Ovu temu počeli smo producirati još prije koji tjedan. Pala mi je na pamet sasvim slučajno, kao što to obično bude slučaj s nekim baš dobrim temama, i to u trenutku kada sam počela razmišljati o klijentima koje poznajem takoreći od početaka svoje karijere.
Dok sam u poslovnom svijetu, ovom medijskom, rasla i razvijala se, kroz iste procese stjecanja znanja, iskustava i napredovanja prolazila je i četvorka s kojom sam surađivala i koju vam predstavljam kroz današnji članak. Za razliku od mene, oni već godinama rade u korporaciji i dokaz su da se čak i u sistemima u kojima vrijede strogo zadana pravila mogu razviti prijateljstva: ona koja će pojedince ne samo oplemeniti, već im isto tako biti vjetar u leđa da ostvare svoj maksimalni potencijal.
Prijateljstvo u korporaciji
Nalazimo se jednog ponedjeljka, u ranim prijepodnevnim satima, u njihovoj matrici u Zagrebu. Karmela, Koraljka, Ivana i Matija dočekuju nas u uredima L’Oréal Adria-Balkan klastera, regionalnog dijela vodeće svjetske kozmetičke kompanije L’Oréal, koja na ovom tržištu „operira“ s više od 20 brendova za njegu kože, kose; parfema i make upa. Za one možda mrvicu manje upućene, to su redom L’Oréal Paris, Maybelline New York, Garnier, Vichy, La Roche-Posay, a zatim i brendovi perjanice Luxe divizije: Lancôme, YSL Beauty, Armani Beauty, Kiehl’s, Kérastase i drugi.
Baš kao što sam nekako i očekivala od ove „fantastične četvorke“, naš susret, jedan u nizu kroz godine, brzo se pretvara u dobru zafrkanciju, ali i onaj „down to Earth“ razgovor o svemu što nam u realnosti obilježava poslovnu svakodnevicu. Promatram ih i razmišljam koliko je lijepo prijateljevati na radnom mjestu i s kolegama moći jedni iz drugih izvlačiti ono najbolje. Oni su baš dobar primjer toga.
U prošlosti sam se u više navrata naslušala o tvrtkama u kojima se dijele packe radi bliskosti s kolegama, neki poslodavci su to čak nazivali i „sindikalnim okupljanjima“, a znam i za slučajeve iz kruga poznanika u kojima zbog uspinjanja po korporativnoj ljestvici prijateljstva jednostavno nisu bila moguća. Istovremeno razmišljam o tome koliko je lakše iz dana u dan raditi posao i susretati se s izazovima kada imamo podršku svojih kolega… Karmela, Koraljka, Ivana i Matija bodre se već godinama, zajedno slave individualne i grupne poslovne uspjehe, a sada već i one privatne, jer su Karmela i Koraljka nedavno postale mame. No, odlučili smo priču premotati – do početka.
„Zaposlila sam se u L’Oréalu tijekom studentskih dana na pola radnog vremena kao PR & Marketing student za luksuznu diviziju. Nakon 6 mjeseci prešla sam na full-time studentsku poziciju u diviziji aktivne kozmetike, dakle u potpunosti sam promijenila odjel u kojem sam ostala sljedećih godinu dana. Nedugo nakon što se lansirao Kiehl’s u Hrvatskoj, 2016. godine pozvana sam natrag u luksuznu diviziju, da zajedno s Koraljkom i Matijom razvijam Kiehl’s u regiji i tu je zapravo počeo moj pravi radni odnos, ali i prijateljstvo koje traje i danas“, priča mi Karmela Gorički.
Ivana Piljić je svoju priču u L’Oréalu započela tik prije diplome, i to na recepciji. Ubrzo je prešla na poziciju Database Specialista, a trenutno obnaša funkciju Brand Business Directora za Kiehl’s i zadužena je za Adria Balkan regiju. U prosincu 2023. proslavila je 10 godina rada u L’Oréalu.
