog života te osjećaj svrhe — rekao je Dan Schawbel, stručnjak za budućnost rada i upravljački partner u Workplace Intelligenceu.

generacija Z, gen Z, posao, sam svoj šef, poduzetništvo

U jednom viralnom TikTok videozapisu, Alexis Firment, bivša učiteljica iz Ohija, požalila se da ne može otići ranije s posla čak i kad završi sve zadatake za taj dan. Video je odjeknuo društvenim mrežama kod mlađe publike, a neki su se u komentarima žalili da ih na poslu tretiraju kao da su djeca.

Je li Gen Z spremna za izazove poduzetništva?

Schawbel za CNBC Make It je komentirao:

“Gen Z, koja je odrasla u digitalnom dobu i svjedočila ekonomskoj nestabilnosti, često je nezadovoljna rigidnom strukturom i ograničenjima konvencionalnih radnih aranžmana. Umjesto toga, privlači ih poduzetništvo jer im nudi veću kontrolu nad radom i životom, prilike za inovacije te mogućnost korištenja vlastitih tehnoloških vještina. Također, pruža im platformu za rješavanje društvenih ili ekoloških pitanja do kojih im je stalo, uz potencijano veće financijske nagrade i neovisnost.”

generacija Z, gen Z, posao, sam svoj šef, poduzetništvo

Prema Schawbelu, ključna snaga gen Z krije se u tome što su od malena u digitalnom svijetu i brzo usvajaju nove tehnologije, u usporedbi sa starijim generacijama:

“Njihovo urođeno razumijevanje digitalnih platformi, društvenih mreža i novih tehnologija omogućuje im da se lako snalaze u online poslovnom okruženju.”

No, istaknuo je da iako je generacija Z tehnički potkovana i pametna, možda nisu potpuno spremni za vođenje vlastitog poslovanja. Kaže kako njihova spremnost za izazove poduzetništva ostavlja mješovit dojam. S jedne strane posjeduju prednosti poput digitalne pismenosti i inovativnog razmišljanja, no s druge strane, mnogi podcjenjuju zahtjeve vođenja posla.

generacija Z, gen Z, posao, sam svoj šef, poduzetništvo

“Dugi radni sati, financijska nesigurnost i stalni pritisak održavanja profitablnosti mogu biti zastrašujuća stvarnost koja se suprotstavlja njihovoj želji za ravnotežom između poslovnog i privatnog života”, rekao je Schawbel i dodao da će neki poduzetnici iz gen Z uspjeti, no drugi će se suočiti s “potencijalnim preispitivanjem stvarnosti” jer se zahtjevi poslovanja sukobljavaju s njihovim životnim preferencijama.

FOTOGRAFIJE: Pexels

POVEZANI ČLANCI
©2024 after5