Priče ljudi koji su dobili otkaz: Kako danas gledaju na posao, lojalnost i stabilnost?

19.11.2025. | AUTOR: Iva Kordić

Život prije 5 | Uredske priče i iskustva
#otkaz

Ako provodite vrijeme na Substacku, možda ste zamijetili i Laid Off, kanal koji funkcionira na principu tjedne serije intervjua čiji su protagonisti talentirani i zanimljivi ljudi koji su – ostali bez posla. Ova zajednica i newsletter nastali su iz vrlo jednostavne, ali univerzalne stvarnosti: otkazi više nisu iznimka nego iskustvo koje se može dogoditi (i događa se) svima. Osnivačica Melanie Ehrenkranz kaže kako danas ima više prijatelja koji su dobili otkaz nego onih koji ga nisu doživjeli. Iza te statistike krije se i nešto dublje: gubitak posla trenutak je kada osoba shvati da posao nije obitelj, da stabilnost nije zajamčena i da se u toj situaciji javlja osjećaj usamljenosti.

Laid Off, Substack s fokusom na gubitak posla i ljude koji su dobili otkaz

Melanie nije željela priče svesti na još jedan LinkedIn post o otkazu niti površnu poruku podrške. Željela je stvarne priče: kako im je šef priopćio vijest, je li bilo znakova, kome su prvo javili, postoji li grupni chat bivših kolega… U newsletteru su se dosad pojavile priče bivših zaposlenika Condé Nasta, Googlea, Tesle, Paramounta i TechCruncha, ali i ljudi koji su otkaz dobili na godišnjem odmoru, na svoj rođendan, dok su financijski uzdržavali roditelje ili se borili s kroničnom bolešću.

Melanie Ehrenkranz, osnivačica Laid Offa

Iako su otpušteni zaposlenici u fokusu, Laid Off nije samo za njih. Ideja je pokazati pukotine u sustavu i promjene koje se događaju u našem odnosu prema radu, stabilnosti i identitetu. Kroz osobne priče, projekt pokušava uhvatiti ono što se mijenja, kao i što bi se možda moglo graditi drugačije. Newsletter je besplatan, ali postoji i Discord zajednica s više od 800 članova, gdje dijele iskustva s traženjem posla, CV savjete, side hustle ideje i otvorene pozicije – ili jednostavno pružaju međusobnu podršku.

Melanie je, inače, novinarka i kreativni strateg te godinama piše o tech industriji i dinamici moći. Živi u Los Angelesu i cilj joj je izgraditi “najbolje mjesto na internetu za razgovor o otkazima”. U nastavku ćemo prenijeti priče nekoliko ljudi s njezinog Substacka, Laid Off.

Silvia Rodriguez, bivša kreatorica strategije u Googleu

Silvia Rodriguez imala je 34 godine i radila je kao kreatorica strategije u Googleu, vodeći kreativne kampanje za najveće YouTube klijente s fokusom na multikulturalnu publiku. Samo u 2023. njezin je rad donio 2,7 milijuna dolara dodatnih ulaganja zahvaljujući projektima za hispansku publiku. U siječnju 2024. otpuštena je zajedno s još 15 kolega iz tima od 60 članova, i to nakon samo dvije godine u kompaniji.

Sve je trajalo pet minuta. Prisjeća se kako su zaposlenici odjednom dobivali pozive na desetominutne sastanke, uživo ili online, menadžeri su čitali sa skripte, i to je bilo to. Silvia nije bila iznenađena pa kaže da je kao osoba koja radi u DEI timu (tim koji brine o raznolikosti, jednakosti i uključivosti u radnom okruženju), svjesna da su uvijek prvi na udaru. Najviše ju je pogodilo što se otpuštanje nije dogodilo zato što je loše radila, nego zato što se promijenilo raspoloženje u industriji. Timovi koji se bave raznolikošću i inkluzivnošću bili su “politički popularni” 2020., a onda prvi nestali kad je krenula faza rezanja, rekla je za Laid Off.

gubitak posla, laid off, otkaz

Silvia je najviše osjetila koliko je specijaliziran rad u DEI niši postao teret nakon otkaza. Poslova je sve manje, a stručnjaka sve više. Dodatni udarac bio je trenutak kada je vidjela direktora Googlea, Sundara Pichaija, na Trumpovoj inauguraciji, baš dok je federalna politika agresivno rušila DEI programe:

U tom je trenutku sve djelovalo toliko lažno. Kompanija dobiva pohvale zbog DEI ciljeva, a ja sam upravo ostala bez posla

Nakon otkaza, grupni chat s bivšim kolegama postalo je mjesto za iskazivanje emocija, frustracija i dijeljenje praktičnih informacija. Danas je u chatu rjeđe aktivna jer je prošlo više od godinu dana, ali Silvia je ostala bliska s ostatkom Multicultural & DEI tima – oni su joj najveća podrška u traženju posla. S vremenom se promijenio i način na koji gleda na velike brendove pa je prestala vjerovati da raad za prestižnu kompaniju znači i stabilnost.