Matija Posavec je, pak, došao u L’Oréal nakon 4 godine rada u Sephori, kada je luksuzna divizija tvrtke tražila Retail Education Managera za Hrvatsku:
„Nikad nisam očekivao da ću prvo raditi u Sephori u kojoj sam se čudio da postoje Chanel i Dior make up i mnogi drugi brendovi, ne znajući uopće da ću se apsolutno zaljubiti u beauty industriju, a kamoli da ću raditi za najveću beauty kompaniju gdje ću sresti svoje RIDE or DIEs“.
Matija je danas Business Development Director L’Oréal Luxe za Adria regiju iliti na hrvatskom direktor prodaje L’Oréal Luxe proizvoda za Adria regiju, a četvrta karika ovog lanca prijateljstva je Koraljka Spremić. Ulovit ćemo je za razgovor u L’Oréalu tik prije prelaska na novo radno mjesto. Zanimljivo je da je njezina prva prijava za studentski posao u ovoj tvrtki završila – odbijenicom. No, godinu dana kasnije dobiva priliku preuzeti poziciju Junior Product Managera u L`Oreal Luxeu, a s godinama napreduje do pozicije Brand Business Directora za dva brenda – Lancôme i Biotherm.
Je li im se dogodilo prijateljstvo na prvu? Dok slušam njihove odgovore, rekla bih definitivno ne. No, posao te spoji na projektima, a zatim i zbliži.
„Matiju sam upoznala prvog i da budem iskrena, nismo odmah kliknuli. Točnije, nismo kliknuli prvih godinu dana (smijeh), sve dok nas nisu prisilno spojili u Kiehl’s tim i tada se doslovno sve promijenilo. Hoćeš, nećeš – moraš. No, ako me je to nečemu naučilo, to je da treba biti otvorenog uma i da su ljudi jako slojeviti. Ponekad treba “skinuti” puno slojeva da bi se došlo do najboljih stvari“, priča Karmela.
Ono što je započelo kao „arch nemesis“ situacija, pojašnjava Matija, preraslo je u skoro pa nerazdvojni prijateljski odnos.
Nešto drugačije iskustvo od onog Karmelinog imala je Ivana:
„Kad sam se pridružila L’Oréal Luxe marketinškom odjelu, sjećam se da je on bio osoba koja mi je izrazila najsrdačniju dobrodošlicu, to mi je ostala baš lijepa uspomena.“
Nakon tog prvog dojma i probijanja slojeva koji nas sve na neki način štite od okoline, ova je ekipa kliknula, a kao brend koji ih je najviše povezao, u smislu intenzivno provedenih radnih dana zajedno i projekata na kojima su timski radili, Karmela, Ivana, Matija i Koraljka ističu Kiehl’s. Razlog je jednostavan: svi su u nekom trenutku bili uključeni u razvoj brenda na domaćem i regionalnom tržištu.
„U nekom smo trenu svi radili na Kiehl’su, ali nikad svi zajedno. Koraljka, Karmela i ja smo radili u isto vrijeme, pa opet Karmela, Ivana i ja, ali u različitim razvojnim fazama brenda. Tako da je za nas Kiehl’s bio ‘big bang’ našeg prijateljstva“, ističe Matija.
Svojom su ekspertizom kroz godine uvelike utjecali na pozicioniranje Kiehl’sa ne samo na lokalnom tržištu, već i u zemljama regije u kojima su otvarali dućane brenda. Sjećam se i koliki je podvig bilo dizajniranje, programiranje i lansiranje hrvatskog Kiehl’s web shopa, za koje je zadužena bila upravo Karmela. Bio je to izuzetno stresan period, ali onda dobiješ taj finalni rezultat koji je odličan i nekako podvučeš crtu da se isplatilo, a i imaš „svoje ljude“ koji te cijelo vrijeme bodre.
