Prije točno tjedan dana, američki poslovni medij CNBC objavio je priču koja se u jako kratkom vremenu prelila na društvene mreže i zarolala u dinamičnu, a na trenutke i žustru raspravu na temu. A tema je novokomponirani pojam quiet hiringa, kojeg već nazivaju glavnim business trendom u 2023. godini.
Pojam vam sigurno zvuči poznato, jer 2022. protekla je u znaku rasprava o quiet quttingu (pa i quiet firingu…) i svim tim nekim navodno novim poslovnim trendovima kojima je zajednički predznak “tihi”. O quiet quittingu i sami smo vam pisali i primijetili da je i u našem slučaju pojam izazvao reakcije na društvenim mrežama (pa i tabore sa suprotstavljenim mišljenjima), zbog čega smo odlučili prokopati i po temi quiet hiringa i provjeriti je li vrijedan pozornosti, donosi li zbilja neku novinu ili ponovno govorimo o recikliranju imena već postojeće poslovne pojave. Osim toga, zanimalo nas je i može li quiet hiring, sve i da nije nova pojava, potencijalno biti dobar i koristan za šefove i zaposlenike?
CNBC proklamirao je quiet hiring praksom koja će dominirati američkim tržištem rada u 2023. i fenomenom za koji se poslodavci i posloprimci trebaju pripremiti. Potkrijepio je to podacima dobivenima od Gartnera, američke tvrtke za tehnološko istraživanje i savjetovanje, koja je sa svojim istraživačkim timom za budućnost rada detektirala i definirala 9 “Future of Work” trendova u 2023. godini. Na prvom se mjestu, dakle, našao quiet hiring.
Što je quiet hiring?
Tiho zapošljavanje ukratko znači to da tvrtka interno stječe nove vještine i popunjava određene praznine u svom poslovanju, bez stvarnog zapošljavanja novih zaposlenika na puno radno vrijeme. Ponekad to znači angažiranje kratkoročnih, vanjskih izvođača da odrade posao, a u drugim slučajevima to znači poticanje trenutnih zaposlenika na privremeni prelazak na nove uloge unutar tvrtke.
Dakle, tiho zapošljavanje uopće ne podrazumijeva zapošljavanje u klasičnom smislu, već korištenje postojećih ljudi i njihovih resursa ili honorarno angažiranje vanjskih profesionalaca.
Quiet hiring komunikacijski pada na plodno tlo u trenutku kada je poznato da mnoge velike kompanije dijele otkaze, zamrzavaju zapošljavanje ili jednostavno usporavaju svoje planove za zapošljavanje. Bilo da ulazimo u recesiju ili ne, ističe voditeljica istraživačkog tima iz Gartnera Emily Rose McRae, svi ćemo u 2023. biti napeti i nervozni.
Istovremeno, tvrtke za ovu godinu imaju zadane financijske ciljeve koje moraju ostvariti, a manjak talenata na tržištu koji je postao dramatično izražen u 2022. godini nastavlja se i dalje, što znači da određena radna mjesta zjape prazna i u takvim je uvjetima teško ostvarivati ambiciozne rezultate. Iz ova dva razloga, usporavanja zapošljavanja i kroničnog nedostatka ljudi za određene pozicije, postojeći zaposlenici mogli bi ući u rotaciju svojih uloga i opisa posla – ili će se s druge strane još više tražiti usluge kratkoročne usluge vanjskih suradnika.
U svakom slučaju, ideja quiet hiringa za 2023. je da tvrtke i poslodavci definiraju najvažnije poslovne funkcije u određenom trenutku, detektiraju imaju li za njih dovoljan ili odgovarajući kadar i da po potrebi privremeno pomiješaju uloge trenutačnih zaposlenika. Tema je ovo koja je zadnjih dana opet užarila LinkedIn i izazvala brojna mišljenja, a mi smo malo prokopali po ovoj mreži i saželi glavne stavove po pitanju quiet hiringa.
Oni koji odobravaju
Dio business zajednice smatra da quiet hiring može biti dobra stvar, jer uključuje učenje novih vještina, a i omogućuje promjene trenutnih položaja i nove izazove koji su često potrebni zaposlenicima da bi se osjećali ispunjeno i zadovoljno svojim poslom. Iako zaziru od fraze kao takve jer je plasirana da bi se stvorio hype, voljeli bi da ona bude predstavljena kao mogućnost za rast. I za zaposlenike koji se imaju priliku okušati na nekoj novoj poziciji, koja je možda čak i bolja za njih od one prethodne, i za poslodavce kojima quiet hiring može otvoriti oči i pružiti dobar uvid u vlastite resurse, i to prije nego će potencijalno otvoriti oglas za pozicije koje im možda čak i nisu potrebne.