Anu Lingala, bivša Head of Cultural Trends & Insights u Nordstromu

Anu Lingala radila je kao Head of Cultural Trends & Insights u Nordstromu, gdje je godinama analizirala kulturne pomake, od umjetnosti i filma do dizajna i glazbe, kako bi predvidjela kako će ljudi kupovati i odijevati se. Drugim riječima, njezin je posao bio razumjeti što se događa u kulturi danas kako bi se predvidjelo što će kupci poželjeti sutra. Zato je šok bio još veći kada je, samo dva mjeseca nakon što je Nordstrom objavio intervju s njezinim predviđanjima za 2024., njezin cijeli odjel raspušten.

Formalno objašnjenje glasilo je da “eliminacija Culture & Trend tima dovodi do ukidanja radnog mjesta”, uz naglasak da otkaz nema nikakve veze s njezinim učinkom ili kompetencijama. U pozadini se nazirao dolazak novog Chief Merchandising Officera koji je, prema Anu, želio “vratiti fokus na osnove” i nije pokazivao interes za inovacije. Iskustvo otkaza, rekla je u razgovoru za Laid Off, bilo je kaotično: u trenutku kada je dobila vijest, bila je na putovanju u Cartageni. Menadžerica joj je poslala poruku da trebaju razgovarati, a zatim joj telefonom priopćila da joj je pozicija ukinuta.

gubitak posla, laid off, otkaz

No još stresnije bilo je to što tjednima nije dobila nikakvu službenu dokumentaciju: morala je sama zvati HR odjel, slati upite i tražiti potvrdu o otkazu kako bi uopće znala ima li pravo na naknadu i treba li se prijaviti na burzu rada. Iako je u konačnici dobila fer otpremninu, iskustvo je ostavilo trag na njoj. Anu je taj posao doživljavala kao posao iz snova, jer je spojio njezine dvije velike strasti: modu i kulturnu teoriju. No upravo ju je otkaz natjerao da se suoči s činjenicom da je previše vlastite vrijednosti gradila na karijeri.

U isto se vrijeme borila i s velikim privatnim teretom. Već godinama je najveći izvor prihoda u obitelji i, iako članovima obitelji nije financijski pomagala, briga o tome bila je konstanta u pozadini. Istodobno je preuzela ulogu glavne osobe za kontakt pri hospitalizacijama triju članova obitelji. U tom joj je razdoblju sve više postajalo jasno koliko je u SAD-u zdravstvo neraskidivo vezano uz zaposlenje i koliko je to, kako kaže, manipulativno i neodrživo.

Priznala je da joj je dugo trebalo da se oporavi: na LinkedInu se osjećala paralizirano, nije mogla početi pisati newsletter koji je planirala, nije uspijevala ući u freelance svijet, a stalno odbijanje prilikom prijavljivanja za posao stvaralo je spiralu tjeskobe. Nakon dva mjeseca dobila je novi posao koji je, kako je i predvidjela da će biti, brzo napustila. U međuvremenu je pokrenula newsletter “What’s Anu”, u kojem želi razdvojiti ozbiljan rad na trendovima od površne TikTok estetike pa objašnjava kako se kulturna analiza doista radi i zašto trend forecastinga ima vrijednost koja nadilazi viralne mikrotrendove.

Graditi vlastiti ‘osobni brend’ uvijek mi je zvučalo pomalo cringe — sve dok nisam shvatila da sam deset godina ulagala svoje ideje u korporacije, a izvana praktički nemam što pokazati.

Adam Tschorn, novinar otpuštenih nakon 18 godina u The Los Angeles Timesu

Adam Tschorn (59) dobio je otkaz u svibnju ove godine, dok je vozio automobil na popravak. Nakon više od 18 godina rada kao urednik i novinar, otkaz je stigao u jednom e-mailu. Do trenutka kada je stigao kući, već je bio isključen iz Slacka i e-pošte, što je značilo da je gotovo dva desetljeća rada nestalo u jednom trenu. Sam povratak kući opisao je kao “situaciju koja bi bila sjajna jednočinka”: vožnja Lyftom, panični pozivi i pokušaji da spasi što više datoteka prije nego što izgubi pristup.