Pitam ih koliko im je prijateljstvo pomoglo na radnom mjestu – i na koje načine?
„Prijateljstvo na radnom mjestu, posebno na pozicijama poput naših, može biti dvosjekli mač i nije najjednostavnije. Vrlo često bi me kritika pogodila više nego ista kritika od neke druge osobe i na početku sam osjećala da moram balansirati između ta dva odnosa. No, prednosti prijateljstva su puno veće. Razina motivacije i podrške koju smo si pružali ne može se usporediti ni s čime. Kada ti je najteže, imaš osobe od povjerenja, i to ne samo jednu, nego tri. Oni su toliko vjerovali u mene da su uvijek bili pravi vjetar u leđa. Uspjeli smo jer smo međusobno poštovali jedni druge, imali razumijevanja i povjerenja“, objašnjava Karmela.
Ivana kao prednosti prijateljstva na radnom mjestu ističe savjete, ohrabrenje u izazovnim trenucima, dobru energiju kojom imaš priliku biti okružen, stvaranje atmosfere povjerenja u ljude s kojima radiš i izravnost:
„Svo četvero smo pobornici ne trpanja stvari pod tepih i rješavanja i teških tema dok su aktualne, mislim da je to ono što nas je dugoročno i održalo tako bliskima.“
„Kad se sjetim svih anegdota i svega što smo prošli zajedno, suze mi krenu na oči, od najvećih snježnih mećava kroz koje smo se probijali da bi otvorili novo Kiehl’s prodajno mjesto, do vožnje u shopping kolicima kroz prazne shopping centre u 3-4 ujutro jer je trebalo napuniti dućan, pripremiti sve za otvorenje, hodanja s Mr. Bones kosturom po Zagrebu kako bismo napravili savršeni content za launch brenda u Hrvatskoj, čekanja pizze 4 sata u hotelu, provodili smo sate, dane i živote gradeći Kiehl’s kao brend, svatko u svojoj domeni, a s obzirom na sve situacije koje smo zajedno prolazili i bili jedni drugima podrška kad je bilo najteže, izgradili smo jedno prijateljstvo koje je toliko ukorijenjeno u uspjesima i padovima, kako poslovnim, tako i privatnim, da tu sponu ništa ne može prekinuti“, zaključuje Matija.
Tu je i stvar radne etike; Koraljka ističe uvjerenje da prijateljstvo ne bi funkcioniralo da netko od njih nije marljiv i predan poslu.
Pitanje svih pitanja: je li bitno odvojiti suradništvo i prijateljstvo na radnom mjestu, odnosno biti kolega za radnog vremena, a prijatelj izvan radnog vremena?
Ivana kaže sljedeće: „Mislim da je za radnog vremena važno zadržati objektivnost, kao i ozbiljnost i posvetiti se onome zbog čega smo tamo i timu s kojim radimo. Često se na poslu znamo samo pozdraviti pri dolasku i odlasku jer nam obveze tog dana oduzmu priliku za ikakvu dodatnu interakciju. Od početka 2024. godine svo četvero smo u isto vrijeme bili u uredu samo dvaput. Ali ima i dana kad uspijemo otići na ručak ili pauzu skupa, kad se sretnemo na hodniku i slično i tad teme budu i poslovne i privatne, ovisno o danu, nemamo stroga pravila. Privatno se najčešće čujemo navečer.“
Iako je njihovo prijateljstvo izvor snage, a ne slabosti, Matija ističe da je ključno pronaći tu pravu ravnotežu između prijateljstva i profesionalnosti. To znači postavljanje jasnih granica, poštivanje uloga i osiguravanje da osobne stvari ne preplavljuju radne obveze:
„Održavanjem otvorene komunikacije i suočavanjem s bilo kakvim problemima direktno, postigli smo ravnotežu koja nam je omogućila da naše prijateljstvo raste i postaje čvršće, dok obavljamo poslovne zadatke, svatko unutar svojih uloga u L’Oréalu.“
Svidjelo mi se i ono što je na tu temu rekla Koraljka. Nismo roboti i svima nam je puno lakše raditi u prijateljskim odnosima, dok god to prijateljstvo zna profesionalne limite.
