Gledanje televizije više ne znači – samo gledanje televizije. S porastom korištenja tableta i pametnih telefona krajem 2000-ih, iskustvo “drugog ekrana” postalo je nova norma za zabavu kod kuće. Online shopping ili skrolanje TikTokom dok se vrti nova sezona serije danas je automatska radnja koju prakticiraju milijuni ljudi. Prema istraživanju YouGov iz 2023., čak 91% Amerikanaca barem povremeno gleda u mobitel dok prati TV program.
Za generacije odgojene uz TikTok, to “povremeno” vjerojatno je bliže “uvijek”. Kako se našalio Michael Longfellow iz Saturday Night Livea tijekom kratke zabrane TikToka: “Što bih uopće trebao gledati sada tijekom filma?”. Iako su navike gledatelja odavno krenule u ovom smjeru, ono što se nedavno promijenilo jest da je Netflix očito prilagodio svoju ponudu tim navikama, optimizirajući sadržaj za gledanje uz još jedan ekran.
Kako Netflix prilagođava sadržaj novim navikama gledatelja?
Članak objavljen u prosincu u časopisu n+1 otkriva kako je Netflix suptilno promijenio način na koji se snimaju određeni filmovi i serije, prenosi Fast Company. Prema riječima autora Willa Tavlina, “nekoliko scenarista, koji su radili za Netflix, izjavilo je da često dobivaju napomenu od izvršnih direktora koja glasi: ‘Neka lik objasni što radi kako bi gledatelji, koji program prate u pozadini, mogli lakše pratiti radnju.'”. Fast Company je Netflix zamolio za komentar, no do zaključenja teksta, odgovor nije pristigao.
Tavlin navodi primjer dijaloga iz prošlogodišnjeg filma Irish Wish s Lindsay Lohan, koji zvuči kao audio komentar događaja iz prethodne scene. Njezin lik u jednom trenutku kaže:
“Priznajem, bio je to prekrasan dan ispunjen dramatičnim prizorima i romantičnom kišom. Ali to ti ne daje pravo da dovodiš u pitanje moje životne odluke. Sutra se udajem za Paula Kennedyja.”
Dijalog u kojem se pretjerano objašnjava nije ništa novo – obično je znak lijenog pisanja. No, ako se to više ne radi samo iz navike, već kao dio šire strategije kojom se gledatelje želi osloboditi potrebe za prekidanjem skrolanja na mobitelima, onda je to potpuno druga priča.
Nova era “ambijentalnog TV sadržaja”
Izvještaj časopisa n+1 nije jedini dokaz da streaming servisi poput Netflixa sada stvaraju sadržaj s namjerom da ga gledatelji prate u pozadini. Glumica i redateljica Justine Bateman, prenosi Fast Company, izazvala je pažnju 2023. kada je za The Hollywood Reporter izjavila:
“Čula sam od showrunnera da im streameri poručuju kako određeni sadržaj ‘nije dovoljan za drugi ekran’.”
Netflix se čini posebno otvorenim za ovakve ideje. Još 2020. godine, novinar časopisa The New Yorker, Kyle Chayka, skovao je pojam “ambijentalni TV sadržaj” kako bi opisao Netflixove emisije poput serije Emily u Parizu i reality showa Dream Home Makeover – emisije koje su ugodne, ali ne zahtijevaju gotovo nikakvu pažnju gledatelja:
“Kako prestižni TV sadržaj doseže svoj vrhunac, prelazimo u eru ambijentalnog sadržaja koji se podređuje, a ne natječe sa sadržajem na mobitelu.”
U to se vrijeme sve veća prisutnost takvog sadržaja mogla pripisati slučajnosti. Ako streaming servis pokušava zadovoljiti sve ukuse, logično je da će dio ponude biti laganiji i neobavezan. Međutim, nedavna izvješća gotovo potvrđuju da Netflix aktivno prilagođava svoj sadržaj kako bi bio pogodniji za gledanje u pozadini, piše Fast Company.
Je li ambijentalni sadržaj budućnost?
Nema ništa loše u tome da se stvara sadržaj za one koji se žele opustiti uz TikTok ili tijekom obavljanja kućanskih poslova. U svijetu u kojem mnoge prestižne serije i dalje teže statusu visoke umjetnosti, osvježavajuće je vidjeti emisije koje imaju hrabrosti biti jednostavno zabavne i lagane, piše Fast Company. Netflix takav sadržaj stvara već godinama, mnogo prije nego što je The New Yorker za to osmislio ime.
Čini se da takav pristup nije naštetio ni financijskim rezultatima kompanije – Netflix je zabilježio porast prihoda od 16% u posljednjem kvartalu u odnosu na prethodnu godinu, uz 19 milijuna novih pretplatnika.
Jasno je da Netflix isporučuje ono što publika od njega očekuje.
Ostaje pitanje: prilagođava li Netflix samo dio svog originalnog sadržaja kako bi bio pogodan za gledanje uz još jedan ekran ili će taj smjer postati njegovo glavno obilježje?
FOTOGRAFIJE: Unsplash, Pexels