Adam je u LA Timesu radio na širokom spektru tema: od nekrologa i red-carpet trendova do reportaža s modnih pista. Prije nekoliko tjedana gledao je i kako sličan scenarij prolazi njegova supruga, Booth More, modna novinarka i izvršna urednica Women’s Wear Daily, koja je otpuštena nakon povratka s Paris Fashion Weeka. Ta dva otkaza, jedan za drugim, pokrenula su veliko preispitivanje kućnog budžeta i egzistencije, posebno zato što je ona godinama bila glavni financijski nositelj u obitelji.

gubitak posla, laid off, otkaz

Iako je godinama ranije već osjetio “tektonske pomake” u redakciji, odnosno sve učestalije otpuštanje i otpremnine, nije očekivao da će se i sam naći na listi, niti su njegovi nadređeni znali da je među otpuštenima dok im on to nije rekao. Dvostruki otkaz pod istim krovom preoblikovao je i njihov brak: razgovori o poslu, identitetu i smislu postali su svakodnevni. Uveli su večernje “debrief” rituale, kao način da završe dan i emocionalno se podrže. Kuća je trenutačno stalna mješavina tipkanja po Substacku, Zoom poziva i zajedničkog editiranja tekstova.

Suočen je s profesionalnim rebusom: nakon 18 godina u istoj instituciji treba ponovno naučiti kako tražiti posao. Prvi šok je bio gotovo komičan: morao je otkopati životopis iz 2007. godine. Napravio je i vlastitu web stranicu te se pokušava širiti izvan novinarstva prema povezanim područjima, poput PR-a i brand consultinga. Jasno mu je da je mogućnost povratka na istu poziciju za istu plaću vrlo mala; industrija se radikalno promijenila, poslova je sve manje, a novinara bez posla sve više.

Trenutak panike bio je: ‘Čekaj, imam li ja uopće životopis u formatu koji računalo danas može otvoriti?’

Razmišlja i o predrasudama prema dobi i iskustvu na tržištu rada te o strahu da ga se smatra “preskupim” ili “zastarjelim”. Svjestan je da je zahtjevno uvjeriti poslodavce da dugogodišnje iskustvo vrijedi više nego početničke plaće, ali odbija pristajati na ponude koje drastično potcjenjuju njegov rad. Unatoč svemu, ima jasnu motivaciju: nastaviti pisati jer je to ono što radi najbolje.

Tamira Wells, stilistica otpuštena dva tjedna prije poroda

Tamira Wells, modna stilistica i osnivačica streetwear brenda New Heritage, otpuštena je dva puta: prvi put doslovno dva tjedna prije nego što je rodila sina, a drugi put kada je dječak imao dvije godine. Oba otkaza došla su u posebno ranjivim razdobljima i oblikovala su njezino poimanje majčinstva, stabilnosti i potrebe da sama izgradi nešto što nitko ne može oduzeti, rekla je za Laid Off.

Radila je kao remote stilistica za luksuznu e-commerce platformu Farfetch. Krajem srpnja 2021. odbijen joj je zahtjev za porodiljni dopust, a već 21. kolovoza stigao je otkaz. 2. rujna rodila je sina. Drugi put otpuštena je iz Statelyja, platforme za stiliziranje muške odjeće, kada je njezin dječak imao dvije godine. Iako je dobivala odličan feedback, razlog otkaza bili su “financijski izazovi i smanjenje broja zaposlenih”, a Tamira je uvjerena da razlog nije bio istinit.

gubitak posla, laid off, otkaz

Prvi otkaz dogodio joj se usred pandemije, kada nije imala financijsku sigurnost ni podršku partnera. Tek nakon poroda shvatila je koliko malo je razumjela stvarni emocionalni i fizički teret postpartuma: bila je iscrpljena, usamljena i u stalnom strahu kako osigurati egzistenciju. Drugi otkaz došao je u još jednom teškom trenutku, kada je njezin sin dobio dijagnozu autizma. To je donijelo nove brige, ali i novu vrstu snage. Kaže da stabilnost danas za nju ne znači imati sve posloženo, nego biti prisutna, prilagodljiva i odlučna nastaviti dalje.

Nisam mogla u potpunosti uživati u majčinstvu jer me stalno proganjalo pitanje: kako ću sve ovo izdržati?