Ovo sve zvuči dosta idilično, zar ne? A što je s onim danima kada si – jednostavno – idu na živce?
„Nije sve med i mlijeko. Nesuglasice su svakodnevne, no sada je već i prijateljstvo toliko čvrsto i mi svi dovoljno zreli da većina toga prođe samo s laganom internom uvredom. Toliko o zrelosti“, smije se Koraljka i zaključuje: „Super je što nas je četvero, uvijek imaš nekog tko ti ne ide na živce.“
Napredovanje, mijenjanje pozicija unutar tvrtke, preseljenje u druge države i ostvarivanje na roditeljskom planu. Sve te elemente ima ovo prijateljstvo, elemente koji k tome nisu ništa neuobičajeno za korporaciju, no mogu biti „make it or break it“ za međuljudske odnose na radnom mjestu. Za Ivanu, Koraljku, Karmelu i Matiju bili su svojevrstan vezivni faktor.
„Mislim da mogu slobodno reći da su mi se u L’Orealu dogodili do sada najveći i najbitniji događaji u životu – od diplomiranja, vjenčanja, roditeljstva i nekako, bez obzira na to gdje su i što rade, oni su uvijek bili tu, navijali za mene. Koraljka je vrlo brzo nakon mene objavila da je trudna, pa smo zajedno prošle kroz porodiljni i sve izazove novih mama. Ivana i Matija bili su među prvima koji su me posjetili nakon što sam rodila, i među prvima su saznali sretne vijesti. Tako da ne lažem ako kažem da sve prolazimo zajedno – i poslovno i privatno, suze i smijeh, ogorčenost i najveću radost“, ističe Karmela.
Koraljka nastavlja sa svojim iskustvom: „U 10 godina zajedničkog rada i druženja, promijenila sam 8 menadžera i 8 brendova. Skoro dvije godine provela sam u Beogradu, jedan izrazito intenzivan period, kako poslovno, tako i privatno, i tada sam zaista trebala veliku emotivnu podršku koju mi nisu mogli pružiti niti obitelj niti prijatelji koji nisu upoznati s poslom. Iako se tada nismo imali priliku redovito vidjeti, nismo ni radili skupa, meni je to prijateljstvo bilo najsnažniji oslonac. Iako odvojena, osjećala sam pripadnost. Prošlu smo godinu Karmela i ja provele na porodiljnom, tako da nam je unazad dvije godine tema razgovora majčinstvo. Trudimo se tematiku držati u direktnom razgovoru, bez Matije i Ivane, jer mislim da ih zaista ne interesira napredak naše djece i moja snimka s kupusom na poslu (sve majke koje doje i rade znaju). Uglavnom, samo smo pravi prijatelji koji su se, eto, upoznali na poslu.“
Na kraju priče, pitam ih što je s afterworkom – i kako on izgleda u njihovom slučaju?
„Čujemo se svaku večer u našoj grupi čije ime ne otkivamo ni pod razno (smijeh). Ide do tih razmjera da nas naši najbliži znaju pitati o čemu više imamo pričati. Imamo ritual za rođendanske izlaske… Slavimo ih svake godine i svaki rođendan u drugom restoranu po Zagrebu s tradicionalnom rođendanskom slikom na Instagramu. Naravno, skupimo 150 slika pa dođemo do jedne koja nam je svima OK (smijeh). Već smo razvili i komunikaciju pogledom kojom se služimo u raznim prigodama“, zaključuje Matija priču koja ostavlja trag u vremenu o jednom posebnom prijateljstvu u korporaciji, uz koje je svaki radni dan lakši i ljepši.
FOTOGRAFIJE: Tatjana Bukvić