Ima i jedno praktično gledište:
“Ovo je sjajan način da tvrtke smanje troškove zapošljavanja i vrijeme obuke, dok istovremeno povećavaju lojalnost zaposlenika. Internim zapošljavanjem, odnosno dopuštanjem zaposlenicima da mijenjaju uloge unutar tvrtke, zaposlenici mogu odmah krenuti s radom, jer već imaju dragocjeno postojeće znanje o misiji i ciljevima tvrtke, kao i o radnom okruženju. Ovo ne samo da povećava produktivnost, već također može podići moral među sadašnjim zaposlenicima, dajući im priliku za rast unutar postojeće uloge ili istraživanjem novih uloga u svojoj karijeri unutar iste tvrtke.”
Quiet hiring tako može biti prilika da proširimo svoje vještine, produbimo znanje i postanemo još vrjedniji svojoj firmi nego što smo bili prije. Osim toga, sa širokom lepezom znanja i iskustava, čak i onima koji nam nisu primarno u opisu posla, poželjniji i vrjedniji postajemo i budućim poslodavcima. Svladavanje novih vještina otvara vrata i za potencijalno unapređenje, priznanje i veću plaću.
No…
Oni koji upozoravaju
“Samo još jedan način da natjerate zaposlenike da rade više posla bez poštene plaće. Ne dopustite upravi da vas iskorištava na taj način, a da vam za to ne plati”, također su neki od komentara na LinkedInu, a pročitali smo i još jedan dobar input: “Nadam se da s tihim zapošljavanjem idu i tihe povišice”.
Dođete li u situaciju da se od vas traži da preuzmete novu – ili dodatnu ulogu, no stvari vam se intuitivno čine malo shady i imate osjećaj da ćete biti iskorišteni, vrijeme je za otvorenu komunikaciju s nadređenima i transparentnost. Vođenje iskrenog razgovora koji u središte pozornosti stavlja vašu budućnost, ciljeve i značaj za vaš profesionalni razvoj, ključne su stavke. Također bi se trebalo transparentno iskomunicirati stanje poslovanja, vizija budućnosti i koje su to trenutne potrebe koje poslodavac mora zadovoljiti.
Šefovi bi svoje zaposlenike u tom slučaju trebali zamoliti da budu fleksibilni, istaknuti njihovu važnost za tvrtku i pružiti im mogućnost da iskoriste promjenu kao priliku za rast, a ne samo održavanje i ispunjenje poslovnih ciljeva tvrtke. Zaposlenicima se u razgovoru treba jasno artikulirati zašto je određeni projekt toliko ključan i zašto je određeni zaposlenik toliko bitan za taj projekt, što će im pomoći da se osjećaju cijenjenima i malo je vjerojatno da će selidbu na novu poziciju shvatiti kao znak da moraju početi tražiti posao negdje drugdje. Naravno, motivacija su i financije.
Oni koji ne odobravaju
Očekivano smo naišli i na komentare u stilu “ništa novo”, od zaposlenika i poslodavaca koji ne odobravaju još jedan postojeć i dobro poznat fenomen omotan u novo ruho.
“Tiho odustajanje. Tihi otkazi. Sada tiho zapošljavanje? Sve je ovo samo hrpa tihog sr*nja.”
“Nije li se to zvalo unajmljivanje vanjskih suradnika i postoji oduvijek”
Djelomično se moramo složiti, jer riječ je o pojmovima koji su tu da unesu šušur, no zapravo su otkrivanje tople vode. Vanjskih je suradnika bilo oduvijek i bit će. Ono što će možda biti drugačije u 2023., jest to da će njihovo angažiranje na projektima biti učestalije i intenzivnije, kako bi se rasteretili stalno zaposleni timovi. Vanjski suradnici ne samo da imaju vrhunske vještine koje mogu ponuditi poduzeću i biti ona vrsta talenta koja mu nedostaje, već na svoja leđa mogu preuzeti i poslove koji bi inače dodatno opterećivali ionako preopterećen kadar u uredu, što je benefit o kojem poslodavci svakako trebaju razmišljati.
FOTOGRAFIJE: Pexels