Otkazi su je istodobno “lomili” i gurali naprijed. Prijavljivala se na desetke natječaja, dobivala odbijenice i pokušavala razvijati vlastiti brend, često bez prodajnih rezultata. No upravo se u najtežem razdoblju vratila New Heritageu, streetwear brendu koji je ponovno pokrenula u čast pokojne tete i ujaka, izvornih kreatora. Danas ga gradi polako, kako zna i može, uz mnogo upornosti i nedovoljno resursa. Kad govori o razdoblju nakon otkaza, ističe tri stvari koje su joj bile presudne: pomoć zajednice, državne potpore (iako je za nezaposlenost čekala šest mjeseci) te činjenica da je počela otvoreno govoriti o svojoj situaciji — i tražiti pomoć.

Sebično je, kaže za Laid Off, očekivati da se roditelj s novorođenčetom nosi s otkazom potpuno sam. Dodaje kako bi voljela da tvrtke imaju konkretne programe podrške za ljude koji su dobili otkaz: karijerno savjetovanje, privremene angažmane, produljeno zdravstveno osiguranje, bilo što što olakšava tranziciju. Iako još uvijek pokušava stvoriti stabilan prihod, ne odustaje. Radi na New Heritageu, traži remote poslove u području stiliziranja, savjetovanja i brand consultinga — i vjeruje da će se vrata otvoriti.

Leonora Epstein, bivša VP of Content & Creative u startupu za luksuzni namještaj

Leonora Epstein ostala je bez posla kao potpredsjednica zadužena za sadržaj i kreativni dio poslovanja u luksuznom startupu specijaliziranom za kuhinje i ugradbeni namještaj. Gubitak posla nije ju iznenadio: u industriji se dugo osjećao pritisak novih carina, a kreativni timovi su najčešće prvi na udaru pa je predosjećala da će biti prva koja odlazi iz tvrtke, rekla je u razgovoru za Laid Off.

Iako je iznimno teško biti bez prihoda, Leonora na to gleda kao na priliku za promjenu smjera. Ovo joj nije prvi otkaz, no za razliku od prethodnih, ovog puta ima svoj newsletter na Substacku. Nakon što je objavila vijest u svom newsletteru Schmatta, dobila je pozive za freelance poslove i nove pretplatnike. To joj ipak nije dovoljno za financijsku sigurnost, pa aktivno traži stabilan posao, ali ne po cijenu gašenja newslettera.

gubitak posla, laid off, otkaz

Leonora je rekla da nema kompanije u području namještaja ili proizvodnje koja ne osjeća posljedice carinskog kaosa. Razlog je jednostavan: gotovo je nemoguće u potpunosti proizvesti komad namještaja u SAD-u. Čak i ako je završna izrada američka, sirovine i dijelovi dolaze iz zemalja poput Kine, Vijetnama ili Kambodže, sve pod novim carinama. Rezultat: rast troškova, pad marži i masovna rezanja.

Njezin newsletter Schmatta nastao je nakon otkaza 2023., u trenutku kada nije imala nijedan poslovni lead. Bio je to njezin način izražavanja kreativnosti, a sada joj pomaže očuvati profesionalni identitet u dizajnu i interijerima. Danas radi na partnerstvima i pretplatama, ali ne pod pritiskom da Schmatta postane full-time posao. I sama je dio onoga što mnogi nazivaju design Substack; malog, ali glasnog pokreta koji funkcionira izvan tradicionalnih ograničenja medija. No, Leonora je jasna: želi stalni posao jer treba sigurnost, s obzirom na to da nema financijske opcije kako bi se posvetila samo newsletteru, a nije ni sigurna da bi joj donosio potrebne prihode.

Rho, otpuštena nakon 26 godina u tvrtki

Rho je bivša direktorica koja je dobila otkaz nakon 26 godina rada u istoj SaaS/B2B kompaniji. Tijekom cijelog tog razdoblja imala je odlične evaluacije i gradila karijeru unutar firme, no unatoč tome završila je na popisu otpuštenih kada je kompanija krenula u novu rundu restrukturiranja i smanjenja broja zaposlenih. U razgovoru za Laid Off rekla je da ju je najviše boljelo to što je shvatila da je, nakon gotovo tri desetljeća, u statistici zapravo bila tek “broj u tablici”.

Val otkaza prvi je put bio najavljen javno. Nakon objave da će dio zaposlenika biti otpušten, “pogođeni” su odmah dobili poziv na individualni sastanak. Rho je već prije toga imala neugodan osjećaj da je i ona među njima. Iako je situacija bila šokantna, ističe da su se HR i nadređeni ponašali korektno i s puno empatije. Dobila je otpremninu i tri mjeseca zdravstvenog osiguranja, ali smatra da to jednostavno nije dovoljno da se ponovno stane na noge. Dodatni izazov bio je taj što nije imala ažuriran životopis ni LinkedIn profil. Kompanija je ponudila pomoć u pisanju životopisa, optimizaciji LinkedIna i pripremi za intervjue, što joj je bilo iznimno korisno jer su se pravila igre na tržištu rada potpuno promijenila.

Kada dobiješ otkaz u ovim godinama, postoji stvaran rizik da ti se cijeli plan odlaska u mirovinu ozbiljno poremeti.

Naglašava da je otkaz za nekoga tko je u firmi proveo desetljeća puno više od gubitka posla. Rho kaže da se kroz godine provedene u radnom okruženju stvara osjećaj identiteta, sigurnosti, pripadnosti i vrijednosti. Kroz vrijeme je ondje prošla velike životne faze poput braka, djece i planiranja mirovine, i upravo zato je gubitak toliko dubok. S druge strane, priznaje da stariji zaposlenici ponekad financijski stoje stabilnije od mlađih, ali im otkaz ozbiljno narušava planove za mirovinu, jer je mnogo manje vremena za nadoknadu izgubljenog.

gubitak posla, laid off, otkaz

Svjesna je da joj godine i visina prethodne plaće mogu biti teret prilikom potrage za poslom, ali pokušava na situaciju gledati kao na novu priliku: sada napokon ima prostor razmisliti što stvarno želi raditi i otvoriti se smjerovima koji nisu identični njezinoj dosadašnjoj poziciji. Glavna poruka koju želi prenijeti drugima je da je otkaz životni događaj koji traži vrijeme za oporavak: emocionalno je usporediv s gubitkom pa treba biti nježan prema sebi dok se ponovno traži novi početak.

Maya Joseph-Goteiner, bivša UX dizajnerica u Googleu

Maya Joseph-Goteiner provela je pet godina u Googleovu internom inkubatoru Area 120 kao Head of UX, sve do velikog vala otkaza 20. siječnja 2023. Gotovo cijeli odjel je ugašen: 95% posto ljudi dobilo je otkaz, ostali su samo timovi koji su donosili izravne prihode. U kuloarima se pričalo da je svaki potpredsjednik dobio nalog smanjiti budžet za 10%, na koji god način smatra prikladnim, što je u praksi značilo masovno rezanje kadrova, rekla je Maya za Laid Off. Nitko ranije nije dobio nikakvo upozorenje.

Maya i njezini kolege usred noći su izgubili pristup službenim računima, a obavijest o otkazu dobili su na privatne e-mail adrese, i to dok su spavali. Maya je vijest dočekala u pidžami, dok je njezino dijete sjedilo u krilu i spremalo se za školu. U trenutku kad je stigla poruka prijateljice “Jesi li pokušala ulogirati se?”, sve joj je postalo jasno. Taj dan nisu otišli u školu. Umjesto toga, otišli su na kuglanje jer je trebala fizički “ventil”. Google im je ponudio izuzetno velik paket otpremnine: šest mjeseci plaće, dodatni mjesec za svaku godinu staža i još šest mjeseci vrijednosti dionica. To ju je zaštitilo od financijskog šoka, međutim ne i od emocionalnog.

Maya je i ranije osjećala da bi se otkazi mogli ponoviti, ali nije vjerovala vlastitom instinktu. Ispostavilo se da je dan prije otkaza vodila sastanak o AI-ju, na kojem je, potpuno slučajno, planirala da svaki član vodstva napiše “posmrtni govor organizacije”. Nitko osim glavnog menadžera nije znao da je to ujedno i doslovna najava kraja. Nakon što je i službeno dobila otkaz, najprije se posvetila svom timu: pet zaposlenika i četiri vanjska suradnika. Napravila je “look book” za LinkedIn kako bi njihov rad dobio na vidljivosti, posebno zato što je jedna članica bila trudna, a druga na vizi. Njezina prva reakcija nije bila briga za sebe, nego zaštita drugih.

Otkaz joj je u potpunosti promijenio odnos prema poslu. Shvatila je da i najpoželjnije korporativne pozicije nose puno politike i malo stvarne slobode. Danas vodi vlastitu agenciju Velocity Ave, a Google joj je, ironijom sudbine, bio drugi klijent. Uz to piše newsletter Nimble UX i radi na knjizi o tome kako UX stručnjaci mogu ostvariti veći poslovni utjecaj:

Godinama sam svoj posao opisivala kao posao iz snova, a tek kad ga više nisam imala, shvatila sam koliko je zapravo bio isprepleten politikom. Danas, kao vlasnica agencije, imam slobodu postavljati prioritete, riskirati i reći ‘ne’.

FOTOGRAFIJE: Unsplash, Pexels, Laid Off

POVEZANI ČLANCI
©2025